Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
GKaatje, als je HA het heeft over het voorschrijven van AD tegen het roken heeft hij het dan concreet over Zyban? Dat is namelijk aanvankelijk als AD op de markt gebracht maar een van de bijwerkingen ervan was dat je minder behoefte hebt aan een peuk. Kijk, 't is logisch dat antidepressiva helpen om door je stoptijd heen te komen.

Door de sigaretten veranderen je hersens zodanig dat het lijkt alsof je een tekort aan dopamines/ endorfines hebt als je niet rookt. Dat is niet echt zo maar dat denkt je lijf. En daar word je dus bloedsjacherijnig van tot huilens toe! Een AD kan hierbij dus wel helpen ja. Maar uiteindelijk is het jouw keuze wat je wilt doen, Champix, Zyban danwel een ander hulpmiddel. En last but not least: volgens mij is Champix in den grond ook een AD! Dus als het gaat om het "woord" AD dan noem je het toch anders?

Nou ja wat je ook beslist, schop die rottige Nico weer de deur uit!
Lory, welkom aan boord, nou als "oud stopper" weet je vast wel een beetje wat je te wachten staat maar desondanks, welkom hier, en gefeliciteerd met je beslissing om hier een ieder geval es te komen neuzen da's de eerste stap!

Lees rustig de openingspost door die door Anemoon alweer even terug met veel liefde is samengesteld en die bestaat uit ons aller samengeraapte ervaringen. Ik hoop dat je er iets aan hebt, en mocht je nog twijfels hebben, willen klagen, huilen, schelden..... er is hier altijd wel iemand (behalve Nico)
Huisarts zou er bij mij geen AD in krijgen.

GKaatje: meeste AD doet iets met je serotonine, champix werkt met je noradrenaline en de nicotinereceptoren.

Als je al zo wiebelig werd, komt dat dan door de champix, heb al aanleg om wat depressief te zijn of is er een andere oorzaak? Ik vind dat er veel te gemakkelijk naar AD gegrepen wordt door sommige huisartsen, het kan meer bijwerkingen geven dan de champix.

Voel je je nu helemaal stabiel dan, trouwens?

Wellicht is een meer natuurlijk (maar wel bewezen en in register opgenomen) middel in de vorm van 5-HTP iets voor je? Kijk anders even op deze link: http://www.smeetsengraas. ... ITq79vLnpwCFY9_3godwWoAcA

of hier

http://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan

verder: heb je goed gegeten met inname van de champix ivm buikklachten? Ik zou eerder dan de 5HTP overwegen, samen met (wellicht lichtere dosis van) champix.
Computer says nooooo
Dank voor jullie snelle reacties!

Sartan: het middel dat de HA heeft voorgeschreven heet Venlafaxine. Dit is een AD. Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat Champix een AD van oorsprong is.

Summer: ik ben van mezelf niet wiebelig, of labiel. Alleen als ik stop met roken is het net of er een ander GKaatje omhoog komt. Echt, tranen met bakken komen eruit. Gek he! Champix heb ik overigens ingenomen tijdens 2 boterhammen, tijdens de pastahap, met yoghurt en noem maar op. Ik was zo ziek als een hond, kon niet slapen, had wijde pupillen, klapperende kaken etc. Bedankt voor je links, ik zal er zo even op kijken. Want mijn twijfel ligt precies bij wat je zegt over AD!

Maar ja, stoppen wil ik wel weer. Ik voelde me zoveel fitter toen ik niet meer rookte. (en ik voel me zo stom als ik buiten in de regen onder het afdakje van de schuur sta te roken.....Maar ja, binnen roken wil ik al helemaal niet....)

Dank, nogmaals en ik kom erop terug!
Bedankt voor alle positieve berichtjes en tips

Vandaag voel ik me nog niet veel beter dan gisteren en was nogal vergeetachtig vandaag. Wel iets minder snel misselijk en ook ineens hoofdpijn, ook met bukken enzo.

Morgen hopelijk beter!

Even wat reacties op jullie zonder alle namen erbij te zetten.

Ik heb het stoppen met roken dagboek van Allan Carr, die ik ook van plan ben te gebruiken/lezen.

Het kan zijn dat ik wat misselijk ben omdat ik we de champix 's morgens rond tien uur nemen, wanneer ik meestal wel iets eet maar 's avonds dus ook, ruim na de avond maaltijd.

Ik heb nu domperidon voor de misselijkheid die ik twee keer per dag inneem. Straks eet ik een bakje franse kwark ipv yohgurt, die heb ik niet in huis, voor ik de pil neem, ik hoop dat het inderdaad zal helpen.

Vanavond heb ik mijn nieuwe leg magic in elkaar gezet vond dat ding altijd zo leuk eruit zien op de reclames heb er al op gestaan haha.

GKaatje: heb je wel eens nicotinepleisters geprobeerd? Ik ben er ook al eens mee gestopt, alleen moet je er goed op letten dat je de pleisters blijft vervangen. Ik vergat met name in de weekenden de pleisters te vervangen.

Straks na de pil even een bakje thee en dan ga ik voor het eerst even een kort blokje om, gelijk ff frisse neus halen en wie weet slaap ik dan vannacht goed, zelfs met de champix slaap ik al een paar maanden zo'n zes uur per nacht.

Alleen de eerste paar nachten sliep ik eindelijk eens langer.

Succes allemaal!
Hahaha, ik ben een paar dagen terug in huilen uitgebarsten omdat ik de knoflook kwijt was.

En dat mét Champix...

En ik ben ook best wel stoer.

Relativeren Kaatje, gewoon relativeren...

Succes!
Tjee, GKaatje, fenlafaxine is efexor, niet minste AD hoor.. Je moet natuurlijk zelf weten, maar je vraagt hier om meningen, dus ben ik zo vrij die te geven.

Als je van nature geen depressieve/sombere neigingen hebt, zou ik overwegen het toch zonder AD te proberen.

Sowieso is geen enkele stoppoging hetzelfde. Ik heb het 4 keer eerder geprobeerd, met wisselend succes en nu de 5de keer ging het wonderbaarlijk goed en soepel. Wel was ik er -achteraf bezien- niet eerder zó klaar mee, met het roken. De aanloop (en voorbereiding) hiertoe was ook iets van 2 jaar.

Wellicht is het een idee om op andere manieren jezelf te ondersteunen: doe mee aan dat internet-programma wat bij de champix hoort, doe wat aan mind-tunen (zoals hierboven inderdaad ook staat: relativeer wat. (staat mss wat gemakkelijk, maar wij weten allemaal dat het dat beslist niet is, maar wel enorm helpt!!), ga een cardio-sport doen, minimaal 3x per week, neem 5-HTP, etcetc...

Stoppen met roken is nu eenmaal niet gemakkelijk, hell, het kan erg tegenvallen. Maar denk je de beloning eens in als het dan eindelijk gelukt is! Dan ben je straks echt "on top of the world"!
Computer says nooooo
En dan dat kale kippeborstje hiernaast... dat is pas om te janken ... Doe mij maar een man hoor..
Computer says nooooo
Hallo allemaal,

Ik wil alleen even laten weten dat ik nu 26 dagen gestopt ben en ¤100,- !!! (nou ja, ¤99,45 om precies te zijn) heb bespaard. Dat alleen al is een motivatie om nooit meer te roken.

Hoe is het met de andere sToppers?
Durk, geweldig!

Veetje, GKaatje en Lory: wat goed dat jullie ook gaan stoppen!

Ben nu 2 weken gestopt en het wordt steeds makkelijker. Gelukkig maar. Vriend en ik hebben samen al zo'n 80 euro bespaard!
Hoi allemaal,

Durk en Tirsa lekker hoor al dat geld over! Vind ik ook een pluspunt van het stoppen.

Ik heb van de week veel minder gerookt en vies zeg!

De tip van de yoghurt werkt erg goed, mijn maag is nog maar een klein beetje van slag, maar gelukkig niet misselijk meer!

Merk nu al dat ik meer lucht heb en dat ik veel beter kan ademhalen. (Ik heb een allergie en hooikoorts)

Vandaag is de grote dag! Niet meer roken. En wat ik gisteren heel fijn vond na het boodschappen doen dat ik geen sigaretjes moest inslaan haha. Voel me al een paar dagen veel rustiger dan toen ik nog rookte en wel streste haha.

Nou ben benieuwd hoe het gaat vandaag.

Fijn weekend allemaal en succes.
Succes met de grote dag Veetje!

Hier gaat alles nog steeds uitstekend! Ben wel wat aan het aankomen, maar ook trouw iedere gesport op mijn werk zo als ik me had voorgenomen. En als ik dat consecuent blijf volhouden kan het toch niet echt uit de hand gaan lopen? Hoop ik...

Morgen op vakantie! Gelukkig met niet rokers. Maar wel naar een land waar volgens mij nog gerookt mag worden in de horeca. Zal wel een beetje moeilijk worden misschien, maar ben tot zover zoooo blij hoe makkelijk deze stop verloopt, dat ik dat niet zomaar ga weggooien.

Succes allemaal en tot later!
Hé Februari, veel plezier op vakantie!

Veetje_28, veel succes vandaag.
Veetje, succes vandaag

Laat je ons vanavond even weten hoe het met je gaat? (eerder mag ook natuurlijk mocht je het even te kwaad krijgen ofzo)

Februari, doe je voorzichtig in de combi vakantie+ alcohol+ kroeg waar gerookt mag worden? Is vaak een stevige valkuil!!! Veel plezier!
Sorry sartan ik moest zaterdag werken en heb eigenlijk heel het weekend mijn pc niet aangehad.

Maar het gaat goed, heb soms wel van die momenten dat ik het mis om een sigaret moment te hebben, maar eerder omdat het een soort mini pauze is!

Ik heb gelukkig geen last van andere rokers om mij heen, al vanaf zaterdag. Eerst zat ik met een collega die rookte en later bij familie waar 4 rokers waren en twee exrokers. Maar viel hardstikke mee gelukkig. Daar zag ik wel een beetje tegenop!

Het enige waar ik nu eigenlijk ontzettend van baal is dat ik me erg moe voel en hangerig ben. Raak zo toch een beetje uit mijn hum. Kan ineens verschikkelijk boos worden omdat ik me sneller irriteer en dan ga ik ff tekeer en daarna ben ik het wel kwijt gelukkig.

Ik hoop maar dat ik dat niet nog tien weken zal hebben.
Fijn dat het op zich goed gaat Veetje, jammer genoeg kan het slechte humeur helaas best nog wel even aanhouden. Weliswaar bij vlagen en niet constant maar je voelt je nu eenmaal even ongemakkelijk af en toe gewoon omdat die rotnicotine je hersens heeft verpest.

Als je dit echt begrijpt en ook leert relativeren is er daarmee niet zoveel aan de hand. Vaak kun je er achteraf nog wel om lachen ook als je in een dramaqueen verandert. Tip: praat er wel over met je omgeving/partner zodat zij dat ook kunnen doen!

Maar je rookt niet! DUH. Nico = loser

Veetje_28 ik kan je bijna garanderen dat je over 3 maanden misschien nog wel zo'n buitje kan hebben ... maar tussendoor een heleboel vrolijke momenten. Of omgekeerd

Doe je al lekker iets aan sporten? Dat scheelt ook een hoop. En gewoon een beetje door lachen.. neem het niet te zwaar op allemaal..
Computer says nooooo
Ja dat humeur hou ik vast wel een beetje, had ik al zo eens per maand. Gelukkig voelt mijn vriend zich ook niet helemaal fit dus hij begrijpt het wel. Het zal ook een stuk schelen ook als ik me minder moe voel.

Vandaag naar de winkels gelopen in plaats van de bus gepakt. Ook al voelde ik me al erg moe ben toch maar gaan lopen. En helaas met een zware tas ook terug want was mijn abbonement vergeten.

Maar zo wel lekker bewogen met frisse lucht. Achteraf ben ik er blij om. Geniet nog steeds erg van mijn "open" neus.
Vanmorgen toen ik op mijn werk kwam kwam ik er achter dat ik mijn Champix thuis heb laten liggen. Wat stom zeg. Was werkelijk net zo in paniek als toen ik nog rookte en mijn sigaretten vergat!

Jeetje nou ja, volhouden tot ik weer thuis ben. Lukt wel.

Pfft.
Hoi Veetje,

Heb je het gered zonder de Champix? Ik vergat ze voortdurend toen ik ze nog slikte en ik had er eigenlijk nooit last van. Ben benieuwd of het jou ook zo verging.
Veetje hoe gaat het? Ik denk niet dat als je één dosis Champix vergeet dat het dan meteen "mis" is hoor, ik heb andere stoppers idd weleens horen melden dat ze het helemaal vergaten soms

Alle andere sToppers, hoe gaat het?!?!

Nico,
Ja valt gelukkig erg mee allemaal, alleen het idee van geen champix was het ergste!

Ik dacht daarna als snel van in week één met minder champix weinig rookbehoefte dus moet nu gewoon ook niet uitmaken.

Wel grappig mijn vriend was gisteren zijn pillen vergeten mee te nemen van zijn werk, die zat ook zonder.

Hij was gisteren voor het eerst ook suf, en we hebben ons kostelijk vermaakt met onze "suffe" actie verhalen.
Kijk, dat is de juiste attitude

Een beetje relativeren op zijn tijd kan helemaal geen kwaad. En je rookt niet!!

Hallo,

Ik ben inmiddels 14 dagen gestopt met roken.

Het niet roken gaat mij goed af.

Nu na twee weken gaan er uren voorbij dat ik niet meer aan roken denk.

Waardoor ik wel weer aan roken ga denken komt door depri gevoelens en angstgedachten.

Depri gevoelens ken ik van mijzelf helemaal niet en omdat ik mij rot voel krijg ik angst.

Echt momenten dat ik het leven gewoon niet leuk vind.

Wie herkent dit?

En gaat het vanzelf over?

Het maakt mij best bang

Wel gaan roken is voor mij geen optie.

Gebruik van AD vind ik eng (bang om pillen te gaan slikken).

Ik ben vorig jaar ook gestopt met roken maar na een maand of drie toch weer begonnen door angsten en rotgevoelens.

Binnen een week was ik weer helemaal de oude.

Heeft iemand advies?

Is het echt een kwestie van doorzetten?
Kattman rookt weer.

Maar ik niet!!!!!!!!!

Precies, het sterke geslacht zal zegevieren!!!! hahaha

One year, one month, two weeks, six days, 15 hours, 46 minutes and 55 seconds. 8313 cigarettes not smoked, saving ¤ 1.662,63. Life saved: 4 weeks, 20 hours, 45 minutes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven