Ik wil geen logeerpartijtjes meer

10-08-2009 16:54 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (9) heeft een neef van dezelfde leeftijd. Hij woont op een dik uur afstand rijden. Ze zien elkaar wel regelmatig met verjaardagen maar moeder van neefje vraagt mijn zoon ook regelmatig te logeren. Nu ben ik op zich niet zo'n fan van neefje. Het kind is hoogbegaafd en moeilijk in de omgang. Zijn moeder vraagt heel vaak kinderen om te komen spelen, eten, logeren ed om neefje zoet te houden. Hij is enig kind en kan zichzelf totaal niet vermaken. Mijn zoon vind die logeerpartijtjes geweldig, hij is zelf ook enig kind dus daarom ook wel, denk ik. Nu vroeg mijn schoonzusje mijn zoon weer te logeren. Zoon wil wel maar ik eigenlijk niet. Dat neefje wil zelf niet uit logeren maar stel dat dat binnenkort over is dan moet ik hem met goed fatsoen ook terugvragen en dat zie ik absoluut niet zitten. Ik kan slecht met hem omgaan. Samen spelen op de computer gaat prima maar zodra ze bijv. gaan voetballen heeft neefje de bal op het dak getrapt, de buurkinderen huilend naar huis doen rennen en mijn halve tuin geruineerd. De laatste keer dat zoon ging logeren hadden ze na 1 dag ruzie gemaakt en toen zei ik meteen al dan wordt er voorlopig niet meer gelogeerd. Maar nu wil zoon wel weer heen. Hoe kom ik hier toch vanaf zonder mensen boos te maken of te beledigen?
Wat is zijn moeder van jou, ik heb een beetje het gevoel dat het de 'koude kant' is.

Anayway, dat je zoontje na 1 dag ruzie maakte, dat had ik ook altijd met nichtjes/vriendinnetjes met logeren. Je ligt toch vaak te keten/kletsen, slaapt daardoor korter en dan is het veel sneller heibel in de tent zonder dat er echt wat aan de hand is. Ik vind het stom om je zoontje af te remmen in een contact waar hij zelf duidelijk wel plezier uit haalt (anders zou hij daar niet meer heen willen).
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik zou trouwens ook niet staan te springen om mijn kinderen bij nichtje te laten logeren, maar dat heeft meer met hun veiligheid te maken.
Van je familie moet je het hebben zeg. Neefje doet verder niets om je zoon op het slechte pad te brengen. Zet hem niet aan tot inbreken, geweld, brandstichting. Je zoon komt niet in het gips of doorgedraaid thuis. Neefje wil niet eens bij jullie logeren en jij bent nu al bang voor wat er zou gebeuren als dat ooit mocht veranderen? Omdat jij het neefje moeilijk in de omgang vindt? Vreemd. Het is een kind van negen die het zo te lezen niet makkelijk heeft. Je zoon vind het er leuk. Laat die twee.
Ik vraag me wel af wat moeilijk in de omgang is. Sociaal niet handig? Asperger of ander autisme beeld (gezien de combinatie hoog IQ en moeilijk in de omgang)? Je snapt hem niet? Je herkent je eigen kind niet in hem omdat die op een ander niveau functioneert?
Misschien he, is het zoontje wel blij om te kunnen communiceren op een zeker niveau met neefje. Zou zo maar kunnen.
God een hele 24 uur op een mensenleven met een kind doorbrengen, wat je eigenlijk niet zo leuk vind, maar je zoon prachtig.

Mens, als dit je enige probleem is.....
.
Heb je het al met je zoon besproken?... ;)
.
quote:Digitalis schreef op 10 augustus 2009 @ 19:33:

Misschien he, is het zoontje wel blij om te kunnen communiceren op een zeker niveau met neefje. Zou zo maar kunnen.Omdat ie dat thuis niet kan, bedoel je?
quote:fleurtje schreef op 10 augustus 2009 @ 21:30:

[...]

Omdat ie dat thuis niet kan, bedoel je?

Sjonge jonge, wat is het toch blijkbaar fijn om iedere TO te beledigen of van alles te beschuldigen hé?

Je hoeft niet te reageren hoor!

Ik zal het verhaal even verder verduidelijken (als "ontaarde moeder").

Neefje is hoogbegaafd en tegelijkertijd sociaal behoorlijk gehandicapt. Hij praat als een volwassene en op een bepaalde manier die mij (nu eenmaal) irriteert. Wat mij ook behoorlijk irriteert is dat hij altijd neerbuigend en belerend tegen mijn zoon doet. Zoals: dat weet jij toch niet, dat begrijp je niet, etc etc. Ik wil niet opscheppen maar mijn zoon is beslist niet dom maar welhaast de beste van de klas. Nu is mijn zoon ook bijzonder goed in het negeren van die woorden. Hij vind het op zich wel spannend om te logeren omdat mijn schoonzus ook altijd wel een uitstapje maakt zoals zwembad of pretpark.

Wat mij ook stoort is dat mijn schoonzus een schema heeft zoals dan vragen we Pietje te spelen, het weekend komt Jantje logeren oh kan die niet dan vragen we Klaasje. Want neefje moet iemand hebben om mee te spelen anders wordt hij thuis vervelend. Het enige waarmee hij zich alleen kan vermaken is de PC en dat mag maar een uur per dag. Mijn schoonzus nodigt echt iedereen uit de ze maar kan vinden. En op een gegeven moment is zoon weer eens aan de beurt. Begrijp je? Als ik dan zeg dat het nu niet uitkomt is ze in gedachten alweer iemand aan het verzinnen. Neef maakt het ook niet veel uit wie er komt spelen, als er maar iemand komt spelen. Dat stoort mij dus ook. Maar ik kan mijn zoon dat natuurlijk niet vertellen en dat doe ik ook niet.

Ik denk niet dat er echt een oplossing is. Gewoon de boot maar afhouden denk ik.
Ik vind het interessant dat je schrijft dat jouw zoon een neefje heeft....want feitelijk is hij dan toch ook gewoon jouw neefje? Zo zie ik de neefjes en nichtjes van mijn ex (en dus ook van onze dochters) nog steeds, ben toch mooi ruim 5 jaar hun tante geweest tijdens mijn relatie, dus dat stopt daarna niet ineens. Ook niet als ze vervelend zijn.
Je wilde eigenlijk alleen maar bijval en tips hoe je dit contact kon verbreken zo te lezen.

Ook heel opvallend dat je gelijk begint te reageren op die ene aparte/negatieve opmerking die ertussen staat.

Iedereen geeft aan dat het wellicht een idee is de kinderen gewoon met elkaar te laten spelen en jij schrijft een betoog met de conclusie dat je de boot maar blijft afhouden. Jammer hoor wat was dan het nut van het openen van dit topic?
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
quote:tubbs schreef op 10 augustus 2009 @ 22:27:

[...]

Sjonge jonge, wat is het toch blijkbaar fijn om iedere TO te beledigen of van alles te beschuldigen hé?

Je hoeft niet te reageren hoor!

Ik zal het verhaal even verder verduidelijken (als "ontaarde moeder").

Neefje is hoogbegaafd en tegelijkertijd sociaal behoorlijk gehandicapt. Hij praat als een volwassene en op een bepaalde manier die mij (nu eenmaal) irriteert.

Ik kan me voorstellen dat het op je zenuwen werkt. Maar het jochie kan er waarschijnlijk niets aan doen. Hij zal het al moeilijk genoeg krijgen in het leven, dus juist wat steun van familie zou dan fijn zijn. Kun je niet proberen om je daar overheen te zetten door het in het juiste perspectief (namelijk dat van zijn "handicap") te zien?

Wat mij ook behoorlijk irriteert is dat hij altijd neerbuigend en belerend tegen mijn zoon doet. Zoals: dat weet jij toch niet, dat begrijp je niet, etc etc.

Waarom corrigeer jij hem daar dan niet in?

Ik wil niet opscheppen maar mijn zoon is beslist niet dom maar welhaast de beste van de klas. Nu is mijn zoon ook bijzonder goed in het negeren van die woorden.

Waarschijnlijk stoort jouw zoon zich er niet aan omdat hij zijn neefje neemt zoals die is. Kinderen staan vaak veel onbevangener tegenover afwijkend gedrag dan volwassenen.

Hij vind het op zich wel spannend om te logeren omdat mijn schoonzus ook altijd wel een uitstapje maakt zoals zwembad of pretpark.

Als voor jouw zoon de leuke dingen opwegen tegen de mindere kanten (die hij zelf dus kennelijk niet eens als negatief ervaart), waarom maak jij er dan zo'n probleem van?

Bovendien krijg ik uit deze toelichting niet direct de indruk dat je schoonzus iemand zoekt om haar kind bezig te houden, want kennelijk besteedt ze er zelf ook de nodige tijd en aandacht aan.

Wat mij ook stoort is dat mijn schoonzus een schema heeft

Daar kan het neefje natuurlijk niets aan doen, dat is de keuze van zijn moeder. En misschien vindt die het wel heel belangrijk dat het kind niet vereenzaamt, want zonder dergelijk geregel natuurlijk best snel zou kunnen gebeuren bij een kind met een behoorlijke gebruiksaanwijzing.

zoals dan vragen we Pietje te spelen, het weekend komt Jantje logeren oh kan die niet dan vragen we Klaasje. Want neefje moet iemand hebben om mee te spelen anders wordt hij thuis vervelend. Het enige waarmee hij zich alleen kan vermaken is de PC en dat mag maar een uur per dag. Mijn schoonzus nodigt echt iedereen uit de ze maar kan vinden. En op een gegeven moment is zoon weer eens aan de beurt. Begrijp je? Als ik dan zeg dat het nu niet uitkomt is ze in gedachten alweer iemand aan het verzinnen. Neef maakt het ook niet veel uit wie er komt spelen, als er maar iemand komt spelen. Dat stoort mij dus ook.

Ik denk dat jij het daar gewoon eens met de moeder over moet hebben dan. Je hebt kennelijk het gevoel dat jouw kind voor haar een nummertje is en inwisselbaar is voor elk ander kind. Misschien is het eens goed om haar te vragen of die aanname correct is.

Maar ik kan mijn zoon dat natuurlijk niet vertellen en dat doe ik ook niet.

Ik denk niet dat er echt een oplossing is. Gewoon de boot maar afhouden denk ik.

Ik denk dat iedereen hier op basis van wat je totnogtoe hebt verteld tot een andere conclusie kwam.
quote:ikbenikhetisnietanders schreef op 10 augustus 2009 @ 22:37:

Je wilde eigenlijk alleen maar bijval en tips hoe je dit contact kon verbreken zo te lezen.

Ook heel opvallend dat je gelijk begint te reageren op die ene aparte/negatieve opmerking die ertussen staat.

Iedereen geeft aan dat het wellicht een idee is de kinderen gewoon met elkaar te laten spelen en jij schrijft een betoog met de conclusie dat je de boot maar blijft afhouden. Jammer hoor wat was dan het nut van het openen van dit topic?

Ja, het nut van een topic openen??

Als ik zoiets lees probeer ik mij altijd in de TO te verplaatsen en te bedenken wat ik dan zou doen. Maar het lijkt wel of iedereen er altijd op uit is om zijn eigen mening en standpunt op te dringen ipv zich in een ander in te leven.

Laten we er nu gewoon even van uitgaan dat het neefje echt vervelend is, dan is de vraag ... wat zouden jullie doen?

Niemand hoeft mij ervan te gaan overtuigen dat het neefje niet vervelend is want als dat zo zou zijn zou ik dit hele topic niet hoeven te starten, of wel?
.
Nou, men verplaatst zich ook in jou hoor, alleen de meeste forummers komen tot de conclusie dat je zeikt. Ja, en dat past niet in jouw straatje. So be it.
.
Tubbs, ik vind dat je het veel te veel benaderd vanuit jezelf. JIJ stoort je aan je neefje en aan hoe de moeder alles regelt voor haar kind (waarbij je veel aannames doet).

Maar JIJ hoeft er niet te logeren en neefje komt ook niet bij jullie logeren zo te lezen. En je zoontje vindt het blijkbaar heel leuk om daar te zijn. Waarom wil je dat afhouden? Ik snap dat echt niet. Jij hebt er toch verder geen last van?
Oooooh, je bent beledigd doordat neefje een niveautje hoger dan jou jouw zoon denkt te zitten zit, Iemand beledigd je bloedje. Ach gossie. Heb je enig idee wat hoogbegaafd inhoudt? Of denk je dat het alleen een door zijn moeder opgeplakt stickertje is?
quote:tubbs schreef op 10 augustus 2009 @ 22:53:

[...]

Ja, het nut van een topic openen??

Als ik zoiets lees probeer ik mij altijd in de TO te verplaatsen en te bedenken wat ik dan zou doen. Maar het lijkt wel of iedereen er altijd op uit is om zijn eigen mening en standpunt op te dringen ipv zich in een ander in te leven.

Laten we er nu gewoon even van uitgaan dat het neefje echt vervelend is, dan is de vraag ... wat zouden jullie doen?

Niemand hoeft mij ervan te gaan overtuigen dat het neefje niet vervelend is want als dat zo zou zijn zou ik dit hele topic niet hoeven te starten, of wel?Ik denk dat het punt is dat wij ons vooral verplaatsen in jouw zoontje. Niemand beweert dat het neefje een geweldig en fantastisch kereltje is. Maar je zoontje heeft er geen problemen mee, jij hebt er problemen mee! En daar zit de kern, waarom zou jij er problemen mee hebben als jouw zoontje zijn neefje wel accepteert zoals die is een het fijn vindt om daar uit logeren te gaan?
Ik vind het juist heel goed dat de moeder ervoor zorgt dat haar hoogbegaafde kind (al dan niet met gedragsproblemen) zo veel mogelijk laat spelen met andere kinderen. Zo voorkomt ze misschien wel dat hij vervreemd van zijn leeftijdsgenootjes. Als er geen andere kinderen zijn in het gezin, dan is dat toch een goede oplossing?

en ze gaan dus elke keer samen zwemmen of naar een leuk park? Lijkt me een hartstikke leuke logeerplek en ik denk dat je schoonzus van haar kant ook best gek is op haar neefje, als ik het zo lees.
Hm, ik begrijp het anders wel een beetje. Hier in het dorp woont een meisje dat weliswaar niet hoogbegaafd, maar wel een belerend tiepje is. Met als resultaat dat de meeste ouders haar liever zien gaan dan komen, en helaas voor het meisje, de kinderen inmiddels ook. Hoewel ze maar 2 straten verderop woont, stimuleer ik het contact niet bepaald.

De moeder is zover dat ze de kinderen in de buurt zo'n beetje bedreigd om haar dochter speelkameraadjes te bezorgen.

Maar ja, het is in jouw geval natuurlijk wél familie. Je zoontje vindt het leuk (dat is al beter dan wat hier gebeurd) en als neeflief hoogbegaafd is en je eigen zoon ook niet van de domste, dan leren ze wellicht nog wat van elkaar.

Wat voor jou een mogelijkheid zou kunnen zijn is het volgende:

Bel op, maak een afspraak voor een zaterdag, ga zelf in de buurt shoppen, drink daarna een kopje koffie en neem je zoon weer mee naar huis. Dan ontzeg je hem het contact niet maar je kunt de logeerpartijtjes wat indammen.

Aanvulling: als je het neefje echt niet bij jou thuis wilt hebben voorlopig (met 15 is het misschien wel anders) zou je eens kunnen aankaarten dat je je een beetje bezwaard voelt omdat jij het logeren in jouw huis liever niet hebt. Dan vragen ze je waarschijnlijk niet eens.
Als ik naar de titel van je topic kijk; ga je meteen al uit van jezelf:

Ik wil geen logeerpartijtjes meer

als jij de enige bent die het niet wil van alle 4 de partijen, vindt je het dan van jezelf niet heel kinderachtig, als je alles terugleest wat je schrijft? Het maakt toch niet uit dat jij dat neefje niet zo leuk vindt? Als je zoontje hem wél leuk vindt?
He ja, lijkt me een goed plan, om alle kindjes die anders zijn dan de rest, een beetje ontlopen en contacten minder te stimuleren.

Kinderen kunnen dat onderling heel goed regelen hoor. Maar als ze merken dat ouders het niet leuk vinden, dan voelen ze dat ook wel aan. Moeten kindjes die afwijken/belerend zijn/eigenwijs zijn ook niet leren om om te gaan met kindjes die socialer zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven