Mode & Beauty alle pijlers

Wat is er mis met een dresscode?

20-08-2009 08:13 747 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het "getuige vragen om in pak te komen" topic en alle reactie daarop m.b.t. de dresscodes vraag ik me het echt af. Wat is er mis met een dresscode?

Ik snap dat als je gevraagd word om in gala te komen en hier enorm veel geld voor uit moet geven het echt niet leuk meer is, dit zou ik zelf ook niet doen, maar er is wel een verschil tussen bakken met geld uitgeven voor een outfit of er leuk uitzien in een jurkje/rokje/pakje.

Maar waarom moet een spijkerbroek toch altijd maar kunnen.

Dan heb ik het niet alleen over trouwerijen, begrafenissen of andere gelegenheden.

Maar ook gewoon een avondje theater. Waar is de tijd gebleven (oe ik klink als een ouwe muts) dat je je netjes kleed voor een avondje uit.

Zo kan ik me ook behoorlijk storen aan casual kleding bij een begrafenis. Ik vind dit onfatsoenlijk.

Iedereen heeft natuurlijk andere ideeen hierover en ook van huis uit meegekregen.

Ik snap het hele "ik ben ik en ik trek aan wat ik wil" zinnetje gewoon niet zo goed.

(niet bedoeld als aanval aan mensen die dat zinnetje wel snappen hoor, ik probeer het gewoon te begrijpen)
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ik snap het niet waarom ik me in kleding zou moeten hijsen waar ik me niet gemakkelijk in voel, als ik een avondje naar het theater ga (en dus in het donker zit!)
Ok, theater kan ik me dan ook gewoon goed voorstellen.

Zeker omdat het in het donker is.

Maar zou jij in spijkerbroek naar een trouwerij/begrafenis gaan en voel je je daar prettig bij?
Jazeker, ik vind niets minderwaardigs aan een spijkerbroek die niet verkleurd, bevlekt of beschadigd is.
Helemaal mee eens!

Mijn vader is laatst naar een uitvaart geweest van een vage kennis. Hij was de enige in een nette outfit (colbertje, overhemd, nette broek en stropdas die hij anders nooit aanheeft) want zelfs zoon van kennis had een aussie aan

Verschrikkelijk!

Ik vind spijkerbroeken bij een nette aangelegenheid ook not done..

Theater vind ik dan nog wat anders hoor.
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Ik heb het ook niet over minderwaardig, maar wel over dat het (in mijn ogen dan) niet gepast is
Begravenissen en bruiloften dresscode: ja

Al het andere: nee
Als ik ergens niet welkom ben als mezelf, dan ga ik niet, geen probleem.
als een werkgever me zou verplichten om iets aan te trekken dan zouden mijn nekharen overeind staan maar ik vind ook dat men wat meer moeite mag doen als ze uit gaan.

Ik vind het overigens nooit erg dat ik altijd overdressed ben, val ik lekker op!
Voor een begrafenis kleed ik me zeker gepast. Ook al is het 30 graden, dan ga ik niet in een vrolijk lichtgekleurd zomerjurkje aan het graf staan. Dan kom ik toch echt in het zwart en met lange mouwen. Geen minirok maar een lange rok of een zwarte broek.

De paar keer dat ik in het theater was had ik geloof ik wel een spijkerbroek aan met een truitje. Ik ging vaak naar Youp van 't Hek.

Uit eten kleed ik me wel netjes aan. Een spijkerbroek zou ik niet zo heel snel aandoen maar als ik net een nieuwe heb en ik heb een leuk topje/bloesje/truitje dan zou ik het denk ik wel aantrekken. Hangt ook van het restaurant af. En de gelegenheid.
en dat zinnetje : ik ben ik ...... dat is voor onzekere mensen....tuurlijk ben jij jij, dat hoef je toch niet van de daken te schreeuwen.

pffff, dat onzekere gedoe....Doe is wat leuks aan!
Overdressed vind ik ook niet erg, kan daar altijd wel wat mee doen doordat ik vaak veel laagjes aan heb.

(nu dan ff niet trouwens)

Bij ons op het werk is er ook geen dresscode, maar het word hier niet gewaardeerd als je hier in je korte broek gaat zitten (rokjes voor dames dan weer wel)
Ik voel me juist ongemakkelijk in kleding die "niet passend"is voor de gelegenheid. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat er volwassen mannen zijn die géén pakken bezitten. Er zijn zoveel gelegenheden dat pak en niét casual jurk/rok gedragen kunnen worden. Ik zou me niet prettig voelen in vrijetijdskleding in een behoorlijk restaurant........ En een wat "gekledere"outfit hoeft natuurlijk helemaal niet onprettig te zitten.... integendeel vaak.
quote:Ratteke schreef op 20 augustus 2009 @ 08:21:

Voor een begrafenis kleed ik me zeker gepast. Ook al is het 30 graden, dan ga ik niet in een vrolijk lichtgekleurd zomerjurkje aan het graf staan. Dan kom ik toch echt in het zwart en met lange mouwen. Geen minirok maar een lange rok of een zwarte broek.

De paar keer dat ik in het theater was had ik geloof ik wel een spijkerbroek aan met een truitje. Ik ging vaak naar Youp van 't Hek.

Uit eten kleed ik me wel netjes aan. Een spijkerbroek zou ik niet zo heel snel aandoen maar als ik net een nieuwe heb en ik heb een leuk topje/bloesje/truitje dan zou ik het denk ik wel aantrekken. Hangt ook van het restaurant af. En de gelegenheid.

Er zijn ook begrafenissen waar ze het leven van de overledenen vieren...met veel kleur...

Loop je er dan ook als een begrafenisondernemer bij omdat jij vind dat dat bij een begrafenis hoort?
Ik ben het wel met je eens

Ik snap heel goed dat je in je eigen vrije tijd draagt wat je lekker vindt en dat moet iedereen zelf weten. Maar als ik ga uit eten, een verjaardag heb, dan trek ik leuke/nette kleren aan. Er zijn trouwens genoeg pantalons die net zo lekker zitten als die eeuwige spijkerbroek. En op zich kan een donkere spijkerbroek best heel mooi staan als je uit gaat, met een mooie witte blouse en hakjes.

en naar een begrafenis ga ik altijd donker gekleed. Ik zie de laatste tijd mensen echt in knalkleuren naar een begrafenis gaan. Not done.
Stressed is just desserts spelled backwards
Zolang op een uitnodiging niet expliciet een dresscode staat vermeld geldt er in mijn ogen geen dresscode en dien je zelf een beetje aan te voelen hoe je het beste gekleed gaat en bij welke gelegenheid.
quote:vikki schreef op 20 augustus 2009 @ 08:23:

Ik voel me juist ongemakkelijk in kleding die "niet passend"is voor de gelegenheid. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat er volwassen mannen zijn die géén pakken bezitten. Er zijn zoveel gelegenheden dat pak en niét casual jurk/rok gedragen kunnen worden. Ik zou me niet prettig voelen in vrijetijdskleding in een behoorlijk restaurant........ En een wat "gekledere"outfit hoeft natuurlijk helemaal niet onprettig te zitten.... integendeel vaak.Ik heb het niet over onprettig zitten qua pasvorm ofzo, maar over onprettig voelen, als een dwangbuisje zeg maar.
quote:misschicken schreef op 20 augustus 2009 @ 08:24:

[...]

Er zijn ook begrafenissen waar ze het leven van de overledenen vieren...met veel kleur...

Loop je er dan ook als een begrafenisondernemer bij omdat jij vind dat dat bij een begrafenis hoort?Maar dat zijn de uitzonderingen, als je er op let, dan zie je nog steeds de meeste begrafenissen met ingetogen kleuren.

[...]

Loop je er dan ook als een begrafenisondernemer bij omdat jij vind dat dat bij een begrafenis hoort?Das dan toch ook een dresscode eigenlijk...
bij ons gelukkig ook niet...heb het weleens gehad hoor. Mocht ik geen spijkerbroek aan omdat de directeur op bezoek kwam....je raad het al, ik deed exrpes een spijkerbroek aan. Je denkt toch niet dat die man er ooit iets van heeft gezegd. Hij was zelfs gecharmeerd van me....

Voor een bruiloft zou ik me uiteraard heel mooi kleden maar niet als iets me opgelegd wordt. Ok, kleurvoorkeur zou ik nog aan meedoen maar verplicht in pak of cocktailjurk zou ik te ver vinden gaan....

Trouwen is voor mij sowieso niet nodig....
quote:Maleficent schreef op 20 augustus 2009 @ 08:25:

en naar een begrafenis ga ik altijd donker gekleed. Ik zie de laatste tijd mensen echt in knalkleuren naar een begrafenis gaan. Not done.Ik ook. Tenzij ik zeker weet dat de overledene had gewild dat we in knalkleuren zouden verschijnen. Zo wist ik bijv van mijn oma dat ze een bloedhekel had aan de kleur zwart. Heb dus geen zwart gedragen op haar begrafenis.

[...]

Loop je er dan ook als een begrafenisondernemer bij omdat jij vind dat dat bij een begrafenis hoort?Ja maar dat wordt dan meestal wel aangegeven om niet in het zwart te komen.
quote:traincha2 schreef op 20 augustus 2009 @ 08:25:

Zolang op een uitnodiging niet expliciet een dresscode staat vermeld geldt er in mijn ogen geen dresscode en dien je zelf een beetje aan te voelen hoe je het beste gekleed gaat en bij welke gelegenheid.

Maar er zijn toch ook ongeschreven dresscodes? Wat doe je daar dan mee?

En bij een kaart voor een begrafenis staat 9 van de 10 keer geen dresscode. (behalve dan de gekleurde versie van mevrouw Kip ga ik zomaar vanuit).
"Dresscode: chic" vind ik iets anders dan "dresscode: white tie". Bijna iedereen heeft wel iets enigszins netjes in de kast hangen en als je het aan moet schaffen, ben je daar veel vrijer in. Het tweede is veel dwingender en je vraagt om kleding die de meeste mensen niet hebben en die veel duurder is, vooral een rokkostuum.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ga op een begrafenis altijd in het zwart. Vriend gaat in pak. Zou het niet in mijn hoofd halen om knalkleuren aan te trekken, tenzij daar expliciet om 'gevraagd' wordt. Bruiloft, altijd netjes, vriend in pak. Ik vind naar een bruiloft of begrafenis gaan in je spijkerbroek echt not done.

Ik heb zelf een paar jaar geleden de begrafenis van mijn eigen kind gehad. Wij deden dat alleen met naaste familie, maar ik stond er op dat iedereen in donkere kleding kwam en witte bloemen bij zich had. Dat was mijn wens en het laatste wat ik kon doen voor mijn kind. Denk dat als iemand zich d'r niet aan had gehouden dat ik echt was gaan flippen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven