kinderen en werken....
maandag 3 augustus 2009 om 20:24
Ik heb vandaag een stevige discussie met mijn vriend gehad. Ik heb altijd het idee/gevoel gehad dat wij samen voor een kindje zouden gaan. (ben nu 28, had zelf een leeftijd van 32/33 in gedachten, mits het allemaal zou lukken natuurlijk)
Nu had ik het er met hem over,en hij zegt nu dat hij het helemaal niet ziet zitten, en wel om de volgende reden:
Ik zou sowieso moeten blijven werken om de hypotheek te kunnen betalen, en dat terwijl we helemaal geen tophypotheek hebben ofzo.Verder hebben we ook geen buitensporig leven, dure leningen of whatever. Ik zou dan zeker minimaal 25 uur per week moeten blijven werken, en het kind zou dan naar een kdv moeten gaan. Wij hebben geen ouders die kunnen oppassen.
Volgens hem heb je dan geen leven meer, omdat je geen tijd meer hebt voor elkaar, alleen nog maar aan het rennen en aan het stressen bent, omdat je je huishouden ook nog moet doen,bakken met geld kwijt bent aan de kinderopvang, en hij vindt dat je geen kinderen moet nemen om ze 5 dagen naar de opvang te brengen. Zijn standpunt is: als je niet voor je kinderen kunt zorgen, moet je ze niet nemen.
Aan een kant vind ik wel dat hij gelijk heeft, aan de andere kant zie ik wel heel veel gezinnen die werken en kinderen hebben.
Misschien ben ik wel heel voorbarig, omdat het nog een aantal jaren duurt, maar ik verwacht niet dat ik of mijn vriend ineens duizenden euro's extra gaan verdienen.
Hoe doen jullie dit? Tilt mijn vriend hier te zwaar aan? Of is het eigenlijk ook wel zo?
Nu had ik het er met hem over,en hij zegt nu dat hij het helemaal niet ziet zitten, en wel om de volgende reden:
Ik zou sowieso moeten blijven werken om de hypotheek te kunnen betalen, en dat terwijl we helemaal geen tophypotheek hebben ofzo.Verder hebben we ook geen buitensporig leven, dure leningen of whatever. Ik zou dan zeker minimaal 25 uur per week moeten blijven werken, en het kind zou dan naar een kdv moeten gaan. Wij hebben geen ouders die kunnen oppassen.
Volgens hem heb je dan geen leven meer, omdat je geen tijd meer hebt voor elkaar, alleen nog maar aan het rennen en aan het stressen bent, omdat je je huishouden ook nog moet doen,bakken met geld kwijt bent aan de kinderopvang, en hij vindt dat je geen kinderen moet nemen om ze 5 dagen naar de opvang te brengen. Zijn standpunt is: als je niet voor je kinderen kunt zorgen, moet je ze niet nemen.
Aan een kant vind ik wel dat hij gelijk heeft, aan de andere kant zie ik wel heel veel gezinnen die werken en kinderen hebben.
Misschien ben ik wel heel voorbarig, omdat het nog een aantal jaren duurt, maar ik verwacht niet dat ik of mijn vriend ineens duizenden euro's extra gaan verdienen.
Hoe doen jullie dit? Tilt mijn vriend hier te zwaar aan? Of is het eigenlijk ook wel zo?
maandag 3 augustus 2009 om 20:52
maandag 3 augustus 2009 om 20:53
Ik werk 24 uur, mijn man 40 uur en we hebben twee kinderen die 3 dagen per week naar het kinderdagverblijf gaan. We zijn niet aan het rennen en stressen en doen ook nog weleens wat aan het huishouden. We betalen vrij veel aan kinderopvang, vind ik (zo'n 800 per maand) maar dat is inkomensgerelateerd dus tja...
Kortom, ik vind het prima te doen.
Kortom, ik vind het prima te doen.
Als je vriend alleen kinderen wil als jij er grotendeels voor gaat zorgen zou ik er zelf nooit aan willen beginnen. Ik vind het erg fijn dat wij de zorg verdelen en dat mijn man onze dochter niet ziet als een last waardoor hij minder dingen zelf kan doen. Maar dat is natuurlijk een eigen overweging. Er zijn ook vrouwen die het heerlijk vinden om alleen voor de kinderen te zorgen. Ik denk dat je je dat voor jezelf moet bepalen.
quote:louisavuitton schreef op 03 augustus 2009 @ 20:37:
[...]
Ligt er maar helemaal aan wat je verdient, vriend verdient topsalaris, ik in vergelijking met hem bijna niets (werk maar 2 dagen) en de helft van mijn salaris gaat naar het kdv.Ja daar heb je gelijk in, maar TO schrijft dat ze moet blijven werken omdat ze de hypotheek anders niet kunnen betalen dus ga er vanuit dat ze allebei geen topsalaris hebben.
[...]
Ligt er maar helemaal aan wat je verdient, vriend verdient topsalaris, ik in vergelijking met hem bijna niets (werk maar 2 dagen) en de helft van mijn salaris gaat naar het kdv.Ja daar heb je gelijk in, maar TO schrijft dat ze moet blijven werken omdat ze de hypotheek anders niet kunnen betalen dus ga er vanuit dat ze allebei geen topsalaris hebben.
maandag 3 augustus 2009 om 20:54
Ja maar als de helft van je salaris naar kdv gaat, verdien je toch nog steeds een andere helft? En haal je toch evengoed genoegdoening uit je werk en zo? Ik snap dat eigenlijk niet echt... Kijk als je hele salaris er nou heen gaat, maar geld verdienen is geld verdienen. Ik wil ook wel bergen geld verdienen.
(ik verdien ook wel bergen geld, ik krijg het alleen niet... )
(ik verdien ook wel bergen geld, ik krijg het alleen niet... )
maandag 3 augustus 2009 om 20:54
quote:arzo schreef op 03 augustus 2009 @ 20:39:
Hoi,
Ten eerste: neem je geen kinderen, en wanneer je nog veel tijd voor jezelf nodig hebt zou ik er ook nog eens goed over nadenken. Wanneer je kinderen als een verrijking ziet in je leven en het niet als " last" , zowel financieel als op "vrijetijdsgebied" , ziet dan komen de praktische zaken pas om de hoek kijken.
Ik ben 16 uur gaan werken toen we onze eerste kregen, nu ben ik zwanger van de 3e en hebben wij de ideale combinatie gevonden ( voor ons). Mijn man werkt 4 dagen en ik 3 waardoor we de kinderen 2 dagen " uit besteden". Ze gaan die 2 dagen naar het kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang waar ze het ontzettend naar hun zin hebben. Het is een leuke afwisseling in de week en er wordt veel ondernomen.
Door de kinderopvangtoeslag valt de financiele eigen bijdrage reuze mee!
Suc6 met alles!Ik heb wel kinderen genomen.
Hoi,
Ten eerste: neem je geen kinderen, en wanneer je nog veel tijd voor jezelf nodig hebt zou ik er ook nog eens goed over nadenken. Wanneer je kinderen als een verrijking ziet in je leven en het niet als " last" , zowel financieel als op "vrijetijdsgebied" , ziet dan komen de praktische zaken pas om de hoek kijken.
Ik ben 16 uur gaan werken toen we onze eerste kregen, nu ben ik zwanger van de 3e en hebben wij de ideale combinatie gevonden ( voor ons). Mijn man werkt 4 dagen en ik 3 waardoor we de kinderen 2 dagen " uit besteden". Ze gaan die 2 dagen naar het kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang waar ze het ontzettend naar hun zin hebben. Het is een leuke afwisseling in de week en er wordt veel ondernomen.
Door de kinderopvangtoeslag valt de financiele eigen bijdrage reuze mee!
Suc6 met alles!Ik heb wel kinderen genomen.
maandag 3 augustus 2009 om 20:55
quote:Dolce schreef op 03 augustus 2009 @ 20:52:
Nog een vraagje: mag ik vragen hoe jullie dagindeling eruit ziet? Dus als je aan het werk moet, en je moet je kind wegbrengen.
Is het een geren en gevlieg, of heb je op zo'n dag ook heus wel rustmomenten?
En..heb je nog tijd voor je partner?
Ik vind het een enorm geren en gevlieg, met twee kinderen.
Tijd voor mijn partner heb ik niet veel, maar dat komt omdat we allebei nogal uithuizig zijn, qua sociale contacten.
En beide punten zijn best irritant, maar ik zou mijn kinderen er niet voor op willen geven.
Nog een vraagje: mag ik vragen hoe jullie dagindeling eruit ziet? Dus als je aan het werk moet, en je moet je kind wegbrengen.
Ik vind het een enorm geren en gevlieg, met twee kinderen.
Tijd voor mijn partner heb ik niet veel, maar dat komt omdat we allebei nogal uithuizig zijn, qua sociale contacten.
En beide punten zijn best irritant, maar ik zou mijn kinderen er niet voor op willen geven.
maandag 3 augustus 2009 om 20:56
Nee, geen geren en gevlieg, maar ik sta dan ook vroeg genoeg op. En rustmomenten? Ja, op mn werk. De dagen dat ik thuis ben, vind ik tien keer zwaarder.
Een kind vond ik echt peanuts, twee kinderen vind ik veel en veel zwaarder. Op dit moment zit ik ook absoluut aan mijn taks, maar dat heeft niet alleen dáármee te maken.
En tijd voor mn partner? In principe wel, maar op het moment ben ik 's avonds zo blij als de kinderen op bed liggen, dat ik dan ook echt alleen maar tijd voor mezelf wil.
Nee, geen geren en gevlieg, maar ik sta dan ook vroeg genoeg op. En rustmomenten? Ja, op mn werk. De dagen dat ik thuis ben, vind ik tien keer zwaarder.
Een kind vond ik echt peanuts, twee kinderen vind ik veel en veel zwaarder. Op dit moment zit ik ook absoluut aan mijn taks, maar dat heeft niet alleen dáármee te maken.
En tijd voor mn partner? In principe wel, maar op het moment ben ik 's avonds zo blij als de kinderen op bed liggen, dat ik dan ook echt alleen maar tijd voor mezelf wil.
maandag 3 augustus 2009 om 20:56
quote:bridges6 schreef op 03 augustus 2009 @ 20:55:
En ja eerst was het rennen en vliegen, maar nu zijn we gewend aan een bepaalde structuur en zijn we zelfs wel eens voor de tijd klaar...Hmmm, dat hebben wij ook weleens, maar dan waren de kinderen op zo'n onchristelijke tijd wakker, dat ik alsnog niet blij ben .
En ja eerst was het rennen en vliegen, maar nu zijn we gewend aan een bepaalde structuur en zijn we zelfs wel eens voor de tijd klaar...Hmmm, dat hebben wij ook weleens, maar dan waren de kinderen op zo'n onchristelijke tijd wakker, dat ik alsnog niet blij ben .
maandag 3 augustus 2009 om 20:57
En..heb je nog tijd voor je partner?Zat tijd, maar ik werk dan ook dicht bij huis en kdv is op tien minuten afstand, kan dus wel anders zijn als je veel moet reizen.
En..heb je nog tijd voor je partner?Zat tijd, maar ik werk dan ook dicht bij huis en kdv is op tien minuten afstand, kan dus wel anders zijn als je veel moet reizen.
Het scheelt erg veel rennen en vliegen als een van beiden dichtbij de woonplaats werkt. Je hebt dan genoeg tijd om te halen en te brengen. Onze dochter gaat drie dagen in de week naar de creche en ook bij ons geen geren en gevlieg. Tijd voor elkaar hebben we ook. Dochter is erg actief en ligt altijd om 19.00 uur in bed. Verder hebben we lieve ouders waar ze ook weleens een nachtje lan logeren zodat wij iets leuks kunnen doen en lekker samen uitslapen. Verder hebben wij ook onze eigen dingen los van elkaar die je kunt doen als de ander thuis is. Ikzelf zou meer stress hebben als ik niet zou werken. Enige stressmomenten zijn als kind ziek is. Maar gelukkig heb ik flexibel werk. Dat scheelt ook veel vind ik. Als je zelf je tijd in kunt delen kun je nog eens wat uurtjes 's avonds inhalen.
quote:louisavuitton schreef op 03 augustus 2009 @ 20:52:
dat ik de helft van mijn salaris kwijt ben aan het kdv, haalt bij mij de stimulans soms een beetje weg om te werken, dat wilde ik nog even zeggen..
Dat vind ik altijd een heel aparte misrekening. Twee mensen hebben samen kinderen, dus de kosten voor kinderopvang zijn ook voor hen samen. Of delen jullie ook de electriciteitsrekening door 2-en?
dat ik de helft van mijn salaris kwijt ben aan het kdv, haalt bij mij de stimulans soms een beetje weg om te werken, dat wilde ik nog even zeggen..
Dat vind ik altijd een heel aparte misrekening. Twee mensen hebben samen kinderen, dus de kosten voor kinderopvang zijn ook voor hen samen. Of delen jullie ook de electriciteitsrekening door 2-en?
.
quote:louisavuitton schreef op 03 augustus 2009 @ 20:37:
[...]
Ligt er maar helemaal aan wat je verdient, vriend verdient topsalaris, ik in vergelijking met hem bijna niets (werk maar 2 dagen) en de helft van mijn salaris gaat naar het kdv.
De helft van JOUW salaris? Niet een deel van JULLIE geld?
Of heeft je vriend gezegd: prima dat jij gaat werken, maar dan mag je zelf de opvang betalen.
[...]
Ligt er maar helemaal aan wat je verdient, vriend verdient topsalaris, ik in vergelijking met hem bijna niets (werk maar 2 dagen) en de helft van mijn salaris gaat naar het kdv.
De helft van JOUW salaris? Niet een deel van JULLIE geld?
Of heeft je vriend gezegd: prima dat jij gaat werken, maar dan mag je zelf de opvang betalen.
maandag 3 augustus 2009 om 21:00
Op een werkdag ziet ons schema er zo uit:
6.45 uur wekker, douchen e/n eten
7.20 uur kind wakker maken, wassen en aankleden
7.35 uur zoonlief ontbijt geven, tandenpoetsen en tas klaarmaken
8.00 uur deur uit naar kdv
8.10 uur op de creche
8.20 uur wegrijden richting werk
8.30 uur op mijn werk
17.10 uur naar kdv
17.30 uur onderweg weer naar huis
17.40 uur thuis
18.00 uur zoon eten geven terwijl partner kookt
18.30 uur zelf eten
18.45 - 19.30 uur lekker spelen en ravotten met zoon
19.30 uur - naar boven en in bad
20.00 uur - licht uit en slapen
start avond partner en ik!
6.45 uur wekker, douchen e/n eten
7.20 uur kind wakker maken, wassen en aankleden
7.35 uur zoonlief ontbijt geven, tandenpoetsen en tas klaarmaken
8.00 uur deur uit naar kdv
8.10 uur op de creche
8.20 uur wegrijden richting werk
8.30 uur op mijn werk
17.10 uur naar kdv
17.30 uur onderweg weer naar huis
17.40 uur thuis
18.00 uur zoon eten geven terwijl partner kookt
18.30 uur zelf eten
18.45 - 19.30 uur lekker spelen en ravotten met zoon
19.30 uur - naar boven en in bad
20.00 uur - licht uit en slapen
start avond partner en ik!
maandag 3 augustus 2009 om 21:01
Toen Mr. Zwieber en ik beiden in Rotterdam werkten terwijl we woonden in de regio den haag was het wel regelmatig vliegwerk. We moesten er altijd voor zorgen dat we op andere tijdstippen de trein namen zodat altijd een van ons het zou redden Zwiepje van het kdv te halen. Dit heeft een jaartje geduurd, daarna zijn we allebei op 10 minuten rijden van ons huis gaan werken. En de rust die daarbij kwam was heeeeeeeerlijk. Wat we soms deden is dat een van ons niet gelijk Zwiepje haalde maar naar huis ging om eten te maken zodat het eten klaarstond als Zwiepje en partner thuiskwamen.
Je moet je eigen balans hierin vinden. Ik heb gelukkig een baan waarin ik mijn eigen tijd kan indelen. Ik denk dat het een stuk moeilijker wordt met twee ouders die beiden 40 uur werken van 8-5. Plus reistijd nog.
Je moet je eigen balans hierin vinden. Ik heb gelukkig een baan waarin ik mijn eigen tijd kan indelen. Ik denk dat het een stuk moeilijker wordt met twee ouders die beiden 40 uur werken van 8-5. Plus reistijd nog.
maandag 3 augustus 2009 om 21:02
maandag 3 augustus 2009 om 21:05
quote:Mariannanas schreef op 03 augustus 2009 @ 20:57:
[...]
Dat vind ik altijd een heel aparte misrekening. Twee mensen hebben samen kinderen, dus de kosten voor kinderopvang zijn ook voor hen samen. Of delen jullie ook de electriciteitsrekening door 2-en?Precies. Maar ja, sommige mensen doen niet aan de grote pot. Die doen allebei de helft of weet ik veel wat. Misschien is dat het geval hier.
[...]
Dat vind ik altijd een heel aparte misrekening. Twee mensen hebben samen kinderen, dus de kosten voor kinderopvang zijn ook voor hen samen. Of delen jullie ook de electriciteitsrekening door 2-en?Precies. Maar ja, sommige mensen doen niet aan de grote pot. Die doen allebei de helft of weet ik veel wat. Misschien is dat het geval hier.