Werk & Studie alle pijlers

Recht op een opzegtermijn bij een reorganisatie??

18-08-2009 09:45 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt meer als 5 jaar bij een bedrijf en een reorganisatie zit er aan te komen...helaas. We gaan ervan uit dat hij er ook uit zal moeten (dan kan het alleen nog maar meevallen... )

Heeft hij dan ook wel recht op een opzegtermijn van 2 maanden?? of in ieder geval loondoorbetaling van 2 maanden?

Ik twijfel hierover, aangezien het bedrijf het financieel niet breed meer heeft. Iemand enig idee???

Bedankt alvast!
Bij een vast contract is de wettelijke opzegtermijn bij meer dan 5 jaar gewerkt gewoon 2 maanden, reorganisatie of niet. Of je man moet op staande voet ontslagen worden, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

In het ergste geval krijg je dit:

Ook bij het faillissement of surseance van betaling van de werkgever geldt een andere regeling met betrekking tot de opzegtermijn. De werknemers en de curator van de werkgever kunnen de arbeidsovereenkomst opzeggen met de wettelijke termijn of de termijn die in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. De arbeidsovereenkomst kan in ieder geval beeindigd worden door een opzegging met een termijn van 6 weken (artikel 40 van de faillissementswet).

Ik hoop voor je dat het in ieder geval niet zó ver komt!
indien er sprake is van een reorganisatie dan zal er hoogstwaarschijnlijk een sociaal plan worden opgesteld, zeker als het bedrijf bij een CAO is aangesloten.
De opzegtermijn moet gewoon in acht worden genomen. Indien er een sociaal plan is, kan het zijn dat er ook een vergoeding wordt toegekend.

Hopelijk komt het niet zo ver!
Het ligt eraan of de werkgever een ontslagvergunning aanvraagt bij het UWV. Normaal gesproken geldt de wettelijke opzegtermijn (of de termijn die is overeengekomen in een CAO) maar als de werkgever een ontslagvergunning heeft aangevraagd dan mag die termijn met 1 maand verkort worden.
En daarbij duurt de aanvraagperiode voor een ontslagvergunning zo een week of 6 en pas daarna gaat de opzegtermijn in...

Je staat echt niet van de ene op de andere dag op straat.
Bedankt voor de reacties! Volgens mij zijn ze ook bezig met een sociaal plan...nou we zullen wel zien wat er gaat gebeuren. Nu in ieder geval wel uitkijken naar een nieuwe baan en gaan solliciteren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven