Rondreis Cornwall
woensdag 9 september 2026 om 07:39
In juli 2027 willen wij naar Cornwall. We vertrekken op vrijdag en een week later op zondag willen we weer thuis zijn. Vrijdag en zondag zijn dus minimaal reisdagen, dan blijven er nog maximaal 8 dagen over. Uiteraard heb ik al wat afgezocht op internet, maar het is me nog niet gelukt de ultieme reisroute vast te stellen. We zouden het liefst niet elke nacht ergens anders slapen, maar ik ben ook bang mij te vergissen in de reisafstanden.
Nu op het lijstje:
- Looe
- Polperro
- The lost Gardens of Heligan
- Lizard point (wandeling naar Kynance Cove)
- Sint Michael's Mount
- Minack Theatre
- Land's End
- St Ives
- Tintagel Castle
- Clovelly
Waarschijnlijk zitten hier wel Cornwall fans (ik ben er al één aan het worden van alleen het uitzoeken, dus kan mij voorstellen dat als je er eenmaal bent geweest, je weer terug wilt). Is mijn lijstje een beetje compleet of zeggen jullie, dit moet je schrappen en/of dit moet je echt doen?
Weet iemand de ultieme reisroute en wat zijn de leukste/beste plekken om te overnachten? We willen graag een combinatie van huisjes/appartementen (zelf koken) en hotels. We hadden nu gepland om met de eigen auto te gaan, maar vliegen en een auto huren is ook een optie.
Nu op het lijstje:
- Looe
- Polperro
- The lost Gardens of Heligan
- Lizard point (wandeling naar Kynance Cove)
- Sint Michael's Mount
- Minack Theatre
- Land's End
- St Ives
- Tintagel Castle
- Clovelly
Waarschijnlijk zitten hier wel Cornwall fans (ik ben er al één aan het worden van alleen het uitzoeken, dus kan mij voorstellen dat als je er eenmaal bent geweest, je weer terug wilt). Is mijn lijstje een beetje compleet of zeggen jullie, dit moet je schrappen en/of dit moet je echt doen?
Weet iemand de ultieme reisroute en wat zijn de leukste/beste plekken om te overnachten? We willen graag een combinatie van huisjes/appartementen (zelf koken) en hotels. We hadden nu gepland om met de eigen auto te gaan, maar vliegen en een auto huren is ook een optie.
woensdag 9 september 2026 om 07:48
Ik vind het best veel, maar het is niet onmogelijk.
Clovelly is Devon en wat uit de route (wel erg mooi hoor!. Misschien kun je er op de terugreis heen?
2 nachten omgeving Looe/Fowey
Looe en Polperro kan prima samen. Het is allemaal erg Klein, maar erg mooi hoor! Heligan vond ik prachtig!
4 nachten West, Penzance bijvoorbeeld, leuke stad
Lizard & Kynance, St Michael's Mount, Minack, Land's End (vreselijke plek, maar je moet er geweest zijn), St Ives (daar kun je je wel wat langer vermaken)
2 nachten noord/noordoost
Tintagel en via Clovelly terug?
Wat je nu mist is Bodmin moor (het landschap, vooral niet de plaats Bodmin, nare plek) het is daar prachtig! Verder zijn de binnenlanden van Cornwaal niet zo mooi, de kust is geweldig. Bodmin Moor is waanzinnig, even naar Jamaica Inn rijden
Clovelly is Devon en wat uit de route (wel erg mooi hoor!. Misschien kun je er op de terugreis heen?
Looe en Polperro kan prima samen. Het is allemaal erg Klein, maar erg mooi hoor! Heligan vond ik prachtig!
Lizard & Kynance, St Michael's Mount, Minack, Land's End (vreselijke plek, maar je moet er geweest zijn), St Ives (daar kun je je wel wat langer vermaken)
Wat je nu mist is Bodmin moor (het landschap, vooral niet de plaats Bodmin, nare plek) het is daar prachtig! Verder zijn de binnenlanden van Cornwaal niet zo mooi, de kust is geweldig. Bodmin Moor is waanzinnig, even naar Jamaica Inn rijden
woensdag 9 september 2026 om 09:01
Ben ook fan van Chat, maar als het om reizen gaat slaat Chat wat mij betreft best vaak de plank mis. Het komt toch al snel uit bij de bekende toeristische trekpleisters, die vervolgens standaard worden aangeprezen als “prachtig”, “onontdekt” en “midden in de natuur”.
Ik zou in dit geval gewoon naar Lila-Linda luisteren.
woensdag 9 september 2026 om 09:07
Het een sluit het ander toch niet uit? Je kunt toch met behulp van AI of een bestaande rondreis een basis voor de reis maken en de tips van Lila-Linda en andere forummers meenemen? Zeker reisafstanden en maximaal aantal overnachtingen kan AI makkelijk meenemen in de samenstelling.MissJoose2 schreef: ↑09-09-2026 09:01Ben ook fan van Chat, maar als het om reizen gaat slaat Chat wat mij betreft best vaak de plank mis. Het komt toch al snel uit bij de bekende toeristische trekpleisters, die vervolgens standaard worden aangeprezen als “prachtig”, “onontdekt” en “midden in de natuur”.
Ik zou in dit geval gewoon naar Lila-Linda luisteren.Lang, lang geleden (onder een oude nick) heeft zij mij ooit de tips gegeven voor de prachtigste en onvergetelijkste reis door Engeland ooit.
woensdag 9 september 2026 om 09:17
Ja, dat is waarPelle schreef: ↑09-09-2026 09:07Het een sluit het ander toch niet uit? Je kunt toch met behulp van AI of een bestaande rondreis een basis voor de reis maken en de tips van Lila-Linda en andere forummers meenemen? Zeker reisafstanden en maximaal aantal overnachtingen kan AI makkelijk meenemen in de samenstelling.
woensdag 9 september 2026 om 09:35
Wij hadden afgelopen juni een reis op het programma staan vanuit Dover naar Penzance en via Bath weer terug. 14 dagen.
Helaas hebben we onze reis op de vierde dag moeten beëindigen.
Wat me in die paar dagen wel opviel was de slechte kwaliteit van de Engelse wegen, dat wil zeggen: het schoot voor geen meter op.
We willen de reis zeker opnieuw maken, maar ik ben een stuk minder optimistisch over het snel afleggen van een paar honderd kilometer. Er zijn in dat gebied geen snelwegen.
Dus misschien is dat nog iets om rekening mee te houden?
Wat me in die paar dagen wel opviel was de slechte kwaliteit van de Engelse wegen, dat wil zeggen: het schoot voor geen meter op.
We willen de reis zeker opnieuw maken, maar ik ben een stuk minder optimistisch over het snel afleggen van een paar honderd kilometer. Er zijn in dat gebied geen snelwegen.
woensdag 9 september 2026 om 10:01
echt waar???MissJoose2 schreef: ↑09-09-2026 09:01Ben ook fan van Chat, maar als het om reizen gaat slaat Chat wat mij betreft best vaak de plank mis. Het komt toch al snel uit bij de bekende toeristische trekpleisters, die vervolgens standaard worden aangeprezen als “prachtig”, “onontdekt” en “midden in de natuur”.
Ik zou in dit geval gewoon naar Lila-Linda luisteren.Lang, lang geleden (onder een oude nick) heeft zij mij ooit de tips gegeven voor de prachtigste en onvergetelijkste reis door Engeland ooit.
oh wow!!
woensdag 9 september 2026 om 10:06
ohzeker!ambra schreef: ↑09-09-2026 09:35Wij hadden afgelopen juni een reis op het programma staan vanuit Dover naar Penzance en via Bath weer terug. 14 dagen.
Dover-Lands end is ruim 500 km, maar daar doe je snel 8 a 10 uur over. Wij doen dat altijd in 2 dagen
woensdag 9 september 2026 om 10:20
Haha, ja echt
woensdag 9 september 2026 om 10:21
We willen zeker niet te veel doen. Het is ook belangrijk om rustmomenten in te bouwen, een deel van het gezelschap vindt het bijvoorbeeld heerlijk om uit te slapen en om op het strand te zitten (van mij hoeft dat niet zo, maar we moeten het allemaal naar ons zin hebben). Dingen schrappen is dan ook zeker een optie (of op de lijst met 'alleen als we tijd en zin hebben').Lila-Linda schreef: ↑09-09-2026 07:48Ik vind het best veel, maar het is niet onmogelijk.
Wat je nu mist is Bodmin moor (het landschap, vooral niet de plaats Bodmin, nare plek) het is daar prachtig! Verder zijn de binnenlanden van Cornwaal niet zo mooi, de kust is geweldig. Bodmin Moor is waanzinnig, even naar Jamaica Inn rijden![]()
Ik ga Bodmin Moor toevoegen aan mijn lijstje!
Heb jij of iemand anders toevallig ook tips voor een goede English high tea in Cornwall? Het liefst in een tuin met rozen (wens van reisgenoot).
Iemand anders zei iets over ChatGPT. Ik merk dat die niet helemaal realistisch plant. Zo doe ik over een stuk volgens ChatGPT een half uur, volgens Google Maps een uur en vervolgens lees ik verhalen van reizigers die er soms nog langer over hebben gedaan. Persoonlijk blijft mijn voorkeur mede daarom uitgaan naar echte ervaringen.
woensdag 9 september 2026 om 10:29
Goed om te weten dankjewel!ambra schreef: ↑09-09-2026 09:35Wij hadden afgelopen juni een reis op het programma staan vanuit Dover naar Penzance en via Bath weer terug. 14 dagen.
Met vliegtuig zie ik geen directe vluchten naar Newquay vanuit NL. Dus dan zou het al vliegen naar Londen en dan auto huren worden. Dan kunnen we volgens mij net zo goed direct vanuit NL gaan rijden en over met de trein Calais-Dover.
Weet iemand of je toevallig ook naar een plek dichter bij Cornwall kan overvaren dan bv Dover vanuit Nederland of België? Bv. met een nachtferry of iets dergelijks? Dan besparen we ons zelf al weer een nacht en wat rijden.
woensdag 9 september 2026 om 10:44
Wat jammer van jullie reis, maar je geeft een hele goede tip. Ga echt niet uit van de aangegeven reistijden van een route planner per auto, maar ga uit van maximaal 40 of zelfs 30km/u. Ik heb zelf in dit gebied een reis georganiseerd met openbaar vervoer + 2 dagen met lokale natuurgids met zo'n klein busje. Dit was ook prima te doen en verrassend relaxed!ambra schreef: ↑09-09-2026 09:35Wij hadden afgelopen juni een reis op het programma staan vanuit Dover naar Penzance en via Bath weer terug. 14 dagen.
woensdag 9 september 2026 om 10:47
Ik heb wel eens Caen-Portsmouth gedaan, maar vergis je niet. Dat is En een stuk dieper Frankrijk in En een stuk langer met de bootLisa99 schreef: ↑09-09-2026 10:29Goed om te weten dankjewel!
Met vliegtuig zie ik geen directe vluchten naar Newquay vanuit NL. Dus dan zou het al vliegen naar Londen en dan auto huren worden. Dan kunnen we volgens mij net zo goed direct vanuit NL gaan rijden en over met de trein Calais-Dover.
Weet iemand of je toevallig ook naar een plek dichter bij Cornwall kan overvaren dan bv Dover vanuit Nederland of België? Bv. met een nachtferry of iets dergelijks? Dan besparen we ons zelf al weer een nacht en wat rijden.
De trein is het snelst en meest-efficient
woensdag 9 september 2026 om 12:06
Cornwall is prachtig!
Ik lees dat je schrijft een combi van overnachtingsplekken te doen. Als het gaat om huisjes is mijn ervaring wel dat je in de zomerperiode ze minimaal voor een week moet huren, met een vaste wisseldag (meestal zaterdag). Ik weet niet of dit ook voor appartementen geldt.
Tintagel vind ik een stuk minder leuk (erg toeristisch) dan bijv Boscastle dat er vlakbij ligt.
Verder zou ik ook ruimte inplannen voor een middagje strand (als je daarvan houdt natuurlijk), want de kust is prachtig.
Ik lees dat je schrijft een combi van overnachtingsplekken te doen. Als het gaat om huisjes is mijn ervaring wel dat je in de zomerperiode ze minimaal voor een week moet huren, met een vaste wisseldag (meestal zaterdag). Ik weet niet of dit ook voor appartementen geldt.
Tintagel vind ik een stuk minder leuk (erg toeristisch) dan bijv Boscastle dat er vlakbij ligt.
Verder zou ik ook ruimte inplannen voor een middagje strand (als je daarvan houdt natuurlijk), want de kust is prachtig.
woensdag 9 september 2026 om 12:27
Ik zou zeker weten lizard point en de wandeling naar kynance cove doen. Kynance cove is prachtig! Bij cowslip workshops in launceston kan je een high tea doen in een mooie tuin. Als je lizard point hebt gezien zou ik niet ook alsnog lands end doen. Dit zou ik alleen doen als je ergens nog tijd over hebt. Boscastle is super mooi. Tintagel castle vond ik vooral mooi vanwege het uitzicht. De rest had ik niet veel mee.
Niet te veel plannen is wel belangrijk. Het verkeer rijdt niet altijd even snel. Je kan beter minder doen en echt de rust en tijd nemen voor datgeen wat je doet, dan alles erdoorheen jassen. Ook leuk om te doen is op zondag een Sunday roast in een leuke pub!
Niet te veel plannen is wel belangrijk. Het verkeer rijdt niet altijd even snel. Je kan beter minder doen en echt de rust en tijd nemen voor datgeen wat je doet, dan alles erdoorheen jassen. Ook leuk om te doen is op zondag een Sunday roast in een leuke pub!
woensdag 9 september 2026 om 12:54
Als ik 1 ding zou schrappen is het Land's End! Dat is een echte tourist trap, vond het verschrikkelijk en de kust even verderop is net zo mooi en een stuk minder toeristich.
Kijk even op de website van de Lost Garden of Helligan. Soms kan je er ook in de avond naar toe. Hebben wij gedaan, een theater gezelschap speelde toen Hans en Grietje op verschillende plekken, lichtjes langs het pad. Was sprookjesachtig mooi.
Clovelly is schilderachtig, net als het stuk van de South West Coast Path Clovelly - Hartlandpoint. Dat stuk is te zien in de film Het Zouttpad.
St. Ives is een leuk kunstenaarsdorpje.
Tintagel zelf door omstandigheden niet geweest (door weersomstandigheden te gevaarlijk om het stuk SWCP te lopen, we moeten dus terug) maar in het dorpje heb je wel het King Arthur genootschap. Over de top Engels, denk aan Midsummer Murders en het zou er zo maar plaats kunnen vinden.
Op verschillende plekken heb je zogenoemde tidal pools, bijvoorbeeld in Bude. Die zijn heerlijk. Ook kan je op verschillende plekken goed Belly boarden
Kijk even op de website van de Lost Garden of Helligan. Soms kan je er ook in de avond naar toe. Hebben wij gedaan, een theater gezelschap speelde toen Hans en Grietje op verschillende plekken, lichtjes langs het pad. Was sprookjesachtig mooi.
Clovelly is schilderachtig, net als het stuk van de South West Coast Path Clovelly - Hartlandpoint. Dat stuk is te zien in de film Het Zouttpad.
St. Ives is een leuk kunstenaarsdorpje.
Tintagel zelf door omstandigheden niet geweest (door weersomstandigheden te gevaarlijk om het stuk SWCP te lopen, we moeten dus terug) maar in het dorpje heb je wel het King Arthur genootschap. Over de top Engels, denk aan Midsummer Murders en het zou er zo maar plaats kunnen vinden.
Op verschillende plekken heb je zogenoemde tidal pools, bijvoorbeeld in Bude. Die zijn heerlijk. Ook kan je op verschillende plekken goed Belly boarden
woensdag 9 september 2026 om 13:35
Voor acht volle dagen is de lijst eigenlijk wat te lang. Ik zou twee uitvalsbases kiezen: 3 nachten in de omgeving van Looe/Fowey voor Polperro en Heligan, daarna 5 nachten rond Penzance/St Ives voor Lizard/Kynance, St Michael’s Mount, Minack, Land’s End en St Ives. Tintagel betekent een flinke omweg naar het noorden; Clovelly ligt zelfs in Devon. beide zou ik tijdens deze reis schrappen. Plan in juli zeker wat extra tijd in: smalle wegen en weekendverkeer maken reistijden minder voorspelbaar.
woensdag 9 september 2026 om 13:42
Er zijn meer vliegvelden buiten Newquay dan alleen die bij Londen. Heb je ook gekeken naar Exeter? Andere opties Bristol of Southampton?
woensdag 9 september 2026 om 19:48
Goed om te weten! 1 uitvalsbasis zouden we op zich appreciëren, maar dan wordt het elke dag een flink eind rijden om wat te zien ben ik bang!Octaviana schreef: ↑09-09-2026 12:06Cornwall is prachtig!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in