Werk & Studie alle pijlers

Ontslag dreigt. Lid worden FNV of rechtsbijstand voldoende?

07-09-2009 21:29 43 berichten
Hoi,

Er dreigt ontslag voor mijn man...

Wij hebben een rechtsbijstandverzekering, nu vroeg ik mij af, is het handig om nog lid te worden van de FNV? Of moet rechtsbijstandverzekering voldoende zijn?

Dank je.

Edit: Wij zijn ook verzekert voor de werkgerelateerde zaken bij de rechtsbijstandverzekering.
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 07 september 2009 @ 22:05:

Zonder al te herkenbaar te worden, het bedrijf ontslaat het personeel en trekt dan haar handjes ervan af.... daarom zal er dus wel een vakbond of rechtsbijstandverzekering aan te pas moeten komen, mocht het mijn man overkomen.Dan zéker ja!
quote:wuiles schreef op 07 september 2009 @ 22:05:

[...]

De afwezigheid van een CAO vormt geen probleem. Als ik me niet vergis werken de meeste werknemers al in bedrijfstakken zonder CAO.

Maar worden arbeidsvoorwaarden etc. niet heel vaak gespiegeld aan de CAO? Ik zie geregeld dat men er mee schermt dat een bedrijf niet onder de CAO valt maar dat e.e.a. net zo goed geregeld is, of beter.

Ik vraag me dan af of als de CAO's verdwijnen, er dan geen benchmark wegvalt en er een soort wildgroei gaat dreigen. Geen propaganda hoor zo diep zit ik er nou ook weer niet in, maar ik vraag me dat oprecht af.
Iets anders
quote:Babsjuh schreef op 07 september 2009 @ 22:10:

[...]

Maar worden arbeidsvoorwaarden etc. niet heel vaak gespiegeld aan de CAO? Ik zie geregeld dat men er mee schermt dat een bedrijf niet onder de CAO valt maar dat e.e.a. net zo goed geregeld is, of beter.

Ik vraag me dan af of als de CAO's verdwijnen, er dan geen benchmark wegvalt en er een soort wildgroei gaat dreigen. Geen propaganda hoor zo diep zit ik er nou ook weer niet in, maar ik vraag me dat oprecht af.

Dat kan inderdaad, maar het kan dus ook andersom uitpakken, zonder cao's geen vergelijking meer, dus dan kunnen werkgevers ook het minimum wat wettelijk verplicht is gaan hanteren...

Dus geen reiskostenvergoeding, geen kinderopvangvergoeding... ik noem maar wat dingen...

Maar goed, das mijn visie weer
quote:Babsjuh schreef op 07 september 2009 @ 22:10:

[...]

Ik vraag me dan af of als de CAO's verdwijnen, er dan geen benchmark wegvalt en er een soort wildgroei gaat dreigen. Geen propaganda hoor zo diep zit ik er nou ook weer niet in, maar ik vraag me dat oprecht af.Nee, dat is niet mijn ervaring. De arbeidsmarkt bepaalt wat een werknemer waard is en een CAO voegt daar niets aan toe. Bovendien vind ik het krankjorum dat de bonden zo'n grote broek aantrekken terwijl de representatiegraad in veel sectoren minimaal is. Daarnaast hebben bonden van oudsher moeite om andere groepen dan de oudere, blanke arbeider aan zich te binden. Het aantal allochtonen, vrouwen en hoogopgeleiden dat lid is van een bond is niet indrukwekkend. Enfin, ik wil de discussie best verder voeren maar dan lijkt het me handig dat er een nieuw topic wordt gestart.
Nou, als je kijkt naar het totaal aantal werkenden, vind ik 1,8 miljoen vakbondsleden veel hoor qua percentage!
Ik vind het een interessant gesprek zo. Zal ik een nieuw topic openen dan maar? Ga even kijken wat ik in de OP zet, zal proberen geen propaganda er van te maken Wuiles
Iets anders
Ehmz... Vinyl? Waar kan ik dat topic het beste neerzetten, op Werk en Studie of Geld en Recht?
Iets anders
Ik sluit mij even aan bij Wuiles. Een vakbond kan best handig zijn, zoals in de situatie van TO. Maar ik zou mij er persoonlijk ook nooit bij aansluiten om alle redenen die Wuiles ook noemt. Ik geloof dat er tussen de 7 en 8 miljoen mensen tot de beroepsbevolking worden geteld. Zo bekeken is 1,8 miljoen een ruime minderheid!
Oh, ga maar hier verder hoor! Ik heb mijn antwoorden al!
Heb een nieuw topic geopend op Werk en Studie.

Als het topic toch naar die andere moet kan ik dat toch nog in het mod topic vragen dacht ik?
Iets anders
quote:wuiles schreef op 07 september 2009 @ 21:49:

[...]

De polisvoorwaarden van je rechtsbijstandverzekering goed doorlezen en vervolgens de zaak zo snel mogelijk aan de aan te wijzen deskundige voorleggen. Niet wachten tot de werkgever stappen heeft gezet.

Dat zei iemand 2 weken geleden ook tegen mij. Dus wij de rechtsbijstand ingeschakeld. Wat zeggen ze daar vervolgens? Als u maandag de uitslag heeft stuurt u de hele zaak maar door!!

Uiteindelijk heb ik zelf een hoop info bij elkaar gezocht, een brief opgesteld, die door 3 anderen laten lezen en corrigeren, doorgemaild met alle bewijzen, en uiteindelijk is de beschuldiging (want daar ging het bij ons om) ingetrokken.

Had ik gewacht, dan was de uitkomst waarschijnlijk anders geweest, en hadden wij misschien nog wel een paar duizend euro eruit kunnen halen, maar papalelie was dan toch zijn baan kwijt geweest. De hoge heren zijn namelijk normaal gesproken van het: `als het eenmaal zwart op wit staat draaien we dat niet meer terug`. Het was dus zaak om ervoor te zorgen dat, datgene wat er zwart op wit kwam, zoveel mogelijk in ons voordeel te krijgen. En dat is gelukt.

Ik weet niet waar het bij TO om gaat, maar de rechtsbijstand deed bij ons niet veel. Dus ik zou toch ook die vakbond erbij nemen, voor de zekerheid.
Ik was speciaal lid geworden om een dergelijke reden van FNV en die verwezen mij fijn door naar mijn rechtsbijstand (waar ik overigens goed geholpen ben). Ik ben dus voor niets lid geworden van een vakbond, althans voor de reden waaron ik lid werd.
Goed nieuws. Mijn man hoort niet bij de 30 ontslagen!
quote:toffifee schreef op 08 september 2009 @ 09:35:

Goed nieuws. Mijn man hoort niet bij de 30 ontslagen!

Heerlijk nieuws zeg, gefeliciteerd!!!
Iets anders
Dank je. Ook bedankt voor je bijdragen, heb daar helemaal niet op gereageerd bedenk ik me nu!
Geeft toch niet joh, je had wel andere dingen aan je hoofd

Ben al lang blij dat je de adviezen en tips uit dit topic gewoon niet nodig blijkt te hebben, want dat is toch de beste uitkomst!!!
Iets anders
Oh, wat fijn toffifee!!! Dat is dan toch weer even een hele opluchting!
Da is goed om te horen. Ik adviseer je wel om nu alvast te onderzoeken of je in de toekomst bij dergelijke situaties een beroep zult kunnen doen op je rechtsbijstandverzekering en indien nodig extra maatregelen te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven