Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Oohh Kattija wat lullig. Maar wat ben je sterk, hou vol hoor!

@ Manderijn, wat goed dat je gestopt bent!

het korte antwoord op je vraag of het weer goed komt is "ja" maar wanneer en hoe is maar de vraag. Nicotine verandert eea in je hersenen waardoor je "blije stofjes" niet meer zo makkelijk overgedragen worden. Het gevolg is dat je je bij het niet meer gebruiken van nicotine neerslachtig gaat voelen ook al is hier verder geen enkele aanleiding voor.

Tips genoeg hierover (zie openingspost) maar helaas kun je dat specifieke verschijnsel niet écht verhelpen tenzij je een AD gaat gebruiken. En dat wil je niet! Anders dan dat zit er niets anders op dan afwachten tot het overgaat en dat kan helaas best even duren (maanden in ieder geval, zo niet jaren, ja niet constant natuurlijk maar bij vlagen)

Sterkte
@ Sartan dank voor je reactie, geeft op dit moment niet veel hoop

Maar goed weer gaan roken is voor mij geen optie meer.

Zijn hier ook mensen die veel baat hebben gehad bij hardlopen?

En daarmee voor een deel ook de rotgevoelens verdwijnen?

Depri gevoelens daar ben ik echt niet mee bekend.

Angst wel.

Maar goed we zingen door en houden vol!
Manderijn, ik ben liever eerlijk dan té positief, maar zo erg is het nu ook weer niet allemaal hoor. Zoals ik al zei in mijn vorige post is (bij mij althans) de gedeprimeerdheid/angst of wat dan ook niet meer voortdurend aanwezig na een paar maanden maar bij vlagen had ik er gewoon toch nog last van> en weet je, als je wéét wat het is, het (h)erkent en leert te relativeren is het helemaal niet zo erg allemaal.

Vwb je vraag over hardlopen: dat doe ik dan weer niet, maar wel allerlei andere sporten en zeer fanatiek. En dat helpt mij echt heel goed, ik merk dat de endorfinen die daarbij vrij komen zelfs ook een beetje verslavend zijn!

Mandarijn: wat vervelend dat je je soms zo rot voelt.

Hardlopen helpt zeer zeker! Het is ook bewezen zelfs en wordt zeer toegejuicht door de medische wereld. Je hersenen zijn gewend geraakt aan een verhoogde dopamine-afgifte (even kort door de bocht) door het gebruik van nicotine. Nu je die nicotine niet meer binnen krijgt, kun je inderdaad last krijgen van sombere gevoelens e.d. Hardlopen kan dus zeer goed helpen, of elke andere duursport (spinnen oid). Als je dat niet afdoende helpt, zou je volgende eens kunnen proberen, ook een bewezen effectief middel: http://www.smeetsengraas.nl/ortholon/brain-mood.php

http://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan

Kattija: wat stoer dat je gewoon lekker niet rookt met een rokende katman!!!!! Go Girl! En zo lang alweer...
Computer says nooooo
@ Sartan, ik snap dat je de rotgevoelens moet relativeren maar juist omdat ik het niet gewend ben krijg je het angst gevoel, van oh wat overkomt mij nou?

Het helpt wel om te lezen dat meer mensen last hebben van dit gevoel!

@ Summer73 ik ga meteen even klikken

Thanks!
Ha Manderijn, ik las je berichtje en wilde zo ongeveer precies typen wat Summer ook getypt heeft. Ik heb ook 5-HTP gebruikt en ben daar erg positief over. Hardlopen trouwens ook!

Succes, het komt écht goed. Ik herken je gevoel heel sterk, want dat depri gevoel was bij mij ook het moeilijkste van het stoppen. Maar nu ben ik alweer bijna een jaar gestopt (ik kom over een goeie week mijn teller showen!) en gaat het prima. Dat helpt wellicht ook bij het relativeren: het gaat over.

Goed, ik had eigenlijk helemaal geen tijd want ik moet weg, maar wilde dit toch even vertellen!

*Zwaait naar alle sToppers*
-
Pfff............ik wil ook stoppen. Gisteren riep ik nog tegen iemand dat ie stom was omdat hij onbeschermd de zon in ging en tegelijk stak ik een peuk op... dat slaat dus helemaal nergens op! Ik ben wel eerder gestopt maar een aantal jaar geleden, een uur na mijn vaders dood, weer begonnen. En het is vies en ongezond en duur en slecht en toch doe ik het.

Ik wil stoppen en tegelijk vind ik dat eng, raar hè!
Ohw ... Anemoon! Alweer bijna een jaar!!! IEEEE!!!!!
Computer says nooooo
Nee, gioia, is helemaal niet raar. Ik zou zeggen: maak een plan, kom regelmatig hier inspiratie op doen en vind de steun en de overtuiging dat ook jij kunt stoppen! Want dat is écht zo. Je moet het alleen zelf geloven. En dan zul je merken dat langzamerhand je angst voor de stoppoging om slaat in zin krijgen om te stoppen...
Computer says nooooo
@Anemoon, ik wacht het nog een weekje af en als het dan nog zo rot voelt ga ik het ook proberen.

(Vind het lastig om pillen te slikken maar deze gevoelens zijn soms wel heel heftig!)

Maar bij jou hielp het dus goed?

Hardlopen ga ik vanaf maandag mee beginnen start to run.

Wat knap dat je al bijna een jaar gestopt bent!

En als je dan terug kijkt....wat ene rot verslaving zeg

Moet je eens kijken wat nicotine allemaal met je doet.

Hoe erg je in de war kan raken als je er mee stopt.

Daar wil je toch nooit meer wat mee te maken hebben?

Voor mij is dat alleen al een reden om door te zetten.

Bedankt voor je berichtje...geeft een mens weer moed dat het toch weer beter kan worden!
*off topic alert!!*

Oh leuk, ik ben ook met start-to-run begonnen!! Liep inmiddels met gemak 12-24 km.. Nu ben ik zwanger en moet waarschijnlijk weer opnieuw beginnen, straks...

En houdt die goede redenen in je hoofd! Nico is een vies menneke
Computer says nooooo
Hallo Allemaal,

Hoe is het met alle sToppers? Ik zie dat ik al een tijdje niet heb gereageerd, maar ik ben dan ook heel druk geweest de afgelopen weken (en dat is echt geen smoes). Vorige week moest ik iets inleveren voor mijn studie (keiharde deadline) en daarna ben ik gaan feesten op Lowlands. Dat wil dus zegen, veel stress, onzekerheid, nog meer stress, ontlading toen het af was, ontspanning, bier, feest, muziek en heel veel rokende mensen. Allemaal ingrediënten om toe te geven aan de verslaving, máár..... tromgeroffel..... ik heb NIET gerookt!!! Het is misschien niet erg bescheiden, maar ik ben best trots op mezelf.

Hoe gaat het verder met de stoppers? Ben benieuwd.

Tot later!
Durk!!!
Hahaha, ik word altijd zo blij van jou reacties Sartan!
@durk, das idd iets om trost op te zijn!

Zeker op zo'n festival

Drinkende en rokende mensen!

Heus niet makkelijk!

Hoe kijk jij naar mensen als je ze ziet roken?

Ik merkte vandaag dat ik er heel bewust naar ging kijken bij anderen.

Dat ik zag hoe ze de rook naar binnen zogen en hoeveel schade dit je lichaam brengt.

Maar vanavond heb ik vooral weer zin om te roken

Klein momentje lekker op tijd slapen is het morgen weer over!

Zit vandaag op mijn 20e dag.

En jij?
Goed zo Durk, niet gerookt met Lowlands!

Negen dagen gestopt nu.. gaat prima.

Nog steeds duf en wat trager dan normaal. Mijn huisarts zei dat het nog wel weekje of drie zal duren en daarna moet het over zijn.

Kijk er al naar uit haha want nu loop ik ook overal tegen per ongeluk en heb al een aantal blauwe plekken en zelfs net met ijs op mijn teen gezeten... Onhandige ik. Rustig aan hier zonder sigaretten.
Goedemorgen dames,

Ook ik heb besloten om te stoppen met roken. Aangezien het mij niet gelukt is om cold turkey te stoppen heb ik vorige week Tabex via ebay gekocht. Ik heb het de 18e gekocht en betaald via payal maar nog niets ontvangen.

Heeft iemand van jullie een betrouwbaar persoon/naam/site waar ik het kan bestellen en dan wel ontvang?

Dank en groet,

Nefertiti

PS. Veel succes met NIET roken....ben stiekum een beetje jaloers op de niet-rokers...
Nefertiti, ik zou nog even wachten. De 18e is pas een week geleden, ik weet niet waar je het besteld hebt, maar mijn pakketje kwam uit Bulgarije en was er geloof ik na ongeveer een week. Kun je die persoon niet even mailen en vragen wanneer hij het verstuurd heeft?

Enne... Straks hoor je d'r ook gewoon bij hoor, bij de niet rokers! Succes!

Nu ik bijna een jaar gestopt ben was ik eens wat aan het terugkijken. Ik heb nu het gevoel dat ik er écht vanaf ben. Een paar maanden terug heb ik nog wel een periode gehad dat ik het lastig vond, maar ook daar weer goed doorheen gekomen. Het is soms echt een kwestie van een lange adem (gelukkig heb je stukken meer lucht als je niet meer rookt ). Volhouden, volhouden, volhouden. En... Ik ben zwanger! Dus een extra goede reden om nooit meer een peuk aan te raken!

Durk, chapeau! Da's zeker iets om trots op te zijn!! (Ik denk trouwens steeds dat jij een man bent, maar dat is niet zo he?)

Manderijn, je klinkt goed! Voel je je ook wat beter?

Veetje, als ik jouw klachten zo hoor klinkt het net alsof je zwanger bent Moe, humeurig, misselijk, vergeetachtig... Maar dan schijnt het ergste ook na de eerste drie maanden over te zijn, dus misschien geldt dat bij jou ook wel
-
Hi Annemoon, mijn nickname is gekozen voordat ik er goed en wel over nagedacht had. Toen ik hem eenmaal had en inderdaad vond dat het een 'mannennaam' was, kon ik hem niet meer wijzigen. Ik weet al niet eens meer wat mij bezielde toen ik hem koos, iets van een verbastering van mijn naam en hoe mijn vriendinnen dat dan uitspreken... Nou ja, hahaha, niet helemaal goed overgekomen. Maar goed, ik ben dus écht een meisje.

Maar belangrijker: van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Toevoeging: ik heb mijn avatar aangepast. Nu kan er geen twijfel meer bestaan dat ik eenmeisje ben
Manderijn, zoals jij beschrijft hoe je naar mensen kijkt, heb ik ook. Als ik zie hoe iemand een haal over de longen haalt, vind ik dat zo raar en ongezond. Verder zag ik op Lowlands ook vaak de voordelen van niet roken.

1) Het was namelijk warm en benauwd en als ik dan ook nog zou roken, zou ik helemaal minder lucht hebben.

2) Niet in de rij voor de sigarettenkraampjes.

3) Niet meer om een vuurtje moeten leuren als ik weer eens mijn aansteker kwijt ben.

4) Geen rekening hoeven te houden dat mijn sigaretten bijna op zijn.

5) Niet meer halverwege een optreden ineens zin hebben in een sigaret en vervolgens de rest van het optreden onrustig zijn omdat ik naar buiten wil om te roken. Óf

6) Het niet meer kunnen houden en toch binnen een sigaret op steken om me vervolgens opgelaten te voelen, omdat ik iets doe wat niet mag.

7) Ik heb op een toch al heel duur festival, minder uitgegeven dan dat ik anders zou doen.

8) De kater was 's ochtends minder (geen rookkater, ken je dat gevoel?) waardoor ik harder door kon feesten.

Ik bedacht me best vaak dat ik het heerlijk vond dat ik niet rookte. Natuurlijk had ik op momenten heel erg zin in een sigaret. Die momenten waren best heftig, maar dat woog niet op tegen de voordelen van niet roken.

Ik zit vandaag trouwens op mijn 37e dag.
Zooo zeg... Anemoon!!! Daar klets jij tussen neus en lippen even snel overheen zeg

GEFELICITEERD!!!!!!!!!!

Wat spannend, hoe ver ben je nu, hoe voel je je??

Wat ontzettend leuk joh, geniet er van!
Computer says nooooo
Oh en even mijn teller showen: (die ik niet heb op de mac )

2 jaar gestopt!! Elke dag min. een pakje, dus ongeveer 3500 euro uitgespaard. En een helehoop gezondheid natuurlijk, haha..
Computer says nooooo
Whoehoeeee! Twee jaar! * denk hier zelf een hele zooi smileys bij, ik ben daar niet zo goed in als Sartan *

En dank voor de felicitaties! Ben nog maar 8 weken, dus spannend! En ik voel me ongeveer hetzelfde als Veertje: Moe, misselijk (niet heel erg hoor), humeurig... 't is net stoppen met roken . Hoe gaat ie met jou? Jij bent inmiddels al een aardig eindje zwanger, toch? (Excusez voor de offtopic)
-
Yayyyy ook nog een Anemini op komst

ANEMOON!!!!!

SUMMIE!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven