Hoe maak ik roti?

12-09-2008 14:04 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet bijna nooit roti, maar als ik het ergens voorgeschoteld krijg, vind ik het erg lekker en ik zou het graag zelf eens maken. Nu kan ik het pakje 'wereldgerechten' van Knorr wel kopen, maar ik vermoed dat dat niet kan tippen aan de échte, zelfgefrabiceerde roti... daarom ben ik benieuwd naar jullie recepten, want ik heb geen flauw idee.

(uhm, google-en kan ik wel, maar wil graag recepten van de kookprinsesjes van het viva-forum )
quote:lieve1981 schreef op 13 september 2008 @ 09:42:

[...]

Grappig is dat he! Al die 'tanties' bij elkaar en dan lekker roddelen over het eten. GEWELDIG! En inderdaad, het is de manier waarop ze het zeggen.Ja, enig is dat.
Am Yisrael Chai!
quote:madamemicmac schreef op 12 september 2008 @ 20:46:

[...]

Kan het niet allemaal bij elkaar in 1 pan? Dus kip, aard, en iets later de eieren?

En ik vind de Knorr roti wel lekker... ...tsjongejonge, moet ik me nu doodschamen? Ja, het smaakt gewoon lekker, maar je moet het niet vergelijken met zelfgemaakte roti...Da's wel een verschil ja Ja hoor, dat kan. Kijk maar naar mijn recept. Je moet dan wel goed rekenen in welke volgorde je de ingrediënten erbij doet anders heb je rauwe aardappels of taaie kip.
Suriname is een smeltkroes van vele culturen. Hindoestanen maken daar een belangrijk deel van uit, en zij gebruiken klapper. Je kan ook genoeg recepten met klapper vinden in de sur. keuken, ook roti.
Zojuist het recept van FV gemaakt. Heerlijk!
offtopic hoor: Maar moet spaghetti carbonara officieel niet met room? En hoe dan wel?
quote:fashionvictim schreef op 12 september 2008 @ 21:33:

[...]

Die vriend is zeker Indisch of javaans? Ik vind het bijna heiligschennis, santen en gember in roti. Maar misschien is het wel lekker, hoor. Zal mijn tantes eens vragen of zij daar weleens van gehoord hebben.

Ik zelf vind roti al niet meer te eten als ie door een surinaamse chinees of javaan gemaakt is, maar dats is volgens mij een typische surinaamse neurose. Roti en bara enzo eet je alleen van hindoestanen, telo juist weer alleen van javanen en pom alleen van creolen.

Klopt dit is ook wat ik weet. Roti en bara eet je van hindoestanen, pom van creolen etc.

En hier in Rotterdam zijn bepaalde eethuizen ook bekend om bepaalde gerechten, Saoto soep is het lekkerst bij een bepaald eethuis, nasi moksi weer het lekkerst bij de ander, roti bij dat eethuis etc. Kortom ookal zijn er ik weet niet hoeveel eethuizen hier in Rotterdam, ook naast elkaar je rijdt toch van de een naar de ander om datgene te halen wat je wilt eten.

Zo was er ook een eethuis die Heri Heri verkocht maar dit stond niet op de kaart, maar iedereen die het wist ging alleen daarvoor naar dat eethuis...........jammergenoeg verkopen ze het daar niet meer............(dus als er een Rotterdammer hier is die weet bij welk eethuis het ze wel verkopen....!!)

Ik heb trouwens ook geleerd om eerst een paar komijnzaadjes een beetje aan te bakken in de pan alvorens met het maken de rest vd toespijs te beginnen.
wel massala gebruiken ipv gewone kerrie, dat scheelt echt! Ik heb laatst zelf de roti gameekt (de vellen) wat een werk! prima gelukt hoor, maar volgende keer haal ik ze wel weer kant en klaar op de middellandstraat ;)
Klopt, ik eet ook bij de ene warung m'n telo, in een andere de roti, in weer een andere de saoto. Iedere Chinees/Hindoestaan/Javaan/Creool heeft z'n eigen specialiteit! En het geeft mij een excuus om zo hier en daar in de buurt te eten. Lekkerrrrrrr.
Maar hebben jullie dan ook niet dat sommige dingen nooit zo lekker zullen zijn als die van je moeder?

Soms heb ik zoooooooo'n zin in pom bijvoorbeeld, maar er is geen pom ter wereld lekkerder dan die van mijn moeder. En heri heri hetzelfde verhaal, ik ken ook geen eethuis waar ze dat echt lekker maken.

Hele lekkere roti hebben ze trouwens bij Ram's Roti, voor de amsterdammers onder ons. Moet je wel die bij de dappermarkt hebben, dat is de lekkerste.

En op de dappermarkt zelf staat ook een lekkere bloedworstkraam. En voor lekkere tjauwmin moet je in de bijlmer zijn.
Am Yisrael Chai!
[quote]fashionvictim schreef op 21 september 2008 @ 15:07:

Maar hebben jullie dan ook niet dat sommige dingen nooit zo lekker zullen zijn als die van je moeder?

Klopt! (Of die van moeders/vaders van vrienden).

Soms heb ik zoooooooo'n zin in pom bijvoorbeeld, maar er is geen pom ter wereld lekkerder dan die van mijn moeder. En heri heri hetzelfde verhaal, ik ken ook geen eethuis waar ze dat echt lekker maken.

Bij Moksi vond ik het toch wel heel lekker maar daar hebben ze het eens speciaal voor ons gemaakt.

Hele lekkere roti hebben ze trouwens bij Ram's Roti, voor de amsterdammers onder ons. Moet je wel die bij de dappermarkt hebben, dat is de lekkerste.

Ja, of er voor in de auto springen! Ram's is niet meer. Het heet nu Lalla Rookh. Is geen warung meer maar meer een gezellig restaurantje. Ze hebben overigens geduchte concurrentie gekregen van Roopram Roti (1e v. Swindenstr). Waardeloos afhaalsysteem en het is er ongelooflijk druk, maar een goeie, goeie roti. Heerlijk!
http://surinaamsekeuken.web-log.nl/

hier staan lekkere recepten op,mmmmmm
Misschien een stomme vraag maar moet ik de aardappels eerst koken voor de roti of niet?
quote:suikervrij schreef op 18 september 2008 @ 18:29:

offtopic hoor: Maar moet spaghetti carbonara officieel niet met room? En hoe dan wel?

"Een klassieker in de Italiaanse keuken is de pasta carbonara. Deze pasta wordt bereid met eenvoudige en houdbare ingrediënten, die zelfs iedere kolenboer (carbonara) in huis kon hebben. Veel mensen associëren dit gerecht met een dikke roomsaus uit een pakje, maar dat is niet zoals het recept origineel gemaakt werd.

Zoals gezegd, eenvoud is troef. Het enige dat je nodig hebt is spek, ei, knoflook en kaas. Neem bij voorkeur pancetta, dat is Italiaans buikspek, en echte Parmesan. En een rauw ei die je laat stollen door de warmte van de pasta. Zoals voor wel meer (Italiaanse) recepten geldt: hoe beter je ingrediënten, hoe lekkerder het gerecht wordt.

Dit recept is je eerste les in timing van het koken van de pasta. Pas als dat gebeurt is, maak je de saus. Okay, je moet er dan wel voor zorgen dat alle ingrediënten gesneden en al klaar staan en dat de eieren op kamertemperatuur zijn als de pasta al dente gekookt is.Dit recept is je eerste les in timing van het koken van de pasta.

De saus wordt namelijk gevormd door het ei dat je losklopt en dat door de warmte licht stolt. Room komt er niet aan te pas, evenmin als andere smaakmakers zoals champignons en kruiden. Maar als je er zin in hebt: ik houd je niet tegen . Tenslotte moet je ieder gerecht eten zoals je het zelf lekker vindt"

Bron:http://koken.blog.nl/recepten/2008/03/2 ... -carbonara
up dus maar
Die rotivellen zijn echt niet moeiljk te maken hoor, mensen. Ik koop ze echt nooit meer, maar ze altijd zelf.
Even vraagje.

Morgen wil ik Roti eten en wil er dan alu bij maken.

Nu maakte ik dat vroeger vaker naar recept van een vroegere hindoestaanse vriend, alleen nu zo lang geleden dat ik het niet meer precies weet.

Dit herinner ik mij nog.

knoflook , ui en massala fruiten in olie.

aardappels in blokjes erbij en afblussen met boullion,daarin gaarstomen.

kouseband erbij(of gewoon boontjes), ook meegaren.

Blikje tomatenpuree erdoor mengen.

Nou ja, dit alles tot het een prutje wordt toch?

Of vergeet ik iets?

Zijn hier surinamers/hindoestanen of iemand die het originele recept weet in da house!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven