De discussie rondom monogamie

24-08-2009 20:21 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
koop vandaag de nieuwe cosmo, staat daar een artikel in over vreemdgaan..nee een artikel wat zeg ik, een heel dossier.

Dat vrouwen tegenwoordig net zoveel vreemdgaan als mannen, dat het veel meer gebeurd dan we denken, en mensen van nature lichamelijk helemaal niet monogaam zijn...etc.

Tijdje geleden op NU.nl ; 'helft van 30ers gaat vreemd' (de HELFT!)

Op een of andere manier wordt ik altijd verdrietig van dit soort berichten. Ik snap het wel, vanuit de evolutie gezien..met name voor mannen, blabla. Maar is alles dan alleen maar biologisch te verklaren? Alleen maar met het doel zoveel mogelijk kinderen te krijgen? Ook dat verliefdheid een trucje van de natuur is...nog zo'n zin waar ik van baal. Hoe onromantisch is dat!

Ik trap er mooi niet in hoor, natuur ;)!

Wat vinden jullie, gaat half Nederland straks vreemd (met elkaar of met de andere helft?) of zijn er ook nog mensen die echt geloven in monogamie? Of heeft het met de tijdsgeest te maken en is het gewoon zooo 1999 om monogaam te zijn?
Wat mij betreft is er geen discussie over monogamie. Mr Nilsson en ik zijn monogaam. Punt.

Wat de rest doet moeten ze zelf weten.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik denk dat het iets is van alle tijden, alleen lijkt het "heden ten dagen" niet meer zo beladen. Ik word er ook verdrietig van. Ik snap het wel, is ook biologisch te verklaren, bla bla idd.

Ik vind het zo onbegrijpelijk omdat het niet hoeft. Je kan en mag zoveel rondn**ken als je wilt, niemand die het gek vindt als je meerdere relaties hebt of single met af en toe een ONS.

Dus waarom zou je iemand trouw beloven of in een relatie blijven hangen en vreemdgaan, als je gewoon de relatie kunt verbreken?

Ik geloofde altijd wel in "de ware" en monogamie, maar ben iets te hard op mijn bek gegaan.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 24 augustus 2009 @ 20:30:

Wat mij betreft is er geen discussie over monogamie. Mr Nilsson en ik zijn monogaam. Punt.

Mee eens. Wel of niet monogaam vind ik geen onderwerp voor openbare discussie. Zolang jij en je partner er uit zijn hoe je het samen liefst ziet en je trouw bent aan die afspraken, lijkt me dat meer dan voldoende.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik vind het zo idioot. 'Monogamie is niet natuurlijk'. Alsof de moderne mens zo 'natuurlijk' bezig is. We zitten zo ver van de natuur verwijderd als het maar kan, we kunnen veel natuurlijke processen onderdrukken, maar als het om vreemd gaan gaat, kunnen we er niks aan doen.

Vreemdgaan is een keuze. Prima als je het wilt doen, maar verschuil je niet achter de natuur.

Trouwens, de vrouw zou dan volgens mij juist niet vreemd moeten gaan, want wat betreft de natuur wil de vrouw een mannetje aan haar binden voor de verzorging van het kind dat heel lang zorg nodig heeft.
Ik denk dat de "opleving" van het niet-monogaam zijn te maken heeft met 3 dingen.

Die biologische verklaring zal in sommige gevallen best nog meespelen. Of je iemand aantrekkelijk vindt of niet is (grotendeels) instinct. Datzelfde instinct zal bij sommige mannen ook een rol spelen in het niet monogaam zijn, oftewel zoveel mogelijk bedpartners zien te veroveren om "de soort" veilig te stellen.

Moderne techniek speelt m.i. ook mee. "Vroegah" was het risico op ongewenste zwangerschappen en ziektes veel lastiger in te perken. Tegenwoordig heb je anticonceptie, condooms etc etc. Het medisch risico is veel kleiner geworden.

En de laatste factor wat mij betreft is de openheid die er nu is over relaties en sex. Werd er in tijden dat er niet zo open over sex werd gesproken zoveel minder buiten de deur geneukt? Denk dat dat wel meevalt, er werd alleen lang niet zoveel over gesproken, alles moest geheim gehouden worden voor ieders reputatie. Toen kon je nog met je reputatie naar de bank, tegenwoordig moet je je arbeidsovereenkomst meenemen

Kortom: de drang is niet veel veranderd sinds het stenen tijdperk, de mogelijkheden en de openheid wel. Misschien dat er iets meer mensen niet monogaam zijn dan vroeger, maar het grote verschil zit 'm er in dat het niet meer zo stiekem hoeft en men het nu ook makkelijker toe durft te geven.
Iets anders
Cijfers zeggen me eigenlijk niet zoveel; ik vraag me af in hoeverre hier nu echt representatief onderzoek naar te doen is. In mijn omgeving ken ik niemand die vreemdgaat, en het zou me enorm verbazen als zou blijken dat er door bekenden van mij toch massaal wordt vreemdgegaan.

Of vreemdgaan de tijdgeest is: ik heb geen idee. Relaties en seks zijn veel gemakkelijker geworden denk ik, contact gaat sneller en er is minder scheiding in zuilen of klassen, je kunt in principe met iedereen een relatie beginnen. Ook losse relaties zonder te trouwen en verschillende mensen daten om de ware te vinden zijn nu heel normaal. Daardoor gaan mensen misschien sneller een relatie aan, je kunt het immers zo weer uitmaken. Dus eigenlijk is er nog minder excuus om vreemd te gaan, maar meer verleiding. Ik denk dat mensen tegenwoordig veel langer blijven rondkijken of er misschien een beter exemplaar rondloopt.

Heb helemaal niets tegen polygamie trouwens, mits het met wederzijds goedkeuren gebeurt. Zelf houd ik het voorlopig gewoon bij monogamie, en daar is mijn vriend het gelukkig mee eens.

En dat biologische: dat is maar een deel van het plaatje he, de romantiek kun je er gewoon zelf aan toevoegen. Dat verliefdheid een chemisch proces is maakt het niet minder leuk toch?
This is an unacceptable timeline
Ergens is het raar dat er overal beweerd wordt dat het niet natuurlijk is, monogamie. Er zijn immers veel dieren die een paartje vormen en hun hele leven bij elkaar blijven, zoals zwanen. Dat is volgens mij toch echt monogaam én natuurlijk.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
geen tekst
anoniem_90822 wijzigde dit bericht op 24-08-2009 20:50
Reden: foutje met quote
% gewijzigd
quote:fille schreef op 24 augustus 2009 @ 20:36: Trouwens, de vrouw zou dan volgens mij juist niet vreemd moeten gaan, want wat betreft de natuur wil de vrouw een mannetje aan haar binden voor de verzorging van het kind dat heel lang zorg nodig heeft.Euhm dat verklaard weer een heel ander verschijnsel, waarom de meeste vrouwen zo bezig zijn hun man 'te houden' en claimerig gedrag vertonen...zoals ik in ander topic las...
quote:Akakia schreef op 24 augustus 2009 @ 20:40:

Ergens is het raar dat er overal beweerd wordt dat het niet natuurlijk is, monogamie. Er zijn immers veel dieren die een paartje vormen en hun hele leven bij elkaar blijven, zoals zwanen. Dat is volgens mij toch echt monogaam én natuurlijk.Tja, maar zwanen hebben ook veren en een snavel. Erg natuurlijk. Voor zwanen. Ben toch blij dat ik dat allemaal niet heb .
Jammer dat de discussie altijd monogaam en vreemdgaan tegenover elkaar zet alsof dat de tegenpolen zijn.

Ik geloof niet in fysieke monogamie. Hoe leuk ik het emotioneel gezien ook zou vinden. Maar waar het hebben van meerdere fysieke contacten dus geen directe grond zou zijn om bijvoorbeeld een relatie te beëindigen, is de kluit belazeren dat absoluut wel. One strike & you're out, ik heb werkelijk zero tolerance als het gaat om vreemdgaan.
Zoiets wilde ik ook net opschrijven Sprankelend Niet monogaam zijn staat niet gelijk aan vreemdgaan. Prima als mensen in hun relatie de keus maken meerdere sekspartners te hebben en niet monogaam te zijn. Dat is wat anders dan vreemdgaan.
Hm, misschien bedoel ik toch wat anders, want ik geloof wel in fysieke monogamie.
quote:[message=3789324,noline]fille schreef op 24 augustus

Trouwens, de vrouw zou dan volgens mij juist niet vreemd moeten gaan, want wat betreft de natuur wil de vrouw een mannetje aan haar binden voor de verzorging van het kind dat heel lang zorg nodig heeft.Dat kan prima als je vreemd gaat. Je kan je vaste partner, juist door het stiekeme gedrag, in de veronderstelling laten dat de kinderen van hem zijn.
quote:dorinke schreef op 24 augustus 2009 @ 21:07:

Hm, misschien bedoel ik toch wat anders, want ik geloof wel in fysieke monogamie.Waarom zou het een vereiste zijn om wel/niet in monogamie te geloven om te begrijpen dat monogamie en vreemdgaan geen uitersten zijn van hetzelfde spectrum? Volgens mij zijn we het gewoon eens hoor
Ik ben het inderdaad wel eens met sprankelend.

Ik persoonlijk denk namelijk dat een relatie meer inhoud als sex (wat iedereen zal beamen).

In mijn geval zou ik het stukken, heel veel sukken minder erg vinden wanneer mijn vriend zegt: agg, ik heb een keer sex gehad met iemand, gewoon lust, fysieke aantrekkingskracht, that's it! Als wanneer hij zou zeggen: Ik heb een vrouw gevonden waarmee ik het zo super kan vinden! ik kan m'n emoties met haar delen en zo enorm met haar lachen.

Ik vind toch wel een beetje: Sex is maar sex, zolang er maar geen gevoel van verbondenheid bij komt...
Ik geloof de Cosmo gewoon niet. Komop zeg, dan moet mijn halve vrienden en familiekring vreemdgaan. Dat kan echt niet!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 24 augustus 2009 @ 20:30:

Dat moet je dan maar hopen.Ik denk niet dat mensen die vreemdgaan dat meedelen aan hun partner.

Ik zeg niet dat je man dat doet natuurlijk , maar je wilt ze de kost niet geven die zeggen: mijn partner zou nooooooooooooooooooooit vreemd gaan.
quote:fille schreef op 24 augustus 2009 @ 20:36:

Vreemdgaan is een keuze. Prima als je het wilt doen, maar verschuil je niet achter de natuur.

Trouwens, de vrouw zou dan volgens mij juist niet vreemd moeten gaan, want wat betreft de natuur wil de vrouw een mannetje aan haar binden voor de verzorging van het kind dat heel lang zorg nodig heeft.

Vreemdgaan blijkt ook in de natuur voor te komen, hoor.

Vrouwen / vrouwtjes zouden dan vreemdgaan met "beter " DNA en die zorgzame kerel houden ze voor de opvoeding.

Ik heb ook weleens gelezen dat vrouwen rond de eisprong op hele andere types vallen .( En ook dat sinds vrouwen en masse aan de pil zijn ze vaker een verkeerde partnerkeus maken )

Vreemdgaan in de natuur : http://mens-en-samenlevin ... 71-vreemdgaan-vreemd.html

http://www.volkskrant.nl/ ... genvangers_die_vreemdgaan

http://www.volkskrant.nl/ ... ece/buitenpaarse_paringen

http://www.intermediair.n ... n-ik-er-wat-aan-doen.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven