borstvoeding of flesvoeding en waarom?

18-09-2009 15:09 396 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag willen weten wie van de moeders kiest voor borstvoeding of flesvoeding, en waarom???

Ik ben zelf niet zwanger, maar ik vraag het me gewoon af, omdat ik weleens hierover nadenk wat ik later zou doen....
.
Ho ho, de uitkomst van een groot vergelijkend onderzoek was dat er wel degelijk verschillen zijn in gezondheidseffecten, en dat dit ook significante verschillen zijn. Alleen dat ze niet enórm groot zijn, geen tientallen procenten. Er zijn wel degelijk bewezen gunstige effecten van moedermelk.

Om nog maar niet te spreken van de gunstige effecten voor de moeder, de hechtingsbevorderende werking en de invloed op de mond- en kaakontwikkeling.

'of ze zich erin verdiepen is een tweede' Ja tuurlijk, de gehele WHO zit uit z'n neus te vreten en Rollergirl heeft met één quote zonder bronvermelding de wijsheid in pacht?

Je moet het niet overdrijven, een kind wordt ook prima groot op flesvoeding, maar ik word wel een beetje moe van het borstvoeding-gebagatelliseer.
quote:IvyRosa schreef op 18 september 2009 @ 16:29:

[...]

Jah, tis uberhaupt onzin dat we ons lichaam gebruiken waar het voor is. Geen idee waarom die borsten er niet gewoon uit geevolueerd worden.Scheer jij je okslehaar dan ook niet weg? Dat heeft tenslotte ook een functie.
Ho ho, de uitkomst van een groot vergelijkend onderzoek was dat er wel degelijk verschillen zijn in gezondheidseffecten, en dat dit ook significante verschillen zijn. Alleen dat ze niet enórm groot zijn, geen tientallen procenten. Er zijn wel degelijk bewezen gunstige effecten van moedermelk.

Om nog maar niet te spreken van de gunstige effecten voor de moeder, de hechtingsbevorderende werking en de invloed op de mond- en kaakontwikkeling.

'of ze zich erin verdiepen is een tweede' Ja tuurlijk, de gehele WHO zit uit z'n neus te vreten en Rollergirl heeft met één quote zonder bronvermelding de wijsheid in pacht?

Je moet het niet overdrijven, een kind wordt ook prima groot op flesvoeding, maar ik word wel een beetje moe van het borstvoeding-gebagatelliseer.
quote:shining schreef op 18 september 2009 @ 16:32:

Hmm oke, ik was een beetje aan het treiteren. De discussie gaat toch serieus verder.

Ik heb geen kinderen, dus hou ik me totaal niet bezig met borstvoeding of flesvoeding.

Ik vraag me altijd wel af waarom mensen bijna boos worden als je voor flesvoeding kiest. Zelfs al zou het slechter zijn dan borstvoeding. Wat dan nog? Wat als je bewust kiest om je kind flesvoeding te geven terwijl je wet dat borstvoeding beter is? Er zijn ik weet niet hoeveel dingen niet goed voor kinderen, terwijl dat ook gebeurt. Snoep? Niet goed, kinderen krijgen het toch. Roken waar kinderen bij zijn of zelfs tijdens de zwangerschap? Slecht, maar gebeurt toch.

Dat gezeur altijd over flesvoeding.....Groot gelijk! Dus... een discussie over voeding starten ?
Holy moly, Viva slaat op hol van deze discussie
quote:Maleficent schreef op 18 september 2009 @ 16:28:

Nou Iris, ik wil best Rollergirl en jou bestrijden hoor. Zoals bekend heeft mijn zoontje een stofwisselingsziekte en daar werd door verscheidene zeer goede artsen (van het Radbout Nijmegen en WKZ Utrecht) aangegeven dat het heel erg verstandig was om zo lang te voeden als lukte.artsen zijn geen wetenschappers, dus ook zij kunnen de aangedragen onderzoeksresultaten niet bestrijden. Het is nou eenmaal een feit dat in de praktijk (verloskundigen, in ziekenhuizen, de WHO) andere dingen roepen, dan de wetenschap kan ondersteunen. Heeft te maken met protocollen en het zo langdurig iets voor waar aannemen, dat die opvatting niet zo maar 123 uit het systeem gaat en zich aanpast aan daadwerkelijke bevindingen.
quote:shining schreef op 18 september 2009 @ 16:34:

[...]

Scheer jij je okslehaar dan ook niet weg? Dat heeft tenslotte ook een functie.Tuurlijk niet, het zit er niet voor niets. En Zoon doet het er zo goed op hè
quote:shining schreef op 18 september 2009 @ 16:32:

Hmm oke, ik was een beetje aan het treiteren. De discussie gaat toch serieus verder.

Ik heb geen kinderen, dus hou ik me totaal niet bezig met borstvoeding of flesvoeding.

Ik vraag me altijd wel af waarom mensen bijna boos worden als je voor flesvoeding kiest. Zelfs al zou het slechter zijn dan borstvoeding. Wat dan nog? Wat als je bewust kiest om je kind flesvoeding te geven terwijl je wet dat borstvoeding beter is? Er zijn ik weet niet hoeveel dingen niet goed voor kinderen, terwijl dat ook gebeurt. Snoep? Niet goed, kinderen krijgen het toch. Roken waar kinderen bij zijn of zelfs tijdens de zwangerschap? Slecht, maar gebeurt toch.

Dat gezeur altijd over flesvoeding.....Haha, dit is gewoon precies mijn mening en ik maar moeilijk doen om mijn ideeën duidelijk te verwoorden. De volgende keer huur ik gewoon Shining in (mits tegen een redelijk tarief ).
quote:wen schreef op 18 september 2009 @ 16:34:

Ik niet, de wetenschap, ik doe er geen onderzoek naar. Dus die wetenschappers hebben die wijsheid in pacht, niet ik. Eer aan wie ere toekomt.
quote:wen schreef op 18 september 2009 @ 16:35:

Holy moly, Viva slaat op hol van deze discussie Ik begreep er al niets meer van, staat het gewoon dubbel en door elkaar
quote:IvyRosa schreef op 18 september 2009 @ 16:36:

[...]

Tuurlijk niet, het zit er niet voor niets.Volgens jouw beredenering mag je dus je okslehaar niet wegscheren inderdaad. Zo is ons lichaam niet bedoeld, zonder okselhlaar.
.
quote:qwertu schreef op 18 september 2009 @ 16:33:

Voor mij is het simpel. Ondanks dat ik zelf weerstand voelde om mijn borsten voor dat doel te gaan gebruiken, is de melk die daarin gemaakt wordt precies afgesteld op wat je baby nodig heeft. De eiwitten in moedermelk zijn precies pas voor de darmen van een pasgeboren baby.

Ik ben niet zo enthousiast over het bewerken van voedsel als je het ook gewoon puur natuur kunt krijgen. Om die reden zou ik liever moedermelk geven dan poedermelk, omdat ik in de gelukzalige veronderstelling leef dat het een gewoon beter is dan het ander simpelweg omdat het een gemáákt is voor mensenbaby's en het ander niet.

Is toch prima, als jou het een goed gevoel geeft om hierin te geloven en je ervan overtuigd bent dat het zo is, dan moet je dat doen. Er zijn alleen ook andere opvattingen en andere feiten, waar anderen zich weer beter in kunnen vinden dan jij. Ieder zijn eigen mening daarin.
quote:shining schreef op 18 september 2009 @ 16:37:

[...]

Volgens jouw beredenering mag je dus je okslehaar niet wegscheren inderdaad. Zo is ons lichaam niet bedoeld, zonder okselhlaar.

Met okselhaar voed ik geen kind. Ik bescherm hem er niet mee. Ik verwarm hem er niet mee.

Dus voor wat betreft de verzorging van een kind is okselhaar totaal zinloos. En lichaamsbeharing is zich al aan het wegevolueren btw.
En de WHO baseert zich op wetenschappelijk onderzoek Rollergirl. Staan ellenlange onderzoeken op hun site te lezen, je kunt je er tijden mee vermaken.

Shining, jouw vergelijking met okselhaar gaat natuurlijk pas op als mensen ter bescherming van hun tere okselhuidje een pruikje laten maken om erop te plakken
Overigens heb ik net nog gebruik gemaakt van één van die andere handige functie van borstvoeding: kind viel tegen de grond, ontroostbaar tot ik de borst tevoorschijn toverde
quote:Rollergirl schreef op 18 september 2009 @ 16:39:

[...]

Is toch prima, als jou het een goed gevoel geeft om hierin te geloven en je ervan overtuigd bent dat het zo is, dan moet je dat doen. Er zijn alleen ook andere opvattingen en andere feiten, waar anderen zich weer beter in kunnen vinden dan jij. Ieder zijn eigen mening daarin.Haha, zoveel mensen met zoveel redelijkheid over zo'n ontvlambaar onderwerp had ik niet verwacht.
quote:qwertu schreef op 18 september 2009 @ 16:38:

Rollergirl, als je goed leest, zeg ik hetzelfde als jij, alleen dan zonder het zwart-witte waar jij het in trekt. Kijk eens op de site van het RIVM, die zijn heel eerlijk over het (veronderstelde) effect van borstvoeding.

En ja, ik kan me net zo hard opwinden over het schuldgevoel dat moeders wordt aangepraat op basis van propaganda. Maar het is ook weer niet zo dat borstvoeding en flesvoeding totaal gelijkwaardig zijn. Er zíjn verschillen, zelfs al zijn ze niet zo groot.

Maar de verschillen, die er al zijn aan het einde van de uitkomst, kunnen ook weer eens verschillen per moeder. Bij de een gaat het goed met de aanmaak, bij de ander is het te weinig of bevat het te weinig voedingsstoffen. Daar waar jij zegt, dat het zo mooi is afgestemd op het kind, hoeft dit niet voor iedereen zo te zijn.

Het is jammer, zonde en onterecht dat er zo'n gedoe omheen is. Het is en blijft op de een of andere manier beladen. Dat gepush vanuit een bepaalde hoek (de tietenterroristen) vind ik vreemd, zeker als er niet eens zoveel bewijs voor te vinden is. Een vrouw die zwanger is moet je goed voorlichten, niet pushen of overhalen, maar zelf laten kiezen met de beste informatie die er ter beschikking is.
.
Mijn vergelijking klopt inderdaad niet helemaal Wen.

Ik vraag me alleen af waarom sommige mensen het bijna een schande vinden als je flesvoeding geeft in plaats van borstvoeding, zelfs als je weet dat flesvoeding slechter is.( ik zeg niet dát het slechter is, maar stel).

Dat is iets wat ik me echt afvraag.
Overigens is mijn mening over FV volledig hypothetisch. Ik heb namelijk geen man en geen acute kinderwens, maar als er kinderen zouden komen zou ik dus FV geven en mijn borsten in mijn bh-tje laten .
quote:wen schreef op 18 september 2009 @ 16:42:

Overigens heb ik net nog gebruik gemaakt van één van die andere handige functie van borstvoeding: kind viel tegen de grond, ontroostbaar tot ik de borst tevoorschijn toverde

Weet je waar ik moe van werd? Van het cb die werken met KV groeicurves. Die paniek liepen te zaaien om 3 gram te weinig aankomen in een maand. (en Zoon zat nog wel binnen 5 dagen boven zijn geboortegwicht en hing altijd boven in de groeicurves).

En dat ik daar als net-moeder ontzettend onzeker door werd. Dat ze me adviseerden om met 4 maanden bij te voeden. Dat ze in het zh gewoon een flesje KV gaven, ondanks dat ik had aangegeven zelf te willen voeden.

Alsof het inmiddels dóm is als je zelf wil voeden (6 jaar geleden dan )
quote:wen schreef op 18 september 2009 @ 16:41:

En de WHO baseert zich op wetenschappelijk onderzoek Rollergirl. Staan ellenlange onderzoeken op hun site te lezen, je kunt je er tijden mee vermaken.

populair onderzoek in naam van de WHO is iets anders dan onafhankelijk gedegen wetenschappelijk onderzoek. Maar, zoals ik net al zei: iedereen moet zelf maar geloven wat hij/zij wil geloven en goed bij voelt. Ik geen voorstander van de wijze van voorlichten van de WHO, jij wel. Ieder zijn/haar eigen mening daarover.
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:46:

Overigens is mijn mening over FV volledig hypothetisch. Ik heb namelijk geen man en geen acute kinderwens, maar als er kinderen zouden komen zou ik dus FV geven en mijn borsten in mijn bh-tje laten .Ik ook. Heb ook geen kinderen, maar ik denk dat als ik die wel zou hebben ik flesvoeding zou geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven