borstvoeding of flesvoeding en waarom?

18-09-2009 15:09 396 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag willen weten wie van de moeders kiest voor borstvoeding of flesvoeding, en waarom???

Ik ben zelf niet zwanger, maar ik vraag het me gewoon af, omdat ik weleens hierover nadenk wat ik later zou doen....
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:13:

Ik vind het overigens zo vreemd dat iemand zich over FV moet verantwoorden, terwijl iemand die BV geeft dat niet hoeft. Zoveel mensen, zoveel meningen .

In deze context niet waar. Jij kraamt onzin uit dus word je gecorrigeerd, dat lijkt me logisch

Ik had trouwens ook al het idee dat de wetenschap er nog helemaal niet over uit was of FV slechter/beter/even goed is als BV, dus liet ik dat even in het midden. Ik ben blij dat Rollergirl dit kon vinden.

WTF???? Is dit al bekend bij de WHO?!? Ik val echt van mijn geloof...

En waarom ben ik er geen type voor? Lastig om onder woorden te brengen, maar ik zal een poging doen. Ik ben niet zo lichamelijk ingesteld, dus de gedachte van een baby aan mijn borst trekt me niet (ik hou best van knuffelen hoor) en daarbij zou ik me bij kolven ergens op een kamertje op mijn werk uiterst vervelend voelen. Bij mij zou het geven van een flesje door mij en de vader gewoon beter passen. Sorry, duidelijker krijg ik het niet...
quote:shining schreef op 18 september 2009 @ 16:11:

[...]

Onzin.

Helaas, geen onzin. Het is beiden even goed bevonden. Simpel zat, daarom snap ik niet waarom mensen er zo moeilijk over doen.

After a couple of hours, the basic pattern became obvious: the medical literature looks nothing like the popular literature. It shows that breast-feeding is probably, maybe, a little better; but it is far from the stampede of evidence that Sears describes. More like tiny, unsure baby steps: two forward, two back, with much meandering and bumping into walls. A couple of studies will show fewer allergies, and then the next one will turn up no difference. Same with mother-infant bonding, IQ, leukemia, cholesterol, diabetes. Even where consensus is mounting, the meta studies—reviews of existing studies—consistently complain about biases, missing evidence, and other major flaws in study design. “The studies do not demonstrate a universal phenomenon, in which one method is superior to another in all instances,” concluded one of the first, and still one of the broadest, meta studies, in a 1984 issue of Pediatrics, “and they do not support making a mother feel that she is doing psychological harm to her child if she is unable or unwilling to breastfeed.” Twenty-five years later, the picture hasn’t changed all that much.

WZK, wat goed! Ik ken je niet, maar wil je heel veel sterkte en geluk wensen de komende tijd.

Voor als mijn vriend incidenteel een flesje afgekolfde melk gaf, had ik voor hem een stuk tekst over therapeutisch flesvoeden uitgeprint. Hij had er wat aan, jij misschien ook wel?
quote:shining schreef op 18 september 2009 @ 16:06:

Borstvoeding = niet oke

flesvoeding = wel oke.

Je bent een dame van weinig woorden .

Hebben de teksten van Rollergirl hier geen invloed op?
WTF???? Is dit al bekend bij de WHO?!? Ik val echt van mijn geloof...

WHO heeft natuurlijk inzage in wetenschappelijke literatuur maar of ze zich erin verdiepen is een tweede, zoals gezegd is er een enorm hiaat tussen de populaire literatuur en de wetenschappelijke literatuur. Ik ga zelf uit van langdurige onderzoeken naar het fenomeen BV en FV, dan popi artsen als Sears die wat schrijven en zo boekjes verkopen en voorlichting mogen komen geven.
.
Er is nog een onderzoek waaruit naar voren komt dat moeders die borstvoeding gegeven hebben een veel kleinere kans op borstkanker hebben. Als je moeder borstkanker heeft (gehad) en je geeft zelf ter preventie borstvoeding daalt je kans om ook borstkanker te krijgen met heel veel procent.
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:21:

[...]

Je bent een dame van weinig woorden .

Hebben de teksten van Rollergirl hier geen invloed op?

Ja. Mijn opmerking vat de hele discussie samen.

Slotje!

quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:18:

Haha, dat is toch heel iets anders. Toen ik die nog had was dat geen probleem, ik ben niet preuts hoor...je zegt dat je niet zo lichamelijk bent. Maar een man mag wel aan je blote borsten zitten enzo dat is geen probleem. Maar je eigen baby niet. Vind je dat zelf ook niet een beetje vreemd?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Suze2 schreef op 18 september 2009 @ 16:19:

[...]

Nee hoor ik kraam geen onzin uit en ik voel me ook niet gecorrigeerd. Zeker niet nu ik al die teksten van Rollergirl zie waarin staat dat het echt geen schande is om FV te willen geven. Maar ook zonder dat volg ik gewoon mijn eigen koers. Dat doe ik al jaren en dat bevalt me prima...
WZK, doe eens je eigen topic openen? Ik zou dat heel leuk vinden om te volgen. Wat fijn dat jullie voor dat kindje mogen zorgen
quote:Katherina schreef op 18 september 2009 @ 16:19:

WZK, wat goed! Ik ken je niet, maar wil je heel veel sterkte en geluk wensen de komende tijd.

Voor als mijn vriend incidenteel een flesje afgekolfde melk gaf, had ik voor hem een stuk tekst over therapeutisch flesvoeden uitgeprint. Hij had er wat aan, jij misschien ook wel?Echt? (Zeg dat maar niet aan zijn vrienden, daar gaat zijn imago )
Ach, borstvoeding. Zó overschat.
quote:Maleficent schreef op 18 september 2009 @ 16:25:

[...]

je zegt dat je niet zo lichamelijk bent. Maar een man mag wel aan je blote borsten zitten enzo dat is geen probleem. Maar je eigen baby niet. Vind je dat zelf ook niet een beetje vreemd?Nee hoor, dat staat voor mij los van elkaar.
Nou Iris, ik wil best Rollergirl en jou bestrijden hoor. Zoals bekend heeft mijn zoontje een stofwisselingsziekte en daar werd door verscheidene zeer goede artsen (van het Radbout Nijmegen en WKZ Utrecht) aangegeven dat het heel erg verstandig was om zo lang te voeden als lukte.
quote:shining schreef op 18 september 2009 @ 16:27:

Ach, borstvoeding. Zó overschat.Jah, tis uberhaupt onzin dat we ons lichaam gebruiken waar het voor is. Geen idee waarom die borsten er niet gewoon uit geevolueerd worden.
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:27:

[...]

Nee hoor, dat staat voor mij los van elkaar.Heb jij het gevoel dan dat borsten alleen voor de seks zijn en niet voor wat anders. Dat je dat niet kunt loskoppelen van elkaar?
quote:shining schreef op 18 september 2009 @ 16:06:

Borstvoeding = niet oke

flesvoeding = wel oke.Nu ik het even nauwkeuriger lees. Ben je het nu met me eens of is dit is een (Freudiaanse) verspreking?
quote:Maleficent schreef op 18 september 2009 @ 16:29:

[...]

Heb jij het gevoel dan dat borsten alleen voor de seks zijn en niet voor wat anders. Dat je dat niet kunt loskoppelen van elkaar?Nee hoor dat ook niet, ik heb geen issues over mijn borsten .
quote:qwertu schreef op 18 september 2009 @ 16:18:

[...]

Dat is niet helemáál waar, maar de effecten die gevonden zijn, zijn minimaal. Op de site van het RIVM vind je een heel overzicht met welke verbanden er nu wel bewezen zijn en welke niet en hoe sterk dit bewijs is. Ik geloof dat borstvoedingskinderen wat minder oorontsteking hebben en er was ook nog iets met de darmen. Al het andere is óf niet bewezen, óf zo sporadisch dat het om fracties van fracties gaat. Ben het dus wel met je eens dat al die positieve effecten van borstvoeding waar zo mee geschermd wordt behoorlijk overtrokken zijn.In de wetenschap is men voorzichtig met verbanden en met name causale verbanden aan te tonen. Overgewicht bijvoorbeeld, wordt met name beinvloedt door de leefstijl van de ouders/moeder. Oftewel, wat eten je ouders thuis en wat krijg je als kind voorgeschoteld. Als de moeders die gezond eten voorzetten ook grotendeels bv geven, wat heeft dan effect op het gewicht van het kind? De BV of het aangeleerde eetpatroon? Naast dit voorbeeld zijn andere positieve effecten niet of nauwelijks aangetoond, zelfs niet de immuunstoffen doorgeven. Die schijnen met name tijdens de zwangerschap via het bloed te worden doorgegeven, niet via de melk. Als je dit dan leest snap je niet, dat de populaire literatuur iets heel anders beweert.quote:Overigens hoor je nauwelijks iets over de positieve effecten van borstvoeding voor de moeder, terwijl die er toch ook wel zijn. Dat snap ik dan ook weer niet. Voor mij was dat het argument dat de balans deed doorslaan.Je moet doen waar jij en het kind het beste op reageren. Als het niet lukt met BV geven verlies je dus niet ineens alle voordelen van BV melk, aangezien het met die voordelen wel mee schijnt te vallen. Is toch fijn voor moeders om te weten, de feiten en niet het populistische gebrul.
Ho ho, de uitkomst van een groot vergelijkend onderzoek was dat er wel degelijk verschillen zijn in gezondheidseffecten, en dat dit ook significante verschillen zijn. Alleen dat ze niet enórm groot zijn, geen tientallen procenten. Er zijn wel degelijk bewezen gunstige effecten van moedermelk.

Om nog maar niet te spreken van de gunstige effecten voor de moeder, de hechtingsbevorderende werking en de invloed op de mond- en kaakontwikkeling.

'of ze zich erin verdiepen is een tweede' Ja tuurlijk, de gehele WHO zit uit z'n neus te vreten en Rollergirl heeft met één quote zonder bronvermelding de wijsheid in pacht?

Je moet het niet overdrijven, een kind wordt ook prima groot op flesvoeding, maar ik word wel een beetje moe van het borstvoeding-gebagatelliseer.
Hmm oke, ik was een beetje aan het treiteren. De discussie gaat toch serieus verder.

Ik heb geen kinderen, dus hou ik me totaal niet bezig met borstvoeding of flesvoeding.

Ik vraag me altijd wel af waarom mensen bijna boos worden als je voor flesvoeding kiest. Zelfs al zou het slechter zijn dan borstvoeding. Wat dan nog? Wat als je bewust kiest om je kind flesvoeding te geven terwijl je wet dat borstvoeding beter is? Er zijn ik weet niet hoeveel dingen niet goed voor kinderen, terwijl dat ook gebeurt. Snoep? Niet goed, kinderen krijgen het toch. Roken waar kinderen bij zijn of zelfs tijdens de zwangerschap? Slecht, maar gebeurt toch.

Dat gezeur altijd over flesvoeding.....
Ik snap dan echt niet wat je argumenten zijn om het NIET te doen...
En soms heb je gewoon geen keuze...

Mijn zoontje kwam te vroeg ter wereld via een spoed keizersnede. Was erg klein en zwak en kon niet aan mijn borst drinken. Niemand die tijd had in het ziekenhuis, lactatiedeskundige was op vakantie en mij werd steeds beloofd dat er iemand zou komen kijken. Niet dus. Ik heb 3,5 weken kunnen afkolven voor hem en daarna was het compleet over met mijn voeding. Jankend ben ik overgestapt op de flesvoeding. Ik voelde me vreselijk schuldig tegenover mijn eigen kindje. Juist omdat er zo gehamerd wordt van alle kanten dat borstvoeding het beste is, en ik hem dat niet kon geven. Langzaam maar zeker heb ik het geaccepteerd en als ik naar mijn zoon kijk, hoe hij groeit, lacht en slaapt en speelt, dan ben ik wel weer wat blijer. Maar het heeft een tijd gekost. De eerste vraag die je als kersverse moeder ook altijd krijgt is of je je kind zelf voedt. Dus borstvoeding geeft. En er wordt altijd wat beschamend gekeken als je zegt dat je de fles geeft. Ik vind het de meest afschuwelijke ervaring die ik heb meegekregen de afgelopen maanden. En dan voornamelijk van en door andere moeders.

Monique
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:29:

[...]

Nu ik het even nauwkeuriger lees. Ben je het nu met me eens of is dit is een (Freudiaanse) verspreking? Nee, dat zei ik bewust. Maar ach, ik zat een beetje te zeiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven