Doorslapen?

14-09-2009 10:22 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik vraag me af hoelaat jullie baby naar bed gaat en of je daarna nog voeding geeft.

Mijn dochter zit sinds kort op 4 flessen overdag en krijgt rond half 5 in de nacht nog een borst. Dit is niet echt een volwaardige voeding maar meer gewoon voor de gezelligheid ( en omdat ze wakker wordt).

Ze wordt nl elke nacht tussen half 4 en half 5 wakker. Zou dat komen omdat ik haar doe borst blijf aanbieden? Zou dit haar tegen kunnen houden om door te slapen?

Ze gaat rond 20.00 uur naar bed en krijgt daarna geen voeding meer. Ze is al bijna 8 kilo dus is het ook niet nodig.

Is las op babyinfo.nl dat als je kindje met 6 mnd niet doorslaapt je een slaapprobleem hebt( zowel jij als je kindje).

Wat is jullie ervaring met het doorslapen?
.
Hoi Tiaraatje,

Mijn meisje is nu ruim 6 maanden en slaapt behoorlijk goed. Ze gaat meestal rond 19.00u naar bed en krijgt om 23.00 nog eens een borst (vaak slaapt ze dan nog door). Tot een week of twee geleden sliep ze dan tot 6.00/7.00. Maar nu wordt ze steeds om 4.00 wakker.

Ik heb ook van alles bedacht, maar ben tot de conclusie gekomen het maar zo te laten. Blijkbaar wil ze 's nachts iets, of mij, of eten. Nou ja, dan krijgt ze dat. Net als Qwertu denk ik dat zo'n baby niet voor niks wakker wordt en blijkbaar behoeftes heeft die ik kan bevredigen. Bovendien maakt ze al een behoorlijke ruk zo van 19.00 tot 4.00. Helaas ben ik zelf wel redelijk gesloopt. Ik ben nl wákker zodra ik mijn bed uitga. Zomaar verder slapen is er helaas zelden bij. Ik denk nu dat ik de voeding van 23.00 ga schrappen, als mijn borsten dat trekken. Ze slaapt dan toch nog. Dan kan ik aan het begin van de nacht een flinke tijd slapen. Als ik er dan toch om 4.00 uit moet, heb ik tenminste wat uurtjes gemaakt.

Groetjes,

Sterre
Mooie post Q!
Dat sommige mensen het beter weten en gaan pushen dat vind ik ook irritant.

Dat is ook wat ik bedoel met laat ze 's nachts een keertje huilen. Sommige mensen halen mijn inziens echt alles uit de kast om tezorgen dat hun kindje weer gaat slapen. Boekje lezen. zingen enz enz. Dan denk ik dat je je eigen ruiten ingooit. Natuurlijk moet een baby zijn dag nachtritme omgooien, maar bij de meeste is dat toch al wel gebeurd als ze 6 maanden zijn?

Ieder kind ontwikkelt zich inderdaad op zijn eigen manier. Een beetje oefenen zodat ze hun angst overboord zetten kan ook geen kwaad. Zolang je niet gefrustreert raakt.

Misschien baseer ik mijn mening wel teveel op mijn eigen kinderen. En ik wil niemand met een opgeheven vingertje toespreken. Maar ik snap het echt niet als ik moeders heel de dag met hun baby in hun armen zie rondlopen, na elk kikje uit bed halen. ( mmm val ik nu in herhaling) En er 's nachts een gezellig samenzijn van maken. Maar dezelfde moeders zullen het ook echt niet snappen dat ik dat niet doe.
Ik waag me niet aan discussie van wel of niet doorslapen en hoe zou horen, maar hoe natuurlijk en logisch het ook is dat een baby wakker wordt,wat is er mis met het een beetje proberen te sturen?

Als je kind om 20.00 voor het laatst iets krijgt en dan om 4.00 uur wakker wordt zal dat inderdaad honger of dorst zijn. Maar als je nu probeert om om 23.00 of 24.00 nog een keer te voeden, slaapt het misschien wel tot 7.00 uur? Kind blij en moeder blij.Als het niet werkt heb je pech maar proberen kan toc geen kwaad?

Ik maak zoon heel vaak wakker voor een voeding ook al geef ik in principe borstvoeding op verzoek. Als een ander tijdstip beter uitkomt en het niet te snel na de vorige is, maak ik zoon wakker en laat hem drinken. Zo ook met de laatste voeding en daarna slaapt ie lekker verder. zoon wordt nooit wakker 's nachts, wel eens rond 6.00 uur maar meestal rond 7.00/7.30, erg fijn!
.
quote:qwertu schreef op 14 september 2009 @ 14:12:

Ding, de biologie geeft mij gelijk. Ik ben vanwege mijn eigen slaapstoornis (die ik al heb zolang ik me kan herinneren, Tiaraatje ) geïnteresseerd in hoe dat nou werkt met slaap-waakritmes. Toen ik las hoe rommelig dat bij baby's ontstaat en dat de ene baby het wat sneller in een "volwassen" ritme (is het niet, maar goed) heeft dan de andere baby, kon ik me alleen maar ontzettend opwinden over het gepush van mensen om een baby in een "volwassen" ritme te krijgen. Waarom? Omdat het 9 van de 10 keer de ouders niet uitkomt.

Net zoals kruipen, lopen en praten, mag je voor het "leren slapen" gewoon de tijd nemen. En de ene baby kan al met drie maanden kruipen/doorslapen/whatever, terwijl de andere baby daar een of misschien wel twee jaar over doet. Dat is nu eenmaal de grilligheid van de natuur.

Mij is jarenlang gezegd dat het mijn eigen schuld was dat ik wakker lag, dat ik gewoon vroeger in bed moest gaan liggen, dat het een kwestie van willen was, dat ik nu eenmaal de verkeerde routines aanhield, ga zo maar door. Terwijl inmiddels uit onderzoek is gebleken dat het überhaupt een wonder is dát ik slaap, laat staan dat ik dat dan ook nog op een beetje fatsoenlijk tijdstip kan.

Een kleine baby heeft gewoon niet de biologische vermogens om een dag-nachtritme aan te houden. Dat vermogen ontwikkelen ze wel, maar bij de ene baby gaat dat wat sneller dan bij de andere en bij de ene baby gaat dat wat soepeler dan bij de andere. Als je op twee fronten pech hebt, is je baby èn traag èn gaat die ontwikkeling met horten en stoten en terugvallen in nachtelijk wakker worden.

Je hebt helemaal een punt als je zegt dat je er 's nachts geen feestje van moet maken en ook als je zegt dat je een baby wel de kans moet geven om zelf weer in slaap te vallen. Maar het is nu ook eenmaal zo dat sommige baby's gewoon niet door kúnnen slapen, al zouden ze het zelf heel graag willen. Simpelweg omdat hun hersenen die ontwikkeling nog niet doorgemaakt hebben. En een kind dat iets fysiek gewoon nog niet kan, kun je stimuleren tot je een ons weegt: het kán het gewoon niet. Het enige resultaat zal zijn dat je alledrie alleen maar gefrustreerd raakt en dat je bovendien gebukt gaat onder schuldgevoel omdat het immers je eigen schuld is. "Maar ja, als jíj je er prettig bij voelt..."Ik heb iig veel aan je verhaal. Je hebt ook gelijk dat we alles te snel willen. Ik ga gewoon verder in haar ritme en t komt vanzelf wel. Als jij al jaren een slaaptekort heb kan ik het vast nog even aan.
quote:Sterre75 schreef op 14 september 2009 @ 14:24:

Hoi Tiaraatje,

Mijn meisje is nu ruim 6 maanden en slaapt behoorlijk goed. Ze gaat meestal rond 19.00u naar bed en krijgt om 23.00 nog eens een borst (vaak slaapt ze dan nog door). Tot een week of twee geleden sliep ze dan tot 6.00/7.00. Maar nu wordt ze steeds om 4.00 wakker.

Ik heb ook van alles bedacht, maar ben tot de conclusie gekomen het maar zo te laten. Blijkbaar wil ze 's nachts iets, of mij, of eten. Nou ja, dan krijgt ze dat. Net als Qwertu denk ik dat zo'n baby niet voor niks wakker wordt en blijkbaar behoeftes heeft die ik kan bevredigen. Bovendien maakt ze al een behoorlijke ruk zo van 19.00 tot 4.00. Helaas ben ik zelf wel redelijk gesloopt. Ik ben nl wákker zodra ik mijn bed uitga. Zomaar verder slapen is er helaas zelden bij. Ik denk nu dat ik de voeding van 23.00 ga schrappen, als mijn borsten dat trekken. Ze slaapt dan toch nog. Dan kan ik aan het begin van de nacht een flinke tijd slapen. Als ik er dan toch om 4.00 uit moet, heb ik tenminste wat uurtjes gemaakt.

Groetjes,

Sterre

Sterre,

Mijn dochter heeft ook een dikke week geslapen tot 7 en nu idd elke nacht tot 4. En dan zonder die 23 uur voeding.

Inmiddels na de verhalen van de anderen hier weet ik dat dit gewoon heel normaal is en dat het wel weer overgaat.

Ik ben idd ook wakker als ze om 4 uur komt. Dan kan ik niet verder slapen. Mn man werkt aan de andere kant van t land en is er maar 2 dagen per week dus ik moet er sochtends ook perse af.
Wat een rust ineens.
Ik heb zeker tot de leeftijd van 12 maanden een fles om 23.00u gegeven, als ik zelf naar bed ging.
quote:Java schreef op 14 september 2009 @ 17:39:

Ik heb zeker tot de leeftijd van 12 maanden een fles om 23.00u gegeven, als ik zelf naar bed ging.Ga het vandaag proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven