Geld & Recht alle pijlers

akte van levering en hypotheekakte

29-07-2009 10:02 7 berichten
Hallo,

vrijdag gaan wij het voorlopig koopcontract voor ons eerste koophuis tekenen. Nu zijn wij dus op zoek naar een notaris. Bij twee hebben we een offerte opgevraagd. Maar bij 1 van de twee komt het bedrag ruim 2 keer zo hoog uit als bij de ander. Nu heeft die wel rekent met een akte van levering en een hypotheekakte. En die ander heeft dat volgens mij niet.

En ik heb nu een "eeeh?" momentje. Is dit nodig? Is die ander dat dan vergeten??

Help!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Anki,

Je hebt bij de aankoop van je huis in ieder geval 2 diensten nodig van de notaris:

- akte van levering: dit zorgt ervoor dat het huis op jouw naam komt te staan en dat er geen hypotheken e.d. meer op rusten van de vorige bewoner en dat de verkoper zijn geld krijgt (uit jouw hypotheek).

- hypotheekakte: dit regelt dat het geld van jouw hypotheekverstrekker gekoppeld wordt aan het onderpand (het huis dat je koopt), anders wil de hyptheekverstrekker het bedrag niet lenen.

Mocht je gaan samenwonen (je schrijft 'wij'), dan is wellicht ook een samenlevingscontract van belang (tenzij je natuurlijk getrouwd bent). Ik zou in dat geval de offertes laten opmaken voor alledrie de aktes, dan kun je het het beste vergelijken!

Succes!

Chip
Die aktes zijn allebei nodig!

De leveringsakte is de overeenkomst tussen jou, de koper en de verkopers.

De hypotheekakte is de overeenkomst tussen jou en de bank.

Maar kan me bijna niet voorstellen dat een notaris 1 van de 2 zou vergeten. Heeft die ene niet een soort all-in prijs omdat natuurlijk bijna altijd deze 2 aktes gelijktijdig worden opgemaakt?
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb bij de eerste notaris een nieuw offerte opgevraagd.

Daarnaast begreep ik van onze hypotheekadviseur dat een samenlevingscontract niet verplicht is (wel aan te raden). Maar met het oog op onze trouwplannen.....
Anki, je eerste vraag is al beantwoord, wat betreft je tweede vraag: als je niet gaat trouwen voor de overdracht, moet je minimaal een testament op laten stellen en als ik jullie was ook een samenlevingsovereenkomst.

Vergeet dat als je niets regelt, je niets van elkaar bent en als 1 van jullie dan komt te overlijden gaat zijn of haar erfdeel naar de familie, wat in praktijk ws betekent huis verkopen! Dus ook al is het maar voor een half jaar, altijd minimaal een testament regelen. Maar een samenlevingsovereenkomst raad ik ook aan.
Tip: bij sommige (hypotheek)banken hebben ze overeenkomsten met notarissen, waardoor je dus minder betaald/ een korting ontvangt. (Bijv. bij die met de oranje leeuw.) Het scheelt niet erg veel, maar alle beetjes helpen. En misschien kun je ook hoger inschrijven, zodat wanneer je moet bijlenen (bijv. wanneer je een andere woning koopt met deze hypotheek of bij een verbouwing waarbij je de hyp. verhoogt) geen notariskosten hoeft te betalen. Heb ik gedaan en kan tot een bep. % van je originele hyp. bedrag.
Ha Anki,

Samenlevingscontract/testament is zeker aan te raden zoals hiervoor al geschreven. Even bij de notaris langs wat voor jullie het beste is. In een samenlevingscontract kun je namelijk regelen dat je gezamenlijke spullen (huis, hypotheek, en/of-rekening) van elkaar "erft", dat heet een verblijvingsbeding. Om fiscale redenen is een samenlevingscontract en/of testamten ook interessanter dan alleen testamenten (dan blijf je altijd een onbekende van elkaar en betaal je het hoogste tarief bij overlijden).

Een hogere inschrijving kan, maar zet deze niet te hoog. Voordeel is dat je niet meer naar de notaris hoeft... nadeel is dat je niet meer kan shoppen bij banken. Een andere bank wil jou geen hypotheek meer geven, want bank X heeft al een te hoge inschrijving. Bank X zal je dit nooit vertellen, want die denkt dat ie gebakken zit. En, niet altijd is een tweede hypotheek bij dezelfde bank voordelig. Je bent al klant, ze hoeven je dus niet met lage rente binnen te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven