borstvoeding? YEK!

30-08-2009 12:31 368 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die hier zo overdenkt? In magazines, internet en de vele praatjes die je als zwangere om je oren geslingerd krijgt kom ik maar tot een conclusie: bijna iedereen is pro borstvoeding...

Natuurlijk begrijp ik de voordelen van borstvoeding aangaande het versterken van het immuunsysteem en dat het eveneens een gunstig effect heeft op het darmkanaal van de baby, maar ik ben me ook bewust van de nadelen (tepelkloven, frequenter voeden, kolfen etc etc).

Mijn vraag is daarom eigenlijk: hoe voorkom ik eigenlijk dat ik borstvoeding ga geven? Of hoe beëindig ik de borstvoeding na 4-6 weken?
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 16:45:

Borsten hebben weldegelijk te lijden onder borstvoeding. Vergelijk borsten van vrouwen die zwanger zijn geweest en FV hebben gegeven en degene die maanden BV hebben gegeven.

Wat is het verschil dan?
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 16:56:

[...]

Poepen kan juist heel erg lekker zijn.

De activiteit wel ja. Het resultaat dan weer niet zo

En terwijl het bij bevallen juist andersom is!
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 17:11:

[...]

Ik geef het wel (als ik het niet vergeet), want Minismollie komt niet vaak en lang genoeg buiten om voldoende aan te maken via de huid. Een echt absoluut vitamine D tekort, rachitis, komt zeker weinig voor, maar net te weinig vitamine D komt nog wel best veel voor.

De eerste paar weken heb ik het ook wel gedaan (als ik het niet vergat inderdaad, want ben een drama met dat soort dingen ).

Dochter is nu 3.5 en komt veel buiten en eet goed, dus geen zin in geklooi met supplementen.
quote:twaalfseptember schreef op 30 augustus 2009 @ 17:12:

[...]

Ja precies, en als je dit soort afwegingen maakt om geen bv te geven zijn dit ook redenen om niet zwanger te worden.

Voor mij komt dit hetzelfde over.

Vind echt dat mensen zo makkelijk geen bv geven of snel stoppen met bv, roepen dat ze het niet aankunnen en zo een leukere moeder zijn. Terwijl er geen problemen zijn. Ik vind dat raar, omdat toch duidelijk is dat bv beter is voor je kind is. Je neemt je kind toch ook niet los mee in de auto, zet het alleen in bad of geeft het meteen gewone melk of maar meteen vast voedsel. Nee allemaal dingen die je nooit doet omdat het beter is voor je kind, maar als het om bv gaat dat is het ineens overdreven en is er de bvmaffia. Enz, enz.

Ik vind dat niet kunnen tegenover moeders die het echt geprobeerd hebben waarbij het ondanks heel veel moeite niet lukt en die dus stoppen omdat het echt niet gaat en ze het niet zo vol houden.

En niet eerlijk tegenover je kind, waarom niet wat extra moeite doen om je kind het beste te geven.Wat een onzin. Borstvoeding geven omdat het anders zo oneerlijk is voor andere moeders.....
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 16:59:

Het ene artikel komt van de borstvoedingspro's die het verband leggen tussen levenstijl en gewichttoename. De andere visie komt uit de kampen die geld verdienen aan correcties.

De waarheid schijnt in het midden te liggen. Door de stuwing langere periode schijnt dit wel het geval te zijn. Borsten worden zwaarder in BV periode wat een borst geen goed doet. Vooral bij borsten die wat groter zijn en wat gevoeliger zijn voor gewicht.

Ik werk mee aan een belangrijk research project. (verder heb ik er geen hol mee te maken en heb ik geen flauw idee waar ze het over hebben, maar ik kan het wel roepen. Oftewel, dat je in een medisch-wetenschappelijke omgeving werkt zegt niets Borsten worden zwaarder tijdens een zwangerschap al
quote:twaalfseptember schreef op 30 augustus 2009 @ 17:12:

[...]

Ja precies, en als je dit soort afwegingen maakt om geen bv te geven zijn dit ook redenen om niet zwanger te worden.

Voor mij komt dit hetzelfde over.

Vind echt dat mensen zo makkelijk geen bv geven of snel stoppen met bv, roepen dat ze het niet aankunnen en zo een leukere moeder zijn. Terwijl er geen problemen zijn. Ik vind dat raar, omdat toch duidelijk is dat bv beter is voor je kind is. Je neemt je kind toch ook niet los mee in de auto, zet het alleen in bad of geeft het meteen gewone melk of maar meteen vast voedsel. Nee allemaal dingen die je nooit doet omdat het beter is voor je kind, maar als het om bv gaat dat is het ineens overdreven en is er de bvmaffia. Enz, enz.

Ik vind dat niet kunnen tegenover moeders die het echt geprobeerd hebben waarbij het ondanks heel veel moeite niet lukt en die dus stoppen omdat het echt niet gaat en ze het niet zo vol houden.

En niet eerlijk tegenover je kind, waarom niet wat extra moeite doen om je kind het beste te geven.

Je haalt zo ongelovelijk idiote vergelijkingen aan. Vergelijk je nu werkelijk FV met kind alleen in bad laten, geen gordel om in auto ed???

En kan je dan ook maar beter niet zwanger worden omdat het zo lullig is tov de vrouwen die niet zwanger kunnen raken? Das net zo een kul dat je maar bv moet geven omdat het zo lullig is anders voor diegene die het wel willen maar niet kunnen.

Kom wel met zinnige argumenten. Want tot nu toe haal je nog niets aan wat FV onderuit haalt. Het is persoonlijk. Het is geen mishandeling, het is niet slecht.
quote:witbloempje schreef op 30 augustus 2009 @ 17:05:

borstvoeding is het allerbeste wat je je kind kan geven!!!!! en ik neem aan dat je voor je kind het allerbeste wilt. teminste dat zou je als ouder moeten willen.

als je voldoende melk hebt, en als je er aan denkt om de vitamines D+K bij te geven en als het lukt en je niet gefrustreerd raakt.

Dat je er geen zin in hebt of het vies vind is geen argument om het niet te doen vind ik.

daarnaast is het ook nog zo dat het veel gezonder is voor de moeder.

volgens mij komen vrouwen die geen bv geven ook best goed uit de kraamperiode, hoor

het voorkomen van tepelkloven en etc, is gewoon een kwestie van een goede voorbereiding op de borstvoeding.

Leest van te voren een aantal boeken over borstvoeding en zorg dat je van te voren weet hoe jeje kindje moet aanleggen.

Goed aanleggen, wegmasseren etc. helpt ongetwijfeld maar dat is nog altijd geen garantie, evenmin voor borstontstekingen.

tepelkloven worden meestal veroorzaakt door het verkeerd aanleggen van de baby.

borsvoeding is makkelijker dan het geven van flesvoeding, je hoeft snachts je bed niet uit om je kind te voeden en melk klaar te maken, en je hoeft ook geen flessen en etc uit te koken, je hoeft het niet te kopen, dus het bespaart je veel geld en tijd!

je kunt gaan en staan waar je wilt, je hoeft geen flesvoeding mee te nemen en je hoeft ook geen rekening te houden met het zoeken naar een lokatie om je flesvoeding op te warmen.

en je moet er altijd zelf wakker voor worden, en je partner kan niet voeden, en je oppas kan niet voeden en als je geld moet uitgeven aan flsjes en kolfapparaten ben je ook veel geld kwijt

Je baby kan gevoed worden wanneer hij/zij daar behoefte aan heeft, je mag borstvoeding namelijk onbeperkt geven, zoveel als je zelf wilt dus, en flesvoeding niet. dus als je flesvoeding geeft en je kindje heeft trek en het is nog geen voedingstijd zit je met een huilbaby opgescheept.

daar is verzwaarde voeding voor, of anti-krampjes voeding, of anti-spuug voeding, wat ze nog niet voor de bv hebben ontwikkeld

de band tussen moeder en baby word versterkt door borstvoeding.en die van vader en baby wordt minder versterkt dan wanneer ouders het afwisselen

kortom, voor beiden is wat te zeggen, en ik vind het zo snel verzanden in de discussie "ben ik goed voor mijn kind of niet? " alsof iedere fv moeder haar kind bewust tekort doet.
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 17:16:

[...]

Borsten worden zwaarder tijdens een zwangerschap al Klopt en ook tijdens de eerste dagen dat je sowieso stuwing hebt (wel of geen bv) Maar de langere periode, het slinken en groeien van de borsten kunnen wat rek eruit halen. Zelfde als te snel lijnen en aankomen zeg maar
Hè, gelukkig, de discussie is weer op het normale Viva-peil. Zo genuanceerd en vriendelijk in het begin, dat houden we niet vol.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 17:18:

[...]

Klopt en ook tijdens de eerste dagen dat je sowieso stuwing hebt (wel of geen bv) Maar de langere periode, het slinken en groeien van de borsten kunnen wat rek eruit halen. Zelfde als te snel lijnen en aankomen zeg maar Daarom heb ik 2.5 jaar borstvoeding gegeven, was bang om te stoppen
quote:Solomio schreef op 30 augustus 2009 @ 17:19:

Hè, gelukkig, de discussie is weer op het normale Viva-peil. Zo genuanceerd en vriendelijk in het begin, dat houden we niet vol.

Zo erg is het ook nog niet hoor, hoef nog geen modder van mijn scherm te vegen.
quote:Solomio schreef op 30 augustus 2009 @ 17:19:

Hè, gelukkig, de discussie is weer op het normale Viva-peil. Zo genuanceerd en vriendelijk in het begin, dat houden we niet vol.Ik vind het soms net een schoolplein
Ik ben een slechte moeder, want gerookt in de zwangerschap.

Ik ben een goede moeder, want bv gegeven.

Ik ben een slechte moeder, want de kinderen zitten nu aan een zak chips omdat ik geen zin heb om te koken.

Ik ben een goede moeder, omdat ze straks wel hun tanden moeten poetsen.

Verder nog iets?

David Dunning
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 17:20:

[...]

Daarom heb ik 2.5 jaar borstvoeding gegeven, was bang om te stoppen

Hahaha

Ik zelf ben al blij dat ik tiet'n heb en bv heb kunnen geven, maar das een ander verhaal.
quote:Solomio schreef op 30 augustus 2009 @ 17:23:

Ik ben een slechte moeder, want de kinderen zitten nu aan een zak chips omdat ik geen zin heb om te koken.

Verder nog iets?Nee, ik denk dat je moederschap zo wel goed uiteen hebt gezet
quote:Solomio schreef op 30 augustus 2009 @ 17:23:

Verder nog iets?Thuisonderwijs Solomio, thuisonderwijs
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 17:16:

[...]

Je haalt zo ongelovelijk idiote vergelijkingen aan. Vergelijk je nu werkelijk FV met kind alleen in bad laten, geen gordel om in auto ed???

En kan je dan ook maar beter niet zwanger worden omdat het zo lullig is tov de vrouwen die niet zwanger kunnen raken? Das net zo een kul dat je maar bv moet geven omdat het zo lullig is anders voor diegene die het wel willen maar niet kunnen.

Kom wel met zinnige argumenten. Want tot nu toe haal je nog niets aan wat FV onderuit haalt. Het is persoonlijk. Het is geen mishandeling, het is niet slecht.

Dat is dus precies wat ik bedoel. Het zijn alleen maar kul-argumenten waarom (de meesten) geen bv willen geven of snel stoppen.

En ik hoef ook niet fv onderuit halen want fv is niet slecht. Als het niet lukt met bv is er ook helemaal geen reden om niet over te stappen op fv.

Maar bv is beter dus ik snap niet waarom mensen niet gewoon wat meer moeite doen om dat te geven.
quote:twaalfseptember schreef op 30 augustus 2009 @ 17:31:

[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel. Het zijn alleen maar kul-argumenten waarom (de meesten) geen bv willen geven of snel stoppen.

En ik hoef ook niet fv onderuit halen want fv is niet slecht. Als het niet lukt met bv is er ook helemaal geen reden om niet over te stappen op fv.

Maar bv is beter dus ik snap niet waarom mensen niet gewoon wat meer moeite doen om dat te geven.Tja, wat voor jou een kul-argument is, is voor de ander gewoon een heel goed argument (ja, logisch). Je komt nogal veroordelend over.
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 17:29:

[...]

Thuisonderwijs Solomio, thuisonderwijs Maakt dat thuisonderwijs mij een goede of een slechte moeder?

David Dunning
He meiden, niet zo relativerend en begrijpend allemaal. Ik zat net zo lekker op mijn veroordeel-stoel.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:twaalfseptember schreef op 30 augustus 2009 @ 17:31:

[...]

Maar bv is beter dus ik snap niet waarom mensen niet gewoon wat meer moeite doen om dat te geven.

Ben ik nou gek?

Je hele vergelijking klopt niet. Sterker nog, zijn zelfs beledigend.
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 17:34:

He meiden, niet zo relativerend en begrijpend allemaal. Ik zat net zo lekker op mijn veroordeel-stoel.Zit best lekker
kan beledigend zijn maar ik vind yek, nu eenmaal geen goed argument tegen bv
quote:Solomio schreef op 30 augustus 2009 @ 17:33:

[...]

Maakt dat thuisonderwijs mij een goede of een slechte moeder?Dat zou ik aan de experts hier overlaten
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 17:37:

[...]

Dat zou ik aan de experts hier overlaten

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven