Geld & Recht alle pijlers

Geld van je ouders lenen

20-07-2009 16:19 473 berichten
Mijn man koestert al heel lang een jongensdroom; een échte, uit Californië geïmporteerde Musclecar. Hij kon hem 2 jaar geleden realiseren, maar omdat er een kindje op komst was heeft hij er toendertijd (een klein beetje onder druk van ouders) gekozen voor een praktische, gewone auto, en daar al zijn spaarcenten in gestoken. Waarvan nu dus heel veel spijt. Hij is altijd druk met zijn werk, maar is dol op alles wat met de betreffende Musclecar te maken heeft. Bezoekt clubdagen, werkt in de zomer voor een Dragraceclub. Zijn passie dus. Het is dus helemaal geen bevlieging oid.

Nu krijgt hij weer de kans om zijn droom waar te maken, ik vind het allang super want ik gun het hem verschrikkelijk en vind het zelf eigenlijk net zo mooi. De auto staat bij een bevriende importeur in de garage en hij is helemaal weg van het ding. Het is ook een bikkelharde, volledig gerestaureerde en goedgekeurde auto. We hebben hem zelf binnenstebuiten gekeerd en er mankeert niks aan. Hij is perfect. De waarde van deze auto zal (in tegenstelling tot de doorsnee auto) alleen in waarde stijgen, zo'n EUR 1500 per jaar, van onze huidige auto hebben we inmiddels EUR 4000.- af kunnen schrijven.

Nu blijkt de auto waar hij al zijn gespaarde centen in heeft gestoken geen drol meer waard te zijn, de markt is ingestort en de auto is te gewoontjes. We hebben hem inmiddels een half jaar op MP staan en andere sites, maar raken hem niet kwijt. Hij kan hem nu inruilen bij de Muscle-car-aanbieder.

Dit betekend dat man EUR 4000,- bij moet leggen om de droomwagen te kopen. Hij heeft nog EUR 2250,- aan spaargeld en heeft dus zijn vader gevraagd hem het resterende bedrag te lenen. Man kan dit met een maand of 4 terugbetalen, volgens een realistische berekening door onszelf. Dat is haalbaar.

Tot mans' grote verdriet wordt het enthousiasme niet gedeeld, maar op zijn verantwoordelijkheden, volwassenheid en de spreuk "je spaart er maar voor" gewezen. Ik heb het vermoeden dat Pa uiteindelijk wel over zijn hart strijkt, maar ouders schijnen altijd even te moeten mopperen. Ten dele ben ik het wel met hem eens hoor, maar man is zijn centen kwijt geraakt door op dat moment niet zijn hart te volgen. Hij kan goed sparen. Maar soms zijn het kansen die zich op het moment voordoen en die je misschien niet meer krijgt. Daarnaast is mijn man superbetrouwbaar en heeft hij ook zijn studie tot op de laatste cent maandelijks aan zijn ouders terugbetaald.

Hoe staan jullie daar nou in? Als ouder? Als ikzelf een aardig vermogen zou hebben opgebouwd zou ik mijn kind (tot op zekere hoogte) altijd helpen dromen te realiseren. Of het nou een studie of een droomauto is. Ik vraag me af of ik dan ook eerst zou mopperen. Doen alle ouders dat?

Ik zou het liever zelf aan mijn kind lenen dan dat het naar een kredietverstrekker zou gaan waar ze hoge rentes rekenen.Liever dat ik ze gelukkig zie in mijn leven, dan dat ze leuke dingen van de erfenis gaan doen. Zeg maar. Anyway, hopelijk heeft onze dochter over tig jaar nog een stoffige, ouderwetse klassieker in de garage staan. Ter herinnering aan haar papa.
Even offtopic: moet opeens denken aan 'n vorig topic van jou. Jij had toch 'n aanbod om in 'n boerderij te gaan wonen vlak bij je paarden zodat jullie weg kunnen uit een rot buurt? Gaat dat nog door?
Ninjo; hou maar op, ik lig er nog nachten wakker van...

Op de dag dat ik naar de boer ging om te zeggen dat wij het wilden huren....... was het net verhuurd. Er woont nu een mevrouw-alleen in.

Ik zoek maar rustig verder. Momenteel rustig in de Prachtwijk vanwege het slechte weer ' s avonds. :-)
quote:Branwen76 schreef op 27 juli 2009 @ 18:32:

Als dat geld op jouw naam staat dan is het van jou en kan je er bij, zo simpel is het.

Je wilt je niet verantwoorden, maar je opent zelf dit topic met als onderwerp 'geld lenen van je ouders'. Dan is het niet gek als mensen je om uitleg vragen.

Jij doet wel moeilijk over je eigen geld dat je achter de hand hebt, maar vindt het dan gek als je schoonouders niet staan te springen om je geld te lenen voor iets totaal overbodigs. Misschien willen zij ook wel een potje achter de hand houden, en ook al was er geen potje dan nog is het hun volste recht en totaal begrijpelijk om te weigeren.

Ik verantwoord me al een pagina of 20, geloof ik en ben totaal niet te beroerd gebleken om wat uit te leggen. Vind ik zelf.

Daarnaast vinden mijn schoonouders net zo goed dat het geld voor de dieren voor de dieren is. Niet anders. Dus ik begrijp het probleem van het dierenspaarplan niet zo. Heb er spijt van dat ik het in mijn transparantie genoemd heb, want het blijkt onbegrijpelijk voor 80% van de reagerenden.

Ik kan toch moeilijk ALLES uitgeven aan een Camaro en vervolgens als er wat aan mijn hond mankeert in de wagen voor komen rijden en geld lenen voor dierenartskosten?

We hebben als gezin bepaalde budgetten voor dingen. Het budget voor de auto is er niet, dus het lenen van de ouders is specifiek daarvoor. voor die auto, dus.

Mijn schoonouders hebben dat geld, we hebben de ruimte binnen onze familierelatie om zulke dingen te mogen vragen. Uiteraard betalen we dat terug met een heerlijk etentje als rente.
quote:Nastik schreef op 27 juli 2009 @ 19:08:

Ninjo; hou maar op, ik lig er nog nachten wakker van...

Op de dag dat ik naar de boer ging om te zeggen dat wij het wilden huren....... was het net verhuurd. Er woont nu een mevrouw-alleen in.

Ik zoek maar rustig verder. Momenteel rustig in de Prachtwijk vanwege het slechte weer ' s avonds. :-)ohwww, dat sucks big time! dacht dat je al 'n soort van optie had, nu maar hopen dat mevrouw alleen snel 'n kerel aan de haak slaat waar ze bij in kan trekken dan maar?
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit zo allemaal lees krijg ik de indruk dat je de optie "eerst maar eens sparen voor die auto en 'm dan vol trots kopen van ons eigen geld" niet als een optie ziet. Heb ik dat correct begrepen?

Ik krijg namelijk de indruk dat je man een jongensdroom heeft, er nu een eerste (of misschien tweede) kans is om 'm te verwezenlijken en dan maar kijken waar je het geld vandaan kunt plukken (niet van de boom in ieder geval, mocht je toch zoiets vinden dan hoor ik het graag ).

Het is een jongensdroom van je man. Waarom heeft hij eigenlijk niet van jongs af aan regelmatig dat dubbeltje en die gulden apart gelegd om voor die auto te kunnen gaan zodra het kon? Of heb ik iets gemist en heeft hij dat wel degelijk gedaan?
quote:Nastik schreef op 27 juli 2009 @ 19:13:

Ik kan toch moeilijk ALLES uitgeven aan een Camaro en vervolgens als er wat aan mijn hond mankeert in de wagen voor komen rijden en geld lenen voor dierenartskosten?

Tja, eerlijk gezegd vind ik geld lenen voor dierenartskosten nog beter te verdedigen dan geld lenen voor een totaal overbodige en niet noodzakelijke auto.

Als jouw schoonouders er totaal geen moeite mee hebben om jullie het geld te lenen dat is dat natuurlijk prima, maar als zij dat niet doen is dat net zo goed hun recht en niet aan jullie om over te oordelen.
Je ouders willen je het geld niet lenen. Niemand zegt dat je perse het geld van de dieren moet gebruiken, en ik heb zelf ook een potje voor mijn pluizige viervoeter. Maar dat betekent dan dus dat je NU de camaro niet kunt betalen, en dat je dus helaas de droom van je man op dit moment niet kunt verwezenlijken. Jij wilt niet aan je dierenspaarpotje komen omdat voor jou je dieren net nog even belangrijker zijn dan het luxespeeltje van je man. Dat mag. je ouders vinden kennelijk dat hun spaarcentjes ook een betere bestemming kunnen krijgen dan een luxespeeltje kopen voor jouw man. Zowel jij als je ouders houden dus beiden het geld dat ze hebben liever achter de hand voor iets dat ze belangrijker vinden dan de Camaro. Dus pech voor je man en zijn jongensdroom.
Ik heb net het hele topic gelezen en vraag me af: als je niet aan je dierenpotje wil komen, omdat je wil dat je dieren safe zijn als je zou komen te overlijden bijvoorbeeld, heb je er dan wel bij nagedacht dat jij ook zou kunnen te komen overlijden in de tijd dat je je schoonouders zou moeten terugbetalen? Dat is dan toch ook lullig?

Ik zou, als je de auto graag wil, dan kiezen voor een roodstand die je in 3 maand aflost.
quote:Vinyl schreef op 28 juli 2009 @ 01:34:

Ik heb net het hele topic gelezen en vraag me af: als je niet aan je dierenpotje wil komen, omdat je wil dat je dieren safe zijn als je zou komen te overlijden bijvoorbeeld, heb je er dan wel bij nagedacht dat jij ook zou kunnen te komen overlijden in de tijd dat je je schoonouders zou moeten terugbetalen? Dat is dan toch ook lullig?

Ik zou, als je de auto graag wil, dan kiezen voor een roodstand die je in 3 maand aflost.Mijn erven krijgen het eea van de verzekering uitgekeerd, das dus of mijn man of mijn ouders. En die zijn wel zo beleefd om een schuld zoals deze netjes terug te betalen.
Anyway; mijn man gaat zaterdag met mijn schoonpa de boel rondpraten. Ik hoop dat ie met zijn verjaardag een stukje taart en de eerste aflossing met de Camaro kan gaan brengen.

Dit topic heeft mij wel doen nadenken en ik heb dan ook gelijk alles wat deze maand konden missen opzij gezet en doe dat van het volgende salaris ook. Zodat we schoonouders snel hebben terugbetaald en ze kunnen trakteren op een etentje.
Maar waarom kies je niet voor de optie roodstaan? Dan heb je slechts een schuld bij jezelf!
Dat snap ik dus ook niet, maar die vraag is al vaker gesteld en dan draait Nastik eromheen met vage uitlatingen dat men in 'haar cultuur" nu eenmaal van familie leent, en niet van de bank. Daarmee bedoelt ze dus gewoon een combi van Nederlandse en Amerikaanse cultuur. In Amerika lenen ze volgens mij juist bij de vleet, anders zouden we nu niet in deze crisis zitten, maar dat terzijde.

Ik blijf het vreemd vinden om zelf geld te hebben, en het anders makkelijk zelf bij de bank te kunnen lenen, en dan de spaarpot van iemand anders te gaan aanspreken voor een luxe-artikel dat je echt niet nodig hebt.
quote:Vinyl schreef op 28 juli 2009 @ 15:53:

Maar waarom kies je niet voor de optie roodstaan? Dan heb je slechts een schuld bij jezelf!Zou kunnen, maar dat doen we gewoon niet. Dat is ook niet nodig, bij ons in de familie leen je bij elkaar als het binnen de mogelijkheid van de ander ligt.
quote:Mikoshin schreef op 28 juli 2009 @ 18:42:

Dat snap ik dus ook niet, maar die vraag is al vaker gesteld en dan draait Nastik eromheen met vage uitlatingen dat men in 'haar cultuur" nu eenmaal van familie leent, en niet van de bank. Daarmee bedoelt ze dus gewoon een combi van Nederlandse en Amerikaanse cultuur. In Amerika lenen ze volgens mij juist bij de vleet, anders zouden we nu niet in deze crisis zitten, maar dat terzijde.

Ik blijf het vreemd vinden om zelf geld te hebben, en het anders makkelijk zelf bij de bank te kunnen lenen, en dan de spaarpot van iemand anders te gaan aanspreken voor een luxe-artikel dat je echt niet nodig hebt.

Goed hoor, dan is de kredietcrisis ook nog mijn schuld, prima. En ik geloof dat ik nu wel vaak genoeg heb uitgelegd waarom ik mijn ´eigen´ geld hier niet voor gebruik.

Mijn man is overigens Chicano, niet Amerikaan.

Als ik de penningmeester van de Stichting Aap geweest was en ik had geopperd het geld vast wel even uit de stichting te kunnen lenen, had je me aan de schandpaal genageld. Maar omdat ik een idealistische particulier ben die dit zelf op touw heeft gezet moet het wel kunnen. Beetje vreemd.
quote:Nastik schreef op 28 juli 2009 @ 20:20:

[...]

Zou kunnen, maar dat doen we gewoon niet. Dat is ook niet nodig, bij ons in de familie leen je bij elkaar als het binnen de mogelijkheid van de ander ligt.

Als het zo simpel lag, had je het geld nu toch al?

Schijnbaar is het zo simpel en vanzelfsprekend niet, want je schoonouders deden in eerste instantie niet al te enthousiast. Als je dat weet, dan zorg je toch dat je het zelf oplost?
Dat is helemaal niet vreemd, want dat is appels met peren vergelijken.

Volgens mij probeert zo'n beetje iedereen je al ruim 30 pagina's aan je verstand te peuteren dat jij op een zak geld het etiket "voor de dieren" hebt geplakt en dat je daar niet aan wil komen, maar dat de toonzetting in je OP er 1 is van "waarom moet er nou eerst gezeurd worden voordat ze met geld over de brug komen?", terwijl je schoonouders op hun zak geld misschien wel het etiket " voor een cruise" (of wat dan ook geplakt hebben).

De bottomline blijft dat jij het semi-normaal vindt dat familie geld uitleent voor jullie droom.
Mijn ouders hebben mij altijd geleerd, heb je er geen geld voor dan koop je het niet. Geld natuurlijk niet voor alles,zoals een huis, maar gaat zeker op voor deze auto. Hier zou ik geen geld bij mijn ouders voor lenen, misschien als ik 18 was, maar als volwassenen vind ik dat ik mezelf toch wel moet kunnen redden.

Je vertelt dat je man goed in sparen is, maar heeft geen 1750 euro op zijn spaarrekening. Als je in 4 maanden tijd je schoonouders kunt aflossen, hadden jullie de afgelopen maanden/ jaren ook al wat kunnen sparen?

Ik hoop voor jullie dat je schoonouders het willen voorschieten, zodat jullie je droomauto kunnen kopen, maar ik snap het helemaal als ze dit niet willen doen.
Precies!!

'Bij ons in de familie leen je van elkaar' is volgens mij iets wat jij in je hoofd hebt. Maar je schoonfamilie voelt dat niet zo, want anders hadden ze het geld wel onmiddelijk op je rekening gestort.

Je schrijft dat ze het enthousiasme van jullie niet deelden en zeiden: je spaart er maar voor!

DUS is het niet vanzelfsprekend dat er geleend wordt in je familie en DUS zou ik die druk niet opvoeren. Ze willen niet, en dus doe je het óf niet óf je zorgt voor een roodstand op je lopende rekening. Maar zadel je schoonouders niet op met jullie luxeprobleem!
quote:Bloem9 schreef op 28 juli 2009 @ 20:39:

Mijn ouders hebben mij altijd geleerd, heb je er geen geld voor dan koop je het niet.

Zo heb ik 't ook geleerd idd.

Maar wat mij opvalt is dat deze lening door vrijwel iedereen wordt afgekeurd, terwijl als je in de 'ik wil 'n baby' topics leest heel veel mensen het promoten dat iemand zo'n blijvende dure kostenpost maar gewoon moet aan gaan, ook al laten de financiele omstandigheden dat (nog) niet toe. Vind ik eigenlijk errug dubbel!
Dat promoot ik in elk geval nooit elninjoo; maar ik herken wel wat je schrijft. Laatst ook een topic van iemand die 'al' 29 was, een behoorlijke hypotheek en nog eens een gezamelijke studieschuld van 50.000 Euro........ en dan inderdaad mensen die roepen "gewoon doen,komt wel goed"....??!
mee eens. ik hoorde laatst iemand zeggen dat een kind tot zijn 18e een ton kost, dan krap je je nog wel ff achter je oren...
quote:Vinyl schreef op 28 juli 2009 @ 20:25:

[...]

Als het zo simpel lag, had je het geld nu toch al?

Schijnbaar is het zo simpel en vanzelfsprekend niet, want je schoonouders deden in eerste instantie niet al te enthousiast. Als je dat weet, dan zorg je toch dat je het zelf oplost?

Niet enthousiast als in de zin van; ouwe auto, groot, loopt ie wel op LPG, niet teveel kosten in de toekomst, wilt huidige auto niet houden voor erbij, zou je niet sparen voor deze en dan een goede auto bij de hand houden, geen roestbak, wel betrouwbare dealer, heb je zelf nog wat op de bank voor als er wat kapot gaat, kan kind er wil in.

Geld is geen probleem, maar willen wel graag dat het in een goed doel gestoken wordt. Ja jongen, zo' n Camaro is te gek, maar het wel waard? Heb je een garage? Ga je der wel zuinig op zijn? Wij moesten vroeger hard werken voor deze dingen/hebben hard gewerkt om deze levenstandaard te kunnen aanhouden, wees er dan wel echt zuinig op. Geen bevlieging?
quote:elninjoo schreef op 28 juli 2009 @ 20:56:

[...]

Zo heb ik 't ook geleerd idd.

Maar wat mij opvalt is dat deze lening door vrijwel iedereen wordt afgekeurd, terwijl als je in de 'ik wil 'n baby' topics leest heel veel mensen het promoten dat iemand zo'n blijvende dure kostenpost maar gewoon moet aan gaan, ook al laten de financiele omstandigheden dat (nog) niet toe. Vind ik eigenlijk errug dubbel!op de een of andere manier is het viva forum altijd extreem pro babies, ook al ben je 16, woon je thuis en heb je geen diploma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven