Gezondheid alle pijlers

Weg verstand(skiezen)

08-09-2009 18:11 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, het moet gebeuren. Kom net bij de tandarts vandaan (was al onaangenaam genoeg) en was er nooit echt wat aan de hand met mijn 'wijsheidstanden' (verstandskiezen op z'n Vlaams) omdat ze af en toe een heel klein beetje kwamen piepen en dan weer oprotten, zijn er nu hele stukken kies doorgekomen. En ze zijn here to stay. Mijn kaak is veel te smal voor die kiezen (tandarts toen ik 8 was: "meisje, als jouw verstandskiezen doorkomen heb jij een Heel Groot Probleem" <===== ik snapte het niet want wilde best meer verstand) en ze moeten er echt uitgesneden worden. Alle vier. Leuk. Algehele narcose, mij is verteld dat de herstelperiode 6 (!) maanden is, de pijn wel al sneller weggaat en de hechtingen na een week eruit mogen.

Ok, dat was dus de tandarts. Maar wie heeft ervaring, hoe was de operatie en het herstel, hoe snel kon je eten, wanneer verdween de zwelling, nou ja, alle info (the good and the bad) die je maar hebt?

En nu ik een poll, omdat Minny dat leuk vindt

Heb jij je verstandskiezen nog

Totaal aantal stemmen: 50

Ja (20%)
Nee (50%)
Een (6%)
Twee (14%)
Drie (4%)
Ze zijn nooit doorgekomen (6%)
quote:Zwieber schreef op 08 september 2009 @ 19:17:

Mijn zijn alle vier pleite. De linkerkant ging helemaal prima. Je ligt daar wel, zwaar verdoofd en het bloed spuit alle kanten op terwijl de chirurg met een drilboor bezig lijkt te zijn en enorm zit te rukken (aan je tand dus) maar het doet geen pijn. Ook daarna had ik geen pijn. Wel een enorme zwelling en na drie dagen een ontsteking. Deed ook geen pijn maar was wel kut. Antibiotica gehad en een week later was ik weer normaalvormig.

Rechterkant, een dag voor mijn verjaardag. Dit is vreemd want zo vlak na nieuwjaar denk je dat ze niet werken maar hier wel. Dit was...iets minder...ik de nacht ervoor gedroomd dat de chirurg me te weinig verdoving had gegeven. Kom ik daar aan, vertel ik over mijn droom en zeg tegen verpleegmuts: Beter dat jullie wel mij genoeg verdoving gaan geven! Die dromen van mij komen soms uit. Zij mij enorm uitlachen natuurlijk. "geen zorgen meid, we geven altijd genoeg verdoving" Ik de verdoving gehad. Prima, geen probleem en ze gaan aan de slag. Maar die kloteverdoving was nog niet goed ingewerkt en ik voel ALLES! Gillen van de pijn dus! De kaakchirurg spuit nog 3! extra keer bij en dan eindelijkk gaat het pijnloos. Na afloop kijk ik muts enorm boos aan: En EN EN??? WAT HAD IK NOU GEZEGD!!!!

Ze moest helaas bekennen dat ik gelijk had maar dat maakte het niet minder pijnlijk.

Zelfde verhaal. Ging prima, ontsteking gehad, antibiotica gehad en daarna was het na een week over.

Hier exact hetzelfde verhaal! Ook een verdoving die niet werkte.

Nooit geweten trouwens dat ze dit soort dingen met een roesje/algehele narcose doen.
Ik wou nog even melden dat het me ontzettend is meegevallen, mijn beide kiezen konden getrokken worden. Dus geen geboor/gekraak en binnen 10 minuten stond ik weer op de gang. Ik heb ook niet erg veel pijn gehad daarna.

Het enige wat ik raar vind is dat er nog best wel een open gat in het midden vd wond zit. Kan het zijn dat de kaakchirurg het niet helemaal dicht hecht zodat er nog rommel uit kan (ik moet met een spuitje spoelen)? En verder heb ik sinds gisteren 2 scherpe puntjes bot die aan de binnenkant van m'n kaak door m'n tandvlees prikken. Heeft iemand dit wel eens gehad? Ik vraag me af of m'n tandvlees er vanzelf weer overheen gaat groeien of dat het misschien bijgeslepen moet worden oid.
Algehele narcose? Alle vier tegelijk?

Mijne zijn er in twee keer uitgehaald. Lokaal verdoofd, gewoon door de tandarts, ouderwets met de voet op de stoel. Geen pijn tijdens, wel een beetje beurspijn naderhand. Kon de volgende dag gewoon weer werken en na een paar dagen soep en pudding gewoon weer eten.

Het kan ook in twee keer, eerst links dan rechts, dan kan je gewoon kauwen met de andere kant. Vriendin vorige week geweest voor een kant, twee dagen napijn en dag drie meer naar de kroeg,dus... het kan allemaal best meevallen
O, en een tip : blijf van de alcohol af de dagen van tevoren. Want anders werkt je verdoving een stuk minder goed.
Zo, ik mocht vanmorgen ook. Had expres niet meer gelezen op dit topic om horrorverhalen te voorkomen!

Mn verstandskies wilde er niet uit! Tandarts heeft wel 5 minuten moeten wrikken met verschillende tangen. Ik zag al visioenen voor me van mezelf met een half vastzittende tand in de auto naar de kaakchirurg. Maar na 5 minuten hoorde ik gekraak. Even bang dat de kies afgebroken was. Daarna nog een paar keer gekraak en toen was hij eruit. Er zat een gigantische wortel aan.

Het valt me achteraf wel mee, al ging het vorige keer veel makkelijker. Maar ik krijg in ieder geval geen tandpijn meer van die kies!
Ik heb er een paar jaar geleden ook 2 laten verwijderen, dat moest van de tandarts omdat ze volgens haar zouden kunnen ontsteken. Ze waren nog helemaal niet 'uitgekomen'. Het gebeurde bij de kaakchirurg in het ziekenhuis. Plaatselijke verdoving, en eruit gewrikt. Ik was even bang dat mijn hele kaak in stukken gewrikt zou worden. Niet dat het pijn deed, ik voelde er niets van, maar er werd wel een enorme druk op uitgeoefend. Ik herinner me niets van hechtingen, ik ben na de ingreep gewoon naar huis gefietst en heb daarna niet veel en niet lang pijn gehad, misschien anderhalve dag.

Wél heb ik me een paar weken moe gevoeld en ben verkouden gworden (wat ik anders heel zelden ben), ik denk dat het door de stress van de ingreep kwam.

Ik vond het wrikken zo eng dat ik de onderste twee nog niet heb laten verwijderen, ondanks dat dat 'preventief' moet van mijn tandarts...
Ja dat wrikken vond ik ook niet prettig. Ondanks dat je er niks van voelt. Je voelt wel dat er met grof geweld in je kaak gewroet wordt. En dat kraken vond ik ook niet zo prettig.

Ik heb er nu nog 1, die wil maar niet doorkomen. Steeds komt er een stukje door, en dan blijft hij weer zitten. Als die er uit moet, zal ik wel naar de kaakchirurg moeten. Dat lijkt me helemaal niks!
Oei, als ik hier zo wat van de verhalen lees, heb ik dikke mazzel gehad.

bij mij nu 3 maanden geleden bleek dat 1 van mijn verstandskiezen eruit moest, deze duwde zo hard tegen mijn andere tanden dat die in gevaar kwamen. Dus met alle horrorverhalen in mijn achterhoofd, ik naar de tandarts.

Mijn verstandskiezen zijn alle 4 helemaal doorgekomen. De tandarts zei doodleuk: als je nou over een uurtje terugkomt, haal ik hem er gelijk uit voor je... * Slik *....

Plaatselijke verdoving erin, even wrikken en wroeten en daar kwam 1/4 van mijn 'verstand'. Watje om tussen de tanden te klemmen, en vanavond even niet meer met die kant kouwen.

Zo gezegd zo gedaan. En geen centje pijn, 's avonds zelfs al weer gewoon varkenshaasje zitten eten...! En die kiespijn is ook lekker weg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven