dilemma: oma of kdv?

17-08-2009 20:44 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van bijna een jaar gaat nu een dag in de week naar opa en oma en een dag in de week naar het kinderdagverblijf. Op zich niets mis mee, maar ik heb het gevoel dat ze weg moet bij opa en oma.

Oma krijgt ernstige opvoedingsneigingen en gaat zich nu zelfs bemoeien met mijn dochters medische" problemen".

Nu is het punt dat ze altijd voor ons klaar staan en altijd kunnen oppassen. Dat is natuurlijk heerlijk.

Ik heb er geen goed gevoel bij, maar mijn vriend geeft aan dat hij vindt dat we het niet kunnen maken om haar twee dagen naar het kdv de sturen. Ik vind het kdv voor mijn meisje (erg sterke wil, nu al!!)erg goed. Hij ook maar niet ten kosten van opa en oma...

Heeft iemand hier ervaring mee, of misschien goede tips?
het lijkt me logisch dat de oppas (=oma in dit geval) je kind ook gaan opvoeden (opveodingsneigingen zoals jij het noemt). Hoe stel jij je het dan voor, je kind is daar de hele dag maar ze mogen haar niet opvoeden? Haar alleen maar d'r gaan laten gaan ofzo?
Gewoon naar het KDV met je meid!

Gewoon opgeven en tegen opa en oma zeggen dat jullie dit beter vinden en dat als jullie een dagje/weekendje/avondje weg gaan haar met alle liefde bij hun laten, maar dat je het hun gunt om opa en oma te zijn.

Niet in discussie over gaan, gewoon mededelen en op een leuke en hartelijke manier.
Ik vind dat GW gelijk heeft, door structureel op te passen krijgt oma vanzelf een opvoedrol.

Ik vind het wel onzin wat jouw vriend zegt: niet ten kosten van opa en oma. Wie is er nou belangrijker?
@germanwings: Ik ben het wel met je eens dat ze iets moeten toevoegen aan het leven van ons meisje. Het punt hier is alleen zo dat ze aangeeft hoe ik moet straffen (?), wat ik moet doen met eten etc. Dat gaat mij echt te ver. Afgelopen weekend kwam ze met een stapel kleren aan. Dat was voor mij de druppel. Mogen we zelf bepalen wat ons kind draagt??

@fleurtje: ik krijg het er maar niet bij hem in dat wij de "baas" zijn. Hijis gewoon erg makkelijk en vindt mij te kritisch. Het is dan ook wel zijn moeder....

@Zusenzo Als je leest hoe mij vriend is zul je merken dat dit niet echt een optie is. Wel in mijn dromen, maar niet in real/life.
Als ik jou was, zou ik voor een dag extra kiezen bij het kdv.

Zoveel extra kost het niet en je krijgt ook weer een deel van de belastingdienst terug.

Ik zou persoonlijk nooit voor opa en oma kiezen, mede door wat ik zelf zie en gezien heb.

Ze gaan zich toch bemoeien met de opvoeding, laten vaker dingen toe (wat papa en mama juist niet willen) weten het vaak beter, want tja..."wij hebben al de nodige ervaring in het opvoeden van kinderen"

En ook al zijn het jou (schoon)ouders, ik zou heel duidelijk maken, dat jij en manlief de ouders zijn en dat alleen jullie bepalen wat goed is voor jullie kind.

Groet
Eerst maar eens op 1 lijn komen betreft de opvoeding dan.
Ik heb nog geen kinderen, maar mijn moeder koopt zich echt het leplazerus voor de dochter van mijn zus. Ik zie dat probleem niet zo. (ik hoop alleen maar dat ze dat straks ook gaat doen als ik bevallen ben)

En ik zou mss wel een keer een gesprek er over aangaan dat jullie allebei een andere opvoedstijl hebben, dat is toch prima, maar dat je elkaar daarmee gewoon je gang laat gaan.
Om deze reden hebben wij dus altijd voor het KDV/ gastouder gekozen. Ik zou eerst met je vriend op 1 lijn komen te zitten. En dan bespreken dat je het niet prettig vind. Mijn ervaring is dat het bij mannen soms even moet inwerken en ook de manier van brengen kan erg bepalend zijn.
ik vind het een enorme misvatting om kinderen een vaste dag in de week naar oma te sturen. Want een oma is een oma, als oma's de kinderen 1 dag in de week hebben of soms meer, dan krijgen ze een opvoedkundige functie. En dan onstaan er altijd problemen want oma is geen onafhankelijke instantie en zal dus altijd met moeder in de clinch belanden. Je kan niet verwachten dat oma een opvoedkundige rol vervult maar zich dan daarnaast nergens mee bemoeit.

En trouwens... volgens mij willen veel oma's diep in hun hart helemaal geen vaste oppas zijn, maar durven ze het niet te zeggen. Heb je je eigen kinderen net de deur uit begint het hele gezeik weer van voren af aan met je kleinkinderen. Ik moet er niet aan denken zeg
Heb je eigenlijk al eens met opa en oma gepraat hierover? Misschien hebben zij geen idee dat jij er zo tegenaan kijkt en zijn ze best wel bereid om dingen anders te doen.
@meds: mijn schoonouders wilden het oprecht heel graag, een dag in de week op mijn nichtje passen. Maar door hoe schoondochter zich gedroeg, zijn ze daar binnen een jaar van terug gekomen.
quote:miet schreef op 17 augustus 2009 @ 20:58:

@germanwings: Ik ben het wel met je eens dat ze iets moeten toevoegen aan het leven van ons meisje. Het punt hier is alleen zo dat ze aangeeft hoe ik moet straffen (?), wat ik moet doen met eten etc. Dat gaat mij echt te ver. Afgelopen weekend kwam ze met een stapel kleren aan. Dat was voor mij de druppel. Mogen we zelf bepalen wat ons kind draagt??

@fleurtje: ik krijg het er maar niet bij hem in dat wij de "baas" zijn. Hijis gewoon erg makkelijk en vindt mij te kritisch. Het is dan ook wel zijn moeder....

@Zusenzo Als je leest hoe mij vriend is zul je merken dat dit niet echt een optie is. Wel in mijn dromen, maar niet in real/life.

Sorry hoor, maar je bent toch een volwassenen? Als zij iets zegt waar je het niet mee eens bent dan zeg je dat gewoon. En indien iemand structureel oppast dan kan het niet anders dan dat er ook opvoedtaken bij komen. Mijn kinderen zijn 2 dagen bij opa en oma. En hoewel mijn moeder zelf nogal van de "harde hand' is, weet ze zich prima aan mijn regels te houden. Voor mijn zoon gelden thuis dezelfde regels als bij opa en oma. En als zij iets doen wat mij niet bevalt, dan zeg ik dat gewoon klaar.

Wat is er mis met een stapel kleren? Is toch juist aardig? Mijn moeder koopt ook wel eens kleertjes, vind ik alleen maar aardig.
Het feit dat het je schoonmoeder is en niet je eigen moeder, maakt het vast al veel lastiger. Ik zou ook mooi voor het kdv kiezen, zeker als ze je grenzen niet respecteert. Ik wilde al schrijven 'helemaal eens met zusenzo', je hoeft je het niet beledigend te brengen, maar je schrijft al dat het sowieso een drama wordt..

Ik zou proberen een neutrale (of zo neutraal mogelijke) reden aan te voeren voor de verandering in het rooster van jullie dochter, zodat het niet 'opa en oma doen het niet goed' wordt, en benadrukken dat jullie ze nog heel graag voor onregelmatige oppasmomenten inschakelen en dat je dat misschien ook vaker durft te doen nu, omdat je minder snel denkt dat je ze overbelast.
hier past schoonmoeder niet meer op.

Zoon zat op kdv en ik ging andere dagen werken waardoor we geen kdv of geen oma meer nodig hadden. Ik wilde hem niet van kdv halen dus is mijn schoonmoeder gestopt.

Welk makkelijkere reden maar als naar oma gaan niet goed voelt er lekker mee stoppen.
bij dit soort dingen vraag ik me af hoe je had gereageerd als het je eigen moeder was geweest die zich met een aantal dingen had bemoeid en die kleertjes had meegegeven.

Had je het dan gezien als lief en meelevend advies en leuk kleertjes die je van je moeder had gekregen? Of had je op dezelfde manier gereageerd zoals je nu doet.

Ik zou in elk geval gewoon in gesprek gaan. In eerste instantie met vriend op 1 lijn komen wat jullie normen en waarden en regels zijn. Oma heeft naar mijn idee namelijk wel een opvoedrol, maar wel gericht op jullie regels. Vervolgens met oma in gesprek over hoe het gaat.

Maar nogmaals, ben benieuwd hoe je erover dacht als om je eigen moeder zou gaan.
mijn kinderen gaan ook naar opa en oma, maar godzijdank zitten mijn ouders en mijn man en ik op een lijn. de dingen waar we wel in verschillen, die neem ik voor lief. het is nu eenmaal het huis van mijn ouders en dus gelden daar de regels die in mijn huis niet gelden.

de jongste krijgt bv altijd een beetje sinas van mijn moeder terwijl hij dat vanwege zijn adhd eigenlijk gewoon niet mag hebben. maar die 2 keer in de week dat hij het wel krijgt, ik vind het goed hoor.

verder vind mijn moeder het af en toe zwaar maar we waren nog geen 2 dagen op vakantie naar croatie of ze stuurde al een bericht dat ze ons mistte en dat ze de kids wilde zien.

mijn schoonmoeder is wat lakser met regels en dat is dan ook echt de 'verwenoma'. daar mogen ze gewoon wat meer. maar als ze bij mij thuis oppast, dan hanteert ze mijn regels en daar ben ik heel blij mee.

ik denk dat je moet doen wat goed voelt en wat voor jou en je kind werkt. dat is het belangrijkste
Mijn schoonouders pasten voorheen ook een dag in de week op onze kinderen. Wij wilden er uiteindelijk vanaf omdat ze regelmatig op het laatste moment afzegden, te laat kwamen, vaak op vakantie waren. We konden gewoon niet echt meer op ze bouwen. Maar ze vonden het zo fantastisch leuk dat het ook lastig was. We kregen er de balen van rond de tijd dat schoonmoeder met pensioen ging, en we hebben ze gezegd dat we ze de vrijheid gunden om lekker vaak met hun camper eropuit te trekken en lekker te gaan golfen als het mooi weer was, en dat we ons er niet goed bij voelden ze zo vast te leggen. Dus we hebben het niet op ze kunnen rekenen een beetje omgebogen .

Ik snap wel dat het moeilijk is om er heel direct over te zijn, zeker bij je schoonouders. Overigens heb ik altijd gezegd dat als zij oppassen hun regels gelden. Kinderen kunnen daar prima mee omgaan volgens mij. Op het kdv gelden ook andere regels dan thuis.

Wat mensen bedoelen met oma moet wel oma blijven heb ik nooit begrepen. Wat is dan de definitie van oma? Iemand waarbij je iedere twee weken op zondag op de koffie moet? Reken maar dat mijn schoonouders die twee jaar opa en oma zijn gebleven, deden zoveel leuke dingen op zo'n woensdag!
Ik vind dat je zeurt over die kleding, beetje ondankbaar ook
Gewoon naar het kdv. Ik begrijp het sowieso nooit... wel gratis oppas maar het niet kunnen begrijpen dat grootouders zich dan ook gaan bemoeien met de opvoeding. Ik snap wel dat grootouders dit doen. Ze zijn een aantal dagen per week samen met hun kleinkind en moeten dan ook opvoeden. Het is geen logeerpartijtje, maar een wekelijks terugkerend iets. Als ze er is mogen/moeten ze opvoeden, maar voor de rest moeten ze zich er niet mee bemoeien. Lijkt me best lastig.

Grootouders geven normaal al goedbedoelde adviezen vanuit hun ervaring, dus als ze oppassen al helemaal.

Opa's en oma's moeten gewoon lekker op de kindjes passen als extraatje, maar niet voor vast. Maar dat is mijn mening.
Hier past mijn moeder (schoonmoeder woont in het buitenland) alleen op in noodgevallen. Als 1 van de kinderen ziek is of in het geval van mijn oudste 1 dag per week ter overbrugging tot er plek was op het kdv omdat gastouder gestopt was. Zo blijft het voor iedereen leuk, oma voelt zich niet verplicht om iedere week op te passen en voor de kinderen blijft oma gewoon oma en niet de oppas. En ja, de keren dat oma oppast worden ze een beetje verwend met iets lekkers of een klein kadootje, maar daar zijn oma's voor toch? Ik ben blij dat ik het zo heb geregeld. Mijn moeder heeft wel structureel op de dochter van mijn zus gepast (is nu 16) en ik weet nog dat ze dat soms best lastig vond omdat ze zo gebonden was.
Het zou wat zijn als oma zich helemaal niet met opvoedtaken bezighield op de dagen dat ze voor je dochter zorgt. Als je over bepaalde zaken van mening verschilt moet je erover praten. Ik vraag me idd ook af of het niet gewoon om je schoonmoeder gaat en je hetzelfde zou doen (ondankbaar zijn voor een stapel nieuwe kleren) als je moeder het zou geven.
Daarbij... ik zou het juist harstikke leuk vinden als mijn schoonmoeder met een stapel kleren zou komen. Ik vind het een ontzettend lief gebaar. Dat je het niet mooi vindt is wat anders.
Ik zou er nooit aan begonnen zijn, zoals de argumenten die anderen al aandragen. Ik zou, in jouw situatie, ook voor een kdv kiezen. Of een nanny.

Wij zitten een beetje in hetzelfde dilemma, oma wil straks erg graag oppassen. Dat gaat ook gebeuren, maar alleen in vakanties/weekendjes weg of als wij eens een avondje alleen willen. Ik vind het kdv ook geen optie. Wij hebben liever niet dat een groep vmbo-ers op ons kind past. Slechte ervaringen tot noch toe, dus wij gaan voor een nanny.
quote:meds schreef op 17 augustus 2009 @ 21:11:

ik vind het een enorme misvatting om kinderen een vaste dag in de week naar oma te sturen. Want een oma is een oma, als oma's de kinderen 1 dag in de week hebben of soms meer, dan krijgen ze een opvoedkundige functie. En dan onstaan er altijd problemen want oma is geen onafhankelijke instantie en zal dus altijd met moeder in de clinch belanden. Je kan niet verwachten dat oma een opvoedkundige rol vervult maar zich dan daarnaast nergens mee bemoeit.

En trouwens... volgens mij willen veel oma's diep in hun hart helemaal geen vaste oppas zijn, maar durven ze het niet te zeggen. Heb je je eigen kinderen net de deur uit begint het hele gezeik weer van voren af aan met je kleinkinderen. Ik moet er niet aan denken zeg

Grotendeels met je eens. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, sommige Oma's vinden het echt leuk, maar er zijn er heel veel die het als een verplichting voelen, dat weet ik zeker.

Ik zou het ook absoluut niet willen later. Ik wil best bijspringen en oppassen als de nood aan de man is, of gewoon voor de leukigheid, maar ik zal me (denk ik) nooit vast laten pinnen.

TO, kindje lekker naar KDV doen en oma weer oma laten worden.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven