Doorslapen?

14-09-2009 10:22 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik vraag me af hoelaat jullie baby naar bed gaat en of je daarna nog voeding geeft.

Mijn dochter zit sinds kort op 4 flessen overdag en krijgt rond half 5 in de nacht nog een borst. Dit is niet echt een volwaardige voeding maar meer gewoon voor de gezelligheid ( en omdat ze wakker wordt).

Ze wordt nl elke nacht tussen half 4 en half 5 wakker. Zou dat komen omdat ik haar doe borst blijf aanbieden? Zou dit haar tegen kunnen houden om door te slapen?

Ze gaat rond 20.00 uur naar bed en krijgt daarna geen voeding meer. Ze is al bijna 8 kilo dus is het ook niet nodig.

Is las op babyinfo.nl dat als je kindje met 6 mnd niet doorslaapt je een slaapprobleem hebt( zowel jij als je kindje).

Wat is jullie ervaring met het doorslapen?
.
mibb, bij ons werkte dit wel een beetje, kind niet echt wakker maken voor die laatste voeding, maar halfslapend aanleggen (kreeg dan een keer extra de borst als ik naar bed ging, anders sliep ik net een uurtje of 2 en werd ze wakker). Een melkfles werkte ook, gewoon slapen in haar mond doen en dan dronken ze allebei in hun slaap de hele fles op.
.
.
quote:qwertu schreef op 14 september 2009 @ 10:54:

[...]

Een autoriteitsprobleem.

Hahahahahaha

Nou ik ben al wat geruster nu.

Ik neem hetmaar gewoon zoals het komt (kan ook niet anders) en ze gaat vanzelf doorslapen.

Misschien is die late fles nog een idee. Dat kan ik altijd nog eens uitproberen.

Ik dacht ook nog dat het misschien kwam omdat ze al toe is aan wat meer eten op een dag. Maar we gaan pas met bijvoeding beginnen vanaf 6 maanden, dus hoe het dan gaat zien we daarna wel.
quote:qwertu schreef op 14 september 2009 @ 10:53:

[...]

Ik snap dat nooit zo goed. Kijk, als ze zestien zijn is het een ander verhaal. Maar een kind van zes maanden dat 's nachts wakker wordt en zich alleen voelt, heeft in mijn ogen gewoon récht op haar moeder.

Mee eens. Man wil haar het liefst ook dwingen om weer te gaan slapen (dus niet een fles te geven) en loopt zich snacht enórm op te winden. Hij komt dus met een opgewonden hoofd bij haar, tsja, no way dat ze dan lekker verder gaat tukken....

Ik ben juist zelf relaxed, pak de fles en verschoon haar luier, geef de fles, knuffel en geniet nog even en dan leg ik haar weer in bed zonder problemen. Meestal valt ze dan ook gelijk weer in slaap, terwijl ze bij man vaak nog doorjengelt.
@ Arwen, mijn zoon verslikte zich altijd als hij half wakker was. Vooral ook in zijn eigen speeksel. Soms zo erg dat hij er bijna in stikte. Brrrrr, wat naar was dat.

Toen hebben we een tijdje ervoor gekozen geen late fles meer te geven en maar te zien. Nu verslikt hij zich niet meer, maar wil ik hem wel goed wakker hebben. Bang dat hij zich anders weer zo naar verslikt.
Ja de ervaring van inwendig pissed worden heb ik zelf ook wel. Dat helpt idd voor geen meter. Dat voelen ze haarfijn aan.

Ik vind het wel vervelend dat ik zelf zo slecht weer in slaap kom.hebben jullie dat niet? Dat je dan zo ligt te woelen als je eenmaal over je grootste slaap heen bent.
quote:qwertu schreef op 14 september 2009 @ 10:57:

@ Sarah, dat werkt bij ons natuurlijk niet zo, met de kma.

Maarre... niet eens elke nacht wakker? Dat telt niet hoor! Pffff... die van ons werd ook nog rustig twéé keer wakker op die leeftijd. En dat vonden we al winst, want het was in ieder geval niet meer stándaard twee keer (of drie keer... of vier keer...).Ja maar, ja maar, ja máár!! Ze heeft ook wakkere nachten......dan is ze gewoon 2 uur of 3 uur kláárwakker. Zo ook vannacht, wij gingen naar bed, sliepen nét......bweheeeh Sarahmeisje huilt.....fles gedaan terug gelegd, etc. Helaas sliep ze om half 3 pas weer....en al die tijd ben ik wakker geweest, om af en toe naar haar toe te gaan (en ik hád het al zo koud, kon niet warm worden brrrr)
quote:tiaraatje schreef op 14 september 2009 @ 11:02:

Ik vind het wel vervelend dat ik zelf zo slecht weer in slaap kom.hebben jullie dat niet? Dat je dan zo ligt te woelen als je eenmaal over je grootste slaap heen bent.Yep, heel bekend....maar je went er aan
MMM ik heb hier eigenlijk een hele andere mening over. Want ik vraag me af of het geen gewenning is dat ze rond die tijd komt. Aangezien je niet veel voeding in je borst hebt, kan het toch ook niet zo zijn dat ze honger heeft.

Begrijp me niet verkeerd, want als jij het prettig vindt om ze 's nachts nog bij je tenemen moet je dat zeker doen. En niets aantrekken wat andere mensen zeggen.

En heel de nacht laten huilen vind ik persoonlijk ook geen optie, maar er is toch ook een tussenweg!
.
Mijn zoon slaapt op het moment sporadisch door en is nu 10 maanden.

Maar ik geloof niet dat hij een slaapprobleem heeft. De wereld is voor hem gewoon veel te interessant.

Waarom zou je dan gaan slapen?
.
quote:qwertu schreef op 14 september 2009 @ 11:32:

Hahaha, Sarah, die nachten ben ik helemaal vergeten ja! Dat ze gewoon helemaal niet meer wilde slapen. Pffff... zat ik van een tot vier met een wakker kind in de woonkamer ofzo.

Ja, de eerste keer was ik nog zo dom om de "voorschriften" te volgen en braaf op haar kamer te blijven, met gedempt licht, etcetera etcetera. Nou, die fout maak je maar één keer. Ik heb me inderdaad bibberend van de kou de tandjes zitten vervelen. De keren daarna was het hóp d'r bed uit als ze al een half uur wakker was en lekker in de huiskamer zitten. Tv aan, plaid over mijn benen, lekker settelen op de chaise longue en laat mij maar schuiven. Kon zij lekker wakker zijn (wat zij wilde), terwijl ik ook nog een beetje leuke nacht had.

Dat is ook allemaal gewoon weer over gegaan.

(Het scheelt wel dat ik zelf wel ècht een slaapprobleem heb. Ik heb zelf al jarenlang ervaring met 's nachts niet kunnen slapen. Het advies bij volwassenen is juist: uit bed als je niet slaapt, even rustig iets anders gaan doen en het daarna gewoon opnieuw proberen. Ik zou niet weten dus waarom mijn kind zich in bed ongelukkig zou moeten gaan voelen, terwijl ik haar er ook gewoon uit kan halen. Ik ken zelf net iets te goed het machteloze, ongelukkige gevoel van wakker in je bed "moeten" blijven liggen om haar dat aan te doen.)

Maar goed, we dwalen af...

Jaaaaaaaaaaaa jij kent het Hier ook, ik ben vrij vlot met haar eruit halen hoor. Ik nestel me wel lekker op de bank en Sarahmeisje vermaakt zich wel met spelen. Gelukkig zijn die nachten inmiddels nog maar heel af en toe aanwezig. En fijn om te weten dat je ze weer vergeet

Je dikgedrukte zin; ik denk er net zo over. Alleen man stribbelt altijd tegen, "een kind moet toch slapen?!" "hoe kan dat nou dat ze niet moe is?!" etc. Tsja, onze oudste slaapt echt heel veel (ruim 3, slaapt nog 5 middagen per week en snachts van 1930 tot liefst 0900 ) dus wat hij "extra" slaapt, slaapt zijn zusje minder zeg ik altijd Ik relativeer het wat makkelijker dan man, maar tis zo vervelend dat dat altijd snachts is, ivm over en weer irritaties en ergernissen. (hmm sorry, ook offtopic)
Ding impliceert dat, wanneer baby écht honger zou hebben snachts, de borsten van TO ook wel meer voeding zouden hebben.

Hoe kortzichtig. Ik herinner me nog steeds heel goed het moment waarop ik besloot met de borstvoeding te stoppen omdat Sarahmeisje zóveel (vr)at, dat ik haar niet bij kon houden. Om over de hoeveelheden eten nog maar te zwijgen van toen ze ongeveer een jaar was. My god...
.
quote:qwertu schreef op 14 september 2009 @ 10:46:

Oh en schuiven met slaapritmes leverde hier ook alleen maar méér problemen op. Dan werd ze opeens in plaats van elke vier uur elke twee uur wakker, omdat ze totaal uit haar ritme getrokken werd.

Sarah, jij ook aan de nachtflessen dus na anderhalf jaar? Goed om te horen dat ik niet de enige ben was. (Moeilijk hè, tot vijf tellen... om vier uur 's nachts. )

Bij mij hielp het schuiven met de slaapritmes wel. Althans in zo verre dat ze de eerste nacht zó moe was dat ze wel doorsliep, maar daarna gewoon vroeger, of later wakker werd `s Nachts. Afhankelijk van welke kant we haar slaapritme opschoven dus. Uiteindelijk heb ik het maar gelaten zoals het was en haar op bed gelegd als ze moe werd. En als ze wakker werd kreeg ze gewoon lekker een fles, of we gingen beneden spelen.

Opmerking pareerde ik altijd met een (rot)opmerking over het kind van die ander. "Ja maar míjn kind slaapt tenminste wél in haar eigen bed" of "Ja maar mijn kind weet tenminste wél hoe zij zichzelf moet vermaken" En als mensen dan aangaven dat ze dat niet zo leuk vonden om te horen, vertelde ik gewoon dat ik het zeuren over het slaapritme en al dan niet doorslapen van mijn dochter beu was. Meeste vriendinnen begrepen dat wel.

Overigens is mijn dochter nu 23 maanden, en heeft afgelopen week voor het eerst een hele week zonder nachtfles gekunt. Afgezien van die ene nacht waarin ze ziek was. Ze blijkt kma te hebben en nu we over zijn op soja kan ze het in eens wel (hele nacht slapen dus)
Erger u niet, verwonder u slechts!
Qwertu, zijn jouw slaapproblemen hier wel door ontstaan? Wat vervelend voor je.

Het gaat idd niet om mijn behoefte ( want dat is slapen..) en laten huilen kan ik gewoon niet.Laten pruttelen wel maar niet langer dan 5 minuten.

Mijn man is juist heel relaxt (schrijf je dat zo?) Die zegt het komt als het komt.
Ach, met mijn oudste heb ik op den duur een soort oost indische doofheid ontwikkelt, ik werd op den duur alleen nog maar wakker van echte nood , dus kotsen ofzo, kind was al 3 trouwens, kon ook gewoon naar de wc lopen, maar daar werd ik dan nog net wakker van, als hij boven de pot hing.

Met de tweede heeft het 7 maanden geduurt, eer dat de oost indische doofheid weer te voor schijn kwam.

Nou schrijf ik oost indische doofheid, maar eigenlijk is het een soort filter wat je opbouwt, gedurende jaren slapeloosheid.

Tenminste dat geloof ik.
Nee ik wil echt totaal niet de schuld bij de ouders neerleggen. Als dat wel zo overkomt dan mijn ecxuses. Wat ik wel bedoel is dus niet zo goed overgekomen.

Maar wat ik dus wel vindt (maar hé dat vind ik) dat het niet erg is dat je je kindje even laat huilen zodat ze ook de kans krijgt om weer in slaap tevallen en dat het geen gewenning moet worden dat ze er altijd uitgehaald wordt. Maar ik denk wel dat ik daar een iets andere menig over heb dan de meeste hier. Is ook prima iedereen doet het op zijn eigen manier. Maar ik wil echt niemand een schuldgevoel aan praten.
quote:qwertu schreef op 14 september 2009 @ 11:42:

Me dunkt dat TO het juist níet prettig vindt om 's nachts gestoord te worden in haar slaap.

Het gaat niet om de behoeftes van TO, maar om hoe je met de behoeftes van je baby omgaat. Welke verwachtingen je van een baby hebt. De verwachting dat een baby het klokje rond slaapt, is een overtrokken verwachting. Er zijn maar een paar baby's die dat doen en die doen dat meestal gewoon uit zichzelf. Alle andere baby's doen dat niet, omdat ze er simpelweg nog niet toe in staat zijn. En guess what: dat hóeft een baby ook nog helemaal niet te kunnen. Deze baby heeft een keurig slaapritme: ze slaapt acht uur aan een stuk. En daarna wordt ze even wakker, drinkt een paar slokken en slaapt weer verder. Dat is gewoon behoefte, lijkt me. En ongeacht of die behoefte uit gewoonte, ritme of weet ik het wat is ontstaan, lijkt me het vrij basaal om bij een kind van zes maanden de behoeften die er zijn gewoon te vervullen.

Als jij je er prettig bij voelt om je baby in een volwassen slaapritme te dwingen, dan moet je dat vooral doen. Maar door zo te stellen wat je in deze post stelt, lijkt het alsof je de zwarte piet bij de moeder / ouders legt. Ik vind dat onterecht, maar ik vind dat ook niet zo aardig eerlijk gezegd. Alsof hetgeen waar jouw kind nog niet toe in staat is aan jou ligt. Alsof het je "eigen schuld" is dat je kind van zes maanden (!!!) niet langer dan acht uur (!!!) "kan" slapen.

Even een reality-check soms kan geen kwaad hoor. Maar wat jij doet is geen reality-check. Realiteit is namelijk dat baby's van zes maanden vaak gewoon niet in stáát zijn om langer te slapen dan acht (of zes of vier) uur aan een stuk.

Ik ben het echt totaal niet met je eens. Ik denk namelijk dat een baby dat wel kan. (oke uitzonderingen daar gelaten) Maar ik denk dat dat een discussie is waar je nooit uit gaat komen. Mijn mening is gewoon het tegenovergestelde dan die van jouw. Want als ik heel eerlijk ben en ik lees TO. Dan is het eerste wat ik denk: "laat je kindje gewoon even huilen is echt niets mis mee" En never nooit dat ik 's nachts met mijn kinderen beneden op de bank ga zitten. Maar dat wil niet zeggen dat ik jouw of TO of wie dan ook veroordeel daarover het is alleen niet mijn manier. Ik wil ook echt niet onaardig overkomen. Dus meestal negeer ik deze onderwerpen wijselijk. ( wat overigs niet wil zeggen dat ik niet 's nachts even naar mijn kinderen ga als ze huilen of roepen.)

Iedereen moet het op zijn eigen manier doen, waar je zelf een goed gevoel bij hebt dat is het allerbelangrijkste.
Oke Ding, dan heb ik je eerdere post verkeerd gelezen, sorry

Over dat even laten huilen; helemaal mee eens, máár; ook dat werkt niet bij elk kind. Bij de oudste ging het heel erg goed, die sliep dan ook áltijd binnen de 10 minuten. Maar jongste draait echt compleet door, ze gaat totaal flippen waardoor ze echt helemaal over de rooie is. Dus dat voorkomen we graag
Geeft niet hoor. Vind het nog steeds moeilijk om op papier tezetten wat ik bedoel.

Ik ben het wel met je eens dat ieder kind anders is. Daarom denk ik ook wel dat je zelf het beste kunt inschatten naar jouw idee wat het beste is.

Ik vind het wel heel knap dat je nog zo positief kunt zijn dat je nog steeds gebroken nachten hebt. Ik zou er echt heel chagerijnig van worden.
Oh geloof me, dat ben ik ook echt wel geweest Alleen helpt het niemand wat, dus kan je net zo goed positief zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven