Lunchtest

01-09-2009 20:28 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 26 weken zwanger, en vandaag bij de verloskundige geweest. Nu moet ik binnen 3 weken een zgn. lunchtest laten doen. Dat doen zijn bij een BMI boven de 26. Die van mij is 26,7.

Heb niet echt een vraag, wil alleen mijn frustratie even kwijt, over al dat getest, geprik en ge-onderzoek bij zwangere vrouwen.

Ik ben 26, op licht overgewicht na kerngezond, voel me prima, heb geen zwangerschapskwalen, en om de een of andere reden zit ik iedere 4 weken bij de VK. Voor controle, om bloed te laen prikken, om testen te laten doen enz. enz.

En vanaf volgende week moet ik iedere 3 weken.

Kan ik nou niet even gewoon zwanger zijn !?!?
waar is TO trouwens gebleven? Ik zou nog wel graag antwoord willen op de vraag waarom ze nu niet iedere 3 weken heen wil?
quote:haaasje schreef op 01 september 2009 @ 21:33:

Bij ons is het allemaal afgeschaft. Wegen doen ze niet meer, pies controle eens in de zoveel tijd. Bloed nog maar één keer. Bloeddruk af en toe. Met 5 minuten sta je weer buiten.als ze niets onderzoeken volgens jou en het maar 5 minuten is is het toch geen medicalisering?
Heb ik ook niet gezegd German, zie een paar posts terug.
ik kan dr gewoon niet met mn kop bij dat een aantal aan ZICHZELF denken ipv aan de BABY
Haaasje, bloeddruk is standaard. Als ze dat niet doen zijn ze niet goed bezig.

Wegen is weer zo goed als terug (over de noodzaak verschilt men van mening aangezien ook grote baby een grote rol speelt wat weer niet in verhouding hoeft te staan tot gewicht moeder).

Verder geef je dus aan dat gewicht wel van belang is maar dat to vooral geen lunchtest moet doen omdat dit gemedicaliseer is terwijl vk dit bedenkt n.a.v. haar gewicht? Je spreekt jezelf tegen. Op alle niveau's. Dat je niet voor een vlokkentest of punctie zou gaan slaat natuurlijk helemaal als tang op Dirk. Daar hebben we het hier niet over. We hebben het over de 4 wekelijkse, 3 wekelijkse, 2 wekelijkse en wekelijkse controles van de verloskundige.
quote:Mamasaar schreef op 01 september 2009 @ 21:33:

[...]

Nee, ik vind jou een trut omdat je er een geldkwestie van maakt. Vind je een domme muts omdat je niet alles uit de kast wilt trekken voor de veiligheid van je kind. Oerdom vind ik je.

Volgens mij gaat het in deze niet om de veiligheid van mijn kind!!

Ik ben namelijk helemaal niet zwanger! Er zijn een aantal testen die de veiligheid van het kind beslist niet garanderen. Neem een vlokkentest of vruchtwater punctie. Moedwillig een gat prikken in de leefwereld van je baby, dat snap ik dus niet, daar blijf je netjes vanaf. Uit respect voor je ongeboren kind.

Dan mag jij mij oerdom vinden! Dat vind ik helemaal oké!
quote:Fame schreef op 01 september 2009 @ 21:32:

Hoe hebben onze moeders, oma's en al die miljarden vrouwen daarvoor het toch allemaal gered zonder al die testjes.....Wat een bullshit bijdrage. Hoe hoog waren de sterftecijfers toen?
quote:haaasje schreef op 01 september 2009 @ 21:40:

[...]

Ik ben namelijk helemaal niet zwanger! Er zijn een aantal testen die de veiligheid van het kind beslist niet garanderen. Neem een vlokkentest of vruchtwater punctie. Moedwillig een gat prikken in de leefwereld van je baby, dat snap ik dus niet, daar blijf je netjes vanaf. Uit respect voor je ongeboren kind.

Dan mag jij mij oerdom vinden! Dat vind ik helemaal oké!Echt, jij bent de eerste die hier begint over een VT of VP. Wij hadden het over eerste lijns controles (verloskundige dus).
***wil een heleboel typen...maar doe het maar niet....***
quote:haaasje schreef op 01 september 2009 @ 21:40:

[...]

Dan mag jij mij oerdom vinden! Dat vind ik helemaal oké!

Ik heb met geen woord gerept over een vruchtwaterpunctie! Te weten of je kind het syndroom van Down heeft is ook niet in het voordeel van het kind.

Waar het mij om gaat is dat jij de testen overdreven vindt!

De testen zijn ervoor om de gezondheid van moeder en kind in de gaten te houden. Hun veiligheid!

Wederom heb ik met geen woord gerept dat jij eventueel zwanger zou zijn, dat had ik wel door.

Jij haalt behoorlijk wat dingen door elkaar, vermoeiend hoor.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Suze2 schreef op 01 september 2009 @ 21:40:

Haaasje, bloeddruk is standaard. Als ze dat niet doen zijn ze niet goed bezig.

Wegen is weer zo goed als terug (over de noodzaak verschilt men van mening aangezien ook grote baby een grote rol speelt wat weer niet in verhouding hoeft te staan tot gewicht moeder).

Verder geef je dus aan dat gewicht wel van belang is maar dat to vooral geen lunchtest moet doen omdat dit gemedicaliseer is terwijl vk dit bedenkt n.a.v. haar gewicht? Je spreekt jezelf tegen. Op alle niveau's. Dat je niet voor een vlokkentest of punctie zou gaan slaat natuurlijk helemaal als tang op Dirk. Daar hebben we het hier niet over. We hebben het over de 4 wekelijkse, 3 wekelijkse, 2 wekelijkse en wekelijkse controles van de verloskundige.

Ik heb nergens gezegd dat to geen lunchtest moet laten doen, ik heb gezegd dat het niet verplicht is en dat zij dat zelf moet/mag weten!! En ja, ik vind het vreemd dat de vk bij ons niet meer weegt terwijl je aan de gewichtsverandering kunt zien of er een eventuele indicatie is voor zwsch diabetes. Ik vind niet dat ik mezelf hierin tegen spreek. Niet wegen en wel een lunchtest, dat vind ik niet logisch. (ik weet niet of haar vk haar weegt)

Ze heeft het over de controles maar ook over de testen, ze is verder niet duidelijk geweest over welke testen het gaat dus haal ik de rest er ook maar even bij. Als dat niet aan de orde is, ook goed.
** kan het toch niet laten**

waarom zou je enig risico willen lopen, terwijl een paar testen e.e.a. kunnen uitsluiten (of juist niet)

de testen/onderzoekjes/controles zijn er nu eenmaal in deze tijd, dus maak er gebruik van.

je vergeeft het jezelf toch niet als er bij de geboorte blijkt wel wat mis te zijn?

maar ach wat boeit het... vroeger werden er ook kids geboren (en stierven er vele..incl kraamvrouwen) en ach als je vroeger uberhaubt ziek werd...dan ging je gewoon dood. simpel...
Ze is 26 weken... Dan ben je wel heel erg laat met de testen waar jij het over hebt.

Maar goed, het is duidelijk: je bent niet zwanger, ws ook niet geweest en je bent geen vk. Je roept dus m.i. gewoon maar wat.
ga je toch lekker niet op controle en doe je toch geen lunchtest. Als je het zelf allemaal zo goed weet, waarom dan uberhaupt naar de vk gaan? En inderdaad, 9 van de 10 keer stelt een controle bij de vk niks voor en zijn alle uitslagen goed, maar net die ene keer, pikken ze er toch maar mooi uit. Maar als jij op je gevoel vertrouwt dat je bij die 9 hoort, nou prima toch. Alleen dan inderdaad niet lopen piepen als je helaas pindakaas toch die ene bleek te zijn. En dan dus te laat bent.
En als de vk niet gewogen zou hebben hoe komt ze er dan achter dat to een bepaald BMI heeft? Dat ze gewogen is lijkt me dus duidelijk.....
quote:Suze2 schreef op 01 september 2009 @ 21:49:

En als de vk niet gewogen zou hebben hoe komt ze er dan achter dat to een bepaald BMI heeft? Dat ze gewogen is lijkt me dus duidelijk.....Mss heeft ze zelf gewogen? Bij mijn gyn werd je achter de balie gewogen, kon de hele wachtkamer meeluisteren naar je gewicht. Dat vond ik op z'n zachtst gezegd niet heel fijn. Hoefde ik van de gyn niet meer te wegen, maar ik moest wel zelf mijn gewicht in de gaten houden. Als ik teveel aankwam moest ie dat wel weten natuurlijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
oei solo, dat is idd niet erg prettig nee...
Hier wordt niet gewogen. Bij de intake werd mijn gewicht gevraagd.

Op basis hiervan is toen bepaald dat er een lunchtest gedaan moest worden.
quote:Solomio schreef op 01 september 2009 @ 21:51:

[...]

Mss heeft ze zelf gewogen? Bij mijn gyn werd je achter de balie gewogen, kon de hele wachtkamer meeluisteren naar je gewicht. Dat vond ik op z'n zachtst gezegd niet heel fijn. Hoefde ik van de gyn niet meer te wegen, maar ik moest wel zelf mijn gewicht in de gaten houden. Als ik teveel aankwam moest ie dat wel weten natuurlijk.

Echt? Sjezus wat klote.

Zelfs mijn vriend weet mijn gewicht niet. En aangezien ik dat graag zo wilde houden heb ik aan mijn vk gevraagd of ik mijn gewicht mocht opschrijven...(jaja, is misschien heel raar want hij heeft zijn ogen natuurlijk niet in zijn zak zitten, maar goed, ik vind mijn gewicht nogal genant).
regeltjes en gemiddelden zijn nou eenmaal niet voor niks ontwikkeld. En als je er dan net boven zit, heb je pech, of juist geluk, zo kan je het ook zien, dat je dus net wel extra in de gaten gehouden wordt op basis van ervaringen en kennis.
Gonien, dat is dan geweest om direct te kunnen bepalen of je diabetes had. Heeft weinig met je zwschap te maken aangezien zwschapsdiab meestal pas rond de 24-28ste week ontstaat.
quote:wolletje schreef op 01 september 2009 @ 21:47:

** kan het toch niet laten**

waarom zou je enig risico willen lopen, terwijl een paar testen e.e.a. kunnen uitsluiten (of juist niet)

de testen/onderzoekjes/controles zijn er nu eenmaal in deze tijd, dus maak er gebruik van.

je vergeeft het jezelf toch niet als er bij de geboorte blijkt wel wat mis te zijn?

maar ach wat boeit het... vroeger werden er ook kids geboren (en stierven er vele..incl kraamvrouwen) en ach als je vroeger uberhaubt ziek werd...dan ging je gewoon dood. simpel...

Wolletje, ik neem aan dat jij een heel nare ervaring achter de rug hebt. Ik ga daar dus niet over in discussie, alles wat ik schrijf doet jou pijn.

En nee, dat is geen laffe, domme mutserige actie van mij dat doe ik uit respect.

Ík begrijp heel goed dat jij heel anders naar deze dingen kijkt dan ik.
Hm, het levert al met al wel heftige reacties's op. Het was overigens natuurlijk niet mijn bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten die misschien een kindje verloren hebben of andere medische problemen hebben ondervonden tijdens hun zwangerschap.

Ik realiseer me natuurlijk ook wel dat in de jaren 50 de kindersterftecijfers veel hoger lagen, en dat die testen voor het bestwil van mij en mijn kind zijn.

Maar ondanks dat ik weet dat mijn opmerkingen reactie's oproepen, hoop ik dat we een beetje open kunnen staan voor elkaars mening. Zonder iemand uit te schelden.

En om nog even op een eerdere opmerking in te haken, ik wordt altijd gewogen bij de VK.
quote:Solomio schreef op 01 september 2009 @ 21:51:

[...]

Mss heeft ze zelf gewogen? Bij mijn gyn werd je achter de balie gewogen, kon de hele wachtkamer meeluisteren naar je gewicht. Dat vond ik op z'n zachtst gezegd niet heel fijn. Hoefde ik van de gyn niet meer te wegen, maar ik moest wel zelf mijn gewicht in de gaten houden. Als ik teveel aankwam moest ie dat wel weten natuurlijk.

En om dat weten gaat het nou net. Het maakt niet uit wie je weegt als je het maar in de gaten (laat) houden.

Gezellige toestand bij jou wel Solomio. Men wat zou ik daar ongelukkig van worden....
en juist om die ervaringen zoveel mogelijk te proberen te voorkomen, zijn deze tests en onderzoeken en controles ontwikkeld. Helaas geeft niks zekerheid in het leven en zeker niet bij zwangerschap, maar bepaalde risicoos en ellende kan je van te voren wel opsporen en wat aan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven