Onze pup bijt het bezoek

19-08-2009 22:14 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze border collie is nu ruim 7 maanden. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat als er iemand in huis komt, dat hij die bezoeker dan bijt. Hij bijt dan niet door maar hapt wel zo dat degene het goed voelt. Vanavond ging het dus wel mis en beet hij een vriend van mijn zoon ineens in zijn hand. Meestal begeleiden wij het bezoek om dit te voorkomen, maar ik had niet gezien dat deze jongen in onze achtertuin stond en de hond was sneller er bij dan ik. Ik ben nu radeloos, ik weet niet hoe ik de hond aan moet pakken.
Gewoon in scene zetten Jackie. Behulpzame buurman laten aanbellen, dan niet opendoen maar hond naar de mand sturen en daar belonen.

Dat heel vaak herhalen.

Dan wordt de bel vanzelf het commando vaan naar de mand gaan.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Spijker schreef op 20 augustus 2009 @ 12:47:

En hier brave, goed opgevoede honden en ik vind t onzin. Dus wat bewijzen jullie met de opmerking 'hier werkt t'?

Wat denk je zelf? Moet ik dat zinnetje nu echt aan je uit gaan leggen?

Oke dan. Ik heb 2 hele leuke brave en soms ondeugende honden. Ze luisteren naar me, ze zijn niet agressief en niet dominant. Mijn opvoeding heeft dus gewerkt.

Zo duidelijk?
Maar dat betekent toch niet dat de dominantietheorie klopt!

(moet ik dat nou echt aan je uitleggen, dat ik dát bedoelde?
quote:lapin schreef op 20 augustus 2009 @ 11:26:

[...]

Het is de bedoeling dat hij zich overgeeft, mij als leider accepteert. Ik doe hem daarbij geen pijn. Ik ben tegen alle maatregelen die een dier pijn doen.

Mijn jongste hond had de neiging om precies te doen waar hij zin in had. Als wij s'avonds naar bed gaan dan laten we hem nog even plassen in de tuin. Maar hij gromde dan vaak naar me als ik probeerde om hem van de bank te krijgen waar hij lag te slapen. Dat klonk echt behoorlijk gevaarlijk. En met het idee in mijn achterhoofd dat deze idioot ooit 35 kilo weegt en het dan niet meer zo grappig is, legde ik hem dan even op zijn rug met mijn hand op zijn buik tot hij zich overgaf en braaf achter me aan liep de tuin in. Deze hond heeft, in tegenstelling tot mijn oudste (die totaal niet dominant is) wat meer regels en leiding nodig. Het heeft gewerkt, het zijn allebei hele lieve honden geworden.Ik snap je. Ik ben het niet met je eens, maar snap wel je beredenering.
quote:Spijker schreef op 20 augustus 2009 @ 13:07:

Maar dat betekent toch niet dat de dominantietheorie klopt!

(moet ik dat nou echt aan je uitleggen, dat ik dát bedoelde?

Het betekent ook niet dat de dominantietheorie niet klopt.

Spijker, misschien zijn er wel meerdere methodes om een hond op te voeden. Heb je daar wel eens aan gedacht?
Er zijn zeker meerdere methodes. Maar een theorie over gedrag kan niet wel en niet kloppen.

Kennelijk voel je je erg aangevallen. Mensen vinden het avak moeilijk als ze een hele theorie overboord moeten zetten die tot nu toe altijd voor hun heeft gewerkt. Ik denk dat het daardoor kotm dat je mensen heel vaak dingen hoort zeggen over dominantie.

Ik raad je de boekjes aan die ik eerder al noemde. Verheldert echt heel veel.
Spijker, ik heb me suf gelezen in allerlei boeken over honden voordat ik de eerste aanschafte. Ik ben nl. een echt 'kattenmens' en ik had geen idee wat ik met een hond zou moeten doen. Gelukkig heeft mijn man wel heel veel ervaring met honden. Ik kan nu, na het opvoeden van 2 honden en heel veel boeken te hebben gelezen, gerust zeggen dat ik het er goed van af heb gebracht. Mijn honden zijn leuk en sociaal geworden. En daar draait het toch om?
quote:lapin schreef op 20 augustus 2009 @ 13:37:

[...]

Het betekent ook niet dat de dominantietheorie niet klopt.

Spijker, misschien zijn er wel meerdere methodes om een hond op te voeden. Heb je daar wel eens aan gedacht?Het belangrijkste is dat het op een voor de hond eerlijke en begrijpelijke manier gebeurt. Dat het diertje gelukkig is. Soms worden ze zo onderdrukt door een baasje dat door het huis loopt met de gedachte dat de hond op elk mogelijke manier altijd en overal hogerop wil klimmen dat het een niet bepaald prettige sfeer kweekt. Ze moeten vanalles en mogen niks. Neemt niet weg dat er gewoon bepaalde regels zijn. Maar er moet ook ruimte zijn voor een hond.
quote:lapin schreef op 20 augustus 2009 @ 12:30:

[...]

Stoere hond Beetje gevaarlijk alleen
Natuurlijk zijn er oefeningen die de rangorde bevestigen. Eigenlijk als je zit zegt en je hond doet het ook, is dit al zo'n oefening. Mijn dominantste reu vind het vreselijk als ik hem gedwongen op zijn rug draai, maar als ik hem het commando af geeft, naast hem hurk en met het commando plat hem rustig op zijn zij duw is er niets aan de hand. Iets afdwingen werkt niet altijd en geeft de hond altijd een negatief gevoel. Braaf zijn moet leuk worden en ongewenst gedrag moet hij zelf ook als vervelend ervaren.

Ook een rangorde oefening: de ranglagere (hond) gaat altijd naar de ranghogere (mens) en nooit anders om. Dus loop niet naar hem toe maar roep hem bij je.
quote:Joy4britt schreef op 20 augustus 2009 @ 16:15:

Natuurlijk zijn er oefeningen die de rangorde bevestigen. Eigenlijk als je zit zegt en je hond doet het ook, is dit al zo'n oefening.

Hoezo natuurlijk? Waar heb je dit van? Rangorde theorieën zijn er is allerlei soorten en maten. (actief, passief, driehoek, alleen tussen de sekse of een mix van een paar van deze).

Feit is dat er gaten in die theorieën zitten. En als er iets niet klopt aan de theorie wordt het bijgeschaafd en gezegd dat het voor de ene hond wel geldt en de andere niet. Ondertussen komen er wel heel veel honden waarvoor het niet geldt. Hoe goed is de theorie dan nog.... Misschien moet men dan eens een nieuwe gaan zoeken ipv deze steeds bij te schaven om het nog kloppend te maken.

quote:Ook een rangorde oefening: de ranglagere (hond) gaat altijd naar de ranghogere (mens) en nooit anders om. Dus loop niet naar hem toe maar roep hem bij je.En wat ondersteunt deze uitspraak?
quote:Equus schreef op 20 augustus 2009 @ 20:58:

En wat ondersteunt deze uitspraak?

Helaas, op al dit soort vragen geven mensen dan weer geen antwoord. Het klopt namelijk ook echt niet! Alle honden hier lopen naar elkaar toe, soms gaat de oudere naar de jongere, soms andersom.

Maar goed, puppy stormt ook net zo hard voor Grote Hond de deur door. Eten doen ze ook niet in een volgorde en puppy ligt regelmatig op een van de slaapplaatsen van een van de oudere honden. En die oudere honden ook op elkaars plaatsen, en iedereen laat iedereen rustig liggen.

(en ik zit op de bank zonder hond, omdat ik nou eenmaal geen hondenhaar op mn bank wil)
quote:Spijker schreef op 21 augustus 2009 @ 08:01:

[...]

Helaas, op al dit soort vragen geven mensen dan weer geen antwoord. Het klopt namelijk ook echt niet! Alle honden hier lopen naar elkaar toe, soms gaat de oudere naar de jongere, soms andersom.

Maar goed, puppy stormt ook net zo hard voor Grote Hond de deur door. Eten doen ze ook niet in een volgorde en puppy ligt regelmatig op een van de slaapplaatsen van een van de oudere honden. En die oudere honden ook op elkaars plaatsen, en iedereen laat iedereen rustig liggen.

(en ik zit op de bank zonder hond, omdat ik nou eenmaal geen hondenhaar op mn bank wil)jij bepaald dat hond niet op de bank mag, dus jij geeft aan dat je ranghogere bent....
quote:Equus schreef op 20 augustus 2009 @ 20:58:

[...]

Hoezo natuurlijk? Waar heb je dit van? Rangorde theorieën zijn er is allerlei soorten en maten. (actief, passief, driehoek, alleen tussen de sekse of een mix van een paar van deze).

Feit is dat er gaten in die theorieën zitten. En als er iets niet klopt aan de theorie wordt het bijgeschaafd en gezegd dat het voor de ene hond wel geldt en de andere niet. Ondertussen komen er wel heel veel honden waarvoor het niet geldt. Hoe goed is de theorie dan nog.... Misschien moet men dan eens een nieuwe gaan zoeken ipv deze steeds bij te schaven om het nog kloppend te maken.

[...]

En wat ondersteunt deze uitspraak?Kijk maar eens goed naar een natuurlfilm over wolven...
Nee hoor, dat heeft niets met ranghogere of -lagere te maken, maar met stoffen bank en hondenhaar.

Ik schreef het om aan te geven dat er heus wel regels zijn, maar dat die niets maar dan ook niets met rangorde te maken hebben.

En natuurfilms over wolfen zijn heel mooi, maar ten eerste zijn honden en wolfen absoluut niet dezelfde dieren en ten tweede is een film ook maar een interpretatie.
quote:Joy4britt schreef op 21 augustus 2009 @ 08:06:

[...]

Kijk maar eens goed naar een natuurlfilm over wolven...

Het lijkt me niet slim om een film over wolven te kijken en het dan klakkeloos op je huishonden toe te passen zonder enig bewijs of het ook wel daadwerkelijk geldt voor onze honden. Honden zijn een aparte soort met hun eigen gedragingen. Er zijn genoeg verschillen tussen die 2 soorten. Honden doen dingen die wolven niet doen en vice versa.

Komt bij dat het verschil wilde wolf versus wilde wolf en huishond versus mens behoorlijk groot is.
Of je de hond wel of niet op de bank laat , heeft niets met rangorde te maken, maar gewoon puur je regels die je handhaaft in huis. Net als dat ik niet wil dat de hond op de slaapkamer komt of in de kamer waar mijn kledingkast staat. Die deuren gaan dicht voor hem.

Ik wil dat hij gaat zitten wanneer hij zijn eten krijgt , dat heeft niets met rangorde te maken , maar met dat ie niet het voer uit mijn handen rukt/springt/vreet wanneer ik het wil neer zetten.

Idem dito dat mijn hond moet gaan zitten bij de stoep voor het oversteken, omdat ik niet wil dat de hond oversteekt zonder commando en de straat op rent. Heeft niets met rangorde te maken.

Wanneer je de hond op de bank laat liggen , maakt hij die plek zijn eigen, zijn nestje/plaats. Hond moet/mag alleen op de bank wanneer ik hem daar het commando voor geef. Anders moet ie er gewoon weer af.

Anders krijg je straks een hond die wanneer jij op de bank wil gaan zitten , gaat grommen/bijten omdat jij in zijn *nestje* komt en de hele bank in beslag neem. En jij op een andere stoel kan gaan zitten. Hond heeft een eigen plaats(bench of kleed) ik ook nl de bank en de stoelen.

(verander mij wanneer ik iets *verkeerds* zeg spijker )
quote:Joy4britt schreef op 21 augustus 2009 @ 08:05:

[...]

jij bepaald dat hond niet op de bank mag, dus jij geeft aan dat je ranghogere bent....

Wie zegt dat? Natuurfilms over wolven?

Regels hebben ze nodig. Zoals overal regels zijn. Dit mag wel en dat niet. Maar als je je honden op de bank laat, ze als eerste laat eten of de deur uit laat sprinten omdat sommige mensen dat niet belangrijk vinden, zul je echt niet ineens ranglaagste worden.

Je kunt ook andere regels hebben, zoals niet op de badkamer (omdat je dat bv niet hygienisch vind) of inderdaad eerst zitten voor een stoeprand, niet graven in de tuin, ik noem maar wat. Die regels hebben precies hetzelfde effect. Het gaat erom dat er wat leiding wordt gegeven in wat de hond wel en niet mag.

Ik maakte al een grapje over kinderen, maar kinderen compleet los laten (doe maar wat je wilt jongens!) is ook niet zo'n goed idee. Die zullen vervelend worden en gaan uitproberen waar de grens ligt. Dit is niet meer dan normaal. Ze kijken tot hoe ver ze kunnen gaan. Ouders geven die grens aan. Je zou ouders dominant of ranghoger kunnen noemen.....dat kan. Dan is het een kwestie van naamspelletjes. Dan zijn oudervogels dominant over hun pasgeboren vogeltjes en moederhonden dominant over hun pups. Dominant in de Dikke van Dale betekent: overheersend. Ranghoger is de meeste priveleges hebben: lekkerste eten, beste plek etc. Dat gaat in het geval van ouderdieren die voor hun jonkies zorgen dan weer niet op.

Heel belangrijk is om te weten dat veel gedragingen van een hond voortkomen uit conditionering en leerprocessen (net zoals eigenlijk alle levende wezens).
quote:Spijker schreef op 21 augustus 2009 @ 08:16:

Nee hoor, dat heeft niets met ranghogere of -lagere te maken, maar met stoffen bank en hondenhaar.

Ik schreef het om aan te geven dat er heus wel regels zijn, maar dat die niets maar dan ook niets met rangorde te maken hebben.

En natuurfilms over wolfen zijn heel mooi, maar ten eerste zijn honden en wolfen absoluut niet dezelfde dieren en ten tweede is een film ook maar een interpretatie.
Als jij niet de ranghogere zou zijn, dan zouden die honden toch gewoon lak aan jou regels hebben?

Dan zouden ze lekker op de bank kruipen en als jij er wat van zou zeggen, zouden ze eens ff lekker naar je grommen...
Joy: hoe zit het dan met mijn neefje van 1,5 jr en de hond is 2 jr .

Neefje zegt : sjit ontie en hond gaat zitten

Neefje zegt : ontie af en hond gaat af

Neefje zegt : ontie hielllkomuh en de hond komt naar hem toe

Neefje zegt : foei ontie , ontie stout en de hond gaat naar zijn mand.

Neefje is jonger , is peuter en zal betekenen dat neefje dan de roedelleider is ?

Mwah denk het niet , de hond heeft geleerd om te luisteren en zelfs naar babygebrabbel en kent de regels die daar in huis gevoerd worden .
quote:Joy4britt schreef op 21 augustus 2009 @ 16:24:

Als jij niet de ranghogere zou zijn, dan zouden die honden toch gewoon lak aan jou regels hebben?

Dan zouden ze lekker op de bank kruipen en als jij er wat van zou zeggen, zouden ze eens ff lekker naar je grommen...Waarom denk je dat? De regels zijn gewoon de regels, die zijn dus juist geen machtsstrijd!

De honden houden zich aan de regels omdat ze geconditioneerd zijn. Aan de regels houden is wat normaal is. Ik hoef er dus ook niet over te waken dat ze dat doen, zo is gewoon hoe de wereld voor ze werkt.
Dat denk ik dus niet. Een hond houdt zich aan de regels omdat jij de leider bent. Iedere hond (of bijna iedere) gaat op een gegeven moment ook uitproberen of hij niet de leider kan worden. Hij gaat rebelleren en heeft lak aan je regels. En als je dan niet als leider streng optreedt dan verlies je de strijd en is de hond opeens de baas in huis.

Dit is natuurlijk wel heel extreem en in de praktijk valt het allemaal wel mee. Maar het is wel waar het op neer komt.

Ik hou nog steeds vast aan de dominantieregels omdat ik er in geloof.
Lapin, je brengt dit als een feit, maar waar baseer je dat op? Want het is niet zo!

Mijn honden houden zich niet aan de regels omdat ik 'leider' ben. Dat kan ik in jullie ogen niet eens zijn, want ik doe niet aan dominantiehandelingen.

Mijn honden zijn niet uit op de baas zijn, mijn honden zijn uit op zo lekker mogelijk leven met zo veel mogelijk voordeeltjes. (goh, zijn t toch nog net mensen )
quote:Zespri79 schreef op 21 augustus 2009 @ 18:30:

Joy: hoe zit het dan met mijn neefje van 1,5 jr en de hond is 2 jr .

Neefje zegt : sjit ontie en hond gaat zitten

Neefje zegt : ontie af en hond gaat af

Neefje zegt : ontie hielllkomuh en de hond komt naar hem toe

Neefje zegt : foei ontie , ontie stout en de hond gaat naar zijn mand.

Neefje is jonger , is peuter en zal betekenen dat neefje dan de roedelleider is ?

Mwah denk het niet , de hond heeft geleerd om te luisteren en zelfs naar babygebrabbel en kent de regels die daar in huis gevoerd worden .

Leuk beschreven Zespri, ik zie het zo voor me

In principe als het commando goed onder de knie zit, luisteren ze naar iedereen. (moet het wel regelmatig wat opleveren als beloning).

quote:Mijn honden zijn niet uit op de baas zijn, mijn honden zijn uit op zo lekker mogelijk leven met zo veel mogelijk voordeeltjes. (goh, zijn t toch nog net mensen )

Ze doen wat werkt. Als iets consequenties heeft (negatief) laten ze het, als iets wat goeds oplevert doen ze het.

Nou is dat wel heel simpel gezegd natuurlijk, maar daar komt het op neer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven