Tijdbesparende huishoudtips!

30-06-2007 22:03 356 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met twee kleintjes, het huishouden en werk kwam ik er achter dat ik toch iets georganiseerder om moest gaan met het huishouden dan hiervoor om niet te verzuipen in was, afwas en rommel!

Langzaam maar zeker verzin ik dingen om het me gemakkelijker te maken en ik dacht: dat doen jullie vast ook! Wie weet kunnen we van elkaar leren.

Dus plaats hier je tijdbesparende huishoudtips! (ja, lekker truttig, ik weet het, maar wel handig!)
quote:Heb ik ook nog een vraagje: hoe maken jullie die antilekbekers schoon? Vind dat tuutje en rubbertje zo snel goor worden, ze staan al op de nominatie voor ritje prullenbak.Er zijn lange miniborsteltjes te koop waarmee je rietjes en tuutjes schoon kan borstelen. Er zit zo'n borsteltje in een pakketje met een reserve rietje voor in een rietjesbeker. Ik heb het setje (met borsteltje, daar ging het me om) gekocht bij de supermarkt Deen. Maar het blijft inderdaad wel gorig om te zien, het rubber wordt snel gelig/goor van kleur...
quote:

Gooi ik er meteen een wasvraagje tegenaan. Misschien niet helemaal on-topic maar ik hoop dat het mag.

Van mijn schoonmoeder kreeg zoon deze week een erg duur shirtje. Donkerblauw met in het midden een witte baan. Hoe was ik dit shirt?

Ik ben echt als de dood dat dat donkerblauwe gaat doorlopen in het wit... Het zou niet de eerste keer dat ik iets verpest in de was...

De 'kleurvangdoekjes' van, ik dacht, Robijn werken hier goed! Ik gebruik ze als ik donkere, nieuwe kleding de eerste keer was. Doekje vangt de kleurstof.
quote:al veel goede tips gelezen! Heb zelf nog een vraagje. Weet iemand hoe je een RVS-oppervlak weer glimmend krijgt zonder strepen? Heb alles geprobeerd: speciaal rvs-spul in meerdere varianten, glassex etc. Ik blijf alleen strepen houden en het RVS is mat. Iemand de gouden tip?inderdaad gewone baby olie na het schoonmaken op een schoon droog doekje en daarmee de boel even opwrijven.
Schoonmaken en opruimen is niet meteen mijn favoriete bezigheid maar om het hier enigszins leefbaar te houden :) begin ik elke dag met:

- Sloot bleek in de wc, afnemen met glorix-doekjes;

- Wasmachine en droger aanzetten;

- Afwasmachine in- en uitruimen terwijl dochter aan het spelen is;

- Na het ontbijt doe ik een rondje baby: kinderstoel schoonmaken, vloer dweilen met vochtig AH doekje, bekers omspoelen, tafel alvast dekken voor de lunch, etc.;

- Als dochter slaapt doe ik meestal helemaal niets!

- Tijdens ons dagelijkse wandelingetje brengen we de lege flessen weg en doen we boodschappen;

- Als ze in bad zit dan vouw ik een deel van de tijd de was en ruim ik de badkamer een beetje op, nieuwe wassen sorteren, etc. de rest van de tijd speel ik lekker met haar;

- Tijdens het koken zit ze vaak in haar Bumbo stoeltje bij me op het aanrecht (het is een heeeel breed aanrecht) een beetje mee te kijken en met lepels te roeren in haar eigen plastic pannetje, vindt ze geweldig en ik hoef niet meer als een bezetene achter haar aan te rennen met een soeplepel in de ene en een theedoek in de andere hand;

- Als ze in bed ligt dan eten we en daarna ruimen we samen even alles op om lekker daarna op de bank te hangen oid...

- s'Avonds leg ik haar kleertjes klaar, pak alvast haar tasje in voor de creche, dek de ontbijttafel vast en leg ook mijn eigen kleren klaar. Ik denk altijd 1 stap vooruit, zodat ik niet achter de feiten aan hoef te lopen. Als ze bijvoorbeeld geslapen heeft leg ik haar speentje, knuffeltje en slaapzakje alweer klaar voor het volgende slaapje, zodat ik niet vanalles hoef te doen met een baby op mijn arm.
Vish, ik gooi alles van de antilekbeker altijd in de afwasmachine. Flessen, spenen en speentjes ook. Werkt prima.

Toen ik 1 kindje had deed ik ook veel dingen met haar samen, maar ik merk dat ik er met 2 kindjes minder goed aan toe kom. Ze zijn ook nog klein en ik moet ze dus een stuk beter in de smiezen houden :-)

Ik heb inmiddels een bezem aangeschaft (handig! ook voor het bijeenvegen van de duplo). Ik ben nog op jacht naar slabbetjes met goot. Ik denk dat ik ze idd ga bestellen!
quote:

Vish, ik gooi alles van de antilekbeker altijd in de afwasmachine. Flessen, spenen en speentjes ook. Werkt prima.

Ik bén de afwasmachine :(:P
quote:al veel goede tips gelezen! Heb zelf nog een vraagje. Weet iemand hoe je een RVS-oppervlak weer glimmend krijgt zonder strepen? Heb alles geprobeerd: speciaal rvs-spul in meerdere varianten, glassex etc. Ik blijf alleen strepen houden en het RVS is mat. Iemand de gouden tiGeweldig goede tips (krijg bijna zin om schoon te maken...).

RVS glimmend krijgen? Beetje olijfolie op een doekje, poetsen en het glimt weer mooi!

Hebben jullie de tip voor oude fruit vlekken in kleertjes? Heb alles al geprobeerd: ossegal zeep, vanish, biotex, vlekkenspray, glorix02 zonder bleek erin en dreft met citroen (van de 'oma' weet raad' site).
Voor fruitvlekken ( ook de rode aardbeivlekken) en rode groente vlekken (tomaat, rode kool), de kleertjes/slabbetjes gewoon wassen op 40 graden en dan uitleggen op je wasrekje en die in de zon zetten. Gegarandeert dat de vlekken na een uurtje weg zijn (en je was droog:)).

Hier krijgt zoon ook een swifferduster, ongemerkt maakt hij nog best veel schoon;).
zou deze een punaise kunnen krijgen? vind het verdomd handig!!!
Waar kopen jullie die stoffer en blik met lange steel????? zoek er al weken om, maar bij geen enkele bouwmarkt te krijgen :(
bij de blokker, marskramer, zulke winkels verkopen ze
OOK IK VIND DIT TOPIC EEN NOMINATIE VOOR EEN PUNAISE WAARD!!

ONWIJS VEEL TIPS WAAR IK AL WAT AAN HEB!
quote:bij de blokker, marskramer, zulke winkels verkopen zeThanx :D
Sunlight, bedankt voor de tip van bleek en soda. Ben inmiddels verslaafd aan de geur van bleek, en loop sinds gister met een spuitflacon door het huis.

De plekken in huis waar ik voorheen een hekel aan had zijn schoon en ruiken naar bleek

Hmzz ben toch niet zwanger?:D
Jaaaaaaaaaaa, wauw! Wat een supertopic!!! Heb echt een hekel aan schoonmaken, maar ook aan viezigheid en troep....:P!!!

Dus ook ik ben al door het huis gerend, flink bleek, soda en water spuitend! Heeeeeerlijk, supersnel EN superschoon is de badkamer weer! Ben er blij mee!

En oooooooooo, wat leek die RVS-plaat achter het fornuis moooooooi in de winkel, maaaaar oooooo wat onpraktisch in het echte leven...want die dingen zijn echt niet streeploos schoon te krijgen. Dacht ik....Net met de babyolie in de weer en WAUW...streeploos in een paar tellen....had ik dat drie jaar geleden maar geweten!! Hahaha!

Ik wacht met smart meer van die spectaculaire tips af!
Zag net nog een tip om je frituurmandje schoon te krijgen. Gootsteen met heet water en waspoeder erbij. Even laten staan en met een afwasborstel in het water je mandje boenen. 3x raden waar mijn mandje nu ligt:D
Haha, volgens mij heeft het nog nooit zo geglanst in de huizen van de forumers als nu ;)

Als vriend van werk thuiskomt betrap ik me er op dat ik eerst alle flinkheden opnoem die ik hier heb geleerd...
Hahaha dat heb ik ook. Gister kwam man thuis en ik had net gedoucht, stond met tandenborstel in de mond en zei "Wrmuiks sje sniks?" Zat me raar aan te kijken. Ow je hebt opgeruimd zegtie.....pfff neehee of jaahaa maar het ruikt hier naar bleek lekker he?! En ik heb de wc gedaan en en en.... Manlief vond me volgens mij rijp voor het gesticht. Volgens mij dacht hij dat mijn schildklier was gaan opspelen en weer hyper was.:D
Bedankt voor alle tips!

Dit wordt een topic dat je eens vaker naleest.

(van mij mag 'ie ook gepunaised worden)

Ik heb er ook nog eentje:

Een verfkrabbertje waarmee je verf van het raam af kunt krabben. deze standaard in een keukenkastje leggen. Je hoeft nooit meer te krabben op vastgekoekte restjes (denk aan, druppen pannenkoekmix op het aanrecht, zwarte strepen aan de onderkant van de deur van schoenzolen, etensrestjes van onze kids). Krabbertje erbij en klaar is het weer.

En wat kost zo'n krabber, een euro of 2!
Iemand misschien een tip om paprikarood van mijn kunststof snijplank te krijgen? Vind het zo goor staan na de afwas.
Voor de goede orde, ik bedoel deze;

't heet geen verfkrabber, maar een glaskrabber.

kwam ik net achter. de verfkrabber is om verf van hout af te krabben, lijkt me iets te rigoreus.
quote:Iemand misschien een tip om paprikarood van mijn kunststof snijplank te krijgen? Vind het zo goor staan na de afwas.

Het VIVA-bleek/soda/water mengsel geprobeerd??

Schijnt het nieuwe wondermiddel te zijn!!!

:D
:D

Helaas....het goedje kan dit klusje niet aan :P
VISH probeer de spullen van de tuitbeker eens in de waterkoker te gooien vol met water en koken maar deed mijn kraamverzorgster met spenen enz.
Voor de douchetegels, tip van een vriendin: HG voor schimmel en algen. Even sprayen, half uurtje laten zitten, en gewoon met de sproeier eraf halen. 

Helaas is het is min spul voor het milieu, maar tjonge jonge wat helpt het goed!!!!!!!!!!!!! Mijn voegen hadden zo'n vies oranje laagje, en sommige waren zelfs zwart.:$

Nu ziet het er weer als nieuw uit! ik heb me voorgenomen na de laatste douche beurt de tegels te drogen.

Wel jammer dat het zo slecht is voor het milieu.......:(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven