Gezondheid alle pijlers

Nachtlenzen

25-08-2009 10:32 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezondheid of Mode en Beauty... roept u maar.

Sinds vijf jaar (op mijn 25e) heb ik slechte ogen. De eerste drie jaar heb ik een bril gedragen, maar ik vond dat erg vervelend. Daarna overgeschakeld op lenzen. Zachte lenzen bleken niet goed bij me te passen en de correctie is nooit 100% geweest. Na een half jaar ben ik daar dus mee gestopt.

Na een paar maanden had ik weer genoeg van de bril en ben ik naar de (ondertussen een nieuwe) brillenwinkel geweest. Daar adviseerden ze mij nachtlenzen. Ik ben daar nu al een kleine 2 maanden mee bezig en merk al behoorlijk wat verbetering. Alleen is het nog niet perfect, er zijn nieuwe lenzen voor mij besteld. Ik ben benieuwd of ik snel verschil zal merken.

Zijn hier meer (onervaren) nachtlens-dragers die over het wel en wee van de verbeteringen willen praten? Ik kan nl nog wel wat tips gebruiken...
Even uit nieuwsgierigheid wat zijn nachtlenzen?
Ik heb ook al jaren slechte ogen! Ik blijf even meelezen.
Nee echt?
Vriendlief heeft ze gehad en is overgestapt op gewone lenzen. Hij vond het niks.

Zelf heb ik ook wel eens overwogen of dit iets is, het klinkt best ideaal. Maar na zijn verhaal ben ik toch wat huiveriger. Bovendien heb ik begrepen dat nachtlenzen behoorlijk prijzig zijn!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Nachtlenzen zijn kleine harde lenzen die je 's avonds inzet en de hele nacht inhoudt. 's Morgens doe je ze uit en dan hoor je in ieder geval één dag goed te zien. De lens corrigeert 's nachts de vorm van je hoornvlies en daardoor is het zicht de overdag goed. Alleen heeft hoornvlies de natuurlijke reactie weer terug te willen gaan naar de oorspronkelijke vorm. Sommige mensen kunnen zelfs wel eens een nachtje overslaan, hun hoornvlies gaat dus langzamer terug in oorspronkelijke vorm. Ik geloof trouwens dat het alleen voor min-correcties mogelijk is.

Het is wel wennen hoor, harde lenzen indoen. Voelt heel vervelend in het begin, het is echt alsof er bergen zand in je ogen zitten. Ik zie dus ook nog niet perfect nu, maar ik kan nu wel 's avonds tv kijken en de ondertiteling lezen, zonder bril en dat vind ik al héél fijn.
Waarom is jou vriend overgestapt op gewone lenzen Poezewoes?

Ik had juist veel klachten bij zachte lenzen. Op een gegeven moment zag ik niets meer (ik durfde zelfs niet meer te fietsen, zag echt NIETS) en was heel de boel ontstoken. Het heeft drie maanden geduurd voor ik mijn 'gewone' slechte zicht weer terug had.
Vorige week heeft de optometrist mijn ogen nog eens nagekeken en nieuwe lenzen besteld. Daarmee zou de correctie nog beter moeten worden. Deze heb ik precies drie nachten in kunnen doen (werken trouwens véél beter, al die nachten niet in gehad en ik kan nog televisie kijken zonder bril!). Maandagavond was ik ze aan het schoonmaken, voor het inzetten, en er krakte eentje zomaar doormidden!?! Ik wacht nu op de nieuwe lens... Wel raar, ik moest de kapotte lens weer inleveren. Zouden ze hem gaan plakken, hihi.

Wie maakt er ook gebruik van harde lenzen, kan je mij eens tips geven over het schoonmaken en inzetten? Ik zit (nog steeds) altijd te klooien met die reinigingsvloeistof. Die prikt als je het er niet goed af haalt, maar ik vraag mij af wat de makkelijkste manier is?
o
Ik heb al 4 jaar nachtlenzen....dus vragen...roept u maar!!!!
Ben er overigens onwijs tevreden mee. In t begin even wennen, maar als ik ze nu elke nacht indoe van zondag tot donderdag hoef ik ze donderdag nacht niet in en zie ik vrijdag gewoon scherp :-)

Ik heb speciale supervloeistof die veel eiwitten weghaalt en een inzetvloeistof. Maak ze voor het inzetten schoon, spoel ze af onder de kraan en dan een paar druppels inzetvloeistof erop.

In t weekend draag ik ze meestal niet, en dan moet ik zondag mn bril op...

*edit* mn schoonmaakspul heet Boston Simplus, en mn inzetspul Lacrymal.
quote:meghan81 schreef op 10 september 2009 @ 20:05:

oh wow, interessant!

Ik draag namelijk al harde lenzen vanaf mijn 15de en dat bevalt prima, ware het niet dat ik sinds een klein jaartje echt altijd rode ogen heb, die kleine rode adertjes in mijn ogen zijn dus goed zichtbaar.Met nachtlenzen (=harde lenzen) kun je volgens mij ook die rode adertjes krijgen?!
Ik heb ze ook gehad en ben er weer mee gestopt. Het kan alleen als je bijziend bent, tot ongeveer min 4,5. Zelf heb ik ook nog een cilinder, en die blijft gewoon aanwezig, in mijn geval omdat die in mijn netvlies zit en dus niet van buitenaf corrigeerbaar is.

Wat bij mij ook heel nadelig was, is dat ik hele grote pupillen heb, vooral in het donker. Zelfs met de grootste nachtlens was net het buitenste randje van mijn pupil niet gecorrigeerd, met als gevolg dat ik in het donker allemaal halo's zag, dat zijn lichtkransen om lampen en voorwerpen. Dat is niet bepaald rustgevend met het autorijden.

Het in- en uitzetten is geen probleem. Ik droeg ze ook gerust overdag, soms wel 24 uur, omdat ik dan gewoonweg veel beter zag dan zonder. Je kunt ze ook overdag dragen en dan 's nachts uit, b.v. als je gaat stappen en toch goed wilt blijven zien.

Het nadeel van in het weekend niet dragen, is dat je sterkte van vrijdag tot en met zondag geleidelijk weer terug gaat naar de oude sterkte. Halverwege dat proces is je bril dus te sterk, maar zie je ook weer niet echt goed.

Er zitten dus wel wat haken en ogen aan het gebruik van nachtlenzen, maar als je écht geen bril wilt én overdag meestal géén lenzen in, dan is het wel wat. Mits je dus een corrigeerbare sterkte hebt en niet al te grote pupillen.

Ben benieuwd hoe je het gaat vinden!
Ik heb ook nachtlenzen gehad, een half jaartje ongeveer en ben er mee gestopt. Dat is al wel weer een aantal jaren geleden, misschien dat ze ondertussen al iets veranderd zijn. Ik heb meegedaan aan het testpanel voor nachtlenzen en mijn grootste bezwaar was dat ik niets zag wanneer ik de lenzen aanhad. Als ik dan midden in de nacht uit bed moest, zag ik helemaal niets en dat vond ik dus helemaal niets.

Misschien kun je een testpakketje krijgen voor een maand ofzo? Dan kun je zelf zien of het je bevalt of niet.
Hey Viva gebruikers,

ik zit met een vraagje. Ik ben zelf onlangs nachtlenzen beginnen dragen en omdat ik vond dat het internet te weinig informatie bood over nachtlenzen (tenzij op allerhande forums) heb ik er een website over gemaakt: nachtlenzen .

Het is puur informatief bedoeld maar aangezien ik er ook niet alles over weet kan het zijn dat er bepaalde zaken niet juist zijn. Willen jullie anders even voor mij de moeite doen om de site te controleren? Of als er zaken zijn die ik zeker moet vermelden, wil je het dan ook laten weten?

Alvast enorm bedankt!

Het is trouwens mijn eerste site dus feedback over de lay-out enzo zou leuk zijn
l
die rode adertjes, zijn bloedvaatjes (haarvaatjes) die niet genoeg zuurstof hebben gekregen. Dit gaat (helaas) niet meer weg
Ik had er nog nooit van gehoord, totdat mijn opticien erover begon. Heb ze nu dus besteld en ben zeer benieuwd! Ik heb een proeftijd van twee maanden om uit te proberen, en als het niet bevalt kan ik ze inruilen voor normale harde lenzen.

Het is niet goedkoop inderdaad, maar het gaat per jaar en er zit proeftijd op, dus wil het daarom wel proberen.

Wisten jullie dat er nu ook zachte nachtlenzen op de markt zijn?
Ook een goeie informatieve site oogartsen.nl.

Nachtlens

Wat jij beschrijft over nachtlenzen dat had ik dus bij het gebruik van gewone harde lenzen. Ik ben definitief overgestapt naar een bril. De harde lenzen die ik goed kon verdragen, worden niet meer gemaakt. Ik heb veel aan de informatie op deze site gehad.
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 29-10-2009 18:17
Reden: Gerichte site nachtlens toegevoegd.
% gewijzigd
Kiki, bedankt voor de site. Zij bevelen de nachtlens niet aan..

Ga er met gemengde gevoelens aan beginnen, want zit met mijn rechteroog op -3,5. Ben dus bang dat ik dus niet heel scherp zal gaan zien. Ik wacht de proeftijd gewoon af en kan altijd nog normale lenzen bestellen.
Ben door een vriendin weer op dit onderwerp gewezen (kleine wereld, vivaland), vandaar dat ik weer even kom kijken. Kan ik gelijk vertellen hoe het hier gaat!

Na drie keer aanpassen heb ik nu de juiste lens te pakken. Mijn optometrist heeft mij niet gezegd op hoeveel procent ik nu zit, maar ik vind het supergoed. Als ik ze uitdoe kan ik mijn wimpers één voor één tellen. Als ik de gordijnen smorgens open doe kan ik de voegen van de huizen aan de overkant zien... Televisie kijken, autorijden, alles gaat perfect. Ik ben er echt heel erg tevreden over.

Ondertussen ben ik ook handiger geworden met het in en uitdoen van de lenzen. Ik maak ze nu ook schoon met meer vloeistof dan voorheen. Water is geen optie, want hier is het water heel hard. Enige probleempje wat ik af en toe heb, is dat de lens er niet uit wil. Dan krijg ik links in 1x te pakken en rechts duurt dan een eeuwigheid. Ik weet niet wat ik fout doe, ik houd dat ontstopper-ding recht, hij houd de lens ook vast maar tilt hem niet los. Ik kan hem dan wel iets laten bewegen van links naar rechts, maar krijg hem niet van mijn oog. Iemand anders die dit probleem wel eens gehad heeft?

Oh! Heel pijnlijk, de lens is in het begin wel eens naar boven onder mijn ooglid geschoven. Dat voelde echt enorm k*t. Kreeg hem zelf ook niet te pakken omdat ik niet kon zien en voelen waar ik moest 'plakken'. Gelukkig kon mijn man mij toen helpen. Wat ellendig was dat zeg!

Julus, hoe is het met jou nu? Ben je al begonnen? Je schrijft dat je er met gemengde gevoelens aan begint. Zou je het dan wel doen vraag ik mij af. Je moet het wel goed volhouden en echt dragen, anders krijgt het niet de kans om volledig te werken. In ieder geval succes! Voor mij was het even doorbijten, maar ik ben er echt heel blij mee.
Oesje, fijn voor je dat het nu eindelijk werkt! Niet voor niets geweest dus, het gedoe vooraf.

Als ik mijn lenzen uitdoe doe ik van te voren flink wat vloeistof in zodat ze gaan bewegen (ze zijn nogal uitgedroogd na een nacht) en dan gaan ze er zo uit. Ik was al heel lang aan harde lenzen gewend, ik ploep ze er zo uit.

Heb ze nu 1 nacht in gehad en vanochtend 1e controle. En ik zit al op 80%! Het was ongelofelijk hoe snel mijn ogen zijn gecorrigeerd; van -3,5 naar -0,75, al na 1 nacht! Ik zag vanochtend echt heel goed maar nog niet scherp. En met bril zag ik nog slechter, heel raar. Opticien verwacht dat ik maandag scherp kan zien, jippie! Zit hier achter de pc en kan alles prima lezen, kan het niet geloven. Voor mij werkt het dus prima en ben blij dat ik het geprobeerd heb. Nu twee collega's die ook enthousiast zijn geraakt en willen het ook proberen.
Nog bedankt voor de tip van de vloeistof! Ik heb hier daags na mijn posting nog gelezen, maar kon niet meer inloggen. Man had de computer even flink 'opgeruimd' en alle wachtwoorden en standaardinstelling voor het gemak verwijderd....

Ik zit ondertussen al een half jaar aan de nachtlenzen en het gaat uitstekend. Vaak draag ik ze 2 nachten, dan een nachtje niet en dan weer 2 nachten wel. Ik blijf met dit ritme alle dagen even goed zien.

Jij draagt ze nu ruim een maand, alles zal wel in orde zijn denk ik? Je zag al zo snel zo veel! Ohja, ik haal ze er trouwens altijd uit met dat prikding, ik kan ze er echt niet uitfloepen hoe hard ik ook mijn best doe.
even omhoog..

mijn dochter van 11 ziet het niet zitten (nou ja..raar in dit geval) om de hele dag een bril op te hebben.

Nu zat ik te denken aan nachtlenzen.

Ik heb zelf 1 harde lens, die ik moeiteloos in en uit gooi, dus daar kan ik haar wel over geruststellen.

Maar ik lees bij de een dat je niks ziet 's nachts met die lens in, andere zien wel helder..

Ze zijn vrij duur, ik weet nog niet wat er vergoed gaat worden, de verzekering is niet zo helder over nachtlenzen.

Is er iemand met een jong kind dat al nachtlenzen heeft? Of gewone daglenzen, bij een elfjarige? Ben benieuwd hoe dat gaat met inzetten enzo.

dank en groet Ambra
Hoi Ambra,

Ik zit ondertussen meer dan een jaar aan de nachtlenzen en ik wil niet meer anders! Van de daglenzen had ik behoorlijk last en ik kon nooit mascara etc gebruiken.

Het was voor mij wel even doorbijten met in en uitzetten, maar dat gaat nu ook vlot. Probleem van snachts weinig/minder zien dateert bij mij alleen van de eerste periode. Mijn ogen moesten nog wennen aan 'iets' op het oog. Ze waren toen ook heel droog en smorgens had ik best wel plakogen met slaapkorstjes. Schijnt wel vaker voor te komen en dat was na een maand of 2 ook helemaal weg.

Als ik laat naar bed ga houd ik mijn lenzen ook wel langer in, en als ik vroeg naar bed ga doe ik ze al voor die tijd in en ik kan er prima mee lezen en tv kijken.

Heb je ondertussen al verder geïnformeerd? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het voor kinderen ook geschikt is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven