Niet op de wc (durven) poepen... Gouden tip gevraagd!

26-08-2009 20:31 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt t al... Mijn dochter van bijna 4 poept nog steeds in een luier.

Aangezien ze in september naar de basisschool gaat zou t fijn zijn als ze dat wel deed. Ze heeft wel eens een paar keer op de wc gepoept, maar opeens was dat weer over. Ze ging t ophouden en dat is nou ook weer niet de bedoeling. Met lopen was ze ook "laat", een maandje of 22. Ze vind veel dingen "eng" om t voor t eerst te doen, maar als ze dan iets gedaan heeft, heeft ze de smaak te pakken en wordt t de normaalste zaak van de wereld. Zo ook met dit dachten wij, not. Wij hadden een mooi cadeautje in t vooruitzicht gesteld als ze t op de wc zou doen en dat heeft ze ook gekregen. Ze vond t reuze stoer en interessant en niet eng. Maar wat er ondertussen nou is gebeurt...schiet mij maar lek.

Ik heb al vanalles geprobeerd, negeren, boos worden, prijzen en er hangt een stickerkaart op t toilet (met maar 2 stickers in 3-4 mnd) maar tot nog toe help niets....

Wie heeft er een goeie tip voor me!

(ben ondertussen 34 weken zwanger en heb geen zin in 2 baby's straks; iig niet in eentje van 4!)

Groetjes Snico
Wil ze ook niet op een potje? Dat is misschien minder eng (minder hoog, niet dat rare water onderin en niet het idee dat ze er in kan vallen ofzo)
Je hebt ook van die kinderzitjes die je op de bril zet, zag ik laatst toevallig liggen. Misschien is dat wat?
Nee, durft ze ook niet. Heb ook al geprobeert om dr met een luier om op de wc zetten of om er veel papier in te doen tegen t gespetter, maar ook dacht mocht niet baten...
zitje heb ik ook al, zo'n mooie die op een soort keukentrapje lijkt. Zit ze heel relaxed op. Plassen doet ze wel op de wc, zonder zitje. Dat is geen probleem
Als ze het nu tot haar 4e nog niet heeft gedurfd denk ik eerlijk gezegd niet dat je dat zelf nog kan veranderen. Heb je het er al eens met de huisarts over gehad?
Het potje vond mijn dochter in het begin inderdaad minder eng dan de wc.

Je hebt ook nog goed kans dat ze op haar nieuwe school alle kinderen naar de wc ziet gaan en dat ze dan binnen een paar weken ook alles op de wc doet. Als enige nog een luier hebben is niet zo stoer natuurlijk.

Mag ze wel naar school als ze nog niet zindelijk is? Ik heb weleens gehoord dat dat problemen gaf en dat de moeder uiteindelijk tussendoor naar school moest komen om de luier te verschonen.
Geen tip... lees ze ook graag!

Onze dochter Marit gaat sinds 2 weken naar school en poept ook nog niet op de wc. Ook hier van alles geprobeerd. Helaas geen succes.

Op het CB zeiden ze; volg Marit haar eigen tempo. Het komt vanzelf wel... helaas.

Tot nu toe poept ze gewoon thuis in de luier in de wc, alleen niet op de pot maar staand.

Tja daar ligt het probleem bij haar, het zittend poepen.

Plassen wilde ze eerst ook niet maar toen ze dat eenmaal (met plaskaart en kadootje) door had was ze (overdag) snel zindelijk.

Ben benieuwd! Ik lees mee!
Mijn oudste was ruim 5 toen hij eindelijk op de wc durfde te poepen. Op school deed hij het in het begin niet, dus bij thuiskomst wilde hij een luier om, om te poepen.Ik ben ook wel eens gebeld door een moeder van het vriendje waar hij speelde of ik hem wilde halen omdat hij zo'n buikpijn had. Het is vanzelf goedgekomen, geen punt van maken dus. Nog steeds gaat hij niet graag naar een 'vreemde' wc, maar dat ik wel herkenbaar voor mij.
Nou ik lees mee. Zoontje van 3.5 wil ook echt niet op de wc poepen. Hij is sinds de kerst zindelijk, maar dat poepen...zucht.

Hij houdt het dus op tot s avonds ( hij is s nachts ook nog niet zindelijk) tot hij een luier aan 'mag' en dan meestal in zn slaapt poept hij, anders heeft hij er erg veel moeite mee.

Maar ik ben er klaar mee en ga morgen de dokter bellen. Maar nog wat tips.. ik ben er blij mee.

Oja ik heb een jongetje op mn groep ook nog met een luier en school verschoont ook niet. Dus je kan je voorstellen hoe dat af en toe bij ons terrecht komt.
Hoorde laatst van een jongetje (ook bijna 4, ook bijna naar school etc etc) dat ook niet poepte op de wc. Hij ging het heel erg ophouden, hierdoor kreeg hij buikpijn/deed het pijn als hij naar de wc moest en werd het een steeds groter probleem. Ouders tastten ook voledig in het duister en hadden van alles al geprobeerd zonder resultaat. Zijn zijn doorverwezen naar een zogenaamde poeppoli van een (kinder??)ziekenhuis. En volgens mij boeken zij nu goede resultaten. Dus misschien kan je het hier met je huisarts over hebben. Voordat poepen en wc's steeds enger en pijnlijker worden.

Succes ermee!!!!
Ik wil ook een motto
Hier eentje van ruim 4,5 die het inderdaad ook nog steeds niet op de wc durft te doen. Inderdaad heeft ook hij een enkele keer op de pot gepoept toen hij kleiner was (we waren al met 2 jaar bezig met zindelijk worden, voordat mensen daar iets over gaan roepen:), maar sinds een paar jaar durft hij dat niet meer. En aangeven waarom niet, dat kan hij niet.

Inderdaad ook hier de stress van school. Zelfs vooraf nog een gesprek gehad met zijn juf en de onderbouwcoordinator waarin ze aangaven dat er iemand beschikbaar moest zijn om te komen verschonen als hij moest poepen.

Gelukkig bleek dat niet nodig. Meneer is wel zindelijk, maar wil een luier om en poept daarin. En dat doet hij keurig buiten school- en bso-tijden om. Altijd thuis dus

We hebben het traject huisarts en poeppoli ook doorlopen. Mocht je nog geen stappen hebben ondernomen in die richting, dan zou ik dat als de wiedeweerga in gang zetten.

Een van de geijkte methoden is: eerst met luier om in de wc staan (poepen doe je niet tijdens het spelen. Ook al heb je een luier om je kont, dan ga je nog netjes op de wc staan tot je klaar bent), dan met luier om op de wc, dan luier in de wc en dan luier weg. In het ideale geval werkt dat in combinatie met stickers plakken voor een beloning (afgestemd op het kind).

Helaas hebben wij een - op dit vlak - onomkoopbaar kind.

Verder: negeren, negeren, negeren. Ten eerste wekt het alleen maar frustratie op als je er keer op keer over foetert. Ten tweede helpt het om je eigen bloeddruk en onmacht ook binnen de perken te houden.

Voorts: zelf de luier laten leeggooien in wc na het poepen en luier zelf in kliko/luieremmer whatever laten gooien.

En zorg inderdaad voor goede ondersteuning van zowel billen als voeten tijdens de wc- zit.

Sterkte ermee. Weet wat het is. Zit nu al bijna 3 jaar met 2 kinderen in de luiers en begin het (letterlijk:) ook strontzat te worden. Helaas is dit nou juist een van die dingen waar je kind uiteindelijk als de regie echt in handen heeft.
O en adviezen (die ik nog weleens van een beterwetende omgeving kreeg) als: laat het hem maar ophouden, geef desnoods een klysma als hij niet wil en probeer hem op die manier te dwingen: NIET opvolgen! Echt niet doen. Wat te allen tijde wordt afgeraden is verstopping door dit soort grappen, dan ben je nog veel verder van huis uiteindelijk en loop je kans op een kind dat misschien uiteindelijk helemaal niet meer durft te poepen.
Bedankt voor de tips Athena. MIjn dochter wil dus ook niet op de wc poepen. Is verder wel helemaal zindelijk. Ze is nu nog maar 2 en half, dus op die manier hoop ik dat ze in ieder geval voor de tijd dat ze 4 is wel op de wc poept :-S
Iemand uit mijn omgeving heeft het haar kindje zo geleerd...

Kindje durfde ook niet op de wc te poepen, wel op het potje. Op een gegeven moment moest het kindje weer poepen, dus potje er bij en op het moment dat kindje daadwerkelijk bezig was met poepen en er al een drolletje zichtbaar was (ja sorry, anders kan ik het niet omschrijven ) heeft vader het kindje opgepakt en op de toilet gezet. Toen het drolletje in de wc viel, had kindje door dat het allemaal niet zo eng was...zeker niet toen pa en ma er een vreugdedansje bij deden

Misschien heb je het allang geprobeerd zo, maar wie weet heb je er toch wat aan.

Succes!
Ik heb het al vaker verteld maar neefje van toen 4 wilde ook niet. Hij wilde een luier om en moest wel in de wc gaan staan. Later op de wc zitten met luier om en toen heeft zus een gat in de luier geknipt (zonder dat hij het merkte) en viel het dus in de wc. Hij vond dit zo hilarisch dat het vanaf die keer goed is gegaan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Maar kind van TO durft noch op de pot noch met luier om op de wc (precies zoals mijn oudste)...
Snico, draagt je dochter heel de dag dan een luier of vraagt ze erom als ze moet poepen?
Gelukkig heb ik nog geen kids...... wat een gedoe ;)
quote:athena schreef op 26 augustus 2009 @ 21:17:

Maar kind van TO durft noch op de pot noch met luier om op de wc (precies zoals mijn oudste)...O ja,maar wel goed verhaal toch!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 26 augustus 2009 @ 21:28:

[...]

O ja,maar wel goed verhaal toch!Ik vind het een heel goed verhaal. En inventief bedacht:)
quote:Kroes schreef op 26 augustus 2009 @ 21:26:

Gelukkig heb ik nog geen kids...... wat een gedoe ;)Wat een understatement. En wat constructief:))
quote:athena schreef op 26 augustus 2009 @ 21:17:

Maar kind van TO durft noch op de pot noch met luier om op de wc (precies zoals mijn oudste)...Oh je hebt gelijk...sorry...niet goed gelezen...
@ reisa: Ze draagt overdag geen luier, maar vraagt idd om een als ze moet poepen.

Gat in de luier heb ik ook al eens aan gedacht, maar die van mij is slecht te foppen....

Op de creche kan ze t ook idd de hele dag ophouden en moet thuis dan onmiddellijk. Ik heb ookal luierbroekjes geprobeerd, die ze dan zelf maar moest aantrekken. Onder t mom van dan krijgt ze er vanzelf wel een hekel aan om daarvoor steeds naar boven te moeten lopen en dan doet ze t wel op de wc. Ze begoen nl iedere keer te mekkeren dat ze zo nodig miest en dat ik ze dan maar moest pakken (ben natuurlijk gekke henkie niet). Mijn antwoord was dan, ik wil je best helpen, maar dan op t toilet en als je dat niet wil dan moet je t zelf maar even regelen. (heb nl ook t idee dat t een soort machtspelletje is..)

Poeppoli vind ik nog een beetje ver gaan, ze heeft t immers wel gedaan en vond t erg interessant. De eerste keer was trouwens bij de McD op t toilet. Thuis was ze al "te laat" zeg maar en bij de mac moest ze weer. In een luier, tja en laat ik die nou nét niet bij me hebben. Ik zei dat ik best met haar naar huis wilde rijden, maar dat de kans groot was dat ze t dan weer in dr broek zou doen. Optie 2 was even hier gaan, heb je ook geen vieze broek. En dat lukte. Trots als ze was gooide ze bij de Mc de deur open en brulde "IK HEB OP DE WC GEPOEPT" toen kwam ik erachteraan met een bescheiden "Eet smakelijk....)
Hier hetzelfde gehad. Iedere keer als ze aandrang voelde, ging ze een seconde op de wc zitten en dan er gelijk af. Op het laatst gestopt met een luier geven als we gewoon thuis waren. Daardoor was er echt grote paniek en werd er uiteindelijk in haar onderbroek gepoept.

Ik heb haar uitgelegd dat zij de baas is over haar drolletjes, maar als je te lang wacht dat de drolletjes dan de baas worden. En dat ze dan ineens kunnen komen, zonder dat je dat wilt. Dat vond ze helemaal niet leuk, maar reuze interessant. Ze wil graag de baas zijn......

Op een rustige dag, geen verplichtingen en gewoon thuis weer geen luier aangedaan. Na 20X een seconde op de wc gezeten, moest ze zo nodig dat ze het niet meer hield en dat was gelukkig in die ene seconde op de wc. Ze was zo trots dat ze de dagen erna wel 5 keer moest. Want zij was de baas.

Daarvoor heeft er ook maanden een mooi cadeau op de kast gestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven