Onze pup bijt het bezoek

19-08-2009 22:14 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze border collie is nu ruim 7 maanden. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat als er iemand in huis komt, dat hij die bezoeker dan bijt. Hij bijt dan niet door maar hapt wel zo dat degene het goed voelt. Vanavond ging het dus wel mis en beet hij een vriend van mijn zoon ineens in zijn hand. Meestal begeleiden wij het bezoek om dit te voorkomen, maar ik had niet gezien dat deze jongen in onze achtertuin stond en de hond was sneller er bij dan ik. Ik ben nu radeloos, ik weet niet hoe ik de hond aan moet pakken.
quote:Zespri79 schreef op 21 augustus 2009 @ 18:30:

Joy: hoe zit het dan met mijn neefje van 1,5 jr en de hond is 2 jr .

Neefje zegt : sjit ontie en hond gaat zitten

Neefje zegt : ontie af en hond gaat af

Neefje zegt : ontie hielllkomuh en de hond komt naar hem toe

Neefje zegt : foei ontie , ontie stout en de hond gaat naar zijn mand.

Neefje is jonger , is peuter en zal betekenen dat neefje dan de roedelleider is ?

Mwah denk het niet , de hond heeft geleerd om te luisteren en zelfs naar babygebrabbel en kent de regels die daar in huis gevoerd worden .

Leuk beschreven Zespri, ik zie het zo voor me

In principe als het commando goed onder de knie zit, luisteren ze naar iedereen. (moet het wel regelmatig wat opleveren als beloning).

quote:Mijn honden zijn niet uit op de baas zijn, mijn honden zijn uit op zo lekker mogelijk leven met zo veel mogelijk voordeeltjes. (goh, zijn t toch nog net mensen )

Ze doen wat werkt. Als iets consequenties heeft (negatief) laten ze het, als iets wat goeds oplevert doen ze het.

Nou is dat wel heel simpel gezegd natuurlijk, maar daar komt het op neer.
Hoe is het eigenlijk met de hond van TO? We zitten eigenlijk behoorlijk dit topic te vervuilen...
quote:Spijker schreef op 21 augustus 2009 @ 18:38:

[...]

Waarom denk je dat? De regels zijn gewoon de regels, die zijn dus juist geen machtsstrijd!

De honden houden zich aan de regels omdat ze geconditioneerd zijn. Aan de regels houden is wat normaal is. Ik hoef er dus ook niet over te waken dat ze dat doen, zo is gewoon hoe de wereld voor ze werkt.rangorde is ook geen machtstrijd. De ranghogere bepaald de regels, de ranglagere volgt ze op.
quote:Equus schreef op 21 augustus 2009 @ 16:15:

[...]

Wie zegt dat? Natuurfilms over wolven?

Regels hebben ze nodig. Zoals overal regels zijn. Dit mag wel en dat niet. Maar als je je honden op de bank laat, ze als eerste laat eten of de deur uit laat sprinten omdat sommige mensen dat niet belangrijk vinden, zul je echt niet ineens ranglaagste worden.

Je kunt ook andere regels hebben, zoals niet op de badkamer (omdat je dat bv niet hygienisch vind) of inderdaad eerst zitten voor een stoeprand, niet graven in de tuin, ik noem maar wat. Die regels hebben precies hetzelfde effect. Het gaat erom dat er wat leiding wordt gegeven in wat de hond wel en niet mag.

Ik maakte al een grapje over kinderen, maar kinderen compleet los laten (doe maar wat je wilt jongens!) is ook niet zo'n goed idee. Die zullen vervelend worden en gaan uitproberen waar de grens ligt. Dit is niet meer dan normaal. Ze kijken tot hoe ver ze kunnen gaan. Ouders geven die grens aan. Je zou ouders dominant of ranghoger kunnen noemen.....dat kan. Dan is het een kwestie van naamspelletjes. Dan zijn oudervogels dominant over hun pasgeboren vogeltjes en moederhonden dominant over hun pups. Dominant in de Dikke van Dale betekent: overheersend. Ranghoger is de meeste priveleges hebben: lekkerste eten, beste plek etc. Dat gaat in het geval van ouderdieren die voor hun jonkies zorgen dan weer niet op.

Heel belangrijk is om te weten dat veel gedragingen van een hond voortkomen uit conditionering en leerprocessen (net zoals eigenlijk alle levende wezens).Rangorde en dominantie zijn in mijn ogen twee verschillende dingen. Je hoeft niet dominant te zijn om hoger in rang te staan. Een moederhond die haar pups aan het opvoeden is, laat wel degelijk merken dat zij de ranghogere is. Ook als zij op haar rug ligt en de pups boven op haar springen.
quote:Zespri79 schreef op 21 augustus 2009 @ 18:30:

Joy: hoe zit het dan met mijn neefje van 1,5 jr en de hond is 2 jr .

Neefje zegt : sjit ontie en hond gaat zitten

Neefje zegt : ontie af en hond gaat af

Neefje zegt : ontie hielllkomuh en de hond komt naar hem toe

Neefje zegt : foei ontie , ontie stout en de hond gaat naar zijn mand.

Neefje is jonger , is peuter en zal betekenen dat neefje dan de roedelleider is ?

Mwah denk het niet , de hond heeft geleerd om te luisteren en zelfs naar babygebrabbel en kent de regels die daar in huis gevoerd worden .

Kind is op dat moment ranghogere, omdat er volwassenen bij zijn waarschijnlijk. De ene hond zal wel naar een kind luisteren en de ander niet.

Aan de andere kant mijn roedelleider hier in huis accepteert alles van pups tot ze een week of 14 zijn, daarna gaat hij ze opvoeden, dan mogen ze dus niet meer op hem springen en niet meer in hem bijten.
Ik ben ook wel benieuwd of TO hulp heeft gezocht...
quote:Spijker schreef op 21 augustus 2009 @ 19:00:

Lapin, je brengt dit als een feit, maar waar baseer je dat op? Want het is niet zo!

Mijn honden houden zich niet aan de regels omdat ik 'leider' ben. Dat kan ik in jullie ogen niet eens zijn, want ik doe niet aan dominantiehandelingen.

Mijn honden zijn niet uit op de baas zijn, mijn honden zijn uit op zo lekker mogelijk leven met zo veel mogelijk voordeeltjes. (goh, zijn t toch nog net mensen )

Ja, dat klopt Spijker, dat ze leuk willen leven dan.

Maar toch ben jij de leider (als je het goed doet tenminste).

Ik zie het bij mijn jongste hond af en toe. Hij klimt soms op een andere hond, reu of teef, het maakt hem niet uit. Er zit niets sexueels in die handelingen, puur proberen om te domineren.

Mijn oudste doet het op een andere manier. Als hij een grotere reu tegen komt gaat hij daar op af met zijn nekharen recht overeind, dominantie dus, jezelf groter proberen te maken.

Niets menselijks is hem vreemd dus, want doen wij mensen niet vaak hetzelfde *en dan heb ik het niet over iemand beklimmen *
quote:Joy4britt schreef op 21 augustus 2009 @ 20:28:

[...]

Rangorde en dominantie zijn in mijn ogen twee verschillende dingen. Je hoeft niet dominant te zijn om hoger in rang te staan. Een moederhond die haar pups aan het opvoeden is, laat wel degelijk merken dat zij de ranghogere is. Ook als zij op haar rug ligt en de pups boven op haar springen.

Ben het met je eens dat rangorde en dominantie 2 verschillende dingen zijn. Moederhond begeleidt haar pups, verzorgt ze, beschermt ze, geeft ze te eten, corrigeert ze etc.

Maar wat versta jij onder rangorde? Het corrigeren?
Lapin, wat bedoel je nou precies met de leider zijn dan? Dominant zijn, straffen?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:lapin schreef op 21 augustus 2009 @ 20:44:

[...]

Ja, dat klopt Spijker, dat ze leuk willen leven dan.

Maar toch ben jij de leider (als je het goed doet tenminste).

Ik zie het bij mijn jongste hond af en toe. Hij klimt soms op een andere hond, reu of teef, het maakt hem niet uit. Er zit niets sexueels in die handelingen, puur proberen om te domineren.

Mijn oudste doet het op een andere manier. Als hij een grotere reu tegen komt gaat hij daar op af met zijn nekharen recht overeind, dominantie dus, jezelf groter proberen te maken.Niets menselijks is hem vreemd dus, want doen wij mensen niet vaak hetzelfde *en dan heb ik het niet over iemand beklimmen *Ik weet dat dit bij andere dieren zeker voorkomt, je bewust groter maken. Bij honden is het voor zover ik weet (kan het mis hebben) een puur fysieke reactie zijn, waar ze geen vat op hebben. (zoals kippenvel bij de mens). Kwam dacht ik door adrenaline in het lijf. Kan door positieve opwinding komen, maar ook door (teveel) spanning. Het zogenaamde "borstelen" van een hond.
quote:Spijker schreef op 21 augustus 2009 @ 20:54:

Lapin, wat bedoel je nou precies met de leider zijn dan? Dominant zijn, straffen?Ja, die woorden helpen niet echt vind ik.....Gewoon even een paar definities geven van de begrippen. Dan hebben we het over hetzelfde...wel zo makkelijk.
Spijker, nee, ik heb het niet zozeer over straffen. Ik hou daar niet zo van. Ik heb het wel over een rangorde hier in huis.

Ik (en mijn man ook een beetje ) bepalen de regels. De rest (de honden dus) hebben zich daar aan te houden.

Er mogen best pogingen ondernomen worden om mijn leiderschap over te nemen, maar die druk ik meteen de kop in door ferm op te treden.

Dat komt er in de praktijk op neer dat ze moeten komen, liggen of zitten als ik dat zeg. En dat doen ze meestal ook.
quote:Equus schreef op 21 augustus 2009 @ 20:58:

[...]

Ik weet dat dit bij andere dieren zeker voorkomt, je bewust groter maken. Bij honden is het voor zover ik weet (kan het mis hebben) een puur fysieke reactie zijn, waar ze geen vat op hebben. (zoals kippenvel bij de mens). Kwam dacht ik door adrenaline in het lijf. Kan door positieve opwinding komen, maar ook door (teveel) spanning. Het zogenaamde "borstelen" van een hond.Nee, dat is echt niet zo. Ze maken zichzelf groter door dat te doen. Tenminste die van mij denken dat, want hun haar is zo kort dat het echt bijna niets uitmaakt.
quote:lapin schreef op 21 augustus 2009 @ 21:01:

Spijker, nee, ik heb het niet zozeer over straffen. Ik hou daar niet zo van. Ik heb het wel over een rangorde hier in huis.

Ik (en mijn man ook een beetje ) bepalen de regels. De rest (de honden dus) hebben zich daar aan te houden.

Er mogen best pogingen ondernomen worden om mijn leiderschap over te nemen, maar die druk ik meteen de kop in door ferm op te treden.

Dat komt er in de praktijk op neer dat ze moeten komen, liggen of zitten als ik dat zeg. En dat doen ze meestal ook.Ik hoor het al, je man is ranglager (grapje hoor!)
En het verschil tussen ferm optreden en straffen is...?

Wat houdt volgens jou nou precies het hele dominantie-en-de-leider-zijn-gebeuren in?
quote:lapin schreef op 21 augustus 2009 @ 21:03:

[...]

Nee, dat is echt niet zo. Ze maken zichzelf groter door dat te doen. Tenminste die van mij denken dat, want hun haar is zo kort dat het echt bijna niets uitmaakt.

Hmmm .....ik weet het niet hoor....maar zou misschien kunnen...

Jammer dat ze zo'n kort haar hebben
quote:lapin schreef op 21 augustus 2009 @ 21:01:

Dat komt er in de praktijk op neer dat ze moeten komen, liggen of zitten als ik dat zeg. En dat doen ze meestal ook.Mijn honden moeten komen, liggen, zitten en nog wel een heel stuk meer ook. Dat is niet uit een soort onderwerping aan mij. Sterker nog, als ik commando's geef en zij dat doen, dan zijn we lekker samen aan het werk!
quote:Spijker schreef op 21 augustus 2009 @ 21:06:

[...]

Mijn honden moeten komen, liggen, zitten en nog wel een heel stuk meer ook. Dat is niet uit een soort onderwerping aan mij. Sterker nog, als ik commando's geef en zij dat doen, dan zijn we lekker samen aan het werk!

Ja, dat ben ik met je eens. Maar ze doen het omdat ze jou als leider zien. En, oke dat geef ik graag toe, omdat ze er plezier in hebben.

De meeste honden voelen zich het lekkerst als ze hun plaats in het gezin weten, de rangorde dus. Dat is niet iets wat ik zelf heb verzonnen, maar wordt door heel veel deskundige mensen gebruikt bij de training.

Maar op dit punt zullen wij het niet eens worden met elkaar omdat jij er van overtuigt bent dat er niet zoiets als een rangorde bestaat onder honden. En ik denk dus van wel.

Geeft niet, zolang we beiden onze honden maar een leuk leven geven.
quote:Equus schreef op 21 augustus 2009 @ 21:04:

[...]

Ik hoor het al, je man is ranglager (grapje hoor!)1 rang maar?
quote:lapin schreef op 21 augustus 2009 @ 21:17:

[...]

1 rang maar?

Oei hij leest toch niet mee he?

Want dan moet je iets goedmaken
quote:Equus schreef op 21 augustus 2009 @ 21:20:

[...]

Oei hij leest toch niet mee he?

Want dan moet je iets goedmaken Neuh, hij zit Top Gear te kijken en dan hoort of ziet hij helemaal niets meer. Ik kan het dus veilig zeggen
Dan geeft ze gewoon wat kalmerende signalen (gapen, wegkijken) en is alles weer goed
quote:Spijker schreef op 21 augustus 2009 @ 21:23:

Dan geeft ze gewoon wat kalmerende signalen (gapen, wegkijken) en is alles weer goed
Mannen en Top Gear...breek me de bek niet open. Afijn dat is een ander onderwerp
quote:Spijker schreef op 21 augustus 2009 @ 21:23:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven