Stap voor stap: kleine plannen, grootse toekomst

21-07-2009 16:28 2152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, speciaal voor Moonlight, IrisH en de anderen die Iry's topic een beetje vervuilden met onze plannen en kleine minisuccesjes

Uiteraard voor iedereen bedoeld, niet enkel bovengenoemde.

Waar het om draait? In een dal zitten, lusteloos zijn en eruit willen komen. Over ineens teveel doen en dan weer inzakken. Over faalangst. Je mislukt voelen. Maar ineens beseffen dat je, als je elke dag een klein stapje zet, je doel ook wel bereikt. Carpe diem, en globale plannen. Doelen hebben, maar bewust niet teveel doelen in 1 keer en geen onmogelijke deadlines creeeren.

Dus gooi je stappenplan neer, je wensen, hoe je dat wil bereiken, adviseer en motiveer elkaar, er is plaats om te lachen, te huilen, voor succes en mislukking.

Was getekend: een succesvolle mislukkeling
Goeiemorgen..

Ik wilde er niet uit, bah, geen zin in. Ben ik er eindelijk uit, doet dat @#$%&&** internet het weer niet GRRRR!!!

Heb het gefixt, appeltje eitje met vriend aan telefoon.

Ik heb dat DigiD jaren geleden aangemaakt, nog nooit iets mee gedaan. Troost je Moon, mijn administratie was op orde toen ik hier kwam wonen, nu is alle inkomende post een grote stapel op het bureau. En een grote stapel in een kast omdat vriendlief een feestje gaf en hij wilde de troep weg hebben. Ik ben safe, bij mij gaat alles automatisch dus wat ik binnenkrijg is vaak niet belangrijk.

Ibi wat goed! En wat raar van die apotheek zeg.. Heb je trouwens al weer met je hond gelopen?
Netjes Choco, dat je het gefixt hebt!

Mijn administratie is echt een probleem, eigenlijk. Sinds ik te maken kreeg met UWV en diverse verhuizingen, IBG-gedoe, Wajong etc., snap ik het zelf gewoon niet meer.

Dat in combinatie met weinig ruimte om er eens goed voor te gaan zitten, faalangst dat ik het allemaal toch niet goed regel... pfffff...

Zat al te denken, zal ik hier een topic over openen. Maar alle tijd die ik besteed aan dat topic doe ik dus alweer niks nuttigs.

Ik weet nu in ieder geval hoe ik een nieuwe DigiD aanvraag. Maar dan kan ik m dus over ongeveer een week pas activeren. Dus moet ik eigenlijk nu al inplannen dat ik volgende week een dag administratie ga doen.

Ik heb wel een geweldige maatschappelijk werkster hoor. Maar dingen als DigiD aanvragen moet ik gewoon zelf doen, en dat kan ik ook zelf. En ik kan haar toch ook niet vragen hier in huis mijn papieren bij elkaar te zoeken en in een map te stoppen

Heb zelfs een vriendin en een nichtje die me wel zouden willen helpen hierbij, maar dan denk ik: voor hen is het toch net zoveel uitzoekwerk als voor mezelf? Kan ik het net zo goed zelf doen. Maar dan gaan er zo weer maaaanden overheen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Huisarts had het gister over dat ik dingen moet doen. Eerste wat ze zei was: al doe je maar 15 minuutjes je rekeningen opbergen. Had het ff niet meer! Keek vriend aan met een blijk van: nope, dat ga jij doen vriend! Ik doe het steeds en jij maakt er een zooi van!

En als je nou elke dag bijv. 20 blaadjes opbergt? Dan kom je er vanzelf wel doorheen?
Ehm... ik ga even Alfred kijken. Weet niet of dat voor jou ook iets is, Choco?

Later terug
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alfred? Misschien als je me verteld wat het is (later, als je terug bent) want ik heb zie 2 dingen voor me. Alfred J. Kwak en iets van vroeger. Een soort van oranje beest met lange snuit. From space. Of was dat geen Alfred?

Heb het al gevonden haha..
anoniem_77625 wijzigde dit bericht op 01-09-2009 11:36
Reden: tv staat aan op Alfred
% gewijzigd
Het enige dat me ervan bijgebleven is, is dat die leeuw met die kroon een grote tv in de muur had. Hahaha....

Ja we hadden het laatst over Alfred in dit topic. En toen ging ik ff zitten om te relaxen, half uurtje geleden, en viel met mijn neus in de boter! Deze aflevering had ik vroeger opgenomen (toen hadden we net een nieuwe videorecorder) en heb m toen wel 100 x bekeken. Grappig want nu kijk ik er heel anders naar.

Goede tip heb je. Inderdaad: iedere dag iets doen, scheelt al.

Probleem is een beetje: waar doe ik het? Heb het nu op de eettafel uitgestald, maar daar moeten we vanavond eten. En als moeder thuis is zit die ook vaak aan tafel dingen te doen.

Heb zelf wel een bureau maar daar ligt al zoveel zooi op. En vind t eigenlijk prettiger om die papierentroep niet in de buurt van mijn bed te hebben. Weet zeker dat ik er dan van ga dromen

Mijn broertje wil zijn bureau verkopen en was gisteren aan t bedenken waar het tot die tijd moet staan. Dus misschien is dat een idee, dat we dat beneden zetten en ik het even mag gebruiken, tot iemand er belangstelling voor heeft. Zal het m vanmiddag wel vragen.

Broertje en ik zijn samen wel een goed team. Gisteren ook best leuk zitten praten. Hij ergert zich aan dingen van ouders waar ik me ook aan erger, maar geprobeerd heb bij neer te leggen. Normaal zijn we meestal niet met zijn 2-tjes dus spreken we elkaar niet over dat soort dingen. Gisteren wel even en dat was fijn

Nou dan ga ik maar even met de DigiD prutsen. Zal gebruikersnaam en wachtwoord maar ergens opschrijven. Niet slim, ik weet het, maar weet niet hoe ik het anders moet onthouden.
quote:chocolover schreef op 01 september 2009 @ 11:47:

Het enige dat me ervan bijgebleven is, is dat die leeuw met die kroon een grote tv in de muur had. Hahaha....Ha ja dat soort grote TV's waren vroeger alleen voor koningen
Kun je het niet in een email naar jezelf sturen? En die dan in een mapje? Zo deed ik dat meestal.. Mapje aanmeldingen ofzo maken en je vind het altijd terug.

Ik gooi het altijd op de bank en op de tafel die ernaast staat. Moet je wel een grote bank hebben. En anders op de grond?

Maar waar heb je het nu dan? Is het al een grote stapel? Zo ja, dan pak je er toch een beetje vanaf en dat doe je op de tafel? Daar ben je wel klaar mee voor het eten hoor!
Nou dat was een fluitje van een cent. DigiD aangevraagd!
Fijn dat je met je broertje hebt gepraat. Ik weet hoe het is om terug te moeten naar je ouders als je al zelfstandig hebt gewoond. Das geen pretje af en toe.

Ik heb nog steeds niks gehoord van familie. Gelukkig kun je je vrienden wel zelf uitkiezen he!
Dat is ook wel een goede tip inderdaad, om het in de email te bewaren.

Heb het nu in mijn agenda geschreven als een soort codetaal. Ik snap het maar een ander zal het niet snappen.

Het staat nu in dozen. Het gaat niet zozeer om het opbergen van de dingen, maar om de regeldingen. Ik moet er telefoontjes bij plegen, formulieren invullen, etc etc.

En zo'n formulier moet je dan weer eerst aanvragen, en uitzoeken hoe dat moet omdat ik een uitzonderingsgeval ben, blabla.

Misschien denk ik er veel te moeilijk over hoor, dat kan ook. t Is in ieder geval niet mijn hobby.
Rare familie heb je.

Bij mij is het andersom: er zijn tijden geweest dat ik eigenlijk niks met ze te maken wilde hebben omdat ik even wat dingen op een rijtje moest krijgen. Juist op dat soort momenten gaan ze er heel erg bovenop zitten.

Zoals iemand zei die bij mij op de afdeling zat, tijdens GGZ-opname: Ze pakken je helemaal in. En ze doen het uit liefde, maar je kunt geen kant op.

(En dat had hij heel goed gezien)
Oh regeldingen zijn vervelend ja. Ik moet eigenlijk mijn school bellen. Vrijdag is mijn eerste lesdag. Maar wat vertel ik? Hoe reageren ze? Ik wil niet stoppen, dat zou nog een klap in mijn gezicht zijn. Half jaar uitstellen liever ook niet. Weet het dus niet en stel het ook steeds uit.

Pff.. Vriend belde me net. Gesprek gehad op werk. Hij vind het heel moeilijk om zn hoofd bij het werk te houden omdat hij zich continu afvraagt of het goed met me gaat. Heb hem al uitgelegd dat als het niet goed gaat, ik hem bel of ga slapen. Het gaat rustiger in mijn hoofd dus beter. Maar hij maakt zich enorm druk. Op zo'n moment zou ik liever vrijgezel willen zijn want hij mag gedeeltelijk de ziektewet in om hier bij mij te zijn. Heel lief natuurlijk maar hjij mag zijn baan niet kwijtraken want dan kunnen we ons huis niet betalen. Zou toch ook weer niet vrijgezel willen zijn omdat ik niet meer zonder hem kan. Da's ook best eng eigenlijk. Maar goed, ik weet het even niet. Lief en goed bedoeld aan de ene kant, beklemmend aan de andere en ertussen in fijn dat hij er dan weer zal zijn.

Adem in, adem uit. Broodje moet op. Kan niet eeuwig leven op eierkoeken.
Gelukt met je broodje? Ik ga nu even op je post reageren, staan hele herkenbare dingen in!
Wat je school betreft: Kun je zeggen dat je NU ziek bent en dat je nog niet weet hoe lang het kan gaan duren?

Maar dat het wel zijn tijd nodig heeft.

Je kunt als het om school gaat, er wel bij zeggen dat het te maken heeft met klachten van psychische aard. Je bent echt de eerste op die school niet die dat heeft hoor.

Zou niet denken aan stoppen. Dat is nu helemaal niet aan de orde. Als het weer beter gaat, dan maak jij misschien fluitend die school af. Niet druk om maken.

Kan me helemaal voorstellen dat je wel en niet blij bent met je vriend, tegelijk.

Er is een topic over een forumster met depressieve vriend. Toen heb ik ook eerlijk gezegd: Blij dat ik geen vriend had in die tijd. Had niemand mee willen slepen in mijn ellende.

Ik heb mijn ouders belast met mijn ziekte, dat wel. Maar dat zou ook gebeurd zijn als ik wel een vriend had gehad. Moeder vond het ook heus niet leuk als zij uit haar werk kwam en ik dronken in bed lag, of wel net uit bed was (maar dan ook dronken). Dat dronken zijn dat merkte ze trouwens niet zozeer, wel dat ik raar was.

Later heeft ze een keer haar werktijden aangepast zodat ik niet alleen thuis zou zijn. Heeft ze daar gedoe mee gekregen op t werk. Heel erg maar ik deed t niet expres allemaal.

En er waren natuurlijk ook andere oplossingen te bedenken, bijv iedere ochtend om 10 uur iemand op bezoek laten komen. Of iemand van GGZ iedere ochtend. Nouja, die tijd is voorbij.

Vorige week goed gesprek met iemand gehad, waarin ik ook vertelde dat ik t wel erg vind dat ik mijn ouders zo belast heb. Hij zei: geloof me, ik zie nog veel ergere dingen bij families. Jij bent er nog, je hebt een goed stel hersens, wat dat betreft valt jullie situatie alles mee.

(En nee, je mag niet altijd alles relativeren, maar toch)

Choco, ik vind dat je best redelijk klinkt. Veel beter dan vorige week. Je zag enorm op tegen een dag alleen, en zie: het gaat wel. Je bent zelfs in staat om mij adviezen te geven over mijn administratie

Bedenk: hoe lang de dag ook duurt, hij tikt toch langzaam voorbij. Als je depressief bent leef je van dag tot dag, sleep je jezelf er doorheen tot het weer avond is. En dan na een heleboel dagen komt er een moment dat je weer ergens van geniet, en vanaf dan gaat het beter.

Toch wel erg fijn dat je zo'n lieve vriend hebt hoor. Ik zou idd heel hard proberen of hij zijn baan kan houden, anders zit je met nog grotere problemen.

En jij, heb jij nog recht op iets van ziektegeld ofzo? (nee niet leuk om uit te zoeken, maar wie weet)

Ik weet er een klein beetje vanaf... als je niet weet waar te beginnen kan je in ieder geval op het forum dingen vragen.
Ik ga morgen mijn school bellen. Probeer ik.

Ja ik voel me ook iets beter. Maar dat is mijn valkuil, denken dat ik dan ook beter ben. Dat ben ik niet maar ik twijfel dan weer of ik wel depressief ben. Omdat ik me wat beter voel. Stom he?

Hij houdt zijn baan wel denk ik. Ze denken juist erg met hem mee. Ik ziekengeld? Ik krijg loon van mijn werk? Toch?
Ah, okee. Als je gewoon een vaste baan had dan is dat idd geregeld.

Volgens mij kun je wel stellen dat je depressief bent. Zo'n bui als je vorige week had, dat hoort wel bij depressie. Die heb je niet zomaar als je je dag niet hebt ofzo.

Probeer te genieten van de tijd die je nu voor jezelf hebt. Beetje Alfred kijken enzo

Cocoonen (hip woord)

Misschien gaat je depressie snel over, dat is alleen maar mooi!
Geen vaste baan maar contract loop tot juni volgend jaar (ivm opleiding).

Ja ik weet dat ik depressief ben. En daarom moet ik maar denken dat het snel over gaat als ik goede dagen heb. En anders niet, jammer dan. Ooit komt het goed!

Wat is cocoonen? *Denkt aan mezelf inwikkelen in dekens en op de bank liggen*

Ik ga van de pc af, merk dat ik vervelend word dus wacht even je berichtje af en dan ga ik iets anders doen.

I'm out. Ik ga douchen en een oxazepam nemen want mijn lichaam word me te druk.
anoniem_77625 wijzigde dit bericht op 01-09-2009 13:39
Reden: ga het wel googlen
% gewijzigd
Cocoonen: dat ja!

Vorig jaar zag ik ineens in tijdschriften dat woord opduiken. Als je een dag in huispak op de bank gaat hangen heet dat ineens cocoonen. En dan moet je natuurlijk een huispak aanschaffen, en allerlei gezichtsmasktertjes, en een stapel DVD's, en boeken, en een plaid, en een zachtere bank. (Ja het moet wel commercieel blijven allemaal, zo'n woord bedenken ze niet voor niks).

Maar het klinkt wel hip toch, cocoonen. Terwijl je eigenlijk gewoon depressief voor je uit zit te staren, whatever.

Ik ga zo even douchen en dan boodschappen doen. Tante kwam vanochtend iets brengen, toen heb ik even snel een spijkerbroek aan getrokken maar verder heb ik nog de out-of-bed-look.
Poeh wat een dag. Gesprek gehad bij een instelling over mijn eetprobleem. Zo hoe bedoel je confronterend!

Daarna de stad in gegaan en daar de markt over.

Lig nu in bed wie is de chef te kijken. Ik schrijf vanavond meer. Heb alles wel gelezen.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Ja dat zal wel moeilijk geweest Ibi! Nou ja, je hebt het overleefd.

Ik wist eigenlijk niet dat je een eetprobleem had (hebt). Dacht alleen depressie. Kwam de depressie voort uit het eetprobleem? En heeft jouw eetprobleem een naam (stickertje)?

Wat je niet wilt zeggen, vooral niet zeggen hoor.

Wie is de chef is wel leuk soms he Hangt erg van de groep af vind ik. En als je 1 x gekeken hebt moet je bijna wel de hele week kijken...

Ik heb even boodschappen gedaan en de kip vast in de marinade gezet. Kwam er in de winkel achter dat ik niet t goede lijstje mee had, maar t ging aardig goed. Had wel weer een kramp in mijn darmen middenin de winkel, maar gelukkig ging dat weer over.

En nu word ik even kierewiet van de kat die maar blijft janken. Stom beest. Wil steeds eten maar is al heul groot en heul dik, kan zichzelf nauwelijks nog wassen.

Dus eerst kat naar buiten gooien en dan ga ik tussen het koken door lekker tijdschrift lezen. Had ik ook meteen maar even gekocht
Zo even bijlezen...
Haha, veel succes (sterkte vooral..)
He moon, over je administratie; als je het dan toch per se helemaal alleen wilt doen (iemand die meekijkt is wel net zo handig, voor tips, als wel voor stok achter de deur...) hoe ik het doe:

- heb je ordners? Van die brede met 2 ringen

- heb je tabbladen? Van die goedkope van de Action in leuke kleurtjes, van papier, daar kan je dan op de tab wat schrijven

- heb je een perforator? 2 gaatjes

- heb je een pen?

Dan heb je alles om op te bergen! Ik zal binnenkort eens zeggen hoe ik het heb ingedeeld, bijna hetzelfde scenario (UWV, wajong, IBG) maar in ieder geval 1 map gewone rekening, 1 map spaarrekening, 1 map UWV, Wajong, CIZ, GGZ etc. (de 'ziekte map' ) en 1 map Studie (alles wat ermee te maken had/heeft inclusief wonen etc.) en nog een map maar ik weet niet uit mijn hoofd wat daar in zit haha.

Pak je ordner, schrijf je op de tabbladen de verschillende dingen UWV bijv. heb ik centimeters dik (trouwens belachelijk hoeveel die sturen). Nieuw bovenop, dan kan je het later gewoon erbij doen als je wat nieuws hebt. Per tabblad 1 instantie, geen gefriemel, die dingen kosten niets.

Ook een tab voor diverse dingen gewoon als geheugen (daarachter doe ik even noteren welke abonnementen ik heb opgezegd bijv. die lopen nog wel eens door, of een wachtwoord, of een weet-ik-wat-voor-iets waarvan ik denk 'misschien heb ik dat nog nodig'. Soort rommelverzameling, van die papiertjes die je niet weg kan gooien, want misschien nog nodig, maar ze horen ook nergens bij: diversen.

Voor op de ordner trefwoorden (" UWV, CWI, Wajong, Deeltijd, psycholoog" dan grijp je meteen de goede.

Als je eenmaal alles hebt opgeborgen (rekeningen eerst betalen natuurlijk) dan kan je later je nieuwe post gewoon op een stapel leggen, bijv 1x per week even doorwerken, online betalen (even op de rekeningen schrijven dat je hebt betaald) en meteen opgeruimd.

Geeft een beter gevoel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven