Afval scheiden; hoe ver ga jij?

07-08-2009 11:08 108 berichten
Hoe ver gaan jullie in het scheiden van afval?

Bijna een jaar geleden zijn wij (man, kind en ik) verhuisd van gemeente X naar gemeente Y.

Gemeente X deed niet aan kliko's, maar aan vuilniszakken à 1 euro per stuk, onder het motto 'de vervuiler betaaldt'. Daarnaast hadden we een grote composthoop achter de schuur voor al het GFT-afval.

Gemeente Y leverde ons drie kliko's, voor GFT, restafval en oudpapier. En een biobak. En sinds kort een hele grote tas voor plastic afval.

Ik ben niet te beroerd om mijn afval te scheiden, plastic af te spoelen en in de speciale plastic-tas te doen, glas te verzamelen en batterijen in weer een ander doosje te verzamelen.

Maar, hoe ver ga jij? Haal jij de papiertjes van de theezakjes? Week jij de papieren wikkels van de blikjes? Of gewoon alles bij elkaar in één zak?
DJ Momo; een blipvert kende ik nog niet, dus heb even gegoogled. Leuk ding, zo wordt het bijna een hobby.

Mama1982: het is toch de bedoeling dat je die verpakkingen schoon maakt? Overigens stop ik die er dus ook niet in, om dezelfde reden.
quote:itsme26 schreef op 07 augustus 2009 @ 11:30:

En toen ze hier laatst de glascontainer aan het leegmaken waren bleek er een grote opslag onder te zitten en ik maar als een zot de groene, bruine en witte flessen scheidenVolgens mij zitten er in de container zelf scheidingswanden, met een onderkant, en ook in de wagen die hem leegt, zitten 3 compartimenten. Als de bak eruit is, lijkt het 1 kuil te zijn, maar in de bak zelf zit het dus wel gescheiden, tenminste, zo is het hier.
Ik doe er niet aan. Geen ruimte hier in huis voor al die afzonderlijke meuk. Batterijen neem ik wel mee naar mijn werk voor in het batterijenbakje.
Ik gooi alles in 1 grote zak, heb nl geen ruimte voor 20 verschillende afvalbakken in mn huis. Het idee zeg!

Alleen het tuinafval gooi ik in de groene ton, de rest in een grote zak in de zwarte.
* glas gaat naar glasbak

* papier gaat in de (grote) papierkliko

* composthoop-afval gaat in de compostbakken (hebben er 3 in de tuin)

* groter tuinafval gaat op de houtwal

* dan hebben we nog gele zakken; daar gaan lege verpakkingen in; bakjes van de boter, vlapakken, melkpakken, blikjes, plastic van een treetje frisdrank etc. Dus ook lege verpakkingen van vlees en vleeswaren. Gewoon ff omspoelen en klaar.

* restafval gaat in de kleine kliko

*schoenen, kleding en electrische (al dan niet kapotte) apparaten worden hier apart ingezameld en 2 keer per jaar opgehaald.

*groot tuinafval kan je ook verzamelen, wordt ook 2 keer per jaar opgehaald

*gele zakken; om de week

*grote kliko; om de andere week

*kleine kliko; gelijk met gele zakken

Ik vind het ideaal!

En bedenk; een beter milieu begint bij jezelf
Alle reacties Link kopieren
quote:Labyrint schreef op 07 augustus 2009 @ 11:38:

DJ Momo; een blipvert kende ik nog niet, dus heb even gegoogled. Leuk ding, zo wordt het bijna een hobby.

weet je ook gelijk welke gemeente ik woon. die heeft ze nl als eerste in nederland. sja, vraag is hoeveel cartridges, opladers en telefoons je nu helemaal op jaarbasis wegkijlt. maar goed, voor het geval dat, is het dus eenvoudig scheiden.

en die mensen die ivm ruimtegebrek niet scheiden. snap dat eigenlijk niet zo goed. je hebt toch ook de ruimte voor 1 grote vuilniszak met alles?
Wow Sarah! Chapeau!

Ik wilde dat we de ruimte hadden voor een composthoop(je), maar huidige tuin is zo klein, dat het zou betekenen dat kind voortaan in de composthoop zou spelen (okee, zij zou dat niet erg vinden, maar eh....).

Het scheelt wel ontzettend in afval wanneer je een composthoop- of bak hebt.
In mijn vorige gemeente hadden we voor de deur ondergrondse containers voor restafval en papier. Verder stonden voor de deur containers voor plastic(dus shampooflessen etc konden daarin), blik, glas. Vuilniszakken gebruikten we dus amper. Iedere dag dat we beneden kwamen, namen we wel iets mee voor een of andere container. Ik vond dat eigenlijk wel prettig, hoor. In onze huidige gemeente hebben we alleen een groene kliko met een scheiding voor GFT (maar daar doen we niet aan, want met deze temperaturen hebben we veel teveel last anders van maden en het ding schoonmaken kost ons teveel energie, we zijn niet supergezond) en restafval. Verder nog een kliko voor oud papier. Batterijen nemen we mee naar de supermarkt om ze daar de batterijbak in te mikken. Voor glas moeten we ook naar de winkels omdat daar de glasbakken zijn. Ik vond het systeem in onze vorige gemeente fijner, het was ook beter te doen om het afval goed te scheiden.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Hier betaal je ondertussen ook al 1.14 euro per vuilniszak. Je krijgt van de gemeente wel zoveel GFTbakken als je wilt. Verder staan er op verschillene plekken in de stad glas / plastic / papier / blikbakken. Deed eerst ook niets scheiden, maar ben er toch mee begonnen, maar ook niet alles. Voornamelijk glas, papier, blik (wat niet al te vies is), drinkpakken en dergelijke. Nu scheelt me dat toch bijna een hele vuilniszak per week.

Maar inderdaad, zoals Kaatje zegt, hoorde laatst dat er in NL totaal 4 afvalverbrandingsovens zijn. Die schreeuwen om afval, dus tsja wat heeft het scheiden dan voor een zin (behalve dat wij minder vuilniszakken nodig hebben)
MissMD, dat dacht ik ook van die scheidingswanden maar helaas

ik heb geen plek voor kliko's. Daarbij zou het niet handig zijn want dan zou mijn kliko in de gang moeten staan. Op het dakterras is geen optie want we hebben een ingang op de begane grond die meteen aan straat grenst.

Het papier verzamelen we op de werkkamer van itsman en het glas staat in de berging (maar daar passen dan weer geen kliko's)
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:DJ Momo schreef op 07 augustus 2009 @ 11:44:

[...]

en die mensen die ivm ruimtegebrek niet scheiden. snap dat eigenlijk niet zo goed. je hebt toch ook de ruimte voor 1 grote vuilniszak met alles?Nou dat is voor mij ook lang de reden geweest om het niet te doen. Woon redelijk klein, en heb geen bijkeuken oid. Om nu naast de vuilnisbak (in de kleine keuken) nog een bak te zetten.. Heb nu standaard een zak aan de binnenkant van de kelderdeur hangen, waar ik alles in stop.
Ik woon trouwens in een gemeente met een afvalverbrandingsoven en wij hebben dus stadsverwarming. Wat inhoudt dat we gebruikmaken van de warmte die vrijkomt. Daardoor moeten we ook elektrisch koken en kunnen we niet op gas koken.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Groenafval gaat in de groene kliko, papier in de blauwe. En de rest gaat in de zwarte. Ik doe batterijen wel apart maar glas weer niet. En ik zou met liefde een plastic-kliko willen hebben maar dat schiet niet op hier. Wel een zeer succesvol experiment gehad, en daarna nooit meer iets van vernomen.
quote:Prima69 schreef op 07 augustus 2009 @ 11:50:

Ik woon trouwens in een gemeente met een afvalverbrandingsoven en wij hebben dus stadsverwarming. Wat inhoudt dat we gebruikmaken van de warmte die vrijkomt. Daardoor moeten we ook elektrisch koken en kunnen we niet op gas koken.

Joh, is dat zo? Wel balen inderdaad wanneer je enkel elektrisch kunt koken.

Ik leer van alles bij vandaag: blipverts, stadsverwarming dús elektrisch koken......
Voor iedereen die nog twijfels heeft

Lees hier eens:

http://static.rnw.nl/migr ... afval-scheiden-redirected

En vooral hier staat heel veel informatie over het hoe en waarom van afval scheiden in Nederland; http://www.senternovem.nl ... /Afvalscheiding/index.asp
Itsman en ik hebben een deal gesloten we gaan nooit ergens wonen waar je niet op gas kan koken.
quote:Labyrint schreef op 07 augustus 2009 @ 11:53:

[...]

Joh, is dat zo? Wel balen inderdaad wanneer je enkel elektrisch kunt koken.Wat is er mis met elektrisch koken?
ik (persoonlijk) vind dat je bij gas veel beter kunt timen. Wij koken op het werk electrisch en daar krijg ik het nooit voor elkaar dingen zo lekker te maken als thuis. Omdat die pit heel lang heet blijft bijvoorbeeld
Op gas koken is goedkoper, maar vooral kooktechnisch is op gas koken beter 'te sturen'.
Wij doen:

- Groenafval in de groene kliko

- Batterijen naar de batterijbak

- Glas naar de glasbak

- Kranten, folders en karton naar de papierbak

- Kleding naar de kledingbak

- Restafval in de zwarte kliko (ook plastic, blikjes en kleine papiertjes)

- Overig (groot, chemisch of elektronisch) spul naar het milieupark of de kringloopwinkel
Nou ja, dat wat Itsme dus zegt.
Itsme, ja da's echt een kwestie van wennen

Ik heb zo'n 3 jaar op elektrisch gekookt en in het begin ging het me vaak mis. Inmiddels kook ik op "duits" gas en dat is ook weer ff wennen. Het lijkt net op van dat campinggas, ruikt ook anders dan het nederlandse gas

@Labyrinth, klopt op gas koken is goedkoper. Wel raar eigenlijk dat een groot deel van de nieuwbouwhuizen tegenwoordig geen gasaansluiting hebben.
Oh kleding in de kledingbak doe ik ook nog. En verfpotten naar de milieustraat.
Valt me wel op dat elke gemeente zomaar wat doet;

Bij mijn ouders:

- Groenafval (en tuinafval) in de groene kliko (elke week geleegd).

- restafval in KOMO-zakken (elke week opgehaald)

-papier in een oud papierdoos/kratje (elke 2 weken opgehaald)

Overigens betaal je in die gemeente wel voor je afval als je grote kliko's hebt, bij de standaard uitvoering (nog) niet.

Waar ik woon:

-Groenafval (en ook tuinafval) in groene kliko (wordt elke 2 weken geleegd)

- Restafval in grijze kliko (wordt ook elke 2 weken geleegd, maar niet tegelijk met de groene)

- glas in de glasbak (als plastic tas vol is)

- papier in een doos (elke twee weken)

- batterijen/cartridge in chemisch afval (wordt 2x per jaar opgehaald, of we leveren het zelf in)

Maar wikkels van je blikjes halen, of aparte zakken voor plastic afval kennen we hier niet.

Ik vraag me af waarom er geen landelijk beleid is in dit soort dingen?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
quote:misschicken schreef op 07 augustus 2009 @ 12:09:

Oh kleding in de kledingbak doe ik ook nog. En verfpotten naar de milieustraat.Die vergat ik nog idd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven