Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Dag stoppers!

Sorry dat ik jullie even in de steek heb gelaten...dat heb ik bewust gedaan, want ik wilde niet constant bezig zijn met roken vs niet roken en het hele roken an sich. Roken was en is gewoon geen optie. Ik rook niet meer, punt. Ik heb geprobeerd een knop om te zetten en dat is tot zover. behalve 1 smerige stinkstok, gelukt.

Ik heb 1 zwak moment gehad en dat was enkele dagen geleden toen ik veel en veel te veel wijn had gedronken. Toen heb ik een sigaret gepakt en aangestoken, Om hem vervolgens na 2 hijsen weer uit te maken omdat ik misselijk werd en het werkelijk ZO ONTZETTEND smerig vond. Godzijdank. Dit momentje was op zich best even goed, want hierdoor heb ik geleerd dat ik nog zeker zwakker momenten kan hebben en dat zeker in combinatie met teveel alcohol Nico op de loer ligt!

Ik voelde me goed klote de dag erna, vond het echt een zwaktebod. Aan de andere kant heeft me dit dubbel zo alert gemaakt en weet ik dat ik er nog lang niet ben!

Het gekke is is dat ik in de Pyreneen (waar ik afgelopen week geweest ben om te hiken) geen enkele behoefte heb gehad om te roken....Tot ik weer terug was in Amsterdam en de dagelijkse sleur weer in gang werd gezet...toen kwamen de `rook momentjes` weer een beetje terug...

MAAR: Wat was een week frisse berglucht fijn, wat was het heerlijk om niet buiten adem te zijn...wat was het fantastisch om al het lekkere eten te kunnen proeven...wat was het fijn om goede wijn eens echt te kunnen proeven...en wat was het geweldig om eens fris naast vriendjelief wakker te worden en hem een kus te kunnen geven zonder dat ik bang was dat dat gepaard ging met dode vogeltjes....

DUS: Ja..het NIET-roken bevalt me zo ontzettend goed dat ik echt niet meer wil roken...de voordelen van het niet-roken wegen zoveel zwaarder dan dat ene `lekkere`sigaretje van toen....

Van de Champix ben ik trouwens af...ik voelde me te afgestompt en was te vaak te misselijk. Daarbij wilde ik ook echt de strijd aan gaan met mijzelf zonder een hulpmiddel. Dit gaat met ups en downs, maar het is een interessant geheel, die strijd! :-D

Hoe gaat het met jullie allemaal? Ik zal vanavond alles eens rustig doornemen hoe het met de andere stoppers staat, maar ik wilde me alvast weer even melden!
quote:anemoon schreef op 06 augustus 2009 @ 11:28:

<bescheiden knipje>

Eleven months, five days, 11 hours, 27 minutes and 8 seconds. 8486 cigarettes not smoked, saving ¤ 1.697,39. Life saved: 4 weeks, 1 day, 11 hours, 10 minutes.

Haaai Summer, Sjar, Sartan!

Haaai Anemoon!!!

Bijna een jaar alweer yayyyyy!!! Wat een loser die Nico!
Pinksnake, je bent niet de enige hier die met een glaasje op voor de bijl is gegaan dat is een veelvoorkomende valkuil> je weet nu zoals je zegt in ieder geval dat dat een link moment voor je kan zijn. Weer een les geleerd

Oh en dat je nu je weer terug bent van je frisse weekje Pyreneeën weer trek krijgt is niet zo gek hoor

Je gaat nu namelijk je gewoonte tackelen, die is zo ingebakken dat je íedere situatie waarin je daarvoor een sigaret zou opsteken bewust moet aangaan zonder. En dat kan soms wel even duren. Maar... er komt een dag dat je ook daar overheen bent en je opeens realiseert dat je een halve dag/dag/week of wat dan ook geen trek in een peuk hebt gehad!

You go!!!
Pinksnake... Klote voor je joh!

Ik droomde vannacht dat ik hetzelfde deed... De opluchting was zo groot vanmorgen dat ik het maar gedroomd had... Kan me goed voorstellen hoe klote je je voelde joh. Hoe is het nu? Geen glijdende schaal geworden toch hoop ik...?

Hier alles nog steeds uitstekend. Die Champix is echt geweldig vind ik! Wel af en toe een aanvechting, maar geen hele lange of onbeheersbare. Begin nu wel ongerust te worden hoe dat nou moet straks zonder de Champix... Moet ik er dan alsnog doorheen? of is de verslaving dan al in zoverre uit je lichaam dat de hunkering al uit je systeem is?

Iemand ervaring?

Heb de tikker intussen. Geweldig! Bedankt
Hee allen, ubersToppers! Februari, Tirsa, Pinksnake, Durk, Boefus het gaat allemaal supergoed volgens mij! En dit allemaal in hoogzomer, echt top!

Ik ben net terug van een weekje la douce France met een groep vrienden. Twee jaar terug rookten we nog allemaal, nu is de helft gestopt inclusief ondergetekende. Inmiddels ruim vijf maanden gestopt maar oei blegh wat had ik het af en toe moeilijk zeg! Wijntjes, kaasjes, pfffff 'lekker roken op vakantie' bah bah bah! Gelukkig had ik geen zin om gezichtsverlies te lijden (volgens mij een paar berichten eerder ook al over gehad) dus ben ik niet voor hem gevallen. Ik weet zeker dat Nico een Fransman is...
quote:februari schreef op 08 augustus 2009 @ 22:36:

Begin nu wel ongerust te worden hoe dat nou moet straks zonder de Champix... Moet ik er dan alsnog doorheen? of is de verslaving dan al in zoverre uit je lichaam dat de hunkering al uit je systeem is?

Iemand ervaring?

even heel korte reactie hierop: nee hoor, don't worry!! Jij kunt dus nu gewoon zonder stinknico. Ik heb er in elk geval geen last van gehad. Gewoon geen zin meer, blij dat ik van die gore peuken af ben. 2 jaar min 2 weken alweer
Computer says nooooo
Kan het maar moeilijk geloven... Het ene moment steek je dus achter de p.c een nieuwe peuk op terwijl er nog een halve in de asbak ligt te branden. (ook zo erg...) Of sta je midden in de nacht van iedere ouwe peuk uit de asbak een trekje te nemen omdat je sigaretten vergeten bent te kopen.

En dan komt er een dag waarop je iedere dag twee pilletjes neemt, en dan voel je je alsof je nog nooit gerookt hebt?! Want zo voel ik me hoofdzakelijk.

En dat voor de rest van m`n leven?

Echt??

Maar mensen, dat is dan toch een mirakel!?

Heb jij helemaal geen last gehad toen je met de champix stopte summer? Hoelang heb je het geslikt en hoe heb je afgebouwd?

One week, 10 hours, 22 minutes and 36 seconds. 208 cigarettes not smoked, saving ¤ 43,81. Life saved: 17 hours, 20 minutes.
Jah, het is een waar mirakel

Geen last gehad. Heb af en toe wel -tussen de algehele stemming die jij nu beschrijft door- buien gehad waarin ik ineens heel veel zin in een peuk had hoor, maar toch anders als hoe ik het van eerdere stoppogingen gewend was...

Die buien kwamen ineens met 3 weken en na 3 maanden, de "beruchte 3" dus.

Maar verder .. neuh..

Had mezelf eigenlijk voorgenomen om de champix na de aanbevolen 3 maanden nog een paar weken door te slikken en rustig af te bouwen, maar ik vergat de pillen gewoonweg op een gegeven moment.
Computer says nooooo
Nu alweer 10 dagen gestopt! Genoeg moeilijke momenten, maar het gaat goed!
Campari meld zich weer eens.

Hallo stoppers,

heb een tijd zonder pc gezeten en ben niet een type die trouw een topic volgt maar toch even een update, omdat ik de vaste kern hier zo buitengewoon bijzonder tof vind

Hum, tja, wat zal ik melden...? Heb ondertussen wel weer een week bewust gerookt ("omdat het zo gezellig was tijdens de vakantie"). Op het oude niveau. Moet eerlijk zeggen dat het evengoed lekker als stompzinnig was.

Wist zeker dat ik na die week weer zou stoppen en dat heb ik gedaan.

Motivatie om een niet-roker te zijn is er.

De clou is om een ander patroon te pakken te krijgen en dat is soms lastiger dan ik dacht.

Wat is roken toch stom. Achterlijke nico!!!!!!!!!!!

Veel van mijn kennissen roken, dat maakt het idd moeilijker.

Vriend is ook gestopt en dat werkt zeker wel motiverend.

Sorry hoor, momenteel is het hangen of wurgen. Roken is geen optie (als ik die peuk in mijn handen heb word ik heus niet blijer) maar die k*tgewoonte.

Ach, heb vast last van PMS

Gegroet een ieder
anoniem_21913 wijzigde dit bericht op 10-08-2009 18:52
Reden: grrrrrrr taalfout
% gewijzigd
Realiseer me nu dat het ook een tijdverdrijf is
Hallo collega-stoppers, hier weer even een berichtje van mij. Ik heb nog steeds niet gerookt, jeuj! Wederom was het dit weekeind niet heel makkelijk, feestje hier, terasje daar, rosé erbij... je kent het wel. Ik had bij vlagen zin in een sigaret, maar ook weer niet zo erg dat ik mezelf in bedwang moest houden.

Die zin in een sigaret is een beetje te vergelijken met wanneer ik op een hele warme zomerdag in het park hang en dan enorme zin krijg de ploemp in te springen. Ik weet namelijk dat het koele water heel lekker kan zijn. Tegelijkertijd doe ik het natuurlijk niet, want dat water is ook ontzettend goor. Zo is het ook met de sigaretten tijdens een avondje uit. Ik weet dat een sigaret in combinatie met een rosé prima smaakt. Teglijkertijd vind ik het ook zo ontzettend smerig dat ik er geen opsteek. Heb dus wel zin, maar voel geen drang.. Door de weeks heb ik trouwens weinig last... Héérlijk dat gestopt zijn!
Durk, dat omschrijf jij goed, wel zin, geen drang.

Denk dat het bij mij vaak ook zo is, maar dat de (-gewoonte) drang soms overheersd, pffffff weet niet hoor. Wat gecompliceerd.
Nog even een grote hoeraaaaaa voor de medestoppers! We zijn hier allemaal goed bezig, zie ik. Tirsa, Durk, Februari en alle anderen hier op het forum. Ik ben ondertussen 1 maand, 1 week en 1 dag gestopt.

Het enige waar ik een beetje mee worstel is die stofwisseling die wel helemaal stil lijkt te liggen. Pffff, voor de dames die langer gestopt zijn: trekt dat bij? En hoe lang doet je lichaam er over om daar aan te wennen? Ik heb nu bijna continu het gevoel heel vol te zijn terwijl ik niet abnormaal veel eet.... Eerder minder dan voor het stoppen.

Gisteren heb ik 2 kopjes "ideaal gewicht" thee gedronken van de Albert Heijn. Die helpt bij het afvoeren van afvalstoffen uit je lichaam en daar voel ik me vandaag wel een stuk beter door. Maar ik wil natuurlijk liever niet de ene verslaving verwisselen met de andere... Of het risico lopen dat mijn stofwisseling zich laat leiden door de theezakjes van de Appie.

Het rare is: het roken zelf mis ik totaal niet! Maar het effect van die ochtendsigaret met kopje koffie wel af en toe heel erg!

Iemand tips? Soortgelijke ervaringen?

Oh, ik ben trouwens wel bekend met heilzame werking van sporten. Ik sport 3 tot 4 keer per week en probeer daar aardig wat cardio in te sleutelen: dus hardlopen, spinnen, fatburning afgewisseld met bodypump en pilates. "Helaas" sportte ik ook al veel voor ik stopte met roken waardoor hier geen spectaculaire veranderingen door te verwachten zijn.
Boefus, weet je zeker dat je stofwisseling bedoelt en geen spijsvertering? (da's nogal wat anders namelijk en ik krijg sterk de indruk dat je het laatste bedoelt, in dat geval vééél vezels!)
He Sartan,

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde de spijsvertering....
Hehehe dat dacht ik al. Ja ik geloof dat een aantal van de stoppers daar problemen mee gehad hebben. Wellicht hebben zij nog tips voor je?
Hallo allemaal,

Ik ben Veetje_28 en nieuw op de viva forums.

Mijn vriend en ik zijn bijna gestopt met roken, de grote dag is as zaterdag. Wij zitten nu in week twee van de champix.

Helaas wel last van bijwerkingen (ik misselijk en last van mijn maag, hij hoofdpijn) en hoop dat die snel minder zullen worden.

De sigaretten zijn in ieder geval al niet lekker meer en we willen ook netjes gaan sporten.

Bij mijn eerdere pogingen werd ik altijd erg shagrijning en fel dus ik ben erg benieuwd hoe alles gaat.

Succes allemaal en groetjes.
Hoi Veetje 28,

Gefeliciteerd met jullie beslissing om te stoppen met roken. Ik weet zeker dat het jullie gaat lukken! Lezen jullie ter ondersteuning ook stoppen met roken boeken zoals "Nederland Stopt" of Alan Carr? Ik heb dit wel gedaan en vond dat dat erg hielp.

Een aantal forummers hier, waaronder ikzelf, hebben erg positieve ervaringen met het stoppen met Champix. Ik ben erg benieuwd of jullie ook zulke positieve ervaringen hebben.

Houd ons op de hoogte en alvast veel succes voor zaterdag! Het leven is echt leuker zonder Nico!
Hoi Veetje, wat top dat jullie Nico de deur uit schoppen!

Gefeliciteerd!

Ik meen gehoord te hebben dat de misselijkheid wat vermindert als je de Champix inneemt na/met een beetje yoghurt. Misschien is dat een tip?
Hoofdpijn had ik alle stoppogingen, dus zal meer met stoppen dan met champix te maken hebben.

Evenals andere klachten die met lichamelijke afkickverschijnselen te maken kunnen hebben: trillerig, wat wee gevoel in de buik.

Van de champix kun je inderdaad wat misselijk (of "borrelig") gevoel krijgen, dit had ik m.n. als ik niet goed erbij at. Inderdaad yoghurt, met wat cruesli bv, doet wonderen.

Succes verder, veel plezier met sporten, goede beslissing, je zult zien dat jullie je snel super voelen!
Computer says nooooo
Hallo!

Ik ben brand-new op dit forum, en wil graag jullie mening over, ja hoe kan het ook anders, wanneer/hoe stoppen met roken.

Vorig jaar september ben ik gestopt met roken. Uiteindelijk is dit gelukt met behulp van Champix. Eerst cold-turkey gedaan, maar ben dan zo van 't pad, niet te geloven. Ik ben best stoer, maar toen liep ik echt dagenlang de hele dag om niks te huilen. (een werkoverleg dat niet doorgaat, een stoplicht dat op rood ging, echt te bizar voor woorden).

De champix gaven in den beginne veel bijwerkingen. Vooral mijn maag en darmen hadden er veel moeite mee. Nu stuiter ik al van een pijnstiller, dus dit was wel te verklaren. Toch doorgezet, en jawel, ik ben gestopt. (voor de kenners van Champix, ik had voldoende aan twee keer per dag een half wit tabletje).

In juni dit jaar ben ik weer begonnen. Zonde ja, en stom. Waar het nu om gaat, is dat ik weer wil stoppen. En daar zit het dilema:

mijn huisarts zei dat hij een evenzogoed middel had als ondersteuning om te stoppen met roken als champix. Dit omdat Champix mij zoveel bijwerkingen had gegeven. Hij zei dat Champix een soort Anti-Depressiva is. Hij heeft mij nu geadviseerd om een AD te gebruiken in de lichtste vorm om er op deze manier voor te zorgen dat ik me stabieler voel.

Ik hik er nu toch een beetje tegenaan. Een AD vind ik ook zowat. Terwijl mijn huisarts hier als tegenhanger op zegt dat je duizend keer beter een AD kunt slikken dan roken, want da's zo verdomde slecht!

Dus...... zal ik toch maar gaan slikken en dan weer stoppen? Cold Turkey stoppen is geen optie, ik moet de komende maand veel trainingen geven voor m'n werk en niemand wil een huilende docent. Ook moet ik afstuderen dus ik heb eigenlijk geen tijd en zin voor gejank.

Mag ik jullie mening? Alvast bedankt!!!
Ik weet helemaal niks van champix of AD, maar als je niet cold-turkey wilt stoppen, is nicotinekauwgum dan een idee?

Als je dat niets vindt, dan zou ik met de huisarts meegaan. Die heeft er voor gestudeerd en moet toch weten waar hij het over heeft, zou je denken. En ook, AD kun je na een tijdje mee stoppen en dan ben je én van het roken af (en dan natuurlijk niet meer mee beginnen) én je hoeft geen AD meer te slikken.
Veetje_28, Welkom!! Heel goed dat je besloten hebt te stoppen!! Alvast driewerf hoera daarvoor: Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Ik zou zeggen, blijf ons op de hoogte houden.

Tirsa, 10 dagen alweer!! Heel goed.

Campari, wat jammer dat je toegegeven hebt op je vakantie, maar ik vind het echt bewonderingswaardig dat je nu weer zo fanatiek van de sigaret afblijft. Een cheerio daarvoor en ik hoop dat je er vanaf nu voor altijd vanaf blijft. Je schrijft dat de drang soms (te) sterk is. Ik ken dat wel, maar ik hou mezelf voor dat mijn verslaving wil dat ik rook, niet ik! Die drang die je voelt is NICO en dat is net een klein kind dat blijft zeuren... Niet aan toegeven!! Doordat ik mezelf dat consequent voorhou, merk ik dat de drang om er eentje op te steken heel erg afneemt, bijna nihil is zelfs.

Boufus, you go girl!! Een dikke maand van de sigaret af, heel goed! En wat betreft de spijsvertering... pruimen, heel veel pruimen. Of kersen, dat wil ook wel eens helpen.. En anders: zuipen als een grote, dat wil bij mij... nou ja, ik zal je de details besparen.. In ieder geval:

En ook voor alle andere stoppers:
Hallo allemaal!!!

Ook hier iemand die heel graag wil stoppen met roken!

voor 2 jaar terug resoluut gestopt, pakje sigaretten in een opwelling weggegooid en helemaal geen moeite mee gehad...dat is nu wel weer een stuk moeilijker.

Ik merk dat ik op mn werk, waar heel veel collega's roken toch snel weer denk van..hmm toch maar een sigaret...

ik weet en vind dat het gewoon moet gaan lukken maar de uitvoering is een stuk moeilijker...misschien is hier meeschrijven wel heel goed!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven