Tijdbesparende huishoudtips!

30-06-2007 22:03 356 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met twee kleintjes, het huishouden en werk kwam ik er achter dat ik toch iets georganiseerder om moest gaan met het huishouden dan hiervoor om niet te verzuipen in was, afwas en rommel!

Langzaam maar zeker verzin ik dingen om het me gemakkelijker te maken en ik dacht: dat doen jullie vast ook! Wie weet kunnen we van elkaar leren.

Dus plaats hier je tijdbesparende huishoudtips! (ja, lekker truttig, ik weet het, maar wel handig!)
Ik heb een robot-stofzuiger.....:$

Mooncatcher, misschien helpt het om je snijplank na gebruik direct flink te deppen met citroen? Eventueel nog wat grof zout erop strooien, laten drogen en gewoon afwassen.
Dames, het weekend is voorbij, het is weer maandag, gaan we weer poetsen vandaag?

Zal het eens proberen labyrint.

Heb net de keuken onder handen genomen. Heb mezelf ook ff aangemeld bij een groep die schema's geeft. En ik merk dat ik daar goed op kan huishouden zeg maar :D

Zo nog ff de vloer stomen en dan weer klaar voor vandaag.
quote:VISH probeer de spullen van de tuitbeker eens in de waterkoker te gooien vol met water en koken maar deed mijn kraamverzorgster met spenen enz.In mijn waterkoker zit kalk, ik kan hem nou eenmaal niet iedere dag ontkalken (we hebben hier hard water). En voor het schenktuitje zit een zeefje, dus het zit niet in mijn thee ofzo, maar ik wil er ook mijn spenen niet in uitkoken.
Mijn tip: als ik in de keuken iets pak en ik zie dat er bijv. veel kruimels in de la liggen of een koelkastplank vies is geworden, haal ik la/plank gelijk even leeg en sop hem. En als ik meer tijd heb doe ik er gelijk nog een. Op die manier hebben de kastjes/koelkast mijn keuken eigenlijk nooit een grote beurt nodig want om de beurt worden alle kastjes/planken/laden schoongemaakt.

Misschien te voor de hand liggend, want ik heb hem zo snel nog niet gelezen: 's ochtends beddengoed afhalen, wassen en drogen, 's avonds kan het weer op bed. Scheelt hoop vouwwerk.
quote: Mooncatcher reageerde

Heb net de keuken onder handen genomen. Heb mezelf ook ff aangemeld bij een groep die schema's geeft. En ik merk dat ik daar goed op kan huishouden zeg maar :D

Op welke site kun je je aanmelden voor zulke schema's?? Lijkt me superhandig, zo'n stok achter de deur zeg maar!
's Ochtends beddengoed afhalen, schone erop gooien en de vuile met de rest van de bonte was meewassen. Is voor dit huishouden makkelijker:D
Dat kan op huishoudplaza.nl of het gezellige huishoudclubje op de msn groepen. Ow wat mutserig eigenlijk hahaha:$
quote:

Sunlight, bedankt voor de tip van bleek en soda. Ben inmiddels verslaafd aan de geur van bleek, en loop sinds gister met een spuitflacon door het huis.

Oke, oke, ik ga nu waarschijnlijk een hele domme vraag stellen, maar wat voor bleek? Noem eens een merk, ik moet nl zo naar de AH en als ik daar toch ben..... ;)

(Heb nl hele gore voegen in de badkamer).
Volgens mij maakt dat niet uit. Eigen merk dikke bleek werkt ook. Heb een grote fles van volgens mij de Lidl of de C1000. Als het maar bleek is.
Hmmm, van mij dan een nog dommere vraag: die verhoudingen, je doet dus een kwart water, een kwart soda en de helft bleek? Of moet het toch anders? (het lijkt me zoveel bleek!) En krijg je het dan nog wel uit een spuitflacon met zoveel soda?
Ik heb geeneens de helft bleek gedaan. Eerst een laag bleek dan de soda en opgieten met heet water zodat de soda oplost. Prima goedje :P
Wie weet hoe je de vieze lucht die in de okselstreek van shirtjes blijft hangen eruit krijgt? Ik draag vooral katoen, was alles na 1 keer dragen, was/douche/scheer/deo mezelf een ongeluk (ik stink zelf niet), maar bij steeds meer shirtjes heb ik dat ze na een half uur dragen oid al stinken (aan de waslijn ruik je als dat er bij de oksels nog 'iets' zit), het zit in de shirtjes en gaat er niet uit! Ik heb het nu bij sommige nieuwe shirtjes al na 1 of 2 keer dragen, bij zowel goedkope als dure kleding, de was ruikt verder schoon en fris, alleen het okselgedeelte niet! Als ik zo'n shirt dan weer uittrek, ruik ik dat het echt daarin zit en ik zelf nog fris ruik.

Ik word er wanhopig van!

Ik heb hier ooit al eens een topic over geopend en toen was soda (in weken en/of bij de was) de beste tip, dit werkt alleen helaas maar heel tijdelijk, het komt snel terug. Ik weet nog dat veel mensen zeiden hier ook last van te hebben. Ik probeer verschillende deo's, begin nu te denken dat mijn wasmachine niet meer goed is, heb pas oxi-spul gekocht (zie het maar als onzichtbare 'vlek'), maar dat doet ook niks hiertegen merk ik.

WIE HEEFT ER NOG GOEDE IDEEEN?? Of zullen we een lotgenotengroep voor dit probleem oprichten?

Leuk topic dit trouwens!

Sue
Sue, ik heb dat probleem met de shirts van mijn vriend. Ik laat ze dus regelmatig een nachtje in de soda staan, dan zijn ze weer een paar wasbeurten goed en dan ruiken ze weer. Dan gaan ze bij mij weer in de soda. En af en toe was ik ze op 60 graden.

Een permanente oplossing weet ik niet.
Een enzym afbrekend product als biotex wil wel eens helpen. Of witte azijn verdunnen met 3 kwart water en daarin laten weken. Daarna gewoon wassen in de machine.

Voor de oksels kun je odorez uit een flesje nemen en dat om de dag op je oksels deppen. Of gebruik Deoleen.
Het ergste van alle huishoudklussen is: strijken :@. Mijn tip: zodra je een was droog hebt, wegwerken. Alleen het punt is; ik houd me er soms zelf niet aan haha. Maar het werkt voor mij wel het beste.

Ik haat strijken ook het meest.

Ik was altijd alleen maar op maandag. Dan ben ik thuis en dan ram ik er alles doorheen. (was van twee volwassenen en twee kinderen)

Mijn "gouden" tip is: gooi zoveel mogelijk in de droger en haal het eruit als de was nog warm is. Dan kun je het strakker opvouwen, ook spulletjes die je normaal zou moeten strijken, kun je nu behoorlijk glad opvouwen. Dat scheelt een heleboel t-shirtjes en broeken strijken.

Aan sommige dingen ontkom je niet aan, maar deze ontdekking scheelt mij een uur langer strijken!
Ik strijk niet. Man strijk zijn eigen overhemden. Alleen als ik iets aanmoet waarvan ik vind dat het kreukvrij moet zijn dan strijk ik het. Heb veel shirtjes die niet kreuken. ook weer makkelijk.
weet niet meer wie de tip heeft gegeven maar iemand had het over een stoomswiffer voor de vloer, ongeveer 50 euro bij de bouwmarkt. Kun je die ook voor laminaat gebruiken of wordt het dan te vochtig? Lijkt me ideaal namelijk.

We hebben licht laminaat en je ziet er alles op. Al vanalles geprobeerd (Ajax, andy, speciaal laminaat spul, parket spul enz) op allerlei apparaten (gewone dweil, swiffer, uitknijp/wring ding) maar niks helpt, ik blijf watervlekken zien als het weer droog is.

Naar aanleiding van een ander tip van iemand heb ik ook al de blue wonder gekocht (de rode en de blauwe), ga het nu meteen uitproberen in de keuken en op de badkamerkraan. Ben benieuwd!

Nog een tip voor kattenbezitters: katten zijn dol op bleeklucht dus een klein druppeltje chloor in de kattenbak als je hem schoongemaakt hebt ruikt fris en de kat is er dol op! (niet te veel, dan wordt ie high :D)

En van mij mag dit topic ook sticky worden, superhandig!
Van mijn schoonmoeder kreeg zoon deze week een erg duur shirtje. Donkerblauw met in het midden een witte baan. Hoe was ik dit shirt?

Ik ben echt als de dood dat dat donkerblauwe gaat doorlopen in het wit... Het zou niet de eerste keer dat ik iets verpest in de was...

Er bestaan tegenwoordig doekjes die je bij in de wasmachine kan gooien. Die vangt alle kleuren op, die in het water terechtkomen. Ze heten colour-catchers. Je kan ze gewoon in de supermarkt kopen. www.colourcatcher.nl

Is ook handig voor een klein wasje. Dan kan je gewoon alles bij elkaar ingooien: wit en bont/donker.

Zelfs een rood t/shirt in de witte was lukt hiermee.
Ook trouwens nog een vraag, onze frituurpan heeft altijd in een keukenkastje gestaan en nu is dat kastje helemaal vies van het aangekoekte vet. Geen idee hoe ik het schoonkrijg.

Jif met glorix erdoorheen. Heel vies maar heel efficient!

Met schuurspons gebruiken. Daarna schuurspons weggooien.
wen en Mooncatcher, dank voor jullie reacties. Biotex en odorex heb ik nog n niet geprobeerd, deoleen wel (maakt niks uit bij mij helaas).

Anyone else?

Sue
Ik ben blij dat t bleek-soda mengsel zoveel tijd bespaart hihi. Tegenworodig heb ik ook witte deuren in plaats van gebroken witte, heb witte kozijnen in plaats van grijzige, en heb weer muren zonder vlekken.

MIsschien moet dit topic wel gestickt worden op overige als de angel ziet dat het alleen amar om houshoudtips gaat, maar een sticky is op zich best wel handig. Nog handiger zou t zijn als iedereen de voorwerpen die t betreft erboven zet, dat scheelt een hele posting doorlezen als je op zoek teruggaat naar een middel voor je koelkast oid...

Dus(ff voor de verdeling van bleek soda):

Badkamer glanzend in 2 uur:

1 deel bleek, 1 handvol soda, 2 delen water in spuitflacon, inspuiten en an 2 uur afspoelen. Deuren een half uur laten intrekken(wel het goedje eerst uitsmeren anders loopt het naar beneden)

Bij afwezigheid van soda werkt keukenzout ook goed trouwens, t wordt alleen weer sneller vies.

Tip van oma: frituurpan legen, heet water d'r in en een steradent tablet toevoegen. Even in laten trekken en whollah!

Ik had dus iets te enthousiast chloor en soda gemixed met wat water...de boel bijt goed uit, helaas ook in onze net nieuw gelegde eiken vloer...iemand dáár nog tips voor???

Kinke
ja Brendy da's een goeie. Die kunstgebittentabletten zijn ook erg fijn om thermoskannen mee schoon te maken. en: om je vitrage mooi wit mee te krijgen. (voor degene die nog vitrage hebben die niet in de wasmachine kan?) ;-P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven