2 geloven op 1 kussen...

16-05-2007 08:53 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn Marokkaanse verloofde en ik (Nederlands) zijn een jaar bij elkaar. We willen heel graag ons leven samen delen, maar door de geloofsverschillen is dit niet makkelijk. Hij is namelijk Moslim en ik ben Christen. Nu we samen zijn is dit geen probleem, maar hoe moet het als we straks kinderen krijgen? Wie heeft hier ervaring mee? Alle verhalen en tips zijn welkom! Alvast bedankt!
quote:

Ik heb héél lang niks meer gezegd in de multiculturele topics, maar je vraagt naar ervaringen en dan kan ik het toch even niet laten om ook de mijne te vertellen. Nederlandse vrouw, relatie gehad met Irakese man, moslim. Ja, gehad, dat lees je goed. Geloof speelde in mijn leven niet zo'n grote rol (ik beschouw mezelf meer als spiritueel universeel iemand, hoe moet ik dat beschrijven?), maar hij was moslim en we hebben er, voordat we kinderen kregen, heel veel over gesproken. En ja, we hadden óók het idee om 'het beste van beide werelden' aan onze kinderen mee te geven - of was het meer alleen maar mijn idee? We kregen twee kinderen, en alles moest ineens op zijn manier, en iets anders was absoluut niet meer bespreekbaar. Zó was het niet afgesproken..! Hij werd ontzettend dominant en ik had geen enkele ruimte meer. Dit kon ik niet meer volhouden. We zijn uit elkaar gegaan, mijn initiatief want ik voelde me compleet verpletterd en een vreemde in mijn eigen huis... gelukkig ben ik mezelf niet helemáál kwijtgeraakt. Maar wel ben ik mijn kinderen kwijtgeraakt ;( omdat hij ze viereneenhalf jaar geleden heeft ontvoerd en ik tot nu toe niet eens weet waar ze zijn. 

Ik wens je heel veel geluk en heel veel sterkte, want sorry, ik geloof er niet (meer) in, zo'n relatie. Wat verschrikkelijk! Dat is de ergste nachtmerrie van iedere moeder denk ik! Hoe heeft dat allemaal kunnen gebeuren? Het lijkt me onvoorstelbaar om de persoon die je lief hebt zo te zien veranderen in je ergste vijand.

Hoe gaat het nu met je?

Een ontvoering leek mij altijd heel onwaarschijnlijk, iets wat alleen op tv gebeurde. Heftig om dit van jou te horen!

Ik wens jou ook heel veel geluk en sterkte. Ik hoop met heel mijn hart dat je je kinderen terug zult krijgen!

Liefs
quote:Een ontvoering leek mij altijd heel onwaarschijnlijk, iets wat alleen op tv gebeurde. Heftig om dit van jou te horen!Dat dacht ik dus ook.... en ik dácht dat wij de wereld weleens zouden laten zien dat het echt wel zou kunnen. En ja, theoretisch wél dus, voordat we kinderen hadden. Toen we kinderen kregen, werd het een ander verhaal. Maar ik verdwijn nu weer uit jouw topic, anders durven anderen misschien niet meer te reageren. Het is tenslotte jóuw vraag en het gaat hier niet om mij.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ben ik weer!!

Nee, onze kinderen zijn nog niet gedoopt. Mijn man zou niet Ja kunnen zeggen op de vraag dat onze kinderen christelijk worden opgevoed.

Wel is onze zoon besneden.

Dus je ontmoeting met de familie van je verloofde is goed verlopen. Heb je zijn vader al ontmoet. Ik wil je zoveel goede en slechte dingen vertelen maar dat komt wel. Vind je het goed als ik het bij deze topic doe?

Als je vragen heb hoor ik dit graag.

Groetjes, Wilma mv. Ismaël en Layla
O ja, ik ben bijna 9 jaar getrouwd met een moslim en nee ik word geen moslima.
Je kunt er toch ook voor kiezen om zelf je kind te laten dopen? Dat kan ook de keuze zijn van een van de ouders. Hoeft niet perse samen. Als je partner zijn goedkeuring geeft aan de doop, maar niet uit zijn naam wil laten dopen, kan hij zelfs deel uitmaken van de ceremonie. Dat is helemaal niet zo ongebruikelijk...
uhhhh ja dat weet ik......
Boedaah, Ik zou heel graag mijn kinderen laten dopen. Nu zijn de kinderen "beschermd" hoe zeg je dat? via mij.

Maar mijn kinderen worden erg moslim opgevoed en dan valt het allemaal niet mee. Ja als je net zwanger bent of je begint net aan een relatie dan denk je vaak niet over die dingen na. Wij in ieder geval niet. Stom he?

Het gaat goed tussen ons. Het mooie tussen ons is dat wij getrouwd zijn en we laten elkaar in zijn waarde. Ook hebben wij samen 2 mooie kinderen gekregen, 1 zoon en 1 dochter. Tuurlijk zijn er zaken waar je het niet mee eens ben, maar daar praten wij over. De kinderen krijgen het beste van 2 culturen.

Mijn man is de laatste tijd erg met zijn geloof bezig, niets mis mee, in het begin van onze relatie niet. Maar naarmate moslims ouder worden gaan ze zich daar meer mee bezig houden. Hij eet geen varkensvlees, ik vaak ook niet, bid 5x per dag. En alles wat wij eten moet halal zijn. DAT vind ik wel eens moeilijk. Mijn familie gaat er goed mee om. Mijn moeder koopt vaak vlees bij de islamitische slagerij, heel goed vind ik dit van haar. Als we bij mijn zus zijn maakt ze gewoon soep zonder vlees of vis. Altijd goed toch?

Groetjes, Wilma
quote:

Ben ik weer!!

Nee, onze kinderen zijn nog niet gedoopt. Mijn man zou niet Ja kunnen zeggen op de vraag dat onze kinderen christelijk worden opgevoed.

Wel is onze zoon besneden.

Dus je ontmoeting met de familie van je verloofde is goed verlopen. Heb je zijn vader al ontmoet. Ik wil je zoveel goede en slechte dingen vertelen maar dat komt wel. Vind je het goed als ik het bij deze topic doe?

Als je vragen heb hoor ik dit graag.

Hey Wilma!

Bedankt voor je reactie! De ontmoeting verliep echt boven verwachting. Het was gewoon echt ontzettend gezellig, vooral met zijn zusje. Zijn moeder omhelsde me direct en gaf me een heel welkom gevoel. Ze vroeg ook direct wanneer ik weer kwam! Nu ik een keer ben geweest is de drempel om weer te gaan gelukkig weg. Volgend weekend gaan we waarschijnlijk weer even langs, wellicht is zijn vader er dan wel!

Tja, wel logisch dat je man zijn kinderen niet kon laten dopen. Dat toont resepct voor het christendom. Vond jij het dan niet moeilijk om je zoon te laten besnijden?

Ik zou het heel fijn vinden als je meer (positief en/of negatief) zou willen vertellen hier!

Wat een prachtige namen hebben je kinderen trouwens!

Liefs
Ja overal waar je komt bij marokkaanse mensen zijn ze erg vriendelijk.

Ze zien gasten een geschenk van Allah.

Ik vond het heel moeilijk dat ons kind besneden werd.

Je wat er in de bijbel hierover staat. Dat dopen ipv. besnijdenis is gekomen.

Uit respect voor mijn man en zijn familie heb ik ingestemd.

Maar..... mijn man is 1 week thuisgebleven bij onze zoon. Dank je wel.

Wij hebben onze kinderen vernoemd naar mijn schoonvader en schoonmoeder.

Weet een verhaal apart vertel ik je snel.

Ik was blij dat onze tweede kindje een dochter was. Hihi.

Weten je schoonouders al dat je christen ben?

Groetjes, Wilma
quote:

Ja overal waar je komt bij marokkaanse mensen zijn ze erg vriendelijk.

Ze zien gasten een geschenk van Allah.

Ik vond het heel moeilijk dat ons kind besneden werd.

Je wat er in de bijbel hierover staat. Dat dopen ipv. besnijdenis is gekomen.

Uit respect voor mijn man en zijn familie heb ik ingestemd.

Maar..... mijn man is 1 week thuisgebleven bij onze zoon. Dank je wel.

Wij hebben onze kinderen vernoemd naar mijn schoonvader en schoonmoeder.

Weet een verhaal apart vertel ik je snel.

Ik was blij dat onze tweede kindje een dochter was. Hihi.

Weten je schoonouders al dat je christen ben?

Groetjes, Wilma

Hoe stond/staat jouw familie er eigenlijk tegenover dat je man Moslim waas/is? Ik heb het mijn familie nog niet verteld, omdat ik heel veel moeilijkheden verwacht. Ik wil er eerst samen met mijn verloofde uitkomen voordat ik het aan mijn familie vertel. Ik denk dat het heel belangrijk is dat wij in ieder geval op één lijn zitten.

Zijn ouders weten het ook nog niet. Maar ik denk dat zijn zusje wel een vermoeden heeft aangezien ik een hoed in de auto had liggen toen ze met me mee reed.

Hij wil ook nog even wachten met het aan zijn ouders vertellen.

We zien er gewoon erg tegen op!

Liefs
Love_Bird, is jou verloofde erg gelovig?

Mijn ouders waren niet echt blij toen ik vertelde dat ik een relatie had met een marokkaan. 

Sorry dat ik dit tegen je zeg en ik hoop ook niet dat je boos word maar jullie zullen nooit op 1 lijn zitten.

Jij gelooft in een God en je verloofde in Allah. 

Weet je ik zit er nu middenin en het valt soms niet mee.

Maar ja wij zijn getrouwd, we houden van elkaar en wij hebben 2 kinderen op deze wereld gezet. 

Mijn man is een lieve, zorgzame man/vader. Alles wat ik mij in een man zou kunnen wensen heeft hij.

Echt waar, maar hij is namate hij ouder is geworden veel strenger in zijn geloof geworden.

Groetjes, Wilma
O ja, mijn moeder is nu helemaal gek van mijn man hoor.

Weet je mijn man kan ook heerlijk koken.

Ook handig want ik ben er niet zo'n ster in.:)
Even omhoog.

@ love_bird

Je zegt dat je al een jaar met je verloofde gaat. Hoe kan het dat je familie niet weet dat ie moslim is? En hoezo weet zijn familie niet dat jij geen moslim bent? Draag je een hoofddoek als je ze bezoekt?
@na-na: niet elke moslim-vrouw kiest ervoor een hoofdoek te dragen...

@Wilma: lichtelijk off-topic: is jullie zoon besneden in het ziekenhuis of in een klinkiek? Wij zijn ons nu aan het orienteren, en het ziekenhuis blijkt nogal wat duurder te zijn.
Hoi Boubaah, onze zoon is op 1-11-1999 geboren en op 3-9-2001 in het ziekenhuis besneden. Hij was dus 1 jaar en 11 maanden. Ik heb het volgens mij helemaal vergoed gekregen. Nu is dat anders he? Moet je het volledige bedrag betalen.

Om het in een kliniek te laten doen heb ik geen ervaring mee. Misschien kan je daar een topic over openen op www.babybrabbel.org

Hoe oud is je zoon?

quote:

@ love_bird

Je zegt dat je al een jaar met je verloofde gaat. Hoe kan het dat je familie niet weet dat ie moslim is? En hoezo weet zijn familie niet dat jij geen moslim bent? Draag je een hoofddoek als je ze bezoekt? Tja bij een man kun je met kleding aan natuurlijk niet zien dat hij moslim is. Verder bidt hij ook niet en gaat niet naar de Moskee, dus aan hem merk je eigenlijk niets.

Ik draag bij hem geen hoofddoek, dat zou van weinig respect tonen tegenover zijn familie, het zou als liegen voelen. Ik ben wel netjes gekleed natuurlijk, maar verder doe ik niets om Moslim te lijken.

Waar ze iets aan zouden kunnen merken is dat ik op zondag nooit met hem afspreek, want dan ga ik naar de kerk.

Voor en na het eten bidt ik ook altijd, maar dat doe ik bij hem in stilte en voor mezelf, dus dat hebben ze ook niet in de gaten.

Het voelt soms wel een beetje stiekem, maar aan de andere kant denk ik dat ik niet lieg. Als ze ernaar vragen dan zal ik het wel eerlijk zeggen.

ps. bedankt voor je reactie
Zijn ouders weten wel dat ik geen Moslim ben denk ik, maar ze weten niet dat ik Christelijk ben!
Ik ben dit weekend weg. Ik kan dus dinsdag weer reageren!

Fijn weekend allemaal!

Liefs
Love-Bird, jammer dat je niet reageert op mijn berichten.:(

Ja 9 jaar geleden toen wij trouwden deed mijn man ook niet aan zijn moslim zijn. Nu 10 jaar later is dit wel anders.

Liefs Wilma
Hai Love-Bird,

Je vroeg om ervaringen over een relatie met twee geloven...Zelf ben ik bekeerd tot de islam, 8 jaar samen met mijn man en nu hebben we een kindje van 8 maanden. Helemaal leuk dus. Over het twee geloven verhaal; dat lijkt mij heel erg moeilijk, ik zou zelf niet kunnen leven met een religieuze opvoeding van mijn kind die niet de m

ijne is. Nu zijn er wel eens dingen waar ik wat gematigder in ben dan mijn man maar het uitgangspunt is hetzelfde en dat betekent denk ik toch dat je je beter kan inleven in de keuze die gemaakt wordt (bijvoorbeeld een besnijdenis oid). Het zal vast mogelijk zijn maar een succesfactor kan ik je niet geven, helaas. Veel succes en natuurlijk gefeliciteerd dat je zo'n leuke man hebt gevonden
@ love_bird

Nee maar de meeste marokkanen zijn wel moslim, dus dat neem je vrij snel aan denk ik. Tenminste als ik een marokkaan tegenkom dan ga ik er wel van uit dat ie moslim is.

@ boubaah

Misschien draag niet elke moslim-vrouw een hoofddoek, maar ik las ergens dat de schoonzus een hoed in de auto zag liggen, dus vroeg ik me af of ze een hoofddoek droeg. Waarom zou het anders iets kunnen betekenen. Alleen als je een hoofddoek draagt dan draag je geen andere hoofddeksel toch?
@ love_bird

O en nog iets, volgens mij is het voor een moslim veel erger om een ongelovige te zijn, dan een christene. Bij allebei de geloven geldt toch dat je een ander geloof moet respecteren.
@love-bird,

Ik meen te hebben lezen dat jij hier geschreven hebt dat jouw verloofde niet met een niet-moslima mag trouwen. Dat is niet zo hoor. Hij mag wel een vrouw van het boek huwen, dwz een christelijke of joodse vrouw.

In ieder geval heel veel geluk in jullie relatie!
quote:

Love-Bird, jammer dat je niet reageert op mijn berichten.:(

Ja 9 jaar geleden toen wij trouwden deed mijn man ook niet aan zijn moslim zijn. Nu 10 jaar later is dit wel anders.

Liefs Wilma Hoi Wilma,

sorry voor de late reactie. Ik heb thuis geen internet, dus ik kan alleen na mijn werk even reageren!

We hebben het er weer over gehad en hij verzekerde me (uit zichzelf) dat ik er in ieder geval niet bang voor hoef te zijn dat hij van mij verwacht dat ik mijn geloof opgeef. Mijn geloof heeft mij gemaakt tot wie ik ben en hij houdt van mij om wie ik ben.

De toekomst blijft voor ons onzeker (maar is dat niet voor iedereen zo?) ik geloof in hem en ik hou van hem, onze relatie blijft alleen maar beter, mooier en bijzonderder. Ik ben echt ontzettend gelukkig!

Maareh, weer even verder met mijn interview

Hoe reageerden zijn ouders op jou als Christen?

Hoe zijn ze er achter gekomen dat je Christelijk bent?

Hoe vinden ze het dat hun kleinkinderen naar de kerk gaan?

Kan een kind zich nog laten dopen als hij al besneden is?

Wat vinden je kinderen van deze situatie?

Liefs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven