kinderen en werken....

03-08-2009 20:24 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een stevige discussie met mijn vriend gehad. Ik heb altijd het idee/gevoel gehad dat wij samen voor een kindje zouden gaan. (ben nu 28, had zelf een leeftijd van 32/33 in gedachten, mits het allemaal zou lukken natuurlijk)

Nu had ik het er met hem over,en hij zegt nu dat hij het helemaal niet ziet zitten, en wel om de volgende reden:

Ik zou sowieso moeten blijven werken om de hypotheek te kunnen betalen, en dat terwijl we helemaal geen tophypotheek hebben ofzo.Verder hebben we ook geen buitensporig leven, dure leningen of whatever. Ik zou dan zeker minimaal 25 uur per week moeten blijven werken, en het kind zou dan naar een kdv moeten gaan. Wij hebben geen ouders die kunnen oppassen.

Volgens hem heb je dan geen leven meer, omdat je geen tijd meer hebt voor elkaar, alleen nog maar aan het rennen en aan het stressen bent, omdat je je huishouden ook nog moet doen,bakken met geld kwijt bent aan de kinderopvang, en hij vindt dat je geen kinderen moet nemen om ze 5 dagen naar de opvang te brengen. Zijn standpunt is: als je niet voor je kinderen kunt zorgen, moet je ze niet nemen.

Aan een kant vind ik wel dat hij gelijk heeft, aan de andere kant zie ik wel heel veel gezinnen die werken en kinderen hebben.

Misschien ben ik wel heel voorbarig, omdat het nog een aantal jaren duurt, maar ik verwacht niet dat ik of mijn vriend ineens duizenden euro's extra gaan verdienen.

Hoe doen jullie dit? Tilt mijn vriend hier te zwaar aan? Of is het eigenlijk ook wel zo?
Nee hoor gewoon een keer in de week hulp. Keuken houden we schoon tijdens het koken. En af en toe een keertje zuigen, dweilen en chloor door de wc. Ik kijk dus niet heel krap. Het is in ieder geval elke week schoon. Drie dagen in de week is er niemand overdag dus dat scheelt denk ik ook.
wassen doet de machine, strijken doe ik alleen als écht nodig

(en da's maar weinig), poetsen doet eens per twee weken de hulp moet ik eerlijkheidshalve bekennen. Boodschappen, tja, die doe je gewoon. Gaat prima, duurt met kind iets langer dan zonder, maar als je niet full-time werkt heb je die tijd ook. Of je neemt één doordeweekse avond: de een doet kind in bad&bed, de ander racet de AH door en samen stamp je de vriezer vol. Klaar!
quote:Dolce schreef op 03 augustus 2009 @ 21:07:

[...]

En als je dan ook nog moet poetsen,wassen,strijken,hond uitlaten (mocht je die hebben) boodschappen, en dat soort dingen. Hoe plan je dat allemaal?

Op werkdagen haal ik uit mn werk de kleine boodschappen, op mijn vrije dagen doet vriend dat en op zaterdag haalt hij met de kinderwagen de grote boodschappen.

Wassen doen we tussendoor (kost ook geen tijd), strijken? Vriend strijkt zijn overhemden vaak op zondag, zes in een keer, is ie meteen klaar.

Schoonmaakdingen vaak op zaterdag. Of niet. Prioriteiten stellen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 augustus 2009 @ 21:18:

Als je alles goed bijhoudt is het toch ook alleen maar een kwestie van even met een natte lap zwaaien ipv dat je drie uur op een keuken staat te boenen en te bikken ?

Als opruimen je drie uur duurt heb je de andere dagen alles laten liggen ....

Als je een beetje handig plant en je hebt plek voor een extra vriezer of ijskastje ( schuur , zolder ) hoef je ook niet zo vaak naar de winkel .

Mocht je strijken ; doe dat dan zodra je was uit de droger komt of van de lijn af komt . Zo hou je het bij en het strijkt ook wat makkelijker ( sneller ) .

Das ist war in Theorie aber nicht in der Praxis. Ofzo. Zei kant. Vergeef me de kromme naamvallen die er vast inzitten.

Zeker met rugklachten niet waar overigens.
quote:mama1982 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:12:

Wij hebben wel een schoonmaakster. En dat is ook heel relaxed vergeleken met vroeger. Op de thuisdagen gewoon leuke dingen met dochter en niet schoonmaken. Ook niet in weekend.Op thuisdagen doe ik eigenlijk sowieso niets in het huishouden, behalve af en toe een was draaien.
ik heb een meisje van 3 en een baby van 8 maanden. 1 kind vond ik ook relaxed en had echt tijd over. Nu met een tweede is dat echt wel anders...En waar het aan ligt, weet het nog steeds niet. Baby is erg gemakkelijk, huilt nooit, slaapt en eet ook goed, maar toch is het echt ineens veel drukker.
quote:fleurtje schreef op 03 augustus 2009 @ 21:17:

[...]

Wij ¤300 voor twee kinderen drie dagen per week.Ik moet ook zeggen dat we straks met 2 op de creche verhoudingsgewijs meer terugkrijgen, dat is dan weer een meevaller (ben nu 29 weken zwanger en heb vanaf februari 2 kids op de creche). Ik realiseer me trouwens wel dat we meer betalen omdat we ook een goed inkomen hebben, maar toch is het best een hap geld vind ik. Maar ik zie het maar als een investering...
oké: op werkdagen:

6.10 wekker, wij douchen en aankleden. 6.35 uur oudste wakker maken en aankleden, partner smeert brood en zet eten klaar. Oudste naar beneden.

6.50 jongste wakker maken en aankleden etc.

7.00 ontbijten beneden.

7.20 tanden poetsen, jassen aan etc.

7.30 op fiets naar kdv.

8.00 op werk.

ophalen wisselt, net wie er het eerst klaar is. Ander kookt idd. Kinderen worden rond17.30 uur opgehaald.

18.45 naar boven, kinderen badderen en naar bed brengen.

19.30 beneden opruimen, thee zetten etc. 19.45 is de avond van ons, en soms wil er een lastiger slapen maar in principe gaat het zo.
Waarom is dat in de praktijk niet waar , Zwieb ?

Ik vind twee keer in de week een badkamer soppen minder zwaar dan een badkamer soppen die al twee weken staat aan te koeken .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:louisavuitton schreef op 03 augustus 2009 @ 21:20:

ik heb een meisje van 3 en een baby van 8 maanden. 1 kind vond ik ook relaxed en had echt tijd over. Nu met een tweede is dat echt wel anders...En waar het aan ligt, weet het nog steeds niet. Baby is erg gemakkelijk, huilt nooit, slaapt en eet ook goed, maar toch is het echt ineens veel drukker.Dit vond ik met 8 maanden ook nog hoor. Nu is dochter anderhal;f en merk ik dat het meer in structuur komt en ik meer tijd over lijk te houden tussendoor...
quote:louisavuitton schreef op 03 augustus 2009 @ 21:16:

[...]

Hebben jullie elke dag hulp dan?Nee, maar je hoeft toch ook niet elke dag schoon te maken?
quote:Zwieber schreef op 03 augustus 2009 @ 21:15:

Hier ook een huishoudster inmiddels hoor. Is me elke cent waard. nog los van het feit dat zij in 3 uurtjes in de week doet waar ik dagen over doe.

Daar verbaas ik me ook altijd over..... hoe doen ze dat toch???

Daarnaast vind ik die poets een fijne stok achter de deur om alles 1 keer per week rommelvrij te maken zodat schoonmaker zich kan uitleven zonder over het speelgoed en de schoenen te vallen.
mmmm.... wordt banger en banger voor de tweede.......
Ik ook Lilla!! Ik was blij dat het na het jaar wat makkelijk werd.... Help, waar begin ik weer aan??!!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 augustus 2009 @ 21:22:

Waarom is dat in de praktijk niet waar , Zwieb ?

Ik vind twee keer in de week een badkamer soppen minder zwaar dan een badkamer soppen die al twee weken staat aan te koeken .Dat is helemaal waar. Maar ik had er echt geen puf voor toen Zwiepje nog klein was hoor. Echt helemaal niet. Nog los van rugklachten. Godzijdank heeft Mr. Zwieber erfelijk belaste schoonmaakticgenen anders was ons huis met haar weggelopen denk ik.
quote:appeltje78 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:24:

[...]

Daarnaast vind ik die poets een fijne stok achter de deur om alles 1 keer per week rommelvrij te maken zodat schoonmaker zich kan uitleven zonder over het speelgoed en de schoenen te vallen.Precies!
Hier ook hoop appeltje en lilla! Hier komt nr 2 over een week of 6 dus ik ga het snel genoeg merken
Ik ben net weer gestopt met de pil, maar schrik hier ook echt wel weer van.
We kunnen hier allemaal wel prachtige schema's neerzetten om aan te geven dat het allemaal een kwestie van prioriteiten stellen is, en dat het allemaal best meevalt, die drukte. Maar... als je een kindje wil, dan denk je daar helemaal niet aan. Dan wil je gewoon dat kind! Dolce, wil je vriend het eigenlijk wel?

(en ja, het valt best mee..)
quote:appeltje78 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:24:

[...]

Omdat zij tijdens het schoonmaken geen oude foto's, kaarten, briefjes etc tegenkomen die bekeken moeten worden en ze niet tussendoor bedenken dat die kinderkleding ook wel es gesorteerd mag worden
quote:Lika schreef op 03 augustus 2009 @ 21:23:

[...]

Nee, maar je hoeft toch ook niet elke dag schoon te maken?Dat ligt eraan waar jouw lat ligt.
quote:elska schreef op 03 augustus 2009 @ 21:28:

We kunnen hier allemaal wel prachtige schema's neerzetten om aan te geven dat het allemaal een kwestie van prioriteiten stellen is, en dat het allemaal best meevalt, die drukte. Maar... als je een kindje wil, dan denk je daar helemaal niet aan. Dan wil je gewoon dat kind! Dolce, wil je vriend het eigenlijk wel?

(en ja, het valt best mee..)Ik vind het niet meevallen hoor.
Ja maar waarom ben je dan opeens zo "bang" voor een tweede? Ik vond bij mij eerste ook echt dat ik het reuze druk had. Echt druk. En nu red ik het prima en vraag ik me echt af waar ik het nou zo druk mee had. Maar je redt het toch wel joh. En kleine kinderen is volgens mij gewoon druk. Komt vanzelf wel weer dat het rustiger wordt...
quote:Zwieber schreef op 03 augustus 2009 @ 21:26:

[...]

Godzijdank heeft Mr. Zwieber erfelijk belaste schoonmaakticgenen anders was ons huis met haar weggelopen denk ik.

Ik denk ook weleens dat dat genen zijn

Ik ben in ieder geval erfelijk belast .... iedereen bij ons thuis eigenlijk .
quote:fleurtje schreef op 03 augustus 2009 @ 21:29:

[...]

Ik vind het niet meevallen hoor.

Ik vind het ook echt niet altijd meevallen. Vind het echt druk. En toch lukt het...

Zou je , als je dit had geweten, geen tweede kindje nemen? (hmmm rare vraag misschien, kijk maar of je er antwoord op wil geven...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven