wanneer beginnen met het echte voorlichten?

02-09-2009 18:31 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen (5, 7, 9) weten dat baby's uit moeders buik komen, en dat je daarvoor moet 'vrijen' met een papa . Ze weten echter de details van het vrijen nog niet en vragen daar eigenlijk ook niet naar.

Nu zit mijn oudste zoon in groep 7 (heeft een groep overgeslagen), en daar wordt binnenkort ook voorlichting gegeven. Nu wil ik dat eigenlijk zelf ook best doen, maar hij heeft totaal nog geen vragen/interesse op dat gebied. Hij is in vergelijking met z'n klasgenoten ook echt jong.

Mijn vraag is, wanneer zijn/zouden jullie hiermee beginnen? Ik bedoel dan het uitleggen wat sex precies is, wat er dan gebeurt, en misschien termen uitleggen als menstruatie/mastrubatie/ pijpen/ beffen/ klaarkomen ed.

Graag wil ik open zijn, maar wil ze ook niet afschrikken of overdonderen. Ik vind het best moeilijk hoor, vooral dat de oudste er nog helemaal niet mee bezig is. We hebben wel een voorlichtingsboek van Sanderijn v/d Loef, maar die is meer voor jonge kinderen.

Graag jullie advies
Mijn kinderen mogen álles weten!! (ja, dus ook over papas piemel in mamas gaatje enzenz) maar alleen als ze ernaar vragen! En dat komt vanzelf!!

En die heel expliciete vragen....die komen ook vanzelf!
pfff gussie, lastig.

je geeft aan dattie nog wel erg jong is en er geen interesse/vragen over heeft. dan zou ik denk ik het er mooi ff zo bij laten. al die termen is denk ik wel teveel van het goede.

ik zou het gewoon bij het algemene laten, zoals je al hebt uitgelegd aan ze.

op school krijgen ze vast vanzelf vragen erover als ze sexuele voorlichting krijgen...en dan kun je nog snel genoeg daarop inspringen
Menstruatie kan je toch al uitleggen? Ze zien toch wel eens tampons of mvb het winkelwagentje ingaan?

Dan doe je aan de hand daarvan het bloemetjes en bijtjes verhaal, je haalt bij de bieb een boek op hun leeftijden en de vragen zullen vanzelf komen, toch?
Ze mogen van mij ook alles weten, idd als ze vragen. Maar dat is nu juist het probleem. Zoon taalt er niet naar, maar krijgt het dus binnenkort ongevraagd op z'n bordje.
quote:wolletje schreef op 02 september 2009 @ 18:39:

op school krijgen ze vast vanzelf vragen erover als ze sexuele voorlichting krijgen...en dan kun je nog snel genoeg daarop inspringenIk vind het vrij laat, om nog geen voorlichting te hebben gegeven als het op school al wel behandeld gaat worden. Zit het kind daar met z'n oren te klapperen terwijl de rest van de klas het al weet...
quote:gussie schreef op 02 september 2009 @ 18:41:

Ze mogen van mij ook alles weten, idd als ze vragen. Maar dat is nu juist het probleem. Zoon taalt er niet naar, maar krijgt het dus binnenkort ongevraagd op z'n bordje.Zwangere mensen in de buurt? Verliefde pubers? zwangere dieren?

maar krijgt het dus binnenkort ongevraagd op z'n bordje.

ze zullen op school echt niet meteen met zulke termen beginnen lijkt me toch....(pijpen, beffen ed waar je het over hebt in je openingspost)

wel over menstruatie bij meisjes, vruchtbaar zijn, sex/vrijen. veilig vrijen, geslachtsziektes, zwanger raken enzenz

zou er niet meteen te zwaar over denken...hij komt vanzelf met vragen thuis
Moeilijk gussie! Ik ben op dit moment aan het helpen bij het ontwikkelen van een seksuele voorlichting en die is idd voor 10 en 11 jarigen, groep 7 dus. Maar doordat je zoon een klas overgeslagen heeft is hij nog niet zo ver als zijn klasgenoten daarin. Toch zou ik hem van te voren het een en ander vertellen omdat het anders best schokkend kan zijn in de klas.

Leg hem uit wat vrijen is, en vertel hem dat je dit nu verteld omdat ze het er op school over gaan hebben. Woorden als pijpen en beffen zou ik nog niet gebruiken, die worden namelijk ook niet tijdens de voorlichting gebruikt waarschijnlijk.

Vertel ook dat je het snapt als hij het allemaal nog niet snapt maar fat dat met de tijd wel komt en dat hij altijd dingen aan je mag vragen.

Als je nog specifieke vragen hebt over het hoe en wat en woordgebruik enzo vraag maar, ik zit tot over mijn oren in de seks op het moment
kun je niet aan je zoon vragen...op school krijg je voorlichting...wil je dat ik jou daar wat over vertel....
quote:tilalia2 schreef op 02 september 2009 @ 18:42:

[...]

Ik vind het vrij laat, om nog geen voorlichting te hebben gegeven als het op school al wel behandeld gaat worden. Zit het kind daar met z'n oren te klapperen terwijl de rest van de klas het al weet...

hij weet toch dat papa en mama vrijen en dat er dan een baby in mama's buik zit. maw de basis uitleg.

ze geeft zelf aan dattie erg jong is..klas overgeslagen.

teveel van alles zal het alleen maar verwarrender maken voor hem.

ik zelf zou dus de basis vertellen (man-vrouw hebben sex en uitleggen wat sex is. enzenz.) en alle poespas eromheen komt vanzelf
Ik vind 9 (moet eigenlijk deze maand nog 9 worden!) niet te laat om uitgebreide voorlichting te geven.

Maar het probleem ligt denk ik meer in het overslaan van een groep. Hij kan alles cognitief meer dan goed aan, maar juist het soc/emo. aspect niet.
quote:Moordwijf schreef op 02 september 2009 @ 18:45:

Moeilijk gussie! Ik ben op dit moment aan het helpen bij het ontwikkelen van een seksuele voorlichting en die is idd voor 10 en 11 jarigen, groep 7 dus. Maar doordat je zoon een klas overgeslagen heeft is hij nog niet zo ver als zijn klasgenoten daarin. Toch zou ik hem van te voren het een en ander vertellen omdat het anders best schokkend kan zijn in de klas.

Leg hem uit wat vrijen is, en vertel hem dat je dit nu verteld omdat ze het er op school over gaan hebben. Woorden als pijpen en beffen zou ik nog niet gebruiken, die worden namelijk ook niet tijdens de voorlichting gebruikt waarschijnlijk.

Vertel ook dat je het snapt als hij het allemaal nog niet snapt maar fat dat met de tijd wel komt en dat hij altijd dingen aan je mag vragen.

Als je nog specifieke vragen hebt over het hoe en wat en woordgebruik enzo vraag maar, ik zit tot over mijn oren in de seks op het moment Thanks!!

Ze mogen van mij ook alles weten, idd als ze vragen. Maar dat is nu juist het probleem. Zoon taalt er niet naar, maar krijgt het dus binnenkort ongevraagd op z'n bordje.

Dat gaat allemaal in Jip en Janneke taal. En hoogstwaarschijnlijk niet over pijpen en beffen.

Als het zoonlief niet interesseert, glijdt het zó van hem af en gaat hij over een jaartje aan jullie vragen hoe het nou eigenlijk zit.

Wacht het gewoon af jôh, misschien interesseert het hem straks wél als hij de reacties van zijn klasgenoten hoort. En anders vind hij het "gewoon stom" net als aardrijkskunde en taal.
dat is zeker niet te laat gussie.

en idd het probleem ligt aan het overslaan van een groep.

mag ik vragen waarom hij een groep is overgeslagen dan? want je kunt cognitief ontzettend goed zijn, maar ook het sociaal emotionele deel moet passen bij de groep.
quote:haaasje schreef op 02 september 2009 @ 18:49:

[...]

Wacht het gewoon af jôh, misschien interesseert het hem straks wél als hij de reacties van zijn klasgenoten hoort. Maw, ik betwijfel het hij wil later tot 'z'n 40e bij mij wonen en daarna een boerderij opstarten met zusje en broertje :-)
Je hebt ook leuke boeken voor kinderen van zijn leeftijd. Bijvoorbeeld Seks enzo of o Help de pubertijd...

Die kan je natuurlijk ook in huis laten slingeren. Misschien wekt dat vragen op. Kinderen beginnen er inderdaad meestal zelf wel over... Lastig!

Je kan trouwens ook vragen wat hij al weet, soms weten kinderen meer dan je denkt.
Hij is hoogbegaafd wolletje, en het soc./em. aspect ligt idd moeilijk.

We wilden het eerst tegenhouden, omdat hij ook nog eens van eind september is. Maar de psycholoog die hem heeft getest zei dat we hem echt belemmeren als hij niet een groep verder zou gaan. Naast het overspringen krijgt hij ook nog verbreding, want volgens haar kan hij groep 7-8 in 1 jaar doen. dat wilden wij niet, want dan is hij 9 als hij klaar is met de basisschool.

Vorig jaar was het een 5-6 combinatie, dus toen hebben we de knoop doorgehakt. Wel met z'n oude vriendjes in het zelfde lokaal dus. Dit ging heel goed, en hij heeft ook al vrienden uit z'n nieuwe groep gemaakt. Vandaar dat we gewoon maar hebben doorgezet.

Maar ja, het blijft toch lastig....
oke dankje voor je uitleg.

ja das dan moeilijk he...zeker omdat hij sociaal-emotioneel er niet aan toe is.

maar als hij hoogbegaafd is zal hij vast eea begrijpen van de sexuele voorlichting.

maar begrijp dat dit erg lastig is....wat is nou wijsheid he.
moordwijf, heb je nog tips voor een leuk, geschikt boek?

Ik heb het puberboek van Sanderijn v/ Loef al eens ingezien, maar die geeft net iets te veel informatie (dus wel pijpen/beffen)
quote:tilalia2 schreef op 02 september 2009 @ 18:42:

[...]

Ik vind het vrij laat, om nog geen voorlichting te hebben gegeven als het op school al wel behandeld gaat worden. Zit het kind daar met z'n oren te klapperen terwijl de rest van de klas het al weet...

Ja dat had ik dus ook (ik was notabene 10 en zat in de vierde klas (nu groep 6). Mijn moeder had altijd volgehouden dat babies in je buik zitten en 'dat dat daar gewoon groeit'. Kan je zeggen dat ik behoorlijk beledigd was toen de aap uit de mouw kwam. :-)

Ben dus van plan vroeger voor te gaan lichten dan vroegah, alleen komt dochterlief (4,5) zelf nog steeds niet met vragen.
zie net dat feder ook wat boekentips heeft geplaatst, thanks, zal ik eens naar kijken!
Hier weten de meiden ( groep 6 en 7 ) wat vrijen (sex) is, en dat je daardoor een baby kan krijgen. Dat heeft hun moeder hun uitgelegd. Volgens mij weten ze niet wat pijpen en beffen is en dat dat soort dingen bestaan.

Ik heb het boek "haar, waar?, daar! " gekocht voor de oudste. Dat boek gaat over pubertijd en wat er veranderd bij jongens en bij meisjes. Het is vanaf circa 9 jaar. Misschien kan je zoiets kopen voor hem?
quote:wiekje schreef op 02 september 2009 @ 19:22:

[...]

Ja dat had ik dus ook (ik was notabene 10 en zat in de vierde klas (nu groep 6). Mijn moeder had altijd volgehouden dat babies in je buik zitten en 'dat dat daar gewoon groeit'. Kan je zeggen dat ik behoorlijk beledigd was toen de aap uit de mouw kwam. :-)

.haha, ik ben zelf wel voorgelicht door mijn ouders, maar ik wilde er nooit wat van weten. Nu wel!
Meisjes zijn er volgens mij over het algemeen eerder mee bezig dan jongens.

De vriendjes van mijn zoon hoor ik er ook nooit over. Het gaat alleen maar over lego, sport en nintendo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven