Afgewezen door eventuele kinderwens?
vrijdag 28 augustus 2009 om 15:32
Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dit ervaren:
Gisteren had ik een sollicitatiegesprek. De manager, die mijn eventuele baas zou worden zei het volgende: Je bent nu 30, dan nemen we wel een risico, want dat is de leeftijd dat vrouwen kinderen krijgen. Ik heb hier nu 2 vrouwen rondlopen die zwanger zijn. De eerste paar minuten ben ik blij en daarna denk ik shit wat nu. Ik mag helaas niet vragen of je nog 2, 3 of 4 kinderen wil. (ik heb al een dochter). Ik heb hier niks op gezegd. Ik vind dit eigelijk heel vervelend. Denken veel werkgevers zo? Laten we maar geen vrouwen rond de 30 aannemen, want die willen kinderen? Misschien wil ik wel geen kind meer, misschien zegt hij zo iets wel tegen iemand die geen kinderen kan krijgen. Ik vind het pijnlijk. Kijk, ik kan best begrijpen dat het lastig is voor een werkgever als een vrouw zwanger wordt, maar moet je straks gaan vermelden dat je geen kinderwens meer hebt om aangenomen te worden? Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Gisteren had ik een sollicitatiegesprek. De manager, die mijn eventuele baas zou worden zei het volgende: Je bent nu 30, dan nemen we wel een risico, want dat is de leeftijd dat vrouwen kinderen krijgen. Ik heb hier nu 2 vrouwen rondlopen die zwanger zijn. De eerste paar minuten ben ik blij en daarna denk ik shit wat nu. Ik mag helaas niet vragen of je nog 2, 3 of 4 kinderen wil. (ik heb al een dochter). Ik heb hier niks op gezegd. Ik vind dit eigelijk heel vervelend. Denken veel werkgevers zo? Laten we maar geen vrouwen rond de 30 aannemen, want die willen kinderen? Misschien wil ik wel geen kind meer, misschien zegt hij zo iets wel tegen iemand die geen kinderen kan krijgen. Ik vind het pijnlijk. Kijk, ik kan best begrijpen dat het lastig is voor een werkgever als een vrouw zwanger wordt, maar moet je straks gaan vermelden dat je geen kinderwens meer hebt om aangenomen te worden? Hoe kijken jullie hier tegen aan?

vrijdag 28 augustus 2009 om 15:36
Mag niet volgens de wet wat 'ie doet.
Ik heb het ook gehad met mijn sollicitatiegesprek. Heb toen heel netjes tegen die man gezegd "ik neem aan dat u weet dat u dit soort vragen niet aan mij mag stellen dus ik neem de vrijheid om er ook geen antwoord op te geven".
Hij kreeg een rood hoofd en ik ben aangenomen!
Ik heb het ook gehad met mijn sollicitatiegesprek. Heb toen heel netjes tegen die man gezegd "ik neem aan dat u weet dat u dit soort vragen niet aan mij mag stellen dus ik neem de vrijheid om er ook geen antwoord op te geven".
Hij kreeg een rood hoofd en ik ben aangenomen!
vrijdag 28 augustus 2009 om 15:38
vrijdag 28 augustus 2009 om 15:38
Dit mag echt niet, he! Ze mogen er niet naar vragen, ze mogen er niet op zinspelen en ze mogen je er niet op afwijzen. Daarnaast betalen ze het zwangerschapsverlof echt niet zelf. Dat betaalt de overheid.
Sommige bazen zijn echt zulke neanderthalers! Als iedereen zo dacht waren we toch al lang uitgestorven!
Sommige bazen zijn echt zulke neanderthalers! Als iedereen zo dacht waren we toch al lang uitgestorven!
vrijdag 28 augustus 2009 om 15:40
Hinde, dat is mooi. Hij wist ook dondersgoed dat het niet mag. Daarom zei hij ook: Ik mag het niet vragen, maar.......
En ik heb ook nog wel 1 kinderwens, maar dat wil niet zeggen dat ik niet aan mijn carierre wil werken. Ik voelde me een soort van betrapt en zou erg bang zijn om hem te moeten vertellen als ik ooit weer zwanger zou zijn.
En ik heb ook nog wel 1 kinderwens, maar dat wil niet zeggen dat ik niet aan mijn carierre wil werken. Ik voelde me een soort van betrapt en zou erg bang zijn om hem te moeten vertellen als ik ooit weer zwanger zou zijn.

vrijdag 28 augustus 2009 om 15:45
Ik vind het heel begrijpelijk. Het kost werkgever namelijk veel geld en gedoe (vervanging, administratieve rompslomp) om zwangerschap en/of ziekte op te vangen. Deze man denkt waarschijnlijk aan zijn continuiteit en dat vind ik alleen maar goed. En als jij zegt dat je het wel een aardige man vond, dan vind ik het niet reeel als je zegt.. hij denkt alleen aan zijn bedrijf. Hij denkt aan zijn bedrijf.. omdat zijn gezin en andere gezinnen van mensen die daar werken daar afhankelijk van zijn.
vrijdag 28 augustus 2009 om 15:45
Helaas denken veel werkgevers wel zo. Toch valt daar wel wat voor te zeggen omdat er inderdaad sprake is van een risico. Wat die werkgevers echter vergeten is dat er bij andere groepen werknemers (neem nou de mánnen rond de dertig) ook risico's aan verbonden zijn: men kan vader worden en minder willen werken, ernstig ziek of doodsimpel genoeg van deze baan krijgen en met een jaar of wat weer opstappen.
Gelukkig is er inderdaad een Wet Gelijke Behandeling en aanvullend een sollicitatiecode, die verbiedt dat je onbehoorlijke vragen gesteld krijgt. TO had er dan ook zéker iets van mogen zeggen in het gesprek.
Maar toch, een overdenking: ik ben nu bijna 6 maanden zwanger en reken er niet meer op dat ik voor de bevalling nog aan het werk kom. Hartstikke zwanger, en daar hoeven ze al bijna niet meer naar te vragen om het te weten. Maar zeg eens eerlijk... zou jij mij nu aannemen, wetende dat ik net een maand of maximaal twee maanden voor je kan werken, waarna ik er 4 maanden uit ben en jij in de tussentijd wéér iemand anders tijdelijk moet zien te werven?
Discriminatie of toch bedrijfsbelang?
De wereld is gelukkig niet zwart-wit, en mede daarom zijn er heldere regels en codes bedacht.
Gelukkig is er inderdaad een Wet Gelijke Behandeling en aanvullend een sollicitatiecode, die verbiedt dat je onbehoorlijke vragen gesteld krijgt. TO had er dan ook zéker iets van mogen zeggen in het gesprek.
Maar toch, een overdenking: ik ben nu bijna 6 maanden zwanger en reken er niet meer op dat ik voor de bevalling nog aan het werk kom. Hartstikke zwanger, en daar hoeven ze al bijna niet meer naar te vragen om het te weten. Maar zeg eens eerlijk... zou jij mij nu aannemen, wetende dat ik net een maand of maximaal twee maanden voor je kan werken, waarna ik er 4 maanden uit ben en jij in de tussentijd wéér iemand anders tijdelijk moet zien te werven?
Discriminatie of toch bedrijfsbelang?
De wereld is gelukkig niet zwart-wit, en mede daarom zijn er heldere regels en codes bedacht.
vrijdag 28 augustus 2009 om 15:46
Ik snap niet wat hij met die opmerking wil. Als hij je om die reden (leeftijd, sekse, dus potentiële kinderwens) niet zou willen aannemen, wat heeft hij er dan aan om er dat commentaar bij te geven? Hoopte hij dat jij zou zeggen dat je helemaal geen kinderen meer gaat krijgen of is het een soort afschrikbeleid, zo van, waag het niet om zwanger te worden?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dat gebeurt volgens mij nog best vaak hoor, Franje.
Als ze de keus hebben tussen iemand waarvan ze zeker weten dat er geen kinderen komen en eentje waarvan het onzeker is zullen veel werkgevers inderdaad de eerste kandidaat nemen. Maar ze weten het nooit zeker hè? Ik kan zeggen dat ik geen kinderen wil en een half jaar later zwanger zijn.
Dus daarmee houden ze zichzelf mooi voor de gek.
Ik heb overigens nog steeds geen kinderen en geen kinderwens maar wil wel graag een dagje minder werken. Door het voorgaande betrap ik me er wel op dat ik het niet goed durf aan te kaarten, dus zoiets blijft helaas wel hangen.
Als ze de keus hebben tussen iemand waarvan ze zeker weten dat er geen kinderen komen en eentje waarvan het onzeker is zullen veel werkgevers inderdaad de eerste kandidaat nemen. Maar ze weten het nooit zeker hè? Ik kan zeggen dat ik geen kinderen wil en een half jaar later zwanger zijn.
Dus daarmee houden ze zichzelf mooi voor de gek.
Ik heb overigens nog steeds geen kinderen en geen kinderwens maar wil wel graag een dagje minder werken. Door het voorgaande betrap ik me er wel op dat ik het niet goed durf aan te kaarten, dus zoiets blijft helaas wel hangen.
Ik heb zelf sollicitatieprocedures meegemaakt van de andere kant en het is erg, maar ja er wordt wel degelijk rekening mee gehouden. Als de keus moet vallen tussen een ouder iemand die al een gezin heeft met grote kinderen of geen kinderen of een jonger iemand met kleine kinderen of nog geen kinderen dan valt de keuze op de ouder iemand. Onder het mom van meer ervaring meer levenservaring minder jobhopperig en ook; geen of in elk geval minder kans op zwangerschap en verlof want dat zou toch wel weer lastig zijn met het oog op vervanging zoeken.
vrijdag 28 augustus 2009 om 15:47
quote:Bianca40 schreef op 28 augustus 2009 @ 15:45:
Ik vind het heel begrijpelijk. Het kost werkgever namelijk veel geld en gedoe (vervanging, administratieve rompslomp) om zwangerschap en/of ziekte op te vangen. Deze man denkt waarschijnlijk aan zijn continuiteit en dat vind ik alleen maar goed. En als jij zegt dat je het wel een aardige man vond, dan vind ik het niet reeel als je zegt.. hij denkt alleen aan zijn bedrijf. Hij denkt aan zijn bedrijf.. omdat zijn gezin en andere gezinnen van mensen die daar werken daar afhankelijk van zijn.Hoezo kost het de werkgever veel geld? Het kost hem geen cent.
Ik vind het heel begrijpelijk. Het kost werkgever namelijk veel geld en gedoe (vervanging, administratieve rompslomp) om zwangerschap en/of ziekte op te vangen. Deze man denkt waarschijnlijk aan zijn continuiteit en dat vind ik alleen maar goed. En als jij zegt dat je het wel een aardige man vond, dan vind ik het niet reeel als je zegt.. hij denkt alleen aan zijn bedrijf. Hij denkt aan zijn bedrijf.. omdat zijn gezin en andere gezinnen van mensen die daar werken daar afhankelijk van zijn.Hoezo kost het de werkgever veel geld? Het kost hem geen cent.

vrijdag 28 augustus 2009 om 15:49

vrijdag 28 augustus 2009 om 15:50
quote:elninjoo schreef op 28 augustus 2009 @ 15:48:
Waarom nodigt ie dan 'n vrouw op gesprek uit in the first place? Kan ie toch beter gelijk alleen maar mannen laten komen, dan zit ie niet met dit probleem.Misschien past een vrouw beter in die functie? Of is dat ook discriminatie? En niet elke vrouw wil kinderen, dus ik vind dat je dat soort dingen wel bij een sollicitatie mag vragen omdat het effect kan hebben op de bedrijfsresultaten.
Waarom nodigt ie dan 'n vrouw op gesprek uit in the first place? Kan ie toch beter gelijk alleen maar mannen laten komen, dan zit ie niet met dit probleem.Misschien past een vrouw beter in die functie? Of is dat ook discriminatie? En niet elke vrouw wil kinderen, dus ik vind dat je dat soort dingen wel bij een sollicitatie mag vragen omdat het effect kan hebben op de bedrijfsresultaten.
vrijdag 28 augustus 2009 om 15:51
quote:Roelfien schreef op 28 augustus 2009 @ 15:47:
[...]
Hoezo kost het de werkgever veel geld? Het kost hem geen cent.
Wel degelijk. Hij krijgt alleen de werkelijke loonkosten vergoed van het UWV op basis van de WAZO. De verdere vervanging en productiviteitsverlies door inwerken, werven en minder bekend op de werkplek van de vervanger mag de werkgever toch echt zelf dragen.
Overigens, EN, weer prachtig 'in character' geantwoord, my dear!
[...]
Hoezo kost het de werkgever veel geld? Het kost hem geen cent.
Wel degelijk. Hij krijgt alleen de werkelijke loonkosten vergoed van het UWV op basis van de WAZO. De verdere vervanging en productiviteitsverlies door inwerken, werven en minder bekend op de werkplek van de vervanger mag de werkgever toch echt zelf dragen.
Overigens, EN, weer prachtig 'in character' geantwoord, my dear!
vrijdag 28 augustus 2009 om 15:51
Sommigen vragen aan mij of ik de werkgever begrijp. Ja, ik begrijp voor een werkgever dat het lastig is als een vrouw zwanger wordt. Daarom zeg ik dat die man denkt aan zijn bedrijf. Zou ik ook doen als werkgever. Waar het mij om gaat, is dat hij er van uitgaat dat vrouwen rond de 30 kinderen willen. Moet je daarom nu in je brief gaan aangeven dat je geen kinderwens hebt als dat zo is om meer kans te maken? Iemand gaat voor je denken en dat zit mij dwars. Er zijn genoeg vrouwen die geen kinderen willen of geen kinderwens meer hebben of geen kinderen kunnen krijgen.