Even vragen?
zondag 13 september 2026 om 18:14
Ik verbaas mij over hoe vrij sommige mensen (onbekenden) zich voelen wanneer ze bij je thuis komen om een klus te doen.
Er was vandaag iemand een kast bij mij in elkaar aan het zetten. Hij wilde ruimte maken en liep vervolgens met spullen die daar lagen naar de woonkamer om ze daar neer te zetten. Zonder even te vragen of mij erbij te roepen. Ik dacht, wat doe jij nu?? Het zijn mijn spullen en mijn huis, dus waarom bepaal jij zomaar waar iets komt te liggen?
Ik merk het ook weleens bij andere klusjesmannen of mensen die iets komen repareren. Ze lopen ergens heen, pakken iets wat ze nodig hebben of zitten ergens aan zonder eerst te vragen.
Vinden jullie het ook normaal dat iemand die bij jou thuis komt voor een klus eerst even vraagt voordat hij spullen verplaatst, een andere ruimte in gaat of ergens aan zit?
Er was vandaag iemand een kast bij mij in elkaar aan het zetten. Hij wilde ruimte maken en liep vervolgens met spullen die daar lagen naar de woonkamer om ze daar neer te zetten. Zonder even te vragen of mij erbij te roepen. Ik dacht, wat doe jij nu?? Het zijn mijn spullen en mijn huis, dus waarom bepaal jij zomaar waar iets komt te liggen?
Ik merk het ook weleens bij andere klusjesmannen of mensen die iets komen repareren. Ze lopen ergens heen, pakken iets wat ze nodig hebben of zitten ergens aan zonder eerst te vragen.
Vinden jullie het ook normaal dat iemand die bij jou thuis komt voor een klus eerst even vraagt voordat hij spullen verplaatst, een andere ruimte in gaat of ergens aan zit?
♥
maandag 14 september 2026 om 10:36
Ik zou hier echt geen moeite mee hebben. Je zegt zelf in de woonkamer te zitten en als hij je nodig heeft je daar te vinden bent. Ik snap echt niet dat het dan een probleem is dat hij naar de woonkamer komt.Sisi schreef: ↑13-09-2026 23:04Wat voor de één overdreven is, kan voor een ander een grens zijn. Die grens is voor iedereen anders en dat mag. Ik vind het ook moeilijk te geloven dat de meesten hier er echt geen moeite mee zouden hebben.
Volgens mij vinden sommigen het vooral leuk om tegen een TO in te gaan. Dat is mij hier wel vaker opgevallen.
Ik denk niet dat mensen het leuk vinden tegen jou in te gaan, ik denk echt dat mensen zich er echt niet druk over maken.
maandag 14 september 2026 om 11:07
Wil je nu serieus over respect praten? Vind je dat jij respect voor de ander hebt?
Die man heeft uren aan jouw kast gewerkt.
Heb jij hem eigenlijk koffie/thee/fris aangeboden?
En zat je hem toen vies aan te kijken, toen hij met zijn drinken op een stoel of bank ging zitten? Oeioeioei, stel je voor, dat hij zonder te vragen plaatsneemt op jouw zetel.
Sisi schreef: ↑13-09-2026 23:37Dat ik er chagrijnig van was, had er ook mee te maken dat het nu al vaker is gebeurd en ik niet goed begreep waarom. Als ik de reacties hier mag geloven, is dit blijkbaar heel normaal gedrag en overkomt dit iedereen? Dan moet ik misschien duidelijker aangeven wat ik wel en niet prettig vind, zodat daar hopelijk rekening mee kan worden gehouden.
Wil je alle klusmannen wegjagen? Mijn vaste aannemer is een topper, veelgevraagd, en kan zijn klussen kiezen. Hij heeft besloten om niet meer werken bij verwende prinsesjes. En ik geef hem groot gelijk. Waarom zou hij gaan werken bij iemand bij iemand die hem als een storende factor in haar privéleven beschouwt.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
maandag 14 september 2026 om 12:44
Dit zou ik ook niet waarderen.Sisi schreef: ↑13-09-2026 19:28Bijvoorbeeld dat ze zonder te vragen een stoel, krukje, stekkerdoos of ander huishoudelijk spul pakken omdat ze dat op dat moment nodig hebben. Een keer was een klusjesman in de keuken bezig en vroeg hij om een vuilniszak. Nog voordat ik die kon pakken, trok hij zelf een keukenkastje open om te kijken of daar vuilniszakken lagen.
Misschien vinden sommige mensen dat heel normaal, maar ik vind het niet prettig als iemand die ik niet ken zomaar mijn kastjes opentrekt of mijn spullen gebruikt.
Vraag het toch even, dan kun je alles van me krijgen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 14 september 2026 om 12:53
Terecht wat je zegt..kom zelf uit een aannemers familie van moeders kant en daar ook echt verhalen gehoord waar ik stijl van achterover sloeg.Explorista schreef: ↑14-09-2026 11:07Wil je nu serieus over respect praten? Vind je dat jij respect voor de ander hebt?
Die man heeft uren aan jouw kast gewerkt.
Heb jij hem eigenlijk koffie/thee/fris aangeboden?
En zat je hem toen vies aan te kijken, toen hij met zijn drinken op een stoel of bank ging zitten? Oeioeioei, stel je voor, dat hij zonder te vragen plaatsneemt op jouw zetel.
Wil je alle klusmannen wegjagen? Mijn vaste aannemer is een topper, veelgevraagd, en kan zijn klussen kiezen. Hij heeft besloten om niet meer werken bij verwende prinsesjes. En ik geef hem groot gelijk. Waarom zou hij gaan werken bij iemand bij iemand die hem als een storende factor in haar privéleven beschouwt.
Met als klap op de vuurpijl twee ooms die bij hele rijke mensen de badkamer gingen verbouwen.
Was nog in de tijd voor de dixie toiletten.
Verzoek van de vrouwe des huizes: of ze eigen plastic bekers konden meenemen om evt op te plassen en deze dan zelf discreet opruimen, want de toiletruimtes waren privé..
Oh en oh ja: het was een hete zomer maar er kon nog geen glaasje water of sap af...laat staan koffie....
Dit soort mensen brrrrrr...te zot voor woorden....de klanten dan he.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
maandag 14 september 2026 om 12:54
TO, is het misschien een idee om voordat de klusjesman/loodgieter/glaszetter komt een bericht te sturen zodat hij weet wat hij kan verwachten?
"Beste klusjesman,
Morgen om 10:30 hebben wij een afspraak. Ik verwacht dat je je voeten buiten de deur van mijn woning grondig veegt, en dat al je apparatuur die mijn vloer raakt geen vlekken veroorzaakt. De werkruimte heb ik grotendeels vrij gemaakt. Het is de bedoeling dat je tijdens het werk zoveel mogelijk in deze ruimte blijft.
Indien je toch een andere ruimte wilt betreden, zaken nodig hebt die niet meegebracht zijn, spullen van mij wilt aanraken, gebruiken of verplaatsen of van de faciliteiten in huis gebruik wilt maken dan dient dit op voorhand gevraagd te worden.
Ik zal zelf tijdens het werk in de woonkamer aanwezig zijn. Je dient aan de deur te kloppen, en niet binnen te treden totdat ik daar akkoord op geef. We kunnen dan je verzoek bespreken.
Veel dank en tot morgen,
Sisi."
"Beste klusjesman,
Morgen om 10:30 hebben wij een afspraak. Ik verwacht dat je je voeten buiten de deur van mijn woning grondig veegt, en dat al je apparatuur die mijn vloer raakt geen vlekken veroorzaakt. De werkruimte heb ik grotendeels vrij gemaakt. Het is de bedoeling dat je tijdens het werk zoveel mogelijk in deze ruimte blijft.
Indien je toch een andere ruimte wilt betreden, zaken nodig hebt die niet meegebracht zijn, spullen van mij wilt aanraken, gebruiken of verplaatsen of van de faciliteiten in huis gebruik wilt maken dan dient dit op voorhand gevraagd te worden.
Ik zal zelf tijdens het werk in de woonkamer aanwezig zijn. Je dient aan de deur te kloppen, en niet binnen te treden totdat ik daar akkoord op geef. We kunnen dan je verzoek bespreken.
Veel dank en tot morgen,
Sisi."
maandag 14 september 2026 om 13:02
Maar wat moet een klusjesman dan? Als die om elk klein dingetje eerst de klant moet zoeken, vragen en dan daarop moet wachten, dan duurt het echt te lang hoor.
Mijn man heeft een bouwbedrijf en hij plant wel eens een dag in met allemaal 'kleine' klusjes. Kasten, iets ophangen enz. Dat moet dus ook gewoon snel, want anders loopt z'n dag in de soep. Het zijn ook geen dagen die bakken met geld opleveren, maar een beetje uit service doet hij het toch.
Als klanten zo gaan doen, dan staan er 10 anderen te springen om zijn tijd. Het is graag of niet.
maandag 14 september 2026 om 13:39
en dus gaat hij maar ongevraagd in andermans kastjes rommelen? Ik vind het voorval in de OP ook onzin, maar ik ben er toch echt niet van gediend dat iemand die ik totaal niet ken, in mijn kasten komt.Lalalola schreef: ↑14-09-2026 13:02Maar wat moet een klusjesman dan? Als die om elk klein dingetje eerst de klant moet zoeken, vragen en dan daarop moet wachten, dan duurt het echt te lang hoor.
Mijn man heeft een bouwbedrijf en hij plant wel eens een dag in met allemaal 'kleine' klusjes. Kasten, iets ophangen enz. Dat moet dus ook gewoon snel, want anders loopt z'n dag in de soep. Het zijn ook geen dagen die bakken met geld opleveren, maar een beetje uit service doet hij het toch.
Als klanten zo gaan doen, dan staan er 10 anderen te springen om zijn tijd. Het is graag of niet.
maandag 14 september 2026 om 13:42
Ongevraagd in iemands kasten rommelen niet nee, maar elk dingetje vragen, nee, dat ook niet. Dat werkt gewoon niet
maandag 14 september 2026 om 13:47
dan is het ook aan hem om te zorgen dat hij zijn spullen bij zich heeft of gelijk aan de klant vragen wat hij nodig heeft.
maandag 14 september 2026 om 13:49
Ligt er natuurlijk aan welke kast en de situatie. Als de klusjesman een vuilniszak zoekt en dan in mn nachtkastje tussen de dildo's gaat zoeken dan vind ik dat ongepast ja. Maar als hij daarvoor een keukenkast opentrekt, helemaal prima.
Als een aannemer meerdere dagen bezig is dan snap ik op een gegeven moment ook wel dat ze zelf koffie gaan zetten ipv op mij gaan zitten wachten tot ik klaar ben met m'n call.
maandag 14 september 2026 om 13:55
Hij gaat, zoals hier inderdaad staat, echt niet in de nachtkastjes rommelen, maar als hij een drupje dreft nodig heeft en dat staat op de keuken, dan gaat hij dat echt niet vragen hoor. En als hij 1 glas water heeft gehad, vult hij dat ook zelf bij. Dat kan hij niet allemaal meenemen
maandag 14 september 2026 om 14:14
Het ging in dit geval toch om vuilniszakken? Ik zou het ook niet heel prettig vinden hoor als de keukenkastjes opengetrokken werden op zoek naar zakken. Afwasmiddel, wat vaak op aanrecht zelf staat, of kraanwater pakken vind ik toch anders.Lalalola schreef: ↑14-09-2026 13:55Hij gaat, zoals hier inderdaad staat, echt niet in de nachtkastjes rommelen, maar als hij een drupje dreft nodig heeft en dat staat op de keuken, dan gaat hij dat echt niet vragen hoor. En als hij 1 glas water heeft gehad, vult hij dat ook zelf bij. Dat kan hij niet allemaal meenemen
Ik zou er overigens geen halszaak van maken maar ik zou toch echt wel even vreemd opkijken. En dat staat los van elk wissewasje moeten vragen naar mijn idee.
maandag 14 september 2026 om 14:26
maandag 14 september 2026 om 14:46
Okernoot schreef: ↑14-09-2026 12:54TO, is het misschien een idee om voordat de klusjesman/loodgieter/glaszetter komt een bericht te sturen zodat hij weet wat hij kan verwachten?
"Beste klusjesman,
Veel dank en tot morgen,
Sisi."
maandag 14 september 2026 om 14:55
Ja, je zeurt, mauwt en sneeuwvlokt.
Pfff
Ben je eigenlijk wel blij met je kast?
Staat ie waterpas....geen beschadigingen etc?
Als je topic nu daarover was gegaan...dat die kast half op zijn jan boerenfluitjes in mekaar was geflanst door 1 of andere lompe hork...had je een punt gehad.
Vrouw, get a life and a grip...dit gaat nergens over.
maandag 14 september 2026 om 15:02
Ergens staat dat hij haar riep en dat ze aangaf dat ze er zo aan zou komen.
Als hij steeds op haar moet wachten kan ik me ook nog voorstellen dat hij het dan maar zelf gaat pakken.
Dat gezegd hebbende, bij kasten etc bied ik ook aan of ik even moet helpen. Een kast in je eentje in elkaar zetten is kut dus als ik even iets moet vasthouden, prima.
Als hij steeds op haar moet wachten kan ik me ook nog voorstellen dat hij het dan maar zelf gaat pakken.
Dat gezegd hebbende, bij kasten etc bied ik ook aan of ik even moet helpen. Een kast in je eentje in elkaar zetten is kut dus als ik even iets moet vasthouden, prima.
maandag 14 september 2026 om 16:06
Ex was/is hovenier.sprokkelientje schreef: ↑14-09-2026 12:53
Dit soort mensen brrrrrr...te zot voor woorden....de klanten dan he.
Ze moesten een hele grote tuin aanleggen bij een woning aan de plassen.
Klant was hele vriendelijke dame.
Iedere vrijdag snacks en een biertje/wijntje na het werk.
Echt zo'n klant waar je extra je best voor doet.
Tot de rekening betaald moest worden.
Toen kwamen er ineens overal foto's vandaan waarop de mannen stonden te kletsen (overleggen) schuilen voor de regen en rokende/koffiedrinkende mannen.
Alles om maar minder hoeven te betalen.
Te vriendelijke klanten zijn ook niet altijd te vertrouwen.
Ze zijn niet voor niets zo rijk
maandag 14 september 2026 om 16:23
Wat een merkwaardige kijk.granny71 schreef: ↑14-09-2026 16:06Ex was/is hovenier.
Toen kwamen er ineens overal foto's vandaan waarop de mannen stonden te kletsen (overleggen) schuilen voor de regen en rokende/koffiedrinkende mannen.
Nu wordt het nog ingewikkelder natuurlijk, moet ik wel aardig zijn, of niet te aardig, of helemaal onaardig?
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 14 september 2026 om 16:33
Mrs. Bucket 2.0.Okernoot schreef: ↑14-09-2026 12:54TO, is het misschien een idee om voordat de klusjesman/loodgieter/glaszetter komt een bericht te sturen zodat hij weet wat hij kan verwachten?
"Beste klusjesman,
Veel dank en tot morgen,
Sisi."
maandag 14 september 2026 om 18:17
Die arme postbode...
maandag 14 september 2026 om 18:33
Ik heb ook wel een paar tegelzetters en installateurs in de familie, en die vonden vooral de "oud geld" mensen arrogant en niet hartelijk, waar ze met de "rijk geworden" en "ouders rijk geworden" geen moeite hadden.granny71 schreef: ↑14-09-2026 16:06Ex was/is hovenier.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in