Lunchtest

01-09-2009 20:28 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 26 weken zwanger, en vandaag bij de verloskundige geweest. Nu moet ik binnen 3 weken een zgn. lunchtest laten doen. Dat doen zijn bij een BMI boven de 26. Die van mij is 26,7.

Heb niet echt een vraag, wil alleen mijn frustratie even kwijt, over al dat getest, geprik en ge-onderzoek bij zwangere vrouwen.

Ik ben 26, op licht overgewicht na kerngezond, voel me prima, heb geen zwangerschapskwalen, en om de een of andere reden zit ik iedere 4 weken bij de VK. Voor controle, om bloed te laen prikken, om testen te laten doen enz. enz.

En vanaf volgende week moet ik iedere 3 weken.

Kan ik nou niet even gewoon zwanger zijn !?!?
Om de vier weken en om de drie weken is totaal normaal, maar als jij geen zin hebt om in de gaten gehouden te worden, ga je toch lekker niet?
Eeeeh zijn die testen verplicht dan??

Ik had ook licht overgewicht maar ging gewoon naar de controles en dat was dat. Geen ziekenhuiszen, echoos (die waren in mijn tijd nog niet standaard) geen vruchtwaterpuncties, vlokkentesten en meer van dat gedoe.

Waarom moet jij zo vaak getest worden??
Grappig hoe verschillend ervaringen kunnen zijn. Ik vond het juist vervelend dat ik mijn verloskundigen zelden zag, dat mijn schaarse bezoeken aan de diverse dames nooit meer dan vijf minuten in beslag namen, dat er niets onderzocht werd en vooral dat ze mijn naam niet wisten. Ik voelde me een beetje een nummer. Nog steeds eigenlijk. Troost je: welk scenario je ook hebt, het went.
Ach ben blij, nu worden jij en je kindje extra goed in de gaten gehouden. Fijn toch!
Ja, dat vind ik echt.
Ben trouwens wel benieuwd wat ze bij zo'n lunchtest doen. Iemand?
Ja, dat vind ik echt.
om de vier en drie weken is normaal. Tja je kan het ook niet doen, maar dan niet komen zeiken als jij straks ziek bent, zwangerschapsdiabetes krijgt zonder dat iemand het opmerkt, je kind niet goed blijkt te ontwikkelen, je kind helemaal verkeerd ligt voor de bevalling, etc. Die controles zijn er om er voor te zorgen dat moeder en kind de zwangerschap overleven. Maar he als jij het beter weet dan VK dan zou ik zeggen, lekker niet gaan.
wat is een lunchtest?
Niets is verplicht. Ik hoor van andere zwangeren dat alle testen en bezoeken volkomen normaal zijn.

Weet je, ik weet heus wel dat ik niet verplicht ben om alle testen te laten doen, maar de VK raad het aan, en dan doe je het maar. Terwijl het 10 jaar geleden een uitzondering was. Beetje hetzelfde als de 12 en 20 wk echo.

Maar was vandaag gewoon een beetje geirriteerd. En misschien moet ik gewoon tegen de VK zeggen dat ik geen behoefte heb aan die test...

quote:haaasje schreef op 01 september 2009 @ 20:36:

Eeeeh zijn die testen verplicht dan??

Ik had ook licht overgewicht maar ging gewoon naar de controles en dat was dat. Geen ziekenhuiszen, echoos (die waren in mijn tijd nog niet standaard) geen vruchtwaterpuncties, vlokkentesten en meer van dat gedoe.

Waarom moet jij zo vaak getest worden??
Ik zou zeggen: wees er blij mee. Het is toch juist fijn dat alles zo goed in de gaten wordt gehouden. Bij mijn eerste voelde ik de kleine meid bijna niet en was ik juist blij met ieder bezoekje. Even naar het hartje luisteren.

Bij mijn tweede zwangerschap voelde ik de kleine meid heel erg goed en alles verliep super. In overlet met de verloskundige ben ik toen nog een om de vier weken geweest in plaats van om de drie. Dat kan prima in overleg.
Lunchtest mss ivm zwangerschapssuiker?
quote:wolletje schreef op 01 september 2009 @ 20:43:

wat is een lunchtest?Dan testen ze je bloedsuikerspiegel.
quote:Jorina schreef op 01 september 2009 @ 20:45:

[...]

Dan testen ze je bloedsuikerspiegel.ah ok.. dankje!
Ik ga denk ik gewoon aan de VK ga voorleggen om de bezoeken iedere 4 wk aan te houden en de lunchtest over te slaan. Hoef natuurlijk niet helemaal klakkeloos op te volgen wat de VK zegt...
edit:Nevermind, zit alweer een post tussen
quote:Jorina schreef op 01 september 2009 @ 20:46:

Ik ga denk ik gewoon aan de VK ga voorleggen om de bezoeken iedere 4 wk aan te houden en de lunchtest over te slaan. Hoef natuurlijk niet helemaal klakkeloos op te volgen wat de VK zegt...

Precies!!

Natuurlijk is het heel goed om onder controle te zijn maar je kan ook overdrijven.

Per slot van rekening is zwangerschap geen ziekte en mocht er echt iets ergs met je aan de hand zijn dan komt de vk daar echt wel tijdens de gewone controles achter!!
quote:Jorina schreef op 01 september 2009 @ 20:46:

Doe niet zo eigenwijs mens, het gaat om de gezondheid van jou en je kind.

De VK doet dit echt niet voor niks. Heeft behoorlijk wat meer kennis dan jou wat zwangerschap, bevalling en toebehoren betreft.
Ja, dat vind ik echt.
En als dan straks blijkt dat je idd (zwangerschaps)diabetes hebt en een 10-ponder krijgt, met alle risico's van dien, denk je dan niet dat je toch achteraf wel graag even dat lunchtestje had willen doen?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:haaasje schreef op 01 september 2009 @ 20:50:

[...]

Precies!!

Natuurlijk is het heel goed om onder controle te zijn maar je kan ook overdrijven.

Per slot van rekening is zwangerschap geen ziekte en mocht er echt iets ergs met je aan de hand zijn dan komt de vk daar echt wel tijdens de gewone controles achter!!Jij weet ook duidelijk niet waar je over praat.
Ja, dat vind ik echt.
volgens mij is het vrij standaard dat je naarmate je zwangerschap vordert je vaker met kortere tussenpozen een afspraak krijgt. (hier tenminste wel). Is toch ook logisch, het kans op bijv. een zwangerschapsvergiftiging neemt ook toe, daarbij is het wel fijn als je er niet te lang ongemerkt mee rond loopt.

Neemt niet weg dat ik ook wel eens gek word van alle onderzoeken, hier is het nl. nog net een tikje erger, ik word hier om de zoveel weken bijv. ook nog eens op toxoplasmose getest. Maar goed, ik krijg dan wel elke keer als "beloning" een echo.
Ze kan het gewoon even overleggen met de VK, als die deze test toch sterk blijft aanraden wel doen. Als deze zegt dat het eiegnlijk niet echt nodig is bij haar BMI niet doen. Simpel he?

En er zit nog heel wat tussen geen lunchtest doen en een 10 ponder krijgen in....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Oh, shit, is die lunchtest met 26 weken? Ik dacht dat ze me vergeten waren....

Kan je zw.diabetes hebben zonder klachten eigenlijk?
Niet janken als je dan die achterste eruit moet persen he .

Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Overigens zou ik ik die test wel gewoon laten doen hoor. Het is nogal wat als je suiker niet goed is. Of ben je bang voor de uitslag?

Denk eerst aan je kind en dan aan jezelf.
Tja....t is natuurlijk niet voor niets he? Vooral je bloeddruk is erg belangrijk. Wat ik niet zo goed snap is dat je er zo'n probleem van maakt...9 maanden in je leven, zo'n drama zijn die bezoekjes toch niet? duurt 5 min..even een checkup en weer weg. je doet het voor jezelf en je kindje...is dat dan teveel gevraagd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven