kinderen en werken....

03-08-2009 20:24 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een stevige discussie met mijn vriend gehad. Ik heb altijd het idee/gevoel gehad dat wij samen voor een kindje zouden gaan. (ben nu 28, had zelf een leeftijd van 32/33 in gedachten, mits het allemaal zou lukken natuurlijk)

Nu had ik het er met hem over,en hij zegt nu dat hij het helemaal niet ziet zitten, en wel om de volgende reden:

Ik zou sowieso moeten blijven werken om de hypotheek te kunnen betalen, en dat terwijl we helemaal geen tophypotheek hebben ofzo.Verder hebben we ook geen buitensporig leven, dure leningen of whatever. Ik zou dan zeker minimaal 25 uur per week moeten blijven werken, en het kind zou dan naar een kdv moeten gaan. Wij hebben geen ouders die kunnen oppassen.

Volgens hem heb je dan geen leven meer, omdat je geen tijd meer hebt voor elkaar, alleen nog maar aan het rennen en aan het stressen bent, omdat je je huishouden ook nog moet doen,bakken met geld kwijt bent aan de kinderopvang, en hij vindt dat je geen kinderen moet nemen om ze 5 dagen naar de opvang te brengen. Zijn standpunt is: als je niet voor je kinderen kunt zorgen, moet je ze niet nemen.

Aan een kant vind ik wel dat hij gelijk heeft, aan de andere kant zie ik wel heel veel gezinnen die werken en kinderen hebben.

Misschien ben ik wel heel voorbarig, omdat het nog een aantal jaren duurt, maar ik verwacht niet dat ik of mijn vriend ineens duizenden euro's extra gaan verdienen.

Hoe doen jullie dit? Tilt mijn vriend hier te zwaar aan? Of is het eigenlijk ook wel zo?
quote:Pilous schreef op 03 augustus 2009 @ 21:00:

Denk (hoop) dat Louisavutton dit bedoeld om de verhouding te laten zien met hoe duur de opvang is.

Dit verschilt natuurlijk per persoon. Met toeslagen en al zou kinderopvang ons 160 euro per maand kosten. Als dat de helft van mijn salaris moest zijn, verdiende ik wel erg karig.

Dus als zij vertelt dat ze de helft van haar salaris moet afdragen aan de kinderopvang, alleen om een statement te maken dat kinderopvang duur is... Neuh. Verdiep je dan eens verder in het begrip kinderopvangtoeslag. Dan weet je namelijk ook dat er geen pijl op te trekken is hoe het bij een ander zal gaan.
Ik ben jaren thuis geweest toen de onze klein waren , maar tijd voor onszelf ? Ja,.....maar dan sliepen we ! Totaal uitgeput doordat er eentje dag en nacht wakker was , zo leek het wel .

Moraal ; het gaat toch negen van de tien keer anders dan je zelf denkt en de buurvrouw oid zegt .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:bridges6 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:02:

Ja maar zo duur is de opvang toch niet? Huur eens een oppas aan huis in... Dan betaal je zowat nog meer en heb je nog je eigen luiers en voeding. Bij mij (oké geen heel hoog inkomen) is kdv naar verhouding zowat nog goedkoper! Wat mag opvang van je kind dan kosten?Nou, ik ben toch echt wek 912 euro per maand kwijt voor 3 dagen kdv (1 kind) en krijg daar 'slechts' 390 euro van terug. Best veel vind ik. Maar goed, dat hebben we er voor over. Daarnaast hebben we ook geen keus....
quote:bridges6 schreef op 03 augustus 2009 @ 20:54:

Ja maar als de helft van je salaris naar kdv gaat, verdien je toch nog steeds een andere helft? En haal je toch evengoed genoegdoening uit je werk en zo? Ik snap dat eigenlijk niet echt... Kijk als je hele salaris er nou heen gaat, maar geld verdienen is geld verdienen. Ik wil ook wel bergen geld verdienen.

(ik verdien ook wel bergen geld, ik krijg het alleen niet... )

Ook al haal ik veel genoegdoening uit mijn werk, ik heb er ook veel stress van, tel daarbij op dat ´s ochtends vroeg de kindjes fris en fruitig naar het kdv moeten, ik daarna naar mijn werk, stress stress stress, daarna snel naar kdv om kindjes op te halen, naar huis, eten maken (heb ik die avond ervoor meestal gedaan) kindjes in bad, verhaaltje voorlezen, kind wil niet slapen, slokje drinken, huis is 1 bende, toch maar even opruimen, is het zo 23.00 uur en heb ik nog geen enkel moment voor mijzelf gehad.

Een dag als deze is bijna niet te doen in je eentje, en als je dit dan ook nog een paar keer per week moet doen...

En ook al werk je niet (zoveel). Je hebt nauwelijk nog tijd voor jezelf, soms sta je af te rekenen in de supermarkt met ongekamde haren, krijg je ineens een klets kots tegen je aan, eet je nooit meer rustig want je kind wil niet eten etc etc etc...

Voordat ik kinderen had, had ik ook mijn twijfels. Wilde ook nog werken, met vriendinnen uit etc etc. Wij hebben gewoon die gok gewaagd en daar ben ik tot op de dag van vandaag nog blij mee. Ook al is het soms zwaarder dan ik had verwacht.

Maar ja....wat je ervoor terug krijgt is onbetaalbaar. Is een cliche maar wel waar!!!
quote:appeltje78 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:00:

Op een werkdag ziet ons schema er zo uit:

6.45 uur wekker, douchen e/n eten

7.20 uur kind wakker maken, wassen en aankleden

7.35 uur zoonlief ontbijt geven, tandenpoetsen en tas klaarmaken

8.00 uur deur uit naar kdv

8.10 uur op de creche

8.20 uur wegrijden richting werk

8.30 uur op mijn werk

17.10 uur naar kdv

17.30 uur onderweg weer naar huis

17.40 uur thuis

18.00 uur zoon eten geven terwijl partner kookt

18.30 uur zelf eten

18.45 - 19.30 uur lekker spelen en ravotten met zoon

19.30 uur - naar boven en in bad

20.00 uur - licht uit en slapen

start avond partner en ik!En als je dan ook nog moet poetsen,wassen,strijken,hond uitlaten (mocht je die hebben) boodschappen, en dat soort dingen. Hoe plan je dat allemaal?
Als hij er zo makkelijk zo resoluut vanaf ziet om zo'n reden, denk ik dat hij ze inderdaad gewoon niet wil en daar een plausibele uitleg bij heeft gezocht. Als jullie allebei minstens 40 uur zouden moeten werken en nog de eindjes aan elkaar zouden moeten knopen, zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen dat hij er nog even goed over na wil denken, maar jullie geval klinkt nou echt niet zo uitzonderlijk. Zoveel kinderen gaan drie dagen naar het kinderdagverblijf, het is onzin dat als je allebei moet werken, je dus niet voor je kinderen kan zorgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:appeltje78 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:06:

[...]

Nou, ik ben toch echt wek 912 euro per maand kwijt voor 3 dagen kdv (1 kind) en krijg daar 'slechts' 390 euro van terug. Best veel vind ik. Maar goed, dat hebben we er voor over. Daarnaast hebben we ook geen keus....Maar dan verdienen jullie ook wel meer dan een ton.
Ik heb 1 kind, wij rennen en vliegen voor mijn gevoel eigenlijk nooit. Dochter zit op kdv naast mijn werk, ik neem haar dus gewoon mee, ga een kwartiertje eerder weg dan zonder kind, ben ook een kwartiertje later thuis, geen rennen of vliegen aan. Ben twee dagen thuis bij dochter, heel gezellig en ook genoeg tijd voor mezelf (dochter is 1, slaapt nog wel 2x per dag, dat scheelt natuurlijk. Ook is ze vrij makkelijk, dat verschilt natuurlijk ook per kind). Voordat ik mijn dochter had werkte ik full-time, ik moet zeggen dat mijn leven er eigenlijk alleen maar relaxter op geworden is: ipv 5 dagen werkstress nog maar 3, en die zijn minder stressig doordat het niet elke dag rennen is (want mijn werk: dat is pas rennen en vliegen!!). En de thuisdagen zijn zooooooo relaxed....! En tijd voor mezelf en elkaar hebben we ook genoeg, dochter gaat rond 19:00 ongeveer naar bed, dus de hele avond is voor ons.

Over een tijdje gaan we voor nummer twee, en ik hoop ook dat ik er dan nog zo over denk. Als ik sommige reacties hier lees kan dat nog wel eens tegenvallen.....
quote:Dolce schreef op 03 augustus 2009 @ 21:07:

[...]

En als je dan ook nog moet poetsen,wassen,strijken,hond uitlaten (mocht je die hebben) boodschappen, en dat soort dingen. Hoe plan je dat allemaal?Poetsen, wassen, strijken, boodschappen, doe je dat nu dagelijks dan?

[...]

En als je dan ook nog moet poetsen,wassen,strijken,hond uitlaten (mocht je die hebben) boodschappen, en dat soort dingen. Hoe plan je dat allemaal?Je hebt ook dagen dat je niet werkt. Het huis hoeft niet helemaal spik en span. Prioriteiten stellen, noemt men dan ook wel
quote:SuzieLynn schreef op 03 augustus 2009 @ 21:05:

[...]

Dit verschilt natuurlijk per persoon. Met toeslagen en al zou kinderopvang ons 160 euro per maand kosten. Als dat de helft van mijn salaris moest zijn, verdiende ik wel erg karig.

Dus als zij vertelt dat ze de helft van haar salaris moet afdragen aan de kinderopvang, alleen om een statement te maken dat kinderopvang duur is... Neuh. Verdiep je dan eens verder in het begrip kinderopvangtoeslag. Dan weet je namelijk ook dat er geen pijl op te trekken is hoe het bij een ander zal gaan.Tuurlijk verschilt dat per persoon. Ik weet ook niet of ze het zo bedoeld, maar dat denk ik. Slechts een aanname
Wij hebben wel een schoonmaakster. En dat is ook heel relaxed vergeleken met vroeger. Op de thuisdagen gewoon leuke dingen met dochter en niet schoonmaken. Ook niet in weekend.
3 dagen opvang is 30 uur per week. 4 weken in een maand is dus 120 uur opvang in een maand en daar betaal je dus zo'n 600 euro voor. Dan betaal je dus zo'n 5 euro opvang per uur voor je kind. Vind je dat echt zo duur? Inclusief voeding, luiers etc? (bij mij is het tenminste inclusief luiers en voeding en zo, al is dat niet overal zo...)

En die stress. tsja, ik ga dus niet 's avonds nog poetsen. Als kind op bed ligt, vouw ik een wasje op en soms strijk ik, maar dat is het dan ook wel. Dat scheelt me een hoop stress. Wij poetsen in het weekend en tussendoor wat op de dagen dat ik of partner thuis zijn.
quote:SuzieLynn schreef op 03 augustus 2009 @ 21:09:

[...]

Je hebt ook dagen dat je niet werkt. Het huis hoeft niet helemaal spik en span. Prioriteiten stellen, noemt men dan ook wel Ja, dat is ook wel zo. Maar met een (klein) kind moet je toch wel elke dag wassen, niet?
quote:Pilous schreef op 03 augustus 2009 @ 21:00:

Denk (hoop) dat Louisavutton dit bedoeld om de verhouding te laten zien met hoe duur de opvang is.

Ja inderdaad!!! Ik heb gelukkig geen man getroffen die mij het kdv laat betalen omdat ik zo graag wil werken.

Ik werk omdat ik gelukkiger ben als ik werk. Hele week thuiszitten is niets voor mij. En mij hoor je verder niet klagen, wij hebben het financieel heel goed. En ik ben het er ook mee eens dat je naar draagkracht betaalt, dat geeft ook de mensen die het niet zo breed hebben de kans om te werken,

Ik denk alleen soms wel, na een dag hard werken, waar doe ik het eigenlijk voor, maar dat is maar heel eventjes...

Zo duidelijk?

[...]

En als je dan ook nog moet poetsen,wassen,strijken,hond uitlaten (mocht je die hebben) boodschappen, en dat soort dingen. Hoe plan je dat allemaal?

Wij hebben elke week iemand die bij ons poetst. Daarnaast bestel ik de grote boodschappen wekelijks op albert.nl en de losse dingen die haalt diegene even nog bij de super die niet de kdv-ophaaldienst heeft.

Verder hebben we een eigen sportavond en ondernemen we individueel nog wel e.e.a. apart van elkaar. Samen helaas niet, want mijn man heeft liever geen oppas. Maar de weekenden doen we veel met z'n drietjes.

Tussentijdse schoonmaakklusjes kunnen ook nog vaak op onze thuisdagen, want onze zoon (bijna 2 jaar) slaapt nog zeker 2,5 a 3 uur 's middags.
Hier ook een huishoudster inmiddels hoor. Is me elke cent waard. nog los van het feit dat zij in 3 uurtjes in de week doet waar ik dagen over doe.
Wij zijn er overigens over uit dat ik 3,5 dag blijf werken (de ene week 3, de andere 4), mijn vriend 5. Niks carriëremiepen, gewoon financiële vrijheid willen hebben. En dat huishouden? Mwah, dan ligt er maar een stofje op de TV. Boodschappen kunnen het eerste jaar ook wel via de Albert, met bewust boodschappen doen ben je daar ook niet zo héél veel duurder uit. En koken? Gewoon de avond van tevoren voorbereiden.

Druk zal het worden, dat zeker.... Maar... 't komt allemaal op z'n pootjes terecht We mogen dan wel veel werken, maar los daarvan.. Ons kind zal bij mij voorop staan, de rest, in de zin van huishouden, boodschappen, strijk etc etc, plan ik er wel omheen. Weeg het eens tegen elkaar af, wat is belangrijker... huishouden --- je kind. Keuze makkelijk gemaakt, toch?
quote:appeltje78 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:00:

Op een werkdag ziet ons schema er zo uit:

6.45 uur wekker, douchen e/n eten

7.20 uur kind wakker maken, wassen en aankleden

7.35 uur zoonlief ontbijt geven, tandenpoetsen en tas klaarmaken

8.00 uur deur uit naar kdv

8.10 uur op de creche

8.20 uur wegrijden richting werk

8.30 uur op mijn werk

17.10 uur naar kdv

17.30 uur onderweg weer naar huis

17.40 uur thuis

18.00 uur zoon eten geven terwijl partner kookt

18.30 uur zelf eten

18.45 - 19.30 uur lekker spelen en ravotten met zoon

19.30 uur - naar boven en in bad

20.00 uur - licht uit en slapen

start avond partner en ik!

06.15 opstaan en de eerste eten geven en weer even terug in bed leggen

07.00 zelf douchen en oudste wakker maken en eten geven en aankleden

07.55 deur uit naar kdv

08.00 op kdv en kinderen naar verschillende groepen brengen

(tot vorige week was ik daar een minuut of 20 mee bezig en fietste dan in tien minuten naar werk. Nu is werk verhuist en ben ik half uur/drie kwartier onderweg op de fiets, dus moet op kdv alles sneller).

09.00 op het werk.

17.00 naar huis, vriend haalt kinderen op.

17.45 allemaal thuis

18.00 beide kinderen eten.

19.00 jongste naar bed

20.30 oudste naar bed

22.00 vader naar bed

23.00 jongste de laatste fles

00.30 ik naar bed.
We hoeven de was toch ook niet meer te mangelen. Laat je daar nou eens een kwartier per dag aan besteden...
quote:mama1982 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:12:

Wij hebben wel een schoonmaakster. En dat is ook heel relaxed vergeleken met vroeger. Op de thuisdagen gewoon leuke dingen met dochter en niet schoonmaken. Ook niet in weekend.Hebben jullie elke dag hulp dan?

[...]

Nou, ik ben toch echt wek 912 euro per maand kwijt voor 3 dagen kdv (1 kind) en krijg daar 'slechts' 390 euro van terug. Best veel vind ik. Maar goed, dat hebben we er voor over. Daarnaast hebben we ook geen keus....Wij ¤300 voor twee kinderen drie dagen per week.
Fleurtje: wij denken aan een tweede, maar als ik jouw schema zie schrik ik wel weer even. Tweede kind lijkt zo idd een stuk zwaarder....
Als je alles goed bijhoudt is het toch ook alleen maar een kwestie van even met een natte lap zwaaien ipv dat je drie uur op een keuken staat te boenen en te bikken ?

Als opruimen je drie uur duurt heb je de andere dagen alles laten liggen ....

Als je een beetje handig plant en je hebt plek voor een extra vriezer of ijskastje ( schuur , zolder ) hoef je ook niet zo vaak naar de winkel .

Mocht je strijken ; doe dat dan zodra je was uit de droger komt of van de lijn af komt . Zo hou je het bij en het strijkt ook wat makkelijker ( sneller ) .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

[...]

Nou, ik ben toch echt wek 912 euro per maand kwijt voor 3 dagen kdv (1 kind) en krijg daar 'slechts' 390 euro van terug. Best veel vind ik. Maar goed, dat hebben we er voor over. Daarnaast hebben we ook geen keus....

Ik heb toevallig net mijn wijzigingen doorgegeven, en ik zit bijna precies op dezelfde bedragen (ook voor 1 kind 3 dagen). Dan betaal je dus ruim 500 euro zelf. Oké, het is best een groot bedrag, maar voor 3 dagen opvang vind ik het niet veel. In ieder geval bij lange na niet de helft van wat ik of man in die 3 dagen verdien. Als je zo'n hoog bedrag zelf moet betalen verdien je namelijk ook redelijk.

Nu moet ik er bij zeggen dat het inkomen tussen man en mij redelijk verdeeld is. Als 1 van de 2 heel veel verdient en de ander het minimum loon, kan ik me voorstellen dat de kinderopvang inderdaad de helft van het loon van de minstverdienende kost. Maar dan nog zou het voor mij voelen als gezamelijke kosten en niet als kosten voor de minst verdienende alleen.

Overigens: als je zonder kinderen al minimaal 25 uur en 40 uur moet blijven werken om de hypotheek te betalen dan vind ik dat toch een behoorlijk hoge hypotheek in verhouding óf je moet een keer goed naar je overige uitgaven kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven