autostoeltje of niet?
maandag 7 september 2009 om 14:52
neem jij je kind wel eens mee in de auto zonder autostoeltje? Mijn man wilde dat vorige week wel doen, want het was maar een klein stukje en "iedereen doet dat". Onze eigen auto met stoeltjes stond in de garage. Ik schrok hier erg van, ik vind het compleet onverantwoord om kinderen zonder stoeltje te vervoeren, bovendien is het nog verboden ook. Natuurlijk kun je er in een noodsituatie voor kiezen om het te doen, maar dan alleen omdat het niet vervoeren nog meer gevaar oplevert. Kiezen voor je eigen gemak (geen zin om met de bus te gaan, het regent etc.) vind ik echt schandalige redenen om je eigen kind in gevaar te brengen. Maar volgens mijn man "doet iedereen het". Ik laat hem dus nu niet meer met het OV met mijn kinderen op stap gaan, want hij stapt gewoon in een auto op de plaats van bestemming om het lkaatste stukje te overbruggen.
maandag 7 september 2009 om 16:29
Ik doe het echt nooit en als mijn man het wel doet krijgt hij echt ruzie met mij. Gisteren hadden we bezoek. Wonen een kilometer verderop. Hebben twee stoeltjes in de auto, maar moeder neemt toch baby van bijna 1 op schoot en zoonlief van 4 gaat eigenlijk standaard op de voorstoel zonder verhoger. Volgens mij af en toe zelfs los zonder gordel. Heb er wel eens wat van gezegd en dan zegt ze 'je hebt eigenlijk wel gelijk', maar ze doen het nog. Ik zie het regelmatig hoor, losse kinderen in de auto. Ik vind het echt niet kunnen. Je vergeeft het jezelf nooit. Zag ooit eens een vrouw bij Oprah van wie het kind na een botsing uit de auto was geslingerd, overleden. Vreselijk toch. De kans is klein, maar als je de kans nog kleiner kan maken, moet je dat doen.
Goed topic trouwens, want dankzij dit topic gaat hebri (?geloof ik?) toch een extra stoeltje kopen. Hartstikke mooi toch!
Goed topic trouwens, want dankzij dit topic gaat hebri (?geloof ik?) toch een extra stoeltje kopen. Hartstikke mooi toch!
maandag 7 september 2009 om 16:34
Mijn kinderen heb ik nooit vervoerd zonder kinderzitje. Inmiddels is oudste 11 dus die kan gewoon in de gordel en jongste 2 1/2 begint al te huilen als we zijn gordel niet snel genoeg vast maken. Ook heb ik bij de jongste 2 de fietshelmpjes verplicht gesteld. Helaas was dat bij de oudste niet gebeurd omdat daar toendertijd nog geen sprake van was. Gelukkig heeft ze nog nooit iets gehad. Middelste is al 2 keer hard op zijn hoofd gevallen met fietsen en ben zo blij dat hij toen een helmpje op had. Zaten flinke deuken in. MOet je voorstellen dat dat zijn hoofd was. Jongste zit zelfs achterop met een fietshelm. Iedereen mag me uitlachen maar veiligheid gaat voor alles en van mij mogen ze net als in duitsland het verplicht stellen.
maandag 7 september 2009 om 16:44
quote:graziella schreef op 07 september 2009 @ 14:52:
Ik laat hem dus nu niet meer met het OV met mijn kinderen op stap gaan, want hij stapt gewoon in een auto op de plaats van bestemming om het laatste stukje te overbruggen.
Aangezien mijn volgende opmerking toch wel offtopic is (en wellicht een tikke mierenneukering, soit), wil ik teneerste zeggen dat ik het zeker met je eens ben.
Maar wat ik mij afvroeg... Is jouw man de vader van jouw kinderen? Ik vind het altijd zo raar staan (zie het namelijk wel vaker) dat moeders het over 'mijn kinderen' hebben wanneer het over een discussie tussen vader en moeder gaat. Net alsof de vader opeens minder is dat de moeder.
Maar nogmaals, ik geeft je groot gelijk in je standpunt.
Ik laat hem dus nu niet meer met het OV met mijn kinderen op stap gaan, want hij stapt gewoon in een auto op de plaats van bestemming om het laatste stukje te overbruggen.
Aangezien mijn volgende opmerking toch wel offtopic is (en wellicht een tikke mierenneukering, soit), wil ik teneerste zeggen dat ik het zeker met je eens ben.
Maar wat ik mij afvroeg... Is jouw man de vader van jouw kinderen? Ik vind het altijd zo raar staan (zie het namelijk wel vaker) dat moeders het over 'mijn kinderen' hebben wanneer het over een discussie tussen vader en moeder gaat. Net alsof de vader opeens minder is dat de moeder.
Maar nogmaals, ik geeft je groot gelijk in je standpunt.
maandag 7 september 2009 om 16:55
beste Hebri, ben blij dat je een autostoeltje gaat kopen, want je bent geen onverantwoordelijke moeder, maar je gaat zo nu en dan dus wel onverantwoordelijk met je kinderen om in het verkeer.
Dank voor jullie reacties, ik ga zo even die site bekijken.
Mijn kinderen zijn trouwens ook de kinderen van mijn man, maar als hij zo met ze omgaat, houd ik ze graag voor mezelf. Als hij de verantwoordelijkheis op dat moment niet neemt, doe ik dat voor hem. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als er iets gebeurt, omdat ik het niet heb tegengehouden.
Dank voor jullie reacties, ik ga zo even die site bekijken.
Mijn kinderen zijn trouwens ook de kinderen van mijn man, maar als hij zo met ze omgaat, houd ik ze graag voor mezelf. Als hij de verantwoordelijkheis op dat moment niet neemt, doe ik dat voor hem. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als er iets gebeurt, omdat ik het niet heb tegengehouden.
maandag 7 september 2009 om 17:03
Wat een aanvallen richting Hebri..
Terwijl 98% die hier op dit topic mee schrijft is vervoerd jaren geleden met gewoon de kinderwagenbak op de achterbank (hoezo maxi cosi ?)
Wij ook gewoon zijn vervoerd op de achterbank op t middelste plekkie waar de gordel om je buik kan. (verhoginkies bestonden toendertijd ook nog niet volgens mij )
Of lekker stoer bij papa voor in de auto terwijl je zelf mocht sturen.
http://www.slideshare.net/ejelich/geboren-voor-1978
Terwijl 98% die hier op dit topic mee schrijft is vervoerd jaren geleden met gewoon de kinderwagenbak op de achterbank (hoezo maxi cosi ?)
Wij ook gewoon zijn vervoerd op de achterbank op t middelste plekkie waar de gordel om je buik kan. (verhoginkies bestonden toendertijd ook nog niet volgens mij )
maandag 7 september 2009 om 17:08
quote:Zespri79 schreef op 07 september 2009 @ 17:03:
Voortschrijdend inzicht heet dat...
Maar joh, maak jij lekker een dak op je schuurtje van asbesthoudende golfplaten, steek nog een sigaretje op (doe ik met je mee ), en fiets vanavond in het donker zonder verlichting, reflectoren en bel op je fiets langs een donker weggetje... Kon vroeger toch ook allemaal?
Er zijn zoveel nieuwe inzichten op het gebied van veiligheid en gezondheid, om die allemaal maar aan de kant te schuiven omdat het vroeger ook allemaal kon... Zie daar het nut niet zo van.
Voortschrijdend inzicht heet dat...
Maar joh, maak jij lekker een dak op je schuurtje van asbesthoudende golfplaten, steek nog een sigaretje op (doe ik met je mee ), en fiets vanavond in het donker zonder verlichting, reflectoren en bel op je fiets langs een donker weggetje... Kon vroeger toch ook allemaal?
Er zijn zoveel nieuwe inzichten op het gebied van veiligheid en gezondheid, om die allemaal maar aan de kant te schuiven omdat het vroeger ook allemaal kon... Zie daar het nut niet zo van.
Iets anders
maandag 7 september 2009 om 17:19
Vermoed dat er vroeger ook vaker ongelukken voorkwamen met fatale afloop en bovendien is het verkeer de afgelopen 20 jaar verdubbeld dus de kans op ongelukken zijn ook enorm toegenomen. Ik ben er blij om dat de auto's een stuk veiliger geworden zijn en er betere mogelijkheden zijn om kinderen en niet te vergeten onszelf veiliger te vervoeren.Alleen maar positief toch??
maandag 7 september 2009 om 18:19
quote:Zespri79 schreef op 07 september 2009 @ 17:03:
http://www.slideshare.net/ejelich/geboren-voor-1978Ik durf tegen te spreken dat het om 98% gaat. Namelijk een deel van die 98% die hier op dit topic mee hadden kunnen schrijven, zijn dood.
http://www.slideshare.net/ejelich/geboren-voor-1978Ik durf tegen te spreken dat het om 98% gaat. Namelijk een deel van die 98% die hier op dit topic mee hadden kunnen schrijven, zijn dood.
maandag 7 september 2009 om 18:32
quote:crini schreef op 07 september 2009 @ 18:26:
en hoe zit dat dan me kinderen voorin?
Vanaf een lichaamslengte van 1 meter 50 en/of met gebruik van een stoelverhoger mogen ze voorin. Heeft vooral te maken met de gordel, die moet zo zitten dat deze niet in de hals snijdt maar netjes over de schouder loopt.
Ook met kinderzitjes mogen kinderen voorin. Alleen niet met een maxi-cosi i.c.m. een airbag, dan zit het kind achterstevoren en bij een aanrijding drukt de airbag de maxi-cosi omhoog, tegen de stoel aan. Op die manier komt het kindje dan klem te zitten tussen de maxi-cosi en de rugleuning van de stoel.
en hoe zit dat dan me kinderen voorin?
Vanaf een lichaamslengte van 1 meter 50 en/of met gebruik van een stoelverhoger mogen ze voorin. Heeft vooral te maken met de gordel, die moet zo zitten dat deze niet in de hals snijdt maar netjes over de schouder loopt.
Ook met kinderzitjes mogen kinderen voorin. Alleen niet met een maxi-cosi i.c.m. een airbag, dan zit het kind achterstevoren en bij een aanrijding drukt de airbag de maxi-cosi omhoog, tegen de stoel aan. Op die manier komt het kindje dan klem te zitten tussen de maxi-cosi en de rugleuning van de stoel.
Iets anders
maandag 7 september 2009 om 18:33
Voorin alleen in de maxicosi als je de airbag kunt uitschakelen. Ik heb een keer een filmpje gezien wat er gebeurt als de airbag in de maxicosi ploft, die brak compleet doormidden.
Volgens mij mag de groep 2 stoel niet voorin, de groep 3 stoel wel. In alle gevallen is het veiliger om de kinderen achterin te zetten.
Ik zag laatst een vrouw die haar kind in het zitje van de Bugaboo op de achterbank zette en daaromheen dan de gordel. Leek me ook echt een uitstekend plan. (not!)
Volgens mij mag de groep 2 stoel niet voorin, de groep 3 stoel wel. In alle gevallen is het veiliger om de kinderen achterin te zetten.
Ik zag laatst een vrouw die haar kind in het zitje van de Bugaboo op de achterbank zette en daaromheen dan de gordel. Leek me ook echt een uitstekend plan. (not!)
mahna mahna tuduuuudududu
maandag 7 september 2009 om 18:42
quote:Babsjuh schreef op 07 september 2009 @ 18:32:
[...]
Ook met kinderzitjes mogen kinderen voorin. Alleen niet met een maxi-cosi i.c.m. een airbag, dan zit het kind achterstevoren en bij een aanrijding drukt de airbag de maxi-cosi omhoog, tegen de stoel aan. Op die manier komt het kindje dan klem te zitten tussen de maxi-cosi en de rugleuning van de stoel.Volgens mij mogen in Nederland kinderen vanaf 1,35 meter zonder stoelverhoger in de auto.
[...]
Ook met kinderzitjes mogen kinderen voorin. Alleen niet met een maxi-cosi i.c.m. een airbag, dan zit het kind achterstevoren en bij een aanrijding drukt de airbag de maxi-cosi omhoog, tegen de stoel aan. Op die manier komt het kindje dan klem te zitten tussen de maxi-cosi en de rugleuning van de stoel.Volgens mij mogen in Nederland kinderen vanaf 1,35 meter zonder stoelverhoger in de auto.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 7 september 2009 om 18:48
Mogen ze wel met een zittingverhoger voorin?
Ik neem structureel één keer in de week een jongentje (4,5) mee. Hij gaat los in de gordels, midden achterin; de heupgordel (want geen driepuntsgordel aanwezig).
Mag dit wel? Ik doe met opzet al hem in die gordel, omdat volgens de regels je je eigen kinderen in de zitjes moet zetten.
Eén keer in de week brengt die moeder mijn 2 kids (6 en 4) naar school. Zij neemt ze dan ook in de gordels mee, oudste van mij gaat dan op de voorstoel.
Omdat er geen andere zitjes zijn en dit de enige optie is qua ruimte in de auto. We doen dit nog maar kort zo, maar mag het eigenlijk wel? Ik ben sowieso van plan om zittingverhogers aan te schaffen. Ze gaan deze week nu 2 weken (dus 2x bij mij, 2x bij haar) op die manier naar school, maar dat is natuurlijk eigenlijk al 4x te veel.
Dus mag situatie 1? En mag situatie 2? Mag je wel voorin met een zittingverhoger?
Ik neem structureel één keer in de week een jongentje (4,5) mee. Hij gaat los in de gordels, midden achterin; de heupgordel (want geen driepuntsgordel aanwezig).
Mag dit wel? Ik doe met opzet al hem in die gordel, omdat volgens de regels je je eigen kinderen in de zitjes moet zetten.
Eén keer in de week brengt die moeder mijn 2 kids (6 en 4) naar school. Zij neemt ze dan ook in de gordels mee, oudste van mij gaat dan op de voorstoel.
Omdat er geen andere zitjes zijn en dit de enige optie is qua ruimte in de auto. We doen dit nog maar kort zo, maar mag het eigenlijk wel? Ik ben sowieso van plan om zittingverhogers aan te schaffen. Ze gaan deze week nu 2 weken (dus 2x bij mij, 2x bij haar) op die manier naar school, maar dat is natuurlijk eigenlijk al 4x te veel.
Dus mag situatie 1? En mag situatie 2? Mag je wel voorin met een zittingverhoger?
Whatever, I do what I want
maandag 7 september 2009 om 19:49
Afgelopen zaterdag heb ik toevallig nog in de auto gezeten met mijn dochter op schoot. Ik heb zelf geen auto, geen rijbewijs maar wel 2 autostoeltjes en normaal gesproken worden die dus ook altijd gebruikt.
Afgelopen zaterdag ging ik in een andere plaats met iemand mee naar huis in de auto. Was eigenlijk een spontaan idee en ik vond het te leuk om af te slaan. Alleen zij had (natuurlijk) alleen een autostoel voor haar eigen kind. Ik vond het niet prettig zitten, heb het ook nog nooit eerder gedaan, maar toch deed ik het nu wel.
Eigenlijk baal ik er ontzettend van dat ik zelf geen rijbewijs (en auto) heb en als ik dit soort heel sporadische dingen dan ook zou laten kom ik gewoon helemaal nergens meer.
Afgelopen zaterdag ging ik in een andere plaats met iemand mee naar huis in de auto. Was eigenlijk een spontaan idee en ik vond het te leuk om af te slaan. Alleen zij had (natuurlijk) alleen een autostoel voor haar eigen kind. Ik vond het niet prettig zitten, heb het ook nog nooit eerder gedaan, maar toch deed ik het nu wel.
Eigenlijk baal ik er ontzettend van dat ik zelf geen rijbewijs (en auto) heb en als ik dit soort heel sporadische dingen dan ook zou laten kom ik gewoon helemaal nergens meer.
maandag 7 september 2009 om 20:13
Mijn overburen hebben een zoontje van een half jaar. Eerst hielden ze het ventje op schoot in de maxi-cosi, daarna in de maxi-cosi los op de achterbank (want ze vinden het zo'n gedoe om m vast te maken in een 3-drs auto) en sinds een week zit het ventje los bij mama op schoot (als papa rijdt) want 'dat gezeul met de mc vindt ze zo lastig'...
Ik vind het meer dan kansloos. Straks krijgen ze een ongeluk en dan is het janken.
Ik vind het meer dan kansloos. Straks krijgen ze een ongeluk en dan is het janken.
dinsdag 8 september 2009 om 00:56
@ hebri: www.kinderstoeltje.nl Maar als je ze te duur vindt: deze week zijn ze in de aanbieding bij Hema en bij de bouwmarkt zag ik ze voor 2 tientjes. Overigens, let wel dat de prijs te maken heeft met veiligheid. Hoe goedkoper, hoe onveiliger, niet elk goedgekeurd zitje is per definitie ook heel erg veilig. Kijk op de anwb-test (op kinderstoeltje.nl) voor de veiligste stoeltjes.
Whatever, I do what I want
dinsdag 8 september 2009 om 07:11
Ik zit me echt af te vragen wat zo'n verhoger nou daadwerkelijk aan de veiligheid toevoegt? Een Maxi cosi en tobi en weet ik wat allemaal daar zie ik het nut van in, maar een zitverhoger is dus alleen maar omdat het kind dan beter in de gordels past, klopt he? En die verhoger zet je zelf ook met gordels vast?
zaterdag 12 september 2009 om 14:29
@Hebri, je schrijft dat je het risico voldoende gedekt vindt omdat kinderen in een andere auto wel zonder zitje vervoerd mogen worden. Welk risico bedoel je dan, op een bekeuring of een ongeluk?
Ik kan echt hels worden als kinderen niet veilig vervoerd worden in een auto. Laatst stond er een auto naast me bij de stoplichten (verkeersplein van snelweg) waar het kind tussen de ouders in hing. Zonder gordel. Natuurlijk zaten paps en mams veilig met de gordel om tussen de airbags, klaar om het kind gelanceerd zien te worden bij een aanrijding.
Ik kan echt hels worden als kinderen niet veilig vervoerd worden in een auto. Laatst stond er een auto naast me bij de stoplichten (verkeersplein van snelweg) waar het kind tussen de ouders in hing. Zonder gordel. Natuurlijk zaten paps en mams veilig met de gordel om tussen de airbags, klaar om het kind gelanceerd zien te worden bij een aanrijding.