Borstvoedingsvragen
zaterdag 26 mei 2007 om 17:30
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
vrijdag 31 juli 2009 om 14:21
Hallo dames,
Ik heb even jullie hulp nodig bij een aantal kolfvraagjes.
Mijn dochter is inmiddels 14 weken en tot 10 weken heb ik bijna volledig BV gegeven (meestal 5 van de 6 voedingen per dag). Helaas heb ik inmiddels nog een voeding moeten afbouwen omdat ik het niet voor elkaar kreeg om voldoende te kolven op werk. Inmiddels zit ik dus op 4 keer BV waarvan ik er 3 thuis geef en 1 afkolf.
Nu mijn meisje groter wordt heeft ze duidelijk meer nodig. Ze drinkt inmiddels al 165 cc KV en krijgt 165 cc BV ook prima weg. Aan de linkerkant kolf ik voldoende (70 cc) en heb ik het idee dat mijn borst leeg is. Aan de rechterkant kolf ik met moeite 30 cc en voel ik duidelijk nog melk zitten. Rechts is ook de kant waar mijn dochter het minst graag drinkt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn productie omhoog gaat en dat ik meer uit die rechterborst gekolfd krijg?
Verder krijg ik door het kolven kloofjes (au!). Wat doe ik daaraan? Mijn dochter hapt goed en ik heb er ook minder last van op de dagen dat ik thuis ben. Minder hard kolven heeft geen zin want dan komt er niks.
Ik zou het erg jammer vinden als ik nog een voeding moet afbouwen. Ik verwacht namelijk dat dat het antwoord bij het CB zal zijn.
Alvast bedankt voor jullie tips!
Ik heb even jullie hulp nodig bij een aantal kolfvraagjes.
Mijn dochter is inmiddels 14 weken en tot 10 weken heb ik bijna volledig BV gegeven (meestal 5 van de 6 voedingen per dag). Helaas heb ik inmiddels nog een voeding moeten afbouwen omdat ik het niet voor elkaar kreeg om voldoende te kolven op werk. Inmiddels zit ik dus op 4 keer BV waarvan ik er 3 thuis geef en 1 afkolf.
Nu mijn meisje groter wordt heeft ze duidelijk meer nodig. Ze drinkt inmiddels al 165 cc KV en krijgt 165 cc BV ook prima weg. Aan de linkerkant kolf ik voldoende (70 cc) en heb ik het idee dat mijn borst leeg is. Aan de rechterkant kolf ik met moeite 30 cc en voel ik duidelijk nog melk zitten. Rechts is ook de kant waar mijn dochter het minst graag drinkt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn productie omhoog gaat en dat ik meer uit die rechterborst gekolfd krijg?
Verder krijg ik door het kolven kloofjes (au!). Wat doe ik daaraan? Mijn dochter hapt goed en ik heb er ook minder last van op de dagen dat ik thuis ben. Minder hard kolven heeft geen zin want dan komt er niks.
Ik zou het erg jammer vinden als ik nog een voeding moet afbouwen. Ik verwacht namelijk dat dat het antwoord bij het CB zal zijn.
Alvast bedankt voor jullie tips!
zaterdag 1 augustus 2009 om 23:25
VRAAG!!! Ik ben 17 juli moeder geworden van onze tweede dochter en ik geef weer volledig bv. Het gaat ontzettend goed overdag en 's nachts. Ze krijgt 6-8 voedingen en slaapt 's nachts al minimaal 6 uur achter elkaar. Maar de avonden maken mij wat onzeker. Ons dochtertje is dan veel wakker en lijkt alleen rustig te worden als ik haar ieder uur aanleg. Ze drinkt dan ook goed, maar niet zo lang. Als ze last van krampjes lijkt te hebben (rood hoofd, gespannen buikje en boos huiltje) werkt een fopspeen troostgevend en ontspant ze weer. Maar wanneer is het nou verstandig om een speen te geven en wanneer de borst??? Of is dit clusterdrinken om de nacht door te kunnen slapen?
zondag 2 augustus 2009 om 08:32
jusa als je kolft beweegt dan je tepel vrij in de kolfschelp? of schuurt ie tegen de zijkanten (dan zou je een andere/ grotere kolfschelp nodig heben. eventueel helpt het om regelmatig dun wat bepanthene op je tepels te smeren om de huid soepel te houden.
als bovenstaande in orde is zou je eventueel een lactatiedeskundige even laten langskomen om mee te kijken of t kolven verder goed gaat.
voor het kolven van je rechterborst zou je eventueel een warmte compres op je borst kunnen leggen door de warmte stroomt de melk makkelijker. ik gebruikte hiervoor vaak een soort hittepit zak.
als bovenstaande in orde is zou je eventueel een lactatiedeskundige even laten langskomen om mee te kijken of t kolven verder goed gaat.
voor het kolven van je rechterborst zou je eventueel een warmte compres op je borst kunnen leggen door de warmte stroomt de melk makkelijker. ik gebruikte hiervoor vaak een soort hittepit zak.
zondag 2 augustus 2009 om 10:59
Wyfke, dat klinkt inderdaad heel erg als clusteren. Mijn dochter deed dat ook, maar dan zonder het doorslapen
In principe is het het beste om zoveel mogelijk de borst te geven ipv fopspeen. De speen zou ik bewaren voor als je het zelf niet meer trekt om weer te voeden of als je last krijgt van je tepels. Hoe meer voedingen, hoe beter, geldt in het begin, omdat veel voeden de melkproductie goed op gang brengt en je daarmee de basis legt voor de rest van de bv-periode (als je langer dan 3 maanden wilt voeden, anders is het niet zo van belang)
Ivm de krampjes is het misschien handig om 's avonds een paar keer achter elkaar dezelfde borst aan te bieden. Dan komt er relatief meer vette achtermelk binnen ipv de voormelk. Door het hoge vetgehalte wordt het langzamer verteerd, wat de darmpjes wat meer rust geeft.
En nog gefeliciteerd!
In principe is het het beste om zoveel mogelijk de borst te geven ipv fopspeen. De speen zou ik bewaren voor als je het zelf niet meer trekt om weer te voeden of als je last krijgt van je tepels. Hoe meer voedingen, hoe beter, geldt in het begin, omdat veel voeden de melkproductie goed op gang brengt en je daarmee de basis legt voor de rest van de bv-periode (als je langer dan 3 maanden wilt voeden, anders is het niet zo van belang)
Ivm de krampjes is het misschien handig om 's avonds een paar keer achter elkaar dezelfde borst aan te bieden. Dan komt er relatief meer vette achtermelk binnen ipv de voormelk. Door het hoge vetgehalte wordt het langzamer verteerd, wat de darmpjes wat meer rust geeft.
En nog gefeliciteerd!
woensdag 5 augustus 2009 om 12:57
Hier gaat het goed! We hebben gister huisbezoek gehad van het cb en daar kreeg ik hetzelfde advies. Aanleggen wanneer de kleine er behoefte aan heeft. Dat ze 's avonds veel wakker is en veel huilt is heel normaal schijnt het. Ze groeit goed op de bv (+ 360 gram sinds haar geboorte op 17-7) dus dat is voor mij weer een hele geruststelling!
woensdag 5 augustus 2009 om 20:28
Dames,
topics gaan bij 3000 posts gesloten worden.
Jullie zitten daar over heen.
Willen jullie een nieuw topic openen?
topics gaan bij 3000 posts gesloten worden.
Jullie zitten daar over heen.
Willen jullie een nieuw topic openen?
e-mail | redactievivaforum@gmail.com
dinsdag 14 december 2010 om 20:09
Hoi!
Vraagje. Ik geef borstvoeding en ik kolf af en toe, en zit nu met volgende issue:
Mijn kindje heeft spruw, en weigert continu mijn linkerborst. Die kolf ik dan af, zodat ze alsnog wel die melk krijgt. Maar- het kolven lukt gister en vandaag niet, het lijkt wel of er niks uitkomt.
Zometeen is linkerborst weer aan de beurt, maar ik ben bang dat als ik van tevoren kolf er te weinig uitkomt om haar te kunnen geven. De enige oplossing zou dan zijn (op dat moment) om de rechterborst aan te bieden, maar die is leeggedronken na de vorige voeding.
Kun je meerdere keren achter elkaar dezelfde borst aanbieden?
Vraagje. Ik geef borstvoeding en ik kolf af en toe, en zit nu met volgende issue:
Mijn kindje heeft spruw, en weigert continu mijn linkerborst. Die kolf ik dan af, zodat ze alsnog wel die melk krijgt. Maar- het kolven lukt gister en vandaag niet, het lijkt wel of er niks uitkomt.
Zometeen is linkerborst weer aan de beurt, maar ik ben bang dat als ik van tevoren kolf er te weinig uitkomt om haar te kunnen geven. De enige oplossing zou dan zijn (op dat moment) om de rechterborst aan te bieden, maar die is leeggedronken na de vorige voeding.
Kun je meerdere keren achter elkaar dezelfde borst aanbieden?
donderdag 10 mei 2012 om 20:15
Bij de bv periode van mijn eerste kindje heb ik veel aan dit topic gehad. Nu met mijn tweede lukt de bv een stuk beter, maar regelmatig kom ik toch nog even kijken.
Bij mijn eerste baby heb ik een medela en ameda kolf gebruikt. Een bijbehorend merkflesje kost gauw 3 euro. Dit vind ik veel geld voor een simpel plastic flesje.
Daarom wil ik graag mijn ervaring delen dat de flesjes van de hema of zelfs de action ook prima bij beide kolven te gebruiken zijn. Bij de action heb je een flesje van 250 ml. voor 1 euro en deze gebruik ik onder de kolf en om de melk in te vriezen.
Ik zal de tekst ook bij de baby vrekkig plaatsen.
Bij mijn eerste baby heb ik een medela en ameda kolf gebruikt. Een bijbehorend merkflesje kost gauw 3 euro. Dit vind ik veel geld voor een simpel plastic flesje.
Daarom wil ik graag mijn ervaring delen dat de flesjes van de hema of zelfs de action ook prima bij beide kolven te gebruiken zijn. Bij de action heb je een flesje van 250 ml. voor 1 euro en deze gebruik ik onder de kolf en om de melk in te vriezen.
Ik zal de tekst ook bij de baby vrekkig plaatsen.