Lunchtest

01-09-2009 20:28 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 26 weken zwanger, en vandaag bij de verloskundige geweest. Nu moet ik binnen 3 weken een zgn. lunchtest laten doen. Dat doen zijn bij een BMI boven de 26. Die van mij is 26,7.

Heb niet echt een vraag, wil alleen mijn frustratie even kwijt, over al dat getest, geprik en ge-onderzoek bij zwangere vrouwen.

Ik ben 26, op licht overgewicht na kerngezond, voel me prima, heb geen zwangerschapskwalen, en om de een of andere reden zit ik iedere 4 weken bij de VK. Voor controle, om bloed te laen prikken, om testen te laten doen enz. enz.

En vanaf volgende week moet ik iedere 3 weken.

Kan ik nou niet even gewoon zwanger zijn !?!?
Jorina, waarom zou je het dan niet laten controleren? Hoe weet jij nu al van te voren dat zo'n test onzin en nutteloos is? Die doen ze echt niet voor niks hoor. En als alles goed blijkt te zijn is dat toch alleen maar mooi om te weten?
quote:Suze2 schreef op 01 september 2009 @ 21:58:

Gonien, dat is dan geweest om direct te kunnen bepalen of je diabetes had. Heeft weinig met je zwschap te maken aangezien zwschapsdiab meestal pas rond de 24-28ste week ontstaat.

Volgens mij is bij de eerste bloedtest ook getest op glucose.

Ik ging er van uit dat dat standaard was, maar misschien was dat wel naar aanleiding van mijn gewicht.

Er is na de intake bij mij nooit meer naar mijn gewicht gevraagd. Dus waarom dan toch die lunchtest? Ik neem aan omdat ik bij aanvang van zw.schap al in een risicogroep viel?

Het was in ieder geval niet vanwege klachten of extreme toename in gewicht.

Maar goed, ik ben inmiddels weer 24 weken, dus zal de komende keer als ik op controle ga wel horen of ik weer voor zo'n lunchtest moet.
quote:Jorina schreef op 01 september 2009 @ 22:00:

En om nog even op een eerdere opmerking in te haken, ik wordt altijd gewogen bij de VK.

Dus wat is nou het probleem? Je vk weegt je en ziet dat je (te) snel aankomt en wil graag even testen of dit eventueel zou kunnen komen door zwschapsdiab en jij begint te piepen over onzin?

Ik snap er echt helemaal niks van, echt niet.
quote:Suze2 schreef op 01 september 2009 @ 21:49:

En als de vk niet gewogen zou hebben hoe komt ze er dan achter dat to een bepaald BMI heeft? Dat ze gewogen is lijkt me dus duidelijk.....Vermoedelijk is TO gewoon licht hysterisch omdat ze nu onder de noemer overgewicht geschaard wordt volgens het BMIlijstje.
quote:gonien schreef op 01 september 2009 @ 22:03:

[...]

Volgens mij is bij de eerste bloedtest ook getest op glucose.

Ik ging er van uit dat dat standaard was, maar misschien was dat wel naar aanleiding van mijn gewicht.

Er is na de intake bij mij nooit meer naar mijn gewicht gevraagd. Dus waarom dan toch die lunchtest? Ik neem aan omdat ik bij aanvang van zw.schap al in een risicogroep viel?

Het was in ieder geval niet vanwege klachten of extreme toename in gewicht.

Maar goed, ik ben inmiddels weer 24 weken, dus zal de komende keer als ik op controle ga wel horen of ik weer voor zo'n lunchtest moet.

1e test idd ook glucose meeting maar lunch/ontbijtcurve geeft echt een veel beter beeld. Dat zal inderdaad met je oorspronkelijke gewicht te maken gehad hebben.

Als je nu gewoon gemiddeld aankomt en je kind niet echt groot lijkt zullen ze nog wel even geen test doen denk ik.
quote:haaasje schreef op 01 september 2009 @ 22:00:

[...]

Wolletje, ik neem aan dat jij een heel nare ervaring achter de rug hebt. Ik ga daar dus niet over in discussie, alles wat ik schrijf doet jou pijn.

En nee, dat is geen laffe, domme mutserige actie van mij dat doe ik uit respect.

Ík begrijp heel goed dat jij heel anders naar deze dingen kijkt dan ik.

ja bij de eerste nare ervaringen zowel tijdens de zw.schap en bevalling en erna.

bij de 2e een top zw.schap/bevalling ed gehad.

maar zelfs zonder deze ervaring met de eerste denk ik er nog zo over hoor.

want voor er uberhaupt probs optraden was ik blij met de controles en testjes. gaf me een prettig gevoel dat ik en mn kind in de gaten werd gehouden. nogmaals toen speelde er nog niks van problemen.

ik snap gewoon echt niet waarom mensen uberhapt een risico willen lopen terwijl de controles enzo ervoor zijn om evt problemen te voorkomen.

ps niet alles wat je schrijft doet me pijn hoor. heb alles gelukkig aardig goed kunnen verwerken.
quote:Star schreef op 01 september 2009 @ 22:04:

[...]

Vermoedelijk is TO gewoon licht hysterisch omdat ze nu onder de noemer overgewicht geschaard wordt volgens het BMIlijstje.Star, das vals! HCG-belast zeker???

Hm, het levert al met al wel heftige reacties's op. Het was overigens natuurlijk niet mijn bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten die misschien een kindje verloren hebben of andere medische problemen hebben ondervonden tijdens hun zwangerschap.

Ik realiseer me natuurlijk ook wel dat in de jaren 50 de kindersterftecijfers veel hoger lagen, en dat die testen voor het bestwil van mij en mijn kind zijn.

Maar ondanks dat ik weet dat mijn opmerkingen reactie's oproepen, hoop ik dat we een beetje open kunnen staan voor elkaars mening. Zonder iemand uit te schelden.

En om nog even op een eerdere opmerking in te haken, ik wordt altijd gewogen bij de VK.

Maar wat is nou precies jouw probleem???

Als iedereen (een enkele uitzondering daargelaten) zegt dat het gewoon veel en veel beter is om de controles te laten doen, waarom zou je dan eigenwijs willen zijn?

Zoals ik al zei, het gaat om de gezondheid van zowel jou als je kind. En dat "offer" dat je moet brengen is nog wel zooooo klein.

Kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand hier problemen mee heeft.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Suze2 schreef op 01 september 2009 @ 22:06:

[...]

Star, das vals! HCG-belast zeker??? HCG-belast, zo mooi hè, die titel
quote:Star schreef op 01 september 2009 @ 22:08:

[...]

HCG-belast, zo mooi hè, die titel Oooooo dan mag ik dubbelop meedoen!
Ja, dat vind ik echt.

Hm, het levert al met al wel heftige reacties's op. Het was overigens natuurlijk niet mijn bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten die misschien een kindje verloren hebben of andere medische problemen hebben ondervonden tijdens hun zwangerschap.

Ik realiseer me natuurlijk ook wel dat in de jaren 50 de kindersterftecijfers veel hoger lagen, en dat die testen voor het bestwil van mij en mijn kind zijn.

Maar ondanks dat ik weet dat mijn opmerkingen reactie's oproepen, hoop ik dat we een beetje open kunnen staan voor elkaars mening. Zonder iemand uit te schelden.

En om nog even op een eerdere opmerking in te haken, ik wordt altijd gewogen bij de VK.Maar wat is je mening nou eigenlijk? Want je gaat nergens op vragen in.
quote:Suze2 schreef op 01 september 2009 @ 22:05:

[...]

1e test idd ook glucose meeting maar lunch/ontbijtcurve geeft echt een veel beter beeld. Dat zal inderdaad met je oorspronkelijke gewicht te maken gehad hebben.

Als je nu gewoon gemiddeld aankomt en je kind niet echt groot lijkt zullen ze nog wel even geen test doen denk ik.

Dat vraag ik me af. Ik was toen met 24 weken pas 4 kilo aangekomen en mijn kindje werd als erg klein ingeschat.

Maar goed, dat is verder niet al te boeiend.

Mijn BMI is blijkbaar dusdanig dat ik in de risicogroep val.

(En dát valt soms wel eens verkeerd. Ik sport 3x per week, heb een goede conditie, eet en leef gezond, maar tóch, op basis van je gewicht (BMI) weten mensen dat je "ongezond" bent.)

Maar goed, dat is in dit geval niet zo aan de orde, als op basis van cijfers blijkt dat ik een hoger risico loop om zw.diabetes op te lopen, dan laat ik dat wel testen.
quote:Star schreef op 01 september 2009 @ 22:08:

[...]

HCG-belast, zo mooi hè, die titel Ja leuk issie he? Ik nog 5 weken! Jij nog maar 2 . En Mamsaar is helemaal wijs
Gonien, sja, je hebt gelijk hoor. Je gewicht zegt niet altijd iets over je gezondheid. Na, keertje extra controle kan ook geen kwaad, toch?
Zijn we nou een clubje?
Ja, dat vind ik echt.
Een groepje! Een groepje!
huh? je kunt niet 'even gewoon zwanger zijn' omdat je iedere 4 weken naar de verloskundige moet???

Jeminee, de overige 3 weken, 6 dagen en 23 uur (per 4 weken) kun je 'gewoon zwanger zijn'. Wat is nu in hemelsnaam je probleem? Het is toch alleen maar goed dat ze jouw conditie en die van je baby in de gaten houden?

En voor wat betreft die lunchtest is al genoeg gezegd denk ik. Ook dat is in het belang van jou en de baby, ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat iemand daar een probleem mee zou hebben. Wees blij dat de medische zorg zo goed is als hij is in NL (en nee, ik heb geen nare ervaringen, maar ik vind dit gewoon echt bizar!)
Overigens is die lunchtest ook verschillend per praktijk; ik heb er nog nooit iemand over gehoord (dat het standaard vanaf BMI 26 zou gebeuren dus).
quote:Suze2 schreef op 01 september 2009 @ 22:15:

Gonien, sja, je hebt gelijk hoor. Je gewicht zegt niet altijd iets over je gezondheid. Na, keertje extra controle kan ook geen kwaad, toch?Neuh, maar ze moeten wel beter gaan leren prikken daar in het zh...;-) En ach, anderhalf uur zonder dreinende dreumes (die hier al rondkruipt) een broodje eten is best relaxt.
quote:Mamasaar schreef op 01 september 2009 @ 22:15:

Zijn we nou een clubje? Oh, dan wil ik er ook bij hoor! Ik ben nog een week of 7 belast
The time is now
Banda, eerst een mening (en wel een beetje felle graag, anders ben je gewoon een huilie) over dit topic en dan hebben we het er nog wel eens over
quote:Banba schreef op 01 september 2009 @ 22:19:

[...]

Oh, dan wil ik er ook bij hoor! Ik ben nog een week of 7 belast Leuk! Vind ik sowieso een strak plan. Kunnen we een hormonaal front vormen
Ja, dat vind ik echt.
quote:Star schreef op 01 september 2009 @ 22:17:

Overigens is die lunchtest ook verschillend per praktijk; ik heb er nog nooit iemand over gehoord (dat het standaard vanaf BMI 26 zou gebeuren dus).Is ook niet zo hoor. Kind zal ook wel flink zijn of haar BMI is van 20 naar 26 gegaan in een paar weken. Cijfer 26 is niet zaligmakend, het verloop naar de 26 en groei kind samen bepalen de noodzaak voor curve.
quote:Suze2 schreef op 01 september 2009 @ 22:22:

Banda, eerst een mening (en wel een beetje felle graag, anders ben je gewoon een huilie) over dit topic en dan hebben we het er nog wel eens over Ja maar, ja maar..... die had ik al gegeven hoor!! Ergens op pagina 4 geloof ik.
The time is now
quote:Suze2 schreef op 01 september 2009 @ 22:23:

[...]

Is ook niet zo hoor. Kind zal ook wel flink zijn of haar BMI is van 20 naar 26 gegaan in een paar weken. Cijfer 26 is niet zaligmakend, het verloop naar de 26 en groei kind samen bepalen de noodzaak voor curve.Precies. Zal dus wel nodig zijn in geval van TO, al lijkt ze dat niet helemaal te (willen) begrijpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven