Hoe lang baby (4 wkn) laten huilen?

09-08-2009 12:47 99 berichten
Onze zoon van 4 weken komt moeilijk zelf in slaap. Vaak als ik hem in zijn wiegje leg, gaat hij huilen. Gelukkig gaat het 's nachts vaak wel goed trouwens, maar overdag is het soms lastiger. Vannacht heb ik hem na zijn voeding 2 uur moeten 'vermaken' voordat ik hem eindelijk in de wieg kon leggen en hij ging slapen. Nou hoor ik van sommige mensen (ook de consultatiebureau arts) dat je je baby best kan laten huilen. Maar op heel veel internetsites lees ik juist weer dat je een baby niet kan verwennen, en hem ook niet moet laten huilen.

Wat ik nu een paar keer geprobeerd heb, is hem eerst een minuut laten huilen, dan even naar hem toe (laten weten dat ik er ben), dan weg, dan 2 minuten laten huilen, en zo elke keer een minuut langer. Soms valt hij uiteindelijk in slaap, soms raakt hij volledig overstuur. Wat moeten we nu doen? Mijn man en ik weten het echt niet. Hij is ook nog zo klein, en ik kan het zelf eigenlijk niet verdragen als hij zo huilt, ik vind dat zo zielig voor hem.
Alle reacties Link kopieren
.
elk kind is anders, en elk kind gedijt het beste bij een eigen aanpak. Al moet ik zeggen, ik begrijp nooit hoe het kan dat mijn baby toen ze klein was echt niet sliep in een rumoerige omgeving en binnen een paar weken extreem overprikkeld was, terwijl je dan als je rondreist in bijv thailand, daar op de avondmarkten allemaal babies heerlijk ziet tukken tussen het lawaai en alle mensen. Leek me nou zo makkelijk, een kind wat overal en altijd sliep, gewoon een kwestie van doen dacht ik, nou niet dus.
Nee he, dat lukt hier ook niet altijd. Wat wij nu doen is, we gaan wel overal heen, bijv. bbq bij vrienden. Leggen hem in het campingbedje, slaapt hij na een half uur nog niet, gaan we gewoon weer naar huis.

Ga geen hele avond lopen martelen en mieren met een kind wat over de rooie is. Dat idee, een half uur en dan klaar, geeft rust.

En zo gaat het 4 van de 5 keer eigenlijk best goed.
Dan doen wij dus: in de reiswieg, lukt het na een kwartier/half uur nog niet, dan in de doek. Werkt vrijwel altijd, en slaapt ze een keer niet dan is ze in ieder geval rustig in de doek. Dan ben ik toch wel blij dat ik die uitwijkmogelijkheid heb hoor mocht het dan nog niet lukken dan kunnen we altijd nog naar huis.
Een aantal maanden terug plaatste ik een soortgelijke topic over het (moeilijke) slaapgedrag overdag van mijn zoontje. Hij was toen rond een week of 5 toen hij wat moeite kreeg met slapen overdag. Wist het toen echt niet! Maar heb hem niet laten huilen maar hem juist dicht bij me gedragen in de draagdoek, dit ging prima! Tot en met dat hij ongeveer 13 weken was heb ik hem veel gedragen, toen werd het erg warm weer en ben ik het anders gaan proberen: steeds meer in zijn eigen bedje. Ineens lukte het en wilde hij gewoon in zijn eigen bedje! Zonder afleren of wat dan ook. Hij wilde gewon graag lijfelijk contact.

Meid, ik zou je adviseren om hem niet te laten huilen, op zo'n jonge leeftijd. Hij wil waarschijnlijk gewoon die geborgenheid. Maar dit zal allemaal hier ook al genoemd zijn, heb nl niet alles gelezen.

Succes!
Ja wij hebben geen draagdoek. Bij een volgende wil ik er wel een kopen, ik zag toen mijn zoontje pasgeboren was door de bomen het bos niet meer. Nu is hij tien maand.....weet niet of dat echt lekker draagt haha!
Nou... Molie, moet je maar eens kijken op het draagdoekentopic op deze pijler! Nou en of dat lekker kan dragen, met de juiste drager. En gezellig is het ook nog
Heb niet alles gelezen, maar ik liet/laat mijn baby niet huilen. Hangt er natuurlijk wel vanaf: soms is het zo'n 'ik val wel bijna in slaap, maar ik wil nog niet huiltje'. Dan ga ik er niet heen. Maar ik laat haar nooit overstuur worden. In mijn ogen heeft niemand daar wat aan. Daar gaat ze zeker niet beter van slapen en ik voel me er ook alleen maar ellendig door. De eerste 12 weken sliep ze meestal overdag heel goed in bed (soms in de wagen) en 's avonds viel ze bij ons op schoot in slaap. Na een uurtje legden we haar dan weg. Ging prima. En inderdaad: een uitgeruste baby slaapt het best, dus beter ergens anders goed slapen dan in bed overstuur worden, lijkt mij.
Met 10 maanden kun je je baby nog prima in een draagdoek dragen hoor! Ik draag mijn 1,5 jarige nog heel veel.
quote:molie schreef op 10 augustus 2009 @ 09:53:

Ja wij hebben geen draagdoek. Bij een volgende wil ik er wel een kopen, ik zag toen mijn zoontje pasgeboren was door de bomen het bos niet meer. Nu is hij tien maand.....weet niet of dat echt lekker draagt haha!

ik had laatst met mijn mei tai een vijf jarige op de rug van zn moeder geknoopt ...dus met die tien maanden is je kindjenog heel goed te dragen!

en op het draagdoekentopic helpen we je graag om de bomen door het bos te zien !
Mijn zoontje is vandaag precies 8 weken en nu pas zitten we een beetje in een ritme hoor!

Het gaat nu pas lekker, wat slapen, eten en 'spelen' betreft.

Met 4 weken sliep hij ook niet zo goed en huilde hij ook als hij alleen in zijn wiegje moest liggen, kan je zo'n ukje toch ook niet kwalijk nemen, als hij/zij zo lang in je buik heb rond gedobberd.

Het consutatiebureau bij ons zegt dat je nooit je baby moet laten huilen, heel veel troosten juist!

Zoonlief heeft inderdaad net als wat ik al lees, elke keer als hij verdrietig was, lekker op mijn borst gelegen en dan voelde hij zich heerlijk!

En nog steeds ligt hij als hij het fijn vindt tussen ons in op het aankleedkussen, het is ook belangrijk dat jij enigszins je rust krijgt en met huilen krijg je alleen maar een nerveus gevoel!

Met mijn dochter van 3 heb ik het net zo gedaan en die is er ook niet slechter van geworden hoor! Is juist een heerlijk kind, helemaal niet verwend of iets dergelijks!

Geniet zoveel mogelijk bewust van je kleintje, want de tijd vliegt!
Mijn zoontje huilde ook altijd om in slaap te komen. Ik kon daar ook niet goed tegen. Maar vooral in het begin moet je hem gewoon lekker veel bij je nemen. 4 weken is nog zo klein!

Ik ben op een gegeven moment gaan inbakenen en dat was een wereld van verschil! Hij huilde zich nog wel altijd in slaap, maar toch op een rustigere manier. Na een tijdje (toen hij ongeveer 3 a 4 mnd was) ben ik gaan afbouwen met inbakenen en toen ging het beter. Toch bleef hij altijd wel huilen met inslapen. In het begin ging ik iedere 5 minuten (ik hield dan mijn horloge in de hand, en MOEST van mijzelf 5 minuten wachten) terug, dan pakte ik hem even eruit en wiegde hem weer even. Verder gaf ik weinig aandacht en zei ik niks. Dan legde ik hem weer terug. Ik had mezelf erbij neergelegd dat het een kindje was die het "nodig" had om zichzelf in slaap te huilen. De ene keer moest ik 6x terug, de andere keer maar 1 keer. Uiteindelijk hoefde ik niet meer terug. Een uitzondering daargelaten. En..... zelfs het "in slaap huilen" hield op een gegeven moment op!!! Dan vond ik het gewoon eng dat hij zo stil was en dan ging ik maar even luisteren of alles wel goed ging, hahaha!

Hij is nu 14 maanden en het slapen gaat nog steeds super!

Volg je gevoel!
Ik heb mijn dochtertje nooit langer dan 5 minuten laten huilen in bed, en zeker niet als ze overstuur was, dan pakte ik haar gelijk anders ging het van kwaad tot erger.

Een baby die zo klein is kan je niet verwennen.. ze zijn in deze levensfase gemaakt om dicht bij mama te zijn en niet om alleen in een bedje te liggen. Ik heb het bedje op onze kamer gehad tot ze 6 maanden was. Ik sliep een stuk beter. En ze is niet verwend, ze is juist heel rustig en huilt bijna nooit, alleen als er echt iets is.

Als ze zo klein zijn huilen ze gewoon veel vaker. Geloof me, het wordt een stuik minder. Houd je kleintje lekker veel bij je, troost het, leg hem lekker op je schoot of buik, en als je echt wil dat hij gaat slapen in het bedje - ga naast het bedje zitten en aai over het bolletje of houd een handje vast (doe ik nu ook nog wel eens als ze huilt en niet wil slapen).

Inbakeren helpt soms, maar dat moet je wel goed voorbereid doen want er zitten ook risico's aan.
quote:Tonia76 schreef op 10 augustus 2009 @ 14:33:

En nog steeds ligt hij als hij het fijn vindt tussen ons in op het aankleedkussen, het is ook belangrijk dat jij enigszins je rust krijgt en met huilen krijg je alleen maar een nerveus gevoel!

(...)

Geniet zoveel mogelijk bewust van je kleintje, want de tijd vliegt!

Helemaal mee eens, de tijd vliegt hoor, knuffel er maar lekker op los. Voor je het weet zijn ze groot (cliche maar zo waar..)

Aankleedkussen tussen onze hoofdkussens hebben wij ook wel gedaan als we wakker waren, maar in het bedje naast ons voelde toch wat veiliger.

Mijn vriend had in zijn slaap nog wel eens de neiging om om te rollen.
quote:Tonia76 schreef op 10 augustus 2009 @ 14:33:

Het consutatiebureau bij ons zegt dat je nooit je baby moet laten huilen, heel veel troosten juist!

Die van mij kwam aan met het Ria Blom boekje en zei erbij dat hij de eerste dagen wel 6 uur kon huilen door deze methode maar dat ik hem dan zeker moest laten huilen. Natuurlijk!!
OK! ik kom vanmiddag of vanavond eens buurten op het draagdoektopic!
6 uur dat kun je niet menen! Dan ben je toch gestoord (en als ouders én kind daarna ook, lijkt me)
Ria Blom methode is naar mijn mening helemaal niks voor zulke jonge babies, pas evt toepassen na minimaal 3 maand.
quote:Vana77 schreef op 11 augustus 2009 @ 12:27:

[...]

Helemaal mee eens, de tijd vliegt hoor, knuffel er maar lekker op los. Voor je het weet zijn ze groot (cliche maar zo waar..)

Aankleedkussen tussen onze hoofdkussens hebben wij ook wel gedaan als we wakker waren, maar in het bedje naast ons voelde toch wat veiliger.

Mijn vriend had in zijn slaap nog wel eens de neiging om om te rollen.

Haha, ja dan moet je zeker oppassen!

Wij hebben speciaal voor mijn eerste een groter bed aangeschaft, ook haar hebben we altijd bij ons genomen en nooit laten huilen 's nachts.

Dus nu hebben we genoeg ruimte en wat nog belangrijker is... we zijn stilliggers... pfieuw!
quote:doggie75 schreef op 11 augustus 2009 @ 12:53:

[...]

Die van mij kwam aan met het Ria Blom boekje en zei erbij dat hij de eerste dagen wel 6 uur kon huilen door deze methode maar dat ik hem dan zeker moest laten huilen. Natuurlijk!!

Het valt mij ook zo op, hoe verschillend de CB's zijn met hun adviezen, volgens mij is die bij ons vrij modern.

Van die Ria Blom krijg ik de kriebels hoor, blegh!

Maar ook mijn moeder kreeg vroeger het advies van de huisarts om gewoon 's nachts de kinderwagen in de keuken te zetten met de deuren dicht en het baby'tje maar te laten huilen....

Gelukkig krijgen wij dat advies hier dus absoluut niet, integendeel juist!
quote:missmysterious31 schreef op 11 augustus 2009 @ 18:00:

Ria Blom methode is naar mijn mening helemaal niks voor zulke jonge babies, pas evt toepassen na minimaal 3 maand.onzin, en van die 6 uur is al helemaal onzin. Ria blom methode kan al werken vanaf de dag dat ze geboren zijn. Heeft niks met laten huilen te maken, wel met herkennen van gehuil (wat lastig is op dag 1, geef ik toe) en met het bieden van regelmaat wat voor sommige babies erg goed werkt. Heeft ook niks te maken met op de klok kijken, maar des te meer met naar je baby kijken.
Naar mijn idee is de Ria Blom-methode het "temmen" van je baby, en ja, dat werkt, maar is het ook goed voor het kindje in kwestie?

Het is heel tegennatuurlijk om vers uit de buik maar meteen jezelf in slaap te krijgen, alleen in een bedje. Ik vind het bij oudere babies (> 3 maanden) een ander verhaal.

Huilen is het enige "alarm" wat een pasgeboren baby heeft, als dat steeds genegeerd wordt dan houdt de baby inderdaad op met huilen, want schreeuwen om hulp (in het geval van een klein babietje: huilen) heeft geen zin.
temmen van je baby? nou zo heb ik ria blom gelukkig niet gebruikt. En huilen moet je juist niet negeren, daar moet je iets mee, maar je kan het ook heel goed voorkomen doordat je voorspelbaar wordt voor je kind en veel babies houden daar nou eenmaal van.
Hallo allemaal,

Interessant topic! Ik zit met hetzelfde dilemma: mijn baby is nu ruim 11 weken en heeft tot nu toe altijd bij mij op schoot geslapen overdag, omdat ze begint te huilen in dr eigen bedje. CB adviseerde met 2 (!!) weken al om haar maar 'gewoon' te laten huilen en de deur dicht te doen. Heb ik niet gedaan!

Maar ik moet nu over een kleine 3 weken weer aan het werk en ben nu dus wel sinds een paar dagen aan de 'slaaptraining', omdat ze bij het kinderdagverblijf mijn kleine ook niet steeds in slaap zullen wiegen. Dan kan ze het maar beter bij mij leren denk ik..? Ik breng haar overdag nu 1,5 uur na haar voeding naar bed (na spelen, knuffelen etc), zing voor haar, zet een muziekmobile aan en loop dan weg. Ze huilt dan 10-15 minuten en valt dan in slaap (is wel rustig aan het eind). Ze slaapt zo'n twee uur achter elkaar. Ik vind het heel erg moeilijk en heb er vannacht bijna niet van geslapen, maar ik denk dat ze het toch beter thuis kan leren. S Nachts slaapt ze trouwens altijd heel goed, al is dat nu sinds een paar dagen minder, wellicht door het veranderende ritme overdag.

Ik vind het allemaal heel lastig, wat mij betreft slaapt ze de hele dag bij mij overdag, maar ja..ik moet ook gewoon weer aan het werk straks.

s Avonds slaapt ze trouwens altijd een stuk minder (tussen 19.00 en haar laatste voeding om 23.00), hebben jullie kinderen dat ook?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven