Geld & Recht alle pijlers

gestort geldbedrag terugboeken, kan dat?

07-01-2009 10:50 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help, ik heb een snel vraagje...

Ik heb een geldbedrag over gemaakt op een verkeerd rekeningnummer (STOM!!!)

Kan ik dat bedrag op de 1 of andere manier terughalen, dus de storting ongedaan maken??

Dank u
quote:mormeltje schreef op 07 januari 2009 @ 13:35:

hoe zit het dan met die fouten die door de belastingdienst weleens gemaakt worden?

Dat iemand in eens 1000000 euro rijker is?

Dat gebeurt toch ook wel eens?

Goed dat ik het weet

Laten we zeggen dat de Belastingdienst prima advocaten kan inhuren als het moet.

Onverschuldigde betaling is onverschuldigde betaling. Als iemand geen recht heeft op dat geld, moet het gewoon terug, en als je niet meewerkt: inclusief incassokosten en inclusief wettelijke rente.

Als het bedrag leuk genoeg is, dus meteen melden aan de Belastingdienst, en intussen zo veel mogelijk rente vangen tot je het echt terug moet betalen.
quote:rider schreef op 07 januari 2009 @ 13:38:

[...]

Laten we zeggen dat de Belastingdienst prima advocaten kan inhuren als het moet.

Onverschuldigde betaling is onverschuldigde betaling. Als iemand geen recht heeft op dat geld, moet het gewoon terug, en als je niet meewerkt: inclusief incassokosten en inclusief wettelijke rente.

Als het bedrag leuk genoeg is, dus meteen melden aan de Belastingdienst, en intussen zo veel mogelijk rente vangen tot je het echt terug moet betalen.Dit gaat helaas niet op. Ik ben ooit enkele weken multi-miljonair geweest door een fout van een notaris. Heb ik keurig gemeld, maar er is beslag gelegd op mijn bankrekening en ook de rente mocht ik niet houden.
quote:Starshine schreef op 07 januari 2009 @ 12:23:

getver Costello...

Ik zou in staat zijn zijn hele straat op de hoogte te stellen van dit feit. dan weten ze meteen wat een fijne vent hun buurman is .

Serieus, weet je wie zijn ouders zijn, kun je hun niet verzoeken hun zoon tot rede te brengen of zoiets?

Haha ik steek het verhaal ook niet onder stoelen of banken, en wat mij betreft mag iedereen het weten.

Ik zou het ook niet erg vinden als zijn ouders ervan horen, maar heb besloten dat ik het niet via hen ga spelen. Hun zoon is 29, die is volledig veranwoordelijk voor wat hij doet, en hem kennende wist ik bij het ontdekken van de fout al dat ik er naar kon fluiten.

Daar kunnen ook zijn ouders niets aan veranderen.

Ik houd het erop dat zulke types een hoog zelfstraffend vermogen hebben, hij gaat vanzelf een keer op zijn plaat.

Karma will save the day.
quote:aine schreef op 07 januari 2009 @ 14:16:

[...]

Dit gaat helaas niet op. Ik ben ooit enkele weken multi-miljonair geweest door een fout van een notaris. Heb ik keurig gemeld, maar er is beslag gelegd op mijn bankrekening en ook de rente mocht ik niet houden.Heb je dat van die rente aangevochten? Vind ik bizar, eigenlijk
quote:aine schreef op 07 januari 2009 @ 14:16:

[...]

Dit gaat helaas niet op. Ik ben ooit enkele weken multi-miljonair geweest door een fout van een notaris. Heb ik keurig gemeld, maar er is beslag gelegd op mijn bankrekening en ook de rente mocht ik niet houden.hè? Ik dacht dat je de rente wel mocht houden, zeker als je het zelf meteen meldt.
Tja, het is eigenlijk niet zo moeilijk. Als het je niet toekomt komt het je niet toe. Dan kun je je wel in allerlei bochten wringen om er beter van te worden, zoals mijn huisgenoot heeft gedaan, maar dan (zie hierboven) vindt iedereen je wel een lul.
quote:Costello schreef op 07 januari 2009 @ 14:18:

[...]

Haha ik steek het verhaal ook niet onder stoelen of banken, en wat mij betreft mag iedereen het weten.

Ik zou het ook niet erg vinden als zijn ouders ervan horen, maar heb besloten dat ik het niet via hen ga spelen. Hun zoon is 29, die is volledig veranwoordelijk voor wat hij doet, en hem kennende wist ik bij het ontdekken van de fout al dat ik er naar kon fluiten.

Daar kunnen ook zijn ouders niets aan veranderen.

Ik houd het erop dat zulke types een hoog zelfstraffend vermogen hebben, hij gaat vanzelf een keer op zijn plaat.

Karma will save the day.

Super!

Revenge is best served cold, zeggen ze zo ongeveer hè.

Hopelijk gaat hij snel onderuit
Wat belachelijk zeg, Costello! Ik zou er zeker werk van proberen te maken, al was het maar omdat het zo´n klotestreek is,wat kinderachtig zeg!!! Hij verrekent dus als het ware zogenaamd een vordering van hem op jou met de onverschuldigde betaling aan hem. Maar dat mag niet zomaar! En hij moet idnerdaad aan kunnen tonen en kunnen onderbouwen dat die vorderingen bestaan en hij je daarvoor in gebreke heeft gesteld. Kan hij niet natuurlijk.Zou er zeker een juridische brief aan wagen, ken je niemand in de omgeving die een dergelijke brief op kan stellen,of een rechtsbijstandsverzekeraar? Vind het erg onrechtvaardig. En als het niet mocht lukken, gewoon inderdaad de hele buurt inlichten, zet het op hyves,mail het aan zijn vrienden, of...nog beter, schakel "Opgelicht" in,haha!
quote:FluffyC schreef op 07 januari 2009 @ 11:43:

Het ligt wel aan de bank die je hebt. Ik heb het een keer gehad, ben naar mijn bankkantoor gegaan en die hebben het geld wel degelijk terug gehaald. Ze kunnen dat namelijk wél. Bij de fortis zit er geen controleding in de onlinebanking procedure die de gegevens van de ontvanger checkt. Omdat in dit geval naam en nummer niet matchte, heeft men het ter pelke teruggehaald.In dit geval heeft de bank buiten jou om contact opgenomen met de tegenrekeninghouder. Alleen de Postbank heeft een (steeksproefsgewijze) controle op naam/rekeningnummer, waarbij als dat dus niet overeenkomt de Postbank het geld actief terug stort zonder dat het de andere rekening ooit heeft bereikt. Je krijgt dan dus een bijstorting met omschrijving "naam/nummer komt niet overeen"
quote:rider schreef op 07 januari 2009 @ 14:18:

[...]

Heb je dat van die rente aangevochten? Vind ik bizar, eigenlijk

Is inderdaad bizar. Ik heb een advocaat in de arm genomen, aangezien ik behoorlijk pissed was dat er ondanks mijn melding toch beslag was gelegd via de rechtbank. De kosten hiervan zijn door de tegenpartij betaald. Er kwamen ook nog kosten bij vanuit de bankinstelling vanwege administratie betreffende het beslag. Het moet niet gekker worden natuurlijk, dat heeft de tegenpartij ook betaald.

Maar de rente had ik wettelijk gezien geen recht op. Jammer, want ik was wel zo handig geweest om het naar een aanpalende renterekening door te schuiven. Een aparte renterekening ervoor openen werd me overigens afgeraden. Dan handel je weer niet 'te goeder trouw'. Ik heb overigens wel een prachtig eindejaar-afschrift met heel veel nullen .

De bankinstelling heeft overigens een klacht ontvangen en ik ben er weggegaan, het duurde meer dan een week voordat ze me op de hoogte stelden dat er beslag was gelegd. Ik was toen al lang geinformeerd door diverse advocaten...
anoniem_42552 wijzigde dit bericht op 07-01-2009 14:41
Reden: even verduidelijken
% gewijzigd
En daarom zou iedereen een rechtsbijstandsverzekering moeten hebben!!

Als je zomaar geld op je rekening gestort krijgt is dat een ongerechtvaardigde verrijking. Je kunt een civielrechtelijke procedure bij de (kanton)rechter beginnen om dit terug te krijgen van de persoon waar het terecht is gekomen.
For I may not have all the answers, I wouldn\'t want it any other way.
wilde even laten weten dat het bij mij goed is afgelopen...de persoon waar ik het bedrag naar toe heb gestort, heeft alles netjes teruggestort!!! Gelukkig bestaan er nog eerlijke mensen
Dat is snel en goed afgelopen voor je!
quote:mormeltje schreef op 07 januari 2009 @ 13:35:

hoe zit het dan met die fouten die door de belastingdienst weleens gemaakt worden?

Dat iemand in eens 1000000 euro rijker is?

Dat gebeurt toch ook wel eens?

Goed dat ik het weet Vorig jaar was in het nieuws dat als de belastingdienst een fout maakt, en je krijgt teveel geld op je rekening, je dat dan niet meer hoeft terug te betalen. Ik heb niet onthouden of het dan alleen gaat om rekenfouten of ook om overboekingsfouten.
Volgens mij heeft de Fortis ook een controle of naam bij rek.nr. klopt. Als het dan fout gaat ligt de verantwoording bij de bank.

In ieder geval is mij verteld dat een overboeking alleen terug gestort kan worden bij een automatische incasso.

Ik had nl een fout bedrag (te veel dus) overgeboekt maar wel naar het goede rek.nr. Gelukkig heeft de ontvanger dit allemaal teruggestort. Maar is wel even schrikken!
Het is toch van den zotte dat je je eigen geld niet terug kunt halen? Tuurlijk moet het niet zomaar kunnen omdat je anders door de bomen het bos niet meer ziet maar zoals in dat geval bij Costello. Echt bizar!
quote:Costello schreef op 07 januari 2009 @ 11:11:

Ja klopt. Is extreem lullig, heb die wintersport dus 2x moeten betalen. Juridisch is de boel niet aan te vechten, en ben zelf ook geen vechtersbaas, maar ooit komt mijn payback-time.

Voorlopig echter heb ik hem lekker gesponsord, en dan is het erg moeilijk om hem niet op zijn bakkes te slaan als je hem tegenkomt, maar dat is nou eenmaal niet mijn stijl.

Ik bedenk nog wel wat. Mag ook over 10 jaar zijn.

Tuurlijk is dit juridisch wel aan te vechten, je hebt nl. een onverschuldige betaling gedaan en iemand moet dat terugbetalen. Moet je alleen wel via een gerechtelijke procedure terugeisen.

Een bank is trouwens ook niet schuldig als jíj een verkeerde naam/nummer combinatie typt. De bank waar het geld binnen komt kan steeksproefgewijs naam/nummer controles doen (Dit doet bv de postbank), als die niet overeenkomt boeken ze het automatisch terug naar jouw rekening. Maar een bank doet dat lang niet altijd en het blijft jouw schuld. Jouw eigen bank zal je wel willen helpen (door middel van brieven naar de rekeninghouder waar je het per ongeluk naar hebt opengemaakt), maar that's it. Een klacht tegen ze indienen heeft totaal geen zin.
quote:tangerine schreef op 12 januari 2009 @ 21:09:

[...]

Een bank is trouwens ook niet schuldig als jíj een verkeerde naam/nummer combinatie typt. De bank waar het geld binnen komt kan steeksproefgewijs naam/nummer controles doen (Dit doet bv de postbank), als die niet overeenkomt boeken ze het automatisch terug naar jouw rekening. Banken kunnen niet met elkaar "praten" over wie waar klant is. De systemen zijn niet aan elkaar gekoppeld en zullen ze bij bank A. nooit weten om meneer Dieendie met datendat rekeningnummer bestaat bij bank B. Gelukkig maar (ivm privacy). Banken kunnen hooguit in hun eigen systeem checken of naam/rekeningnummer overeenkomt. Wat bank B. doet als er geld binnenkort van bank A. wat bank B. niet weg kan zetten bij het juiste rekeningnummer weet ik eigenlijk niet precies. Volgens mij word het dan niet altijd direct teruggestort naar bank A.
Dat zeg ik dus niet Boarn, ik zeg helemaal niet dat jóuw bank die controle doet, maar dat sómmige banken die controle doen: als in, de ontvangende bank.

Die controle is steeksproefgewijs en als ze het niet weg kunnen zetten wordt het wel teruggestort.

Een bank kan dmv contact met equens wel achterhalen wie de rekeninghouder is van een rekening, in zoverre kan jouw bank jou wél helpen als je een bedrag hebt geboekt naar een rekeningnummer wat jou niet bekend is. Je bank vraagt dit dan op bij equens en stuurt een brief naar de rekeninghouder. Op het moment dat de rekeninghouder niet reageert, krijg jij de persoonsgegevens van die rekeninghouder doorgespeeld zodat je je vordering mbt onverschuldigde betaling kan doen.

Maar goed, als je het beter denkt te weten, be my guest.
Hee lezers,

Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende;

Ik ben dom geweest! Heb via Marktplaats iets gekocht, geld overgemaakt en daarna nooit meer iets van de verkoper gehoord. Vervolgens naam etc. ingetikt op google en wat blijkt; een enorme oplichtster die al heel veel slachtoffers heeft gemaakt.

Ik denk dat ik geen poot heb om op te staan maar....kan ik mijn geld laten storneren? Iemand enig of dat kan en hoe het werkt?

Morgen bel ik even met de bank maar ben nu al nieuwsgierig :-)

Bedankt!
Nou nee dus. Zoals je hierboven kunt lezen is storneren niet mogelijk als je het zelf hebt overgemaakt. Dat kan alleen bij een automatische incasso. Misschien kun je wel aangifte doen aangezien deze persoon te boek staat als een oplichtster? Niet dat je daar je geld mee terug krijgt waarschijnlijk maar toch....
Dank je voor je reactie, was er al bang voor, maar heb toch aardig wat mensen gesproken die zeggen dat het wel zou kunnen dus begon te twijfelen.

Aangifte zou ik inderdaad ook moeten doen, het gaat alleen maar om een bedrag van 15 euro. Maar dit mens blijft maar slachtoffers maken als iedereen zo denkt, dus ik geloof dat ik me er toch in vast ga bijten. Op sites als kopersbelangen en internetoplichting heb ik er ook al melding van gemaakt. Anyway, off topic....blech
.
Héél oud topic uit 2009, maar ook ik heb zo'n domme fout gemaakt!

Opdrachtgever een factuur gestuurd...met naam rekeninghouder (ING) en rekeningnummer.

Vervolgens geen betaling ontvangen en betalingsherinnering gestuurd. Klant zei dat ze het vergeten was en zou geld overmaken. Ik had het rekeningnummer er in het mailtje nogmaals bij gezet.

Zojuist weer gemaild omdat ik geen geld had ontvangen, en klant mailt terug dat het geld overgemaakt is.

Vreemd, want ik heb geen geld ontvangen.

Dus gecheckt en jaaaa hoor: In de betalingsherinnering heb ik het rekeningnummer verkeerd getypt. Een cijfertje omgedraaid.

Maar welke naam de klant ook gebruikt heeft (Mijn naam of de naam van de rekening): het kán niet kloppen tezamen.

Rekeninghouder en rekeningnummer kan gewoon niet overeen komen.

Ik dacht: storneren die handel!

Maar dat kan dus niet begrijp ik uit dit topic.

Ik weet dat ik een typefout heb gemaakt, maar de bank heeft ook iets niet goed gedaan lijkt me.

Want nu heeft iemand onterecht geld ontvangen, terwijl rekeningnummer en naam niet overeen kwamen.

Stom stom stom en heel vervelend, maar wat kan ik nu het beste doen? Kán ik iets doen?

Krijgen we het geld nog wel terug?
Volgens mij moet de persoon die het heet overgemaakt iets doen.

Jij kan weinig meer doen dan nu het juiste nummer door te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven