Gezondheid alle pijlers

Afasie bij migraine

18-09-2009 16:57 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Hierbij wil ik een vraag stellen over mijn ervaringen met migraine. Sinds mijn 20ste (ik ben nu 36) heb ik eens in de paar maanden een flinke migraine-aanval. Sinds een aantal jaren heb ik naast de enorme hoofdpijn (die soms bijna niet te dragen is) ook last van afasie. Ik kan dan niet meer duidelijk spreken en gebruik woorden die niet bestaan en daardoor begrijpt mijn omgeving me niet meer, terwijl ik er op zo'n moment van overtuigd ben dat ik heel duidelijk articuleer. Mijn omgeving versta ik zelf overigens ook niet. Ook heb ik dan last van apraxie. Ik kan eenvoudige handelingen niet meer uitvoeren. Dan weet ik niet hoe de computer werkt of de telefoon. Ik heb weleens geprobeerd een servetje op te drinken (hoe in de war kun je zijn??). Zo zijn er legio andere voorbeelden die ik kan geven. Ik vind het wel heel eng, want ik kan die drie dagen zolang zo'n aanval meestal duurt niet alleen zijn. Als ik een aanval aan voel komen, duurt het slechts 10 minuten voordat ik niet meer kan praten en zo. Ik durf amper verder dan 10 minuten van mijn huis te gaan in mijn eentje uit angst dat ik een aanval krijg. Ik gebruik maxalt-tabletten, maar het helpt niet erg. Ik heb echter al meerdere medicatie geprobeerd met hetzelfde slechte resultaat.

Heeft er iemand misschien ook weleens dit soort verschijnselen bij de migraine gehad?

Heeft iemand tips?

Iedere reactie is welkom, want ik zit er behoorlijk mee.

Alvast bedankt! Groetjes van Femke
*
Ben je al bij je arts geweest? Ik heb altijd in mijn laatste dag van mijn menstruatie last van migraine maar de verschijnselen die jij noemt ken ik niet.
Hoi Femke, zo erg als jij het hebt, heb ik het niet.

Maar ik merk ook aan mezelf, dat ik, wanneer ik migraine heb, heel raar, slissend, of zwaar spreek, of enorm woorden moet zoeken. Dingen omgooien, slap op de benen staan, me enorm in de war voelen, me moeten concentreren om bewust van mijn omgeving te zijn, etc, dat heb ik ook.

Heb je wel eens een ctg (zo heet dat toch??) laten maken?

Een vriendin van middelbare school had het soms nog erger dan jij, bij haar viel haar gezichtsveld soms compleet uit- dan was ze aan een kant tijdelijk blind.
Als ik jou was zou ik naar je (huis)arts gaan voor (andere?) medicatie tegen de migraine.

Zelf heb ik het gelukkig niet zo erg last van, maar ik weet wel dat dat erbij kan horen. Anders kan je ook eens een kijkje nemen op de vereniging van hoofdpijnpatienten.

Een van hun boeken (alles over hoofdpijn en aangezichtspijn) heeft mij wel geholpen om de stap naar de huisarts te maken en op de een of andere manier ook een makkelijkere omgang met mijn migraine.
He, klinkt erg naar.. heb zelf alleen ervaring met krachtsverlies, doof gevoel en tintelingen aan meestal m'n linkerarm.

Oh, en slecht zicht. Ik kan dan niet meer lezen, zelfs de grootste letters niet omdat ze allemaal ronddansen. Overigens duurt het bij mij maar een paar uur. Meestal ga ik dus ook slapen als ik een aanval krijg, en als ik dan wakker wordt is het meestal nog 1 - 2 dgn een zeurende hoofdpijn maar geen migraine meer!

Ik zou ook (voor zover je dat nog niet hebt gedaan) een afspraak bij de neuroloog maken!

Ik moest net denken aan vaatspasmen, ging ff googlen en iemand schreef dat dat ook migraineachtige verschijnselen kan veroorzaken.. niet om je bang te maken ofzo hoor, maar misschien is het wel iets anders dan migraine, omdat het zulke heftige bijevrschijnselen zijn?!

Sterkte..
Dit herken ik gelukkig niet. Wel dat ik tijdens een migraine-aanval raar ga schrijven, letters verwissel of de verkeerde woorden gebruik. Of dat ik snel val, beetje wat Speculaasje ook zegt.

Maar zo ernstig als jij niet. Ontzettend vervelend voor je! Ik hoop dat er een oplossing is.
quote:Jumpsje schreef op 18 september 2009 @ 17:20:

Ik moest net denken aan vaatspasmen, ging ff googlen en iemand schreef dat dat ook migraineachtige verschijnselen kan veroorzaken.. niet om je bang te maken ofzo hoor, maar misschien is het wel iets anders dan migraine, omdat het zulke heftige bijverschijnselen zijn?!Afasie is ook 'gewoon' een kenmerk van migraine, hoor! Alleen heb je het dan wel heel erg. Zelf heb ik ook vaak last van migraine (gelukkig geen afasie!). Wel heb ik uitvalverschijnselen, vaak in armen of benen. En geen gevoel meer in m'n tong.
Hartstikke bedankt voor al jullie reacties. Ik ben er erg blij mee en ik denk dat ik er wel iets mee kan. Ben blij dat sommigen van jullie soortgelijke bijverschijnselen hebben en dat ik dus niet de enige ben. Vaatspasmen klinken wel een beetje eng, maar ik denk dat ik met mijn huisarts ga bespreken of ik weer een keer naar een neuroloog kan. Daar ben ik een periode geweest voor epilepsie, maar daar heb ik geen last meer van. Ik heb die neuroloog eigenlijk nooit van mijn migraine verteld.

Ik neem aan dat dat geen verband houdt, maar misschien toch wel.

Dank jullie wel!

Groetjes van Femke
Ik herken jou klachten niet maar eens in de zoveel tijd heb ik ook een migraine aanval maar dan met aura,van het een op het andere moment valt zo mijn gezichtsveld uit,er ontbreken dan hele grote delen,ik moet dan echt plat gaan liggen en met een half uurtje zakt het meestal daarna kan ik slecht tegen fel licht en heb ik een drukkende hoofdpijn,het ergste is ik voel en zie het totaal niet aankomen.

esmee
Misschien kun je eens naar het LUMC worden doorverwezen? Die heeft binnen neurologie een aparte hoofdpijnpoli LUMC
Ik zou zeker weer eens naar een neuroloog toegaan. Ook als je geen last meer hebt van je epilepsie. Als ik migraine heb, kan ik vaak ook niet meer lezen, moeite met woorden vinden, ben lichtovergevoelig en moet gewoon naar bed. Gelukkig is het bij mij na een aantal uur slapen en wat paracetamol echt weer over, dus het valt wel mee.

Er zijn hele heftige migraine vormen, zoals jij hebt. Klote!

Maar dat het erger wordt, en dat het zo invaliderend is en dat je ook nog epilepsie hebt (gehad)... Allemaal goede redenen om opnieuw naar een neuroloog te gaan om te laten bekijken of er verder niets geks aan de hand is en of je betere medicatie kunt krijgen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Bedankt! Mijn gezichtsveld valt inderdaad ook voor een deel uit. Ik kan ook alleen maar in bed liggen met die hoofdpijn. Ik kan geen licht of geluid verdragen. De eerste dag is het ergst en de twee dagen erna neemt het steeds verder af. Ik hoop echt dat een neuroloog me kan helpen. Ik heb trouwens wel het geluk dat ik het slechts eens in de drie maanden of zo heb. Ik lees van jullie dat sommigen het wel een aantal keren per week hebben. Dat is wel heel invaliderend.

Die injecties waar ik over lees, helpen die snel?
quote:Femke_01 schreef op 18 september 2009 @ 18:18:

ik denk dat ik met mijn huisarts ga bespreken of ik weer een keer naar een neuroloog kan. Daar ben ik een periode geweest voor epilepsie, maar daar heb ik geen last meer van. Ik heb die neuroloog eigenlijk nooit van mijn migraine verteld.

Ik neem aan dat dat geen verband houdt, maar misschien toch wel.

Weleens van epileptische migraine gehoord? Dat bestaat ook!
quote:blogbabe schreef op 18 september 2009 @ 17:36:

[...]

Afasie is ook 'gewoon' een kenmerk van migraine, hoor! Alleen heb je het dan wel heel erg. Zelf heb ik ook vaak last van migraine (gelukkig geen afasie!). Wel heb ik uitvalverschijnselen, vaak in armen of benen. En geen gevoel meer in m'n tong.

Ja weet ik, volgens mij bedoelen we min of meer hetzelfde! ;)

Heb tijdje op afd. neurologie gewerkt, en hier moest ik ff aan denken (niet dat ik er nou verstand van heb ofzo, helemaal niet, maar het lijkt me nogal heftig voor een 'normale' migraine..)
Nee, ik heb nog nooit van epileptische migraine gehoord. Is echt helemaal nieuw voor me.Tijdens een migraine-aanval ga ik nooit helemaal out of zo, terwijl ik dat wel had bij een epileptische aanval. Dan was ik echt een tijdje buiten bewustzijn zeg maar. Zou epileptische migraine aan te tonen zijn met een EEG of zo? Of met een scan? Heb ik wel vaker gehad voor die epilepsie. Zou zo'n onderzoek epil.migr. aan kunnen tonen?

Fijn dat ik al die reacties van jullie heb gekregen.

Groetjes!
Zie ook: www.epilepsie.net/archief/migraine.html
Of: www.migralepsie.hyves.nl
Dank je wel voor de verwijzingen naar die sites. Ik ga gelijk even kijken.

groetjes van Femke
Femke,

Lees ik hier uit je bericht dat je wel epilepsie hebt..? Soms is migraine niet aan te tonen op een EEG. Zelf heb ik ook een combinatie van epilepsie en migraine. De migraine kan bij mij soms de uitlokker zijn van de epilepsie (heb de partiele complexe aanvallen.) En ook bij migraine past een kortdurende afasie spraakstoornis.

Wat voor medicatie slik je dan ?

Zelf heb ik epilepsie in combinatie met de familiare hemiplegische migraine. Slik zelf tegretol 2 x 600 mg en 1 x 25 mg Topamax.
Ik heb ook last van migraine,

meestal de "gewone"vorm, maar soms is het anders.

Dan heb ik namelijk eigenlijk geen hoofdpijn, wel tintelingen in handen en praat ik met een dubbele tong. Verder heb ik alle wat ik met een "gewone"aanval ook heb, Mijn lichaam voelt dan heel zwaar, kan echt niks alleen maar liggen.

Ik ben bij de hoofdpijnpoli in Dokkum geweest,

daat heb ik een EEG, een MRI- en een MRA scan gehad in verband met deze klachten.

Daar was niks bijzonders op te zien.

Volgens de neuroloog is er bij zo'n aanval waarschijnlijk sprake van een vernauwing van een bloedvad in de hersenstam.

Normaal gesproken heeft migraine te maken met het verwijden van vaten, daar zijn ook de medicijnen op gericht.

Ik gebruik topamax, maar als ik dan zo'n aanval heb mag ik dat juist niet gebruiken van de neuroloog omdat ik dan al een vernauwd bloedvat heb.

misschien toch goed om het eens met een neuroloog te bespreken,

het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw migraine met afasie weer anders werkt, tenslotte hebben we niet de zelfde verschijnselen,

maar toch iets om rekening mee te houden.

Sterkte
Nou, ik had tot vijf jaar geleden epilepsie en ben vier jaar geleden met de medicatie tegen die aanvallen (depakine) gestopt in overleg met de neuroloog. Ik had toen nl al een jaar geen epileptische insulten meer gehad. Tot op heden heb ik geen epilepsie-aanvallen meer gehad. Alleen van de migraine heb ik eens in de drie maanden wel een aanval. Die aanvallen worden steeds erger, terwijl ik bij iedere aanval het gevoel heb dat ik het niet trek. Ik heb het nooit in verband gebracht met de epilepsie, maar ik vind het de moeite waard om het aan de neuroloog voor te leggen.

Die topamax waar ik meerdere mensen over hoor, is dat een onderhoudsmiddel voor migraine? Ik heb nl alleen maxalt tabletten voor als een aanval begint.
Mamsky,

Kan zijn vaak dat bij migraine vaak weinig op te zien is. Waarom mag je topamax niet gebruiken als je een aanval hebt. Topamax wordt namelijk gegeven als onderhoudsdosering.

Femke,

Zeker de moeite waard om het eens de neuroloog voor te leggen..? Ben je onder behandeling geweest van een neuroloog van een polikliniek van een epilepsiecentra in Nederland toen met jou epilepsie. Maar kan het ook zijn dat je misschien nog wel wat licht de voorgevoelens hebt...? Dit is vaak niet erg zichtbaar voor anderen, maar jezelf merkt dit vaak wel weer, zoals vreemde metaalsmaak in de mond, het onbekende kan ineens bekend worden en het bekende onbekend dus onwerkelijheidgevoelens, soort van vreemd gevoel in de maag opstijgend naar het hoofd.

Er is op viva ook een draadje over epilepsie.

Topamax is een middel wat ook werkt als onderhoudsdosering bij migraine en het is een middel wat gegeven wordt bij epilepsie. Maar net als depakine had je al 1 middel voor 2 aandoeningen voor epilepsie en migraine. Bij welke neuroloog liep je dan? Maar merk je weinig meer van de epilepsie zoals ik beschreef over de voorgevoelens, de aura's ? Wat voor soort aanvallen had je dan ? Zit je ook op hyves toevallig..?

Ik heb dus onlangs de Topamax naast de Tegretol gekregen en de voorgevoelens lijkt wel of dit gewoon verdwenen is had dit erg vaak en regelmatig.

Hendrina
quote:Hendrina schreef op 20 september 2009 @ 16:52:

Mamsky,

Kan zijn vaak dat bij migraine vaak weinig op te zien is. Waarom mag je topamax niet gebruiken als je een aanval hebt. Topamax wordt namelijk gegeven als onderhoudsdosering.

Je hebt het niet helemaal goed gelezen Hendrina. De oorzaak van migraine is verwijde bloedvaten. De arts van Mamsky denkt dat haar klachten kunnen komen door een vernauwing van een bloedvat in de hersenstam. Topamax is dus handig bij migraine, maar als er al een vernauwing is maakt de topamax het dus alleen maar erger!!
Migraine zit bij ons in de familie, maar zoals ik het heb gehad, kwam het niet eerder voor. Ik had zeker 20 dagen per maand migraine, de ene keer minder erg dan de andere. Het was na een auto ongeluk tig keer erger teruggekomen en ik moest zelfs op een gegeven moment minder gaan werken. Totdat ik wederom bij een nieuwe neuroloog een uitgebreid onderzoek heb ondergaan en daarna een lijst heb gekregen van voedingsmiddelen die ik niet meer mag. Hierna is het verminderd tot ongeveer 3/4 aanvallen per maand, die goed te bestrijden zijn met mijn medicijnen: Relpax (triptan).

Ben echt zo gelukkig, kan weer dingen plannen, kan weer pijnloos door t leven, ik geniet meer van het leven. Hoop dat jullie dit ook kunnen zeggen over een tijdje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven