Gezondheid alle pijlers

Wat te doen aan ontsoken oog?

04-09-2009 14:19 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb nu voor de 3e keer deze maand een ontstoken oog.

officiele term conjectovitis ofzo. Hier in Amerika noemen ze het Pink Eye.

Ben al naar de dokter geweest, kreeg druppels. Leek te helpen.

Kwam weer terug.

Andere dokter. Sterkere druppels, mocht ook niet meer aan het werk ivm besmettings gevaar ( overdreven Amerikanen ).

Volgende dag voor controle even terug, 1e dokter was er weer. Kon gewoon weer aan het werk en moest toch maar andere druppels gebruiken.

Leek weer even oke te zijn, maar nu is het weer terug!

En ben op het moment niet in Amerika, maar in Engeland.

Heeft iemand tips? Gewoon van die huis-tuin&keuken middeltjes?

Of kan het iets anders dan een ontstoken oog zijn?
Leest even mee. Ik werd vanochtend ook wakker met een megadik rood en opgezet ontstoken oog
afgekoeld, gekookt water erop doen. Bijvoorbeeld met een wattenschijfje gedrenkt in dat water, een paar minuten erop laten liggen. Paar keer per dag herhalen.
Huis tuin en keuken middel is meerdere keren per dag je oog uit spoelen met afgekoeld gekookt kraanwater.

Als dat niet helpt, fucithalmic ooggel vragen bij de huisarts.

als je pijn hebt, of je kunt slechter zien, terug naar de huisarts.
Je kunt het beste het water in een borrelglas doen en dat op je oog zetten, zodat je oog echt gespoeld wordt zeg maar.
.
Het belangrijkste is om er vooral niet aan te zitten! Elke keer dat je in je oog zit, breng je bacterien naar je oog en dan blijft het aan de gang.

Een huismiddeltje, maar wel een pijnlijke, is het schoon te maken met (afgekoeld) gekookt water met een klein beetje zout er doorheen. Wat ook wel wil helpen, is stomen boven een bakje gekookt water met een handdoek over je hoofd. Met het water c.q. de stoom zorg je ervoor dat het overtollig vuil zo snel mogelijk uit het oog gehaald wordt. Het zout zorgt ervoor dat het tevens wat ontsmet (maar dat kan wel erg prikken). Als je bij het schoonmaken/stomen het vuil uit je oog wrijft, doe dat dan met een steriel watje of gaasje en wrijf altijd van buiten naar binnen (dus richting je neus).
1 heel raar iets:

ik had ooit zo'n bal tussen mn wimperrand, ontstoken. zwaar storend en echt lelijk. Mijn schoonmoeder toendertijd zei:

je moet met 21 karaat goud (ring ofzo) heeeeeel hard en snel over je jeans wrijven, en dan tot het echt heel heet is, en zachtjes mee langs dat ontstoken deel gaan. dat moet je gewoon een stuk of 6 tot 8 keer doen.

Ik dacht je spoort niet, maar ja voor ik t wist had ze al een ring in mn handen gedrukt en ik dacht ja nu is het zo stom als ik het niet doe, ze was er heilig van overtuigd.

Ik dat gedaan, (ik vond het genant maar goed) en ik zweer het, het voelde echt heel lekker aan op dat ontstoken deel. het leek wel of dat het helemaal kalmeerde. De volgende dag was het de helft kleiner en de dag er na was het weg. Of het nou echt gewerkt had.. of dat het toeval was....
O ja, gekookt water, dat deden we vroeger op het kinderdagverblijf ook met de kids.

Ga ik proberen.

Ik denk ook gewoon dat het niet goed weg is gegaan en nu steeds weer terug komt.

En zal even nieuwe oogpotlood kopen.

oog is nu alleen rood en wat gevoelig.

Vorige keer echt zwaar opgezwollen, zag er niet uit!

Bedankt voor de tips.
mutsie, dat klinkt meer als een hordeolum, ook wel strontje genoemd. Dan helpt het het beste om het strontje te laten rijpen dmv warme kompressen.
veel handen wassen om de verspreiding aan anderen te minimaliseren.

verder kun je er niet zoveel aan doen. Paar dagen afwachten...

Gebruikte oog make up moet je ook weggooien en kwasten ed schoonmaken. anders herbesmet je jezelf en het is gewoon superbesmettelijk. Zeker in mascara, oogpotlood en eyeliner kan het virus makkelijk overleven.

En mocht je lenzen hebben: je maandlenzen weggooien en met een nieuwe lenshouder en een nieuw setje lenzen verder, maar pas als de ontsteking echt helemaal over is. Bij lenzen die langer meegaan: daar heb je meestal vloeistof bij om ze echt goed schoon mee te maken. Maar ook hier: draag ze niet voordat alles weer hersteld is. Bril op dus!!!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Dat van mutsie klinkt als een hordeoleum, die moet e als ie steeds terugkomt even weg laten halen, door huisarts of oogarts. Andere mogelijkheid is chalazion. Google maar eens
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Gekookt water is hele dikke onzin. Gewoon water is net zo goed/slecht.

Je kunt je oog het beste schoonmaken met zwitsal babyshampoo op een wattenstaafje en langs je ooglid wrijven.
Als je je oog schoonmaakt, bijv met dat gekookte water, zorg er dan voor dat je van BUITEN naar BINNEN veegt. Op die manier houd je het vuil niet in je oog, maar gaat het eruit. Dit ook doordat je traanbuisje aan die kant zit en ervoor zorgt dat vuil eruit gaat.

Succes
quote:hanZie schreef op 04 september 2009 @ 14:33:

Gekookt water is hele dikke onzin. Gewoon water is net zo goed/slecht.

Je kunt je oog het beste schoonmaken met zwitsal babyshampoo op een wattenstaafje en langs je ooglid wrijven.Nee hoor, gekookt water is gesteriliseerd en gewoon water niet. Juist bij ooginfecties is het belangrijk dat je zo min mogelijk nieuwe bacterien naar het oog brengt (aldus mijn oogarts).
Het NLse water is inderdaad schoon genoeg om niet te hoeven koken (volgens oogarts die ik weer ken )De babyshampoo is ook een truc die oogartsen aanraden, maar ben zelf toch meer van een gewone warme douche.
Wat is het nut van water koken en dit af laten koelen zodat er weer bacterien bijkomen en dan een wattenschijfje (niet steriel dus waar ook bacterien opzitten) erin dopen en op je oog doen? Het koken kun je dan echt wel overslaan hoor.
quote:nummerzoveel schreef op 04 september 2009 @ 14:34:

[...]

Nee hoor, gekookt water is gesteriliseerd en gewoon water niet. Juist bij ooginfecties is het belangrijk dat je zo min mogelijk nieuwe bacterien naar het oog brengt (aldus mijn oogarts).Zie mijn reactie en als je een beetje verstand hebt van microbiologie dan snap je dat water koken onzin is.
@Hanzie

Daarom adviseerde ik ook om een steriel watje of steriel gaasje te gebruiken! :-)
quote:hanZie schreef op 04 september 2009 @ 14:35:

Wat is het nut van water koken en dit af laten koelen zodat er weer bacterien bijkomen en dan een wattenschijfje (niet steriel dus waar ook bacterien opzitten) erin dopen en op je oog doen? Het koken kun je dan echt wel overslaan hoor.Dat dacht ik nou ook. Al lijkt babyshampoo in mijn oog me ook nog niet heel prettig...
quote:hanZie schreef op 04 september 2009 @ 14:37:

[...]

Zie mijn reactie en als je een beetje verstand hebt van microbiologie dan snap je dat water koken onzin is.En nee, ik heb geen verstand van microbiologie, zelfs niet een beetje. Maar ik doe gewoon braaf wat mijn oogarts mij verteld want ik ga er vanuit dat hij er in elk geval meer verstand van heeft dan ik.
Behandeling/zelfzorg

als er pus in het oog zit of de oogleden vastgeplakt zitten kan men het oog schoonmaken met een gaasje of watje dat natgemaakt is in lauw kraanwater (eerst koken is niet nodig). Strijk altijd van de buitenste naar de binnenste hoek. Ook kan babyshampoo gebruikt worden om het oog los te weken of schoon te maken

draag geen lenzen als het oog rood of ontstoken is

liever geen make up gebruiken als het oog ontstoken is. Make up kan de oorzaak zijn van de ontsteking maar ook de genezing vertragen

een oogontsteking die veroorzaakt wordt door een virus of bacterie is besmettelijk. Vooral voor kinderen. Het is beter om dan aparte washandjes en handschoenen te gebruiken

bescherm de ogen tegen te fel zonlicht met een zonnebril. Gebruik een beschermde bril bij het zonnen onder de zonnebank en een lasbril bij het lassen
quote:Lunax schreef op 04 september 2009 @ 14:37:

[...]

Dat dacht ik nou ook. Al lijkt babyshampoo in mijn oog me ook nog niet heel prettig...Langs je ooglid wrijven. Niet in je oog smeren. Enne als het toch misgaat valt het reuzemee.
de randjes schoonmaken met babyolie doe jemeer bij een blepharitis (onstoken ooglidrand)
Bedankt voor alle tips!

Ik heb geen pus of dichtzittende ogen ( 1e keer wel, nu niet ).

Ik ga het water wel koken, aangezien ik momenteel in Engeland ben. Water is wel drinkbaar uit de kraan, maar is

toch anders.

En zal al mijn make up ook ontsmetten en even rust met de make up zelf. Afgelopen week aardig veel make up gebruikt, aangezien ik midden in de sollicitaties zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven