Gezondheid alle pijlers

Methotrexaat?

19-09-2009 21:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag, ik zou graag ervaringen horen van mensen met psoriasis die mtx gebruiken. Ik ben er sinds kort mee begonnen maar had geen idee dat het zo'n invloed op mijn leven zou hebben en dat ik er eigenlijk ook niet meer mee mag stoppen want dan kunnen de klachten erger terugkomen. Ik heb ook een beetje reumatische klachten.

Wie heeft er ervaring met MTX, goed of slecht ik wil het graag horen.
ik heb er gelukkig geen ervaring mee

Wel zag ik vorige week op sbs6 een stuk ( over vreemde ziektes)

dat meisje zat helemaal onder, en die kreeg lichttherapie, en haar plekken werden heel erg veel minder
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Geen ervaring hier, maar misschien is dit interessant voor je: http://www.nu.nl/algemeen ... gebruik-methotrexaat.html
Ja, dat bericht heb ik net ook gezien. Griezelig gewoon dat je door zo'n fout het leven kan laten! Ik gebruik het ook eens per week in de meest lage dosering, dat scheelt maar ik vind het geen prettig medicijn, heb denk ik te snel een verkeerde keuze gemaakt, verkeerd ingeschat. Ik dacht ook dat het een kuur zou zijn, hoorde later pas dat het de bedoeling is dat je dit blijft slikken, je mag ook echt niet zwanger worden en ik hou wel van een wijntje en dat mag tja heel minimaal dus ik voel me schuldig bij elk glaasje in het weekeinde.

Het resultaat laat ook te wensen over dus dat helpt ook niet maar het heeft gewoon veel meer invloed op mijn leven dan gedacht. Lichtherapie heeft ook altijd wel geholpen alleen werd dat steeds minder, je wordt een soort immuun ervoor.
Ik heb zelf geen ervaring met methotrexaat. Toevallig heb ik vanavond een stukje in het journaal gezien waarin werd verteld dat er een aantal mensen zijn overleden door een overdosis. Verkeerde informatie gekregen van de apotheek.

Ik heb zelf reuma en mijn reumatoloog wil het niet voorschrijven zolang als ik een kinderwens heb. Maar dat weet je al, zag ik in je stukje.
quote:Visje28 schreef op 19 september 2009 @ 22:26:

Ik heb zelf geen ervaring met methotrexaat. Toevallig heb ik vanavond een stukje in het journaal gezien waarin werd verteld dat er een aantal mensen zijn overleden door een overdosis. Verkeerde informatie gekregen van de apotheek.

Ik heb zelf reuma en mijn reumatoloog wil het niet voorschrijven zolang als ik een kinderwens heb. Maar dat weet je al, zag ik in je stukje.Echt? Hij/zij wil het niet voorschrijven? Wat een slechte voorlichting heb ik eigenlijk gehad, er komen steeds meer dingen naar boven. Mijn vorige dermatoloog wilde het ook nooit voorschrijven maar omdat ik ben verhuisd zit ik nu bij een streekziekenhuis. Tijd voor een second opinion denk ik toch. Ik leef liever met schilfers dan de angst om geen kinderen meer te krijgen of leverfalen.
Had voor mijn reuma 3 jaar MTX moeten gebruiken.

Mijn ervaring was dat ik heel goed werd voorgelicht door mijn reumatoloog.

Maar ik zat ook veel op het internet om informatie te zoeken over MTX

Bijwerkingen zijn wel hevig in het begin, later had ik nergens meer last van.
Hoi, slik sinds 2001 MTX tegen reumatoide artritis.

Over de jaren heen in verschillende doseringen. Voor mij een perfect medicijn, van absoluut niets kunnen door alle ontstekingen en pijn in gewrichten naar (bijna) alles kunnen !

Nadeel van het medicijn is dat ik me er wel vaak niet lekker bij voelde op de MTX dag. Wat misselijk, duizelig enzo. Hier leer je mee leven. Ik nam het altijd op de zaterdagavond in en wist dan dat ik dan wat minder lekker in mijn vel zat op de zondag.

Met MTX wordt je bloed zeer regelmatig gecontroleerd, omdat het bijwerkingen kan hebben op o.a. je lever. Dit leek bij mij het geval te zijn, vandaar dit ik nu in verleden tijd schrijf. Momenteel is mijn reuma rustig en kan ik het zonder MTX doen, hopenlijk blijft dit zo, maar als de reuma weer opvlamt ga ik gewoon weer aan de MTX, het is voor mij voor de reuma het beste medicijn gebleken, dus die bijwerkingen neem ik maar voor lief.

Mijn leverafwijking bleek overigens niet veroorzaakt door MTX maar door een andere auto immuun ziekte (hepatitus), slik daar nu Prednison en Imuran voor, deze onderdrukken ook mijn afweer, vandaar dat het misschien ook wel zo goed gaat met de reuma.

In ieder geval, veel succes en sterkte als je de MTX gaat gebruiken.

quote:Dinly29 schreef op 19 september 2009 @ 21:57:

Dag, ik zou graag ervaringen horen van mensen met psoriasis die mtx gebruiken. Ik ben er sinds kort mee begonnen maar had geen idee dat het zo'n invloed op mijn leven zou hebben en dat ik er eigenlijk ook niet meer mee mag stoppen want dan kunnen de klachten erger terugkomen. Ik heb ook een beetje reumatische klachten.

Wie heeft er ervaring met MTX, goed of slecht ik wil het graag horen.
Bij mij werkt MTX wel goed. Ik injecteer mezelf 1 x per week en heb geen last van noemenswaardige bijwerkingen.

In het begin had ik last van wat opstartproblemen, te lage bloedplaatjes, maar verder heb ik nergens geen last van.

Dus mijn ervaring is goed.

Sterkte.
Hallo..gisteren heb ik zelf de eerst spuit gezet...o te beginnen 15 mg mtx.

Ik voel me nu wat moe....sloom en wat hoofdpijn.

Maar dit is nog een lage dosis...ik ga opbouwen tot 25 mg.

Liever heb ik deze troep niet in mijn lijf, maar ik heb geen andere optie ivm reuma.
Ik heb MTX injecties gehad voor de ziekte van crohn, 2 jaar elke week 1 injectie. Ik heb er totaal geen problemen mee gehad (alleen dat de injectie heel pijnlijk was).

Veel succes en laat je niet bang maken door verhalen, je hoort eigenlijk altijd het slechte en nooit de goede verhalen.
Ik had van te voren veel gelezen op internet....en was doodsbang. Maar gisteren was en voorproefje..iemand last van haaruitval? Ik vond de injecties niet pijnlijk.....ben momenteel best wel trots op mezelf.......1 keer gezien hoe het moest en hup ik gooide hem er zo in.....
Hallo ik heb maandag de eerste spuit gezet en vandaag dood en doomoe.......Heeft nog iemand zo late reaktie op dit gifje??
Ik weet niet peecee ik heb geen spuit en een vrij lage dosering om mee te beginnen. Maar het werkt de hele week door dus het zou best kunnen.

Ik heb een gesprek gehad en ga nu nog even door maar begin daarna met afbouwen en dan op zoek naar toch de oude oplossing zalfjes, uvb e.d. Dan maar meer psoriasis (is toch anders dan reuma alhoewel ik ook wat reumaklachten heb zijn deze niet echt erg)...daarbij komt mijn eventuele kinderwens.

Heel veel sterkte voor de mensen die echt afhankelijk zijn van dit middel!
Dag Diny,

Een beetje late reactie, maar ik kom net pas dit forum tegen.

Ik heb sinds oktober vorig jaar ernste Reuma Artritis en mij werd ook voorgesteld om MTX te gaan gebruiken.

Dit voelt totaal niet goed.

Dit mede door de vele bijwerkingen, ik vind (en dat is natuurlijk mijn mening en daar moet je je niet door laten beinvloeden) het pure gifpillen. Ik slik nu alleen Arcoxia en ik moet zeggen dat gaat heel goed. En niet eens elke dag...ik twijfel zelfs aan de uitslag van de reumatoloog, als het echt zo een ernstige vorm is (mijn kraakbeen zou vrijwel geheel weg zijn en er zou sprake zijn van erosie in mijn beide handen en polsen) zou ik dan kunnen leven met zo weinig pijnstillers en ontstekingremmers?

Denk er goed over na en laat je goed voorlichten, ik begin binnenkort ook met een speciaal dieet en ga snel aan de glucosamine en chondroitine. Hier hoor ik ook veel goeds over.

Dus met de Arcoxia 90mg (gemiddeld 2 per week), mijn dieet en binnenkort de glucosamine en chondroitine, moet ik zeggen dat het vrij goed gaat.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven