Gezondheid alle pijlers

Weg verstand(skiezen)

08-09-2009 18:11 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, het moet gebeuren. Kom net bij de tandarts vandaan (was al onaangenaam genoeg) en was er nooit echt wat aan de hand met mijn 'wijsheidstanden' (verstandskiezen op z'n Vlaams) omdat ze af en toe een heel klein beetje kwamen piepen en dan weer oprotten, zijn er nu hele stukken kies doorgekomen. En ze zijn here to stay. Mijn kaak is veel te smal voor die kiezen (tandarts toen ik 8 was: "meisje, als jouw verstandskiezen doorkomen heb jij een Heel Groot Probleem" <===== ik snapte het niet want wilde best meer verstand) en ze moeten er echt uitgesneden worden. Alle vier. Leuk. Algehele narcose, mij is verteld dat de herstelperiode 6 (!) maanden is, de pijn wel al sneller weggaat en de hechtingen na een week eruit mogen.

Ok, dat was dus de tandarts. Maar wie heeft ervaring, hoe was de operatie en het herstel, hoe snel kon je eten, wanneer verdween de zwelling, nou ja, alle info (the good and the bad) die je maar hebt?

En nu ik een poll, omdat Minny dat leuk vindt

Heb jij je verstandskiezen nog

Totaal aantal stemmen: 50

Ja (20%)
Nee (50%)
Een (6%)
Twee (14%)
Drie (4%)
Ze zijn nooit doorgekomen (6%)
Mijn man heeft 2 weken geleden 7 kiezen laten trekken. Dit met plaatselijke verdoving en hij heeft vorige week vrijdag zijn hechtingen eruit laten halen.

Hij heeft er zo'n 1,5 week pijn aan gehad maar voelt nu niks meer.

Ook heeft hij een week vloeibaar en gepureerd eten gegeten.
anoniem_80033 wijzigde dit bericht op 08-09-2009 18:15
Reden: toevoeging
% gewijzigd
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
.
Ik heb er nog 3. Ze zijn allemaal goed doorgekomen want ik heb 'n grote bek genoeg.

Eentje was echter 'n beetje rot en die heeft de tandarts er zelf uit getrokken. Ik had altijd vooral veel horrorverhalen gehoord van mensen die verstandskiezen lieten trekken, maar ik vond 't alles meevallen. Uiteraard krijg je 'n verdoving en van het trekken heb ik niets gevoeld en naderhand heb ik ook weinig last van de wond gehad.

Een vriendin van mij die zo'n horrorverhaal had over het trekken van 'n verstandskies, ging haar volgende kies ook operatief laten verwijderen en zij vond dat heel erg meevallen. Maar hoe 't is als ze alle 4 gelijk worden weggehaald, geen idee. Lijkt me wel vervelend omdat je er dan niet bent met 'n paar dagen met de andere kant kauwen.
Bij mij zijn er 2 gesneden (KNO arts) en 2 getrokken (tandarts). Ik was met een paar dagen wel weer op de been hoor. De gesneden kiezen was onder plaatselijke verdoving (niet geheel gelukt dus pijnlijk) en dat duurde het langst. De getrokken kiezen was dezelfde dag over qua pijn.
.
Ik ben ook onder algehele narcose geweest. De pijn naderhand is mij alles meegevallen, ik had meer last van de narcose. Die heeft bij mij wel een aantal maanden doorgewerkt. Eerste dagen vloeibaar eten en daarna voorzichtig weer met vast voedsel begonnen.
Wist je dat het vérstandskiezen zijn (en niet verstánds kiezen). Ze staan namelijk vér achter in je mond.

Mijn vriend (is zelf ook tandarts) heeft er afgelopen vrijdag 2 weg laten halen bij de kaakchirurg. Hij heeft 2 dagen echt pijn gehad en wat stijf enzo. Nu gaat het al beter.

De mijne zijn er gewoon bij de tandarts uitgetrokken, omdat ze gewoon recht stonden, met plaatselijke verdoving. Ik heb vrijwel nergens last van gehad achteraf.
Oh, alsof jullie het erom doen... bij mij wordt er morgen bij de kaakchirurg een verstandskies uit gehaald! Brrr... ik kijk er niet naar uit, om ns even subtiel mijn huidige gemoedstoestand te omschrijven.

Maar ik kan je deze week wel zeer actuele informatie verschaffen over hoe het ging! Er moeten bij mij twee verstandskiezen uit, eentje dus morgen en een bij een volgende afspraak. Mijn kaakchirurg doet dat niet in een keer, omdat je dan aan beide kanten van je mond geen gevoel meer hebt.

Waarom moeten ze allevier ineens eruit? Kan het niet in etappes (dat voelt minder heftig lijkt me)?
Ik heb ze laten trekken bij de kaakchirurg in twee keer onder plaatselijke verdoving. De eerste ronde was er geen vuiltje aan de lucht de tweede keer een drama. Ik had weerhaken aan wortels zitten dus erg moeilijk om eruit te halen, ze braken af etc. Gelukkig had ik een hele goede kaakchirurg die normaal met kinderen werkt en bange mensen dus hij was heel aardig, maar ze moeten eruit hoe dan ook. Na afloop een hoge dosis Brufen en goed schoonhouden tegen de infecties! Ik spoelde een paar weken met een spul die alle bacteriën dood, weet de naam even niet maar bij de apotheek weten ze het wel. Na een paar dagen was ik trouwens al de oude.

Succes
Bij mij zijn ze door de tandarts met een plaatselijke verdoving verwijderd. Deed niet zeer en een paar dagen later vielen de hechtingen er vanzelf uit.

Sterkte!
Mijn verstandskiezen hadden zoveel verstand dat ze de strijd bij voorbaat hebben opgegeven, dus ik heb ze niet en nooit gehad. Ik pas niet in je poll
Ik had er 3 en zou er 2 laten weghalen bij KNO. Aangezien ik naar de tandarts gaan leuk vind zat ik ook te dollen met kaakchirurg en zusters/assistentes. Ik vertelde dat ik 5 dagen later op vakantie zou gaan dus wat ik kon doen als ik last had. Nou hij heeft een pakketje met foto's voor me gemaakt onder het mom mocht er wat zijn, neem deze mee en het komt goed. Lekker aspirines slikken dan. Zei nog voor de lol mag het ook een fles wijn zijn? Ja dat mocht ook, zou nog beter helpen ook zei hij. Kortom, bij mij was het leuk. Hij heeft er trouwens 3 getrokken in 1 keer ipv 2. Binnen 2 minuten waren ze er alledrie uit. Hier geen horrorverhalen dus!

Had wel op vakantie dat ik dacht dat er een nootje was blijven hangen. Ik met mapje naar tandarts daar bleek dat wortel afgebroken was en die kwam er nog even uitgroeien. Deed geen pijn maar wel irritant omdat ik er steeds met mijn tong langs bleef gaan.

Hou goede moed Digi! En nu ben ik weg..
anoniem_77625 wijzigde dit bericht op 08-09-2009 18:54
Reden: ik kon de eerste dag alleen maar vla eten trouwens
% gewijzigd
quote:mischa04 schreef op 08 september 2009 @ 18:47:

Bij mij zijn ze door de tandarts met een plaatselijke verdoving verwijderd. Deed niet zeer en een paar dagen later vielen de hechtingen er vanzelf uit.

Sterkte!

Ik heb ze ook niet meer, gewoon getrokken door de tandarts.

Maar hechtingen? Daar deden ze 25 jaar geleden niet aan. Er uit, en zonder hechtingen naar huis. En daar zit je dan met mega gaten in je mond... Al je eten blijft er in zitten, te goor voor woorden. Van die gaten heb ik nog wel lang last gehad. Pijn van het trekken viel erg mee. Beetje stijve kaak thats it.
Ik heb ze alle vier nog. Ze staan er nogal raar bij vind ik zelf, naar buiten gegroeid en ik bijt er soms mee op mijn wang.

Maar tandarts ziet vooralsnog geen reden om ze eruit te halen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik moet onder algehele narcose van de chirurg (heb 'm tijden geleden al eens gesproken). Narcose werkt bij mij niet zo lang door. Ben wel bang voor afvallen omdat ik zo snel afval als ik niet goed kan eten. Maar ijspack in huis halen dus (ik ga dit pas laat plannen, 't zal wel effe, heb meer aan m'n kop) en het valt dus wel mee. Trekken lijkt me wel beter dan snijden maar 't is in mijn geval niet anders. Tandarts doet het trouwens niet. 't Is echt snijwerk. Hechtingen eruit halen doet 'ie wel. Nahja, neem wel een taxi terug naar huis en sla veel vloeibaar voedsel in als het zo ver is. Amandelen verwijderen lijkt me erger (gedaan, en toen bij mijn ouders gelogeerd maar ik kan niet tegen de 'zwakte' die ik dan heb en dan ga ik snauwen, dus dit keer blijf ik gewoon in mijn eigen kamer).

Verstandskiezen, wel, dat ze ver staan, da's discutabel waar het woord vandaan komt, hier spreekt men van wijsheidstanden dus.
slechte vertaling uit het Nederlands misschien
Ha Ratteke, da's goor ja, had ik met mijn amandelverwijdering. Al die brokken die in die gaten blijven hangen, te smerig voor woorden.

Valt me op dat bij de meeste mensen de verstandskiezen zijn getrokken. Dat lijkt me toch een stuk aangenamer (niet om de zieligheidscontest aan te gaan) dan snijden. Ik plan 't wel in een vakantie ofzo. En sla dan gewoon dikmakende toetjes in, val ik ook niet af.
Mijn zijn alle vier pleite. De linkerkant ging helemaal prima. Je ligt daar wel, zwaar verdoofd en het bloed spuit alle kanten op terwijl de chirurg met een drilboor bezig lijkt te zijn en enorm zit te rukken (aan je tand dus) maar het doet geen pijn. Ook daarna had ik geen pijn. Wel een enorme zwelling en na drie dagen een ontsteking. Deed ook geen pijn maar was wel kut. Antibiotica gehad en een week later was ik weer normaalvormig.

Rechterkant, een dag voor mijn verjaardag. Dit is vreemd want zo vlak na nieuwjaar denk je dat ze niet werken maar hier wel. Dit was...iets minder...ik de nacht ervoor gedroomd dat de chirurg me te weinig verdoving had gegeven. Kom ik daar aan, vertel ik over mijn droom en zeg tegen verpleegmuts: Beter dat jullie wel mij genoeg verdoving gaan geven! Die dromen van mij komen soms uit. Zij mij enorm uitlachen natuurlijk. "geen zorgen meid, we geven altijd genoeg verdoving" Ik de verdoving gehad. Prima, geen probleem en ze gaan aan de slag. Maar die kloteverdoving was nog niet goed ingewerkt en ik voel ALLES! Gillen van de pijn dus! De kaakchirurg spuit nog 3! extra keer bij en dan eindelijkk gaat het pijnloos. Na afloop kijk ik muts enorm boos aan: En EN EN??? WAT HAD IK NOU GEZEGD!!!!

Ze moest helaas bekennen dat ik gelijk had maar dat maakte het niet minder pijnlijk.

Zelfde verhaal. Ging prima, ontsteking gehad, antibiotica gehad en daarna was het na een week over.
FIJN Zwieber!! Jezus, wat een domme doos daar.

Zou je je adresgegevens willen doormailen, wil je iets opsturen
quote:Digitalis schreef op 08 september 2009 @ 19:21:

FIJN Zwieber!! Jezus, wat een domme doos daar.

Zou je je adresgegevens willen doormailen, wil je iets opsturen

Oh?

*is helemaal niet nieuwsgierig!!!!*

Wat is het?

Wat is het?

WAT IS HET???????
alle 4 eruit (in 2 keer), eerst de rechter helft, 2 maanden later de linker helft.

Uiteraard door de kaakchirurg en niet door de tandarts.

was in 10 minuten klaar en daarna lekker spacen op de ibuprofen
'k Mail je nog Zwieb ('t is niks speciaals, jij verwacht nu minstens drie laptops geloof ik na de Minny-actie )
quote:Digitalis schreef op 08 september 2009 @ 19:27:

'k Mail je nog Zwieb ('t is niks speciaals, jij verwacht nu minstens drie laptops geloof ik na de Minny-actie )Ik heb je gemaild wat ik verwacht
En geen laptop sturen, die heb ik gratis van mijn werk hier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven