Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus vandaag een medinilla plant gekregen van vrienden. Helemaal top maar nu vraag ik me af of deze giftig is voor katten. De jongedame hier houdt er nl nogal van om aan plantjes te knagen dus dat zou dan geen succes zijn. Heb al gegoogled maar volgens mij kijk ik scheel ofzo;) Weten jullie het?
@ bertrade,

Natvoer/versvoer is (afhankelijk van het merk) altijd nog veel beter dan brokjes. Ik zou ze dat dus zeker ook geven. Al is het alleen maar zodat ze voldoende vocht binnenkrijgen.
quote:miekemiek schreef op 07 september 2009 @ 22:57:

@ bertrade,

Natvoer/versvoer is (afhankelijk van het merk) altijd nog veel beter dan brokjes. Ik zou ze dat dus zeker ook geven. Al is het alleen maar zodat ze voldoende vocht binnenkrijgen.

@Miekemiek, ik heb juist altijd begrepen (uit kattenboekjes en van de dierenarts) dat katten eigenlijk helemaal geen natvoer nodig hebben. Brokjes daar zit alles in wat ze nodig hebben, en brokjes helpen ook mee om de tanden gezond te houden, het kauwen op brokjes schraapt de tanden a.h.w. schoon. Natuurlijk krijgen ze door het natvoer/blikvoer vocht binnen, maar bij katten die normaal gewoon water drinken is dit niet echt nodig als extra vocht.

Ik geef mijn katten altijd droogvoer, en 1x per week delen ze samen een blikje gourmet. Als ze meer krijgen, gaan ze spugen.

Eentje is nu zwanger, die krijgt wat vaker blikvoer nu, omdat ik haar extra verwen met lekkere dingen omdat ze zo veel meer eet nu. Beetje meer afwisseling wil ik haar geven.

Ik vind het trouwens zoooooooooooo leuk dat ze zwanger is!!!! Ben er helemaal blij van, ik moet constant naar haar kijken, en haar aaien en aan haar buik voelen enzo... echt zooooooooo lief vind ik het!!!
Mijn kat geeft sinds zondag over. Toen gaf ie, geteld, 5 x over. Het was een waterige substantie. Het is nu dinsdag, dus 3 dagen. Gisteren zag ik het hem heel weinig doen, vanavond jammer genoeg wel weer. Hij eet ook minder, maar wil nog wel Sheba eten. Hij maakt totaal geen zieke indruk, is levendig en lief aanhalerig. Toch maak ik me wel wat ongerust, overgeven lijkt me niet gezond.

Iemand tips?
Ik had dan al lang al de dierenarts(assistente) gebeld!
Bedankt voor de antwoorden.

@JoyCeeCee: gefeliciteerd met je aanstaande omaschap

Water drinkt ze wel gewoon, dus voor het vocht hoeft het niet per se. Ze ziet er nog gewoon gezond uit, glanzende vacht en niet te mager. Ze is alleen wat magerder dan ik gewend ben. Ik denk dat ik het dus nog even aankijk. Misschien toch maar wat experimenteren met brokjes en kijken wat ze het lekkerste vindt.
Thanks Bertrade!! Gelukkig, jullie snappen dat ik er helemaal gelukkig van word!!!!

Mijn 'kindje' krijgt kittens!!
quote:miekemiek schreef op 07 september 2009 @ 22:57:

@ bertrade,

Nat voer is niet beter dan brokjes. Nat voer bestaat voornamelijk uit vocht, ongeveer 80%.

Is slecht voor de tanden, want ze kauwen bijna niet, dus veel tandsteen.

Als je brokjes voert, wel van een goed merk uiteraard.
Aaaah boehoe, ik ben een slechte kattenmoeder! Vanmiddag zat mijn jongste (15) op het dakterras. Ze lag er zo lekker vredig in het zonnetje, dus wilde ik haar even lekker kriebelen. Ik ben bezig en zie tot mijn allergrootste schrik dat een nagel van haar voorpootje er toch wel heel raar uit zag... Blijkt haar nagel helemaal in haar kussentje te zijn ingegroeid!

Ik ben me rot geschrokken. Dit is dus eigenlijk al een tijdje aan de gang, voordat het in het kussentje is ingegroeid... Ik heb gelijk mijn vriend geroepen en heb een nageltang gepakt. Ik heb de nagel afgeknipt en er uit gehaald. Toen begon ze ook (natuurlijk) te bloeden.

Heb het even laten bloeden en heb haar daarna weer laten gaan.

Wat een schrik was dat zeg. Morgen nog even de dierendokter bellen om de boel na te laten kijken op een eventuele ontsteking en of ik toch niks vergeten ben er uit te halen. Ik kan er nu wel weer aanzitten en het bloeden is al lang gestopt.

Dit is al de tweede keer. Mijn andere kat is een keer gegrepen door een hond. Later bleek dat ze twee gaatjes in haar achterpoot had. Dit heb ik dus ook vakkundig gemist. Dat is uiteindelijk ook goed gekomen maar daar zijn ettelijke bezoekjes aan de dierenarts aan vooraf gegaan.

Hebben jullie wel eens iets ernstigs over het hoofd gezien?
Vanmiddag om 1 uur moet ze heen. Mijn vriend brengt haar straks weg.
He Ratteke,wat vervelend zeg, hoop dat het niet al te ernstig is.

Ik heb ook eens iets heel stoms over het hoofd gezien, vlooien!! Ik had helemaal niets door, totdat de kat op mijn hele dure tas piste en mij daarbij strak aankeek.

Naar de dierenarts gegaan, want zoiets had ze nog nooit gedaan. Ik kon echt wel door de grond zakken toen de DA zei dat ze onder de vlooien zat!

Succes vanmiddag!
quote:fladder schreef op 21 september 2009 @ 13:06:

He Ratteke,wat vervelend zeg, hoop dat het niet al te ernstig is.

Ik heb ook eens iets heel stoms over het hoofd gezien, vlooien!! Ik had helemaal niets door, totdat de kat op mijn hele dure tas piste en mij daarbij strak aankeek.

Naar de dierenarts gegaan, want zoiets had ze nog nooit gedaan. Ik kon echt wel door de grond zakken toen de DA zei dat ze onder de vlooien zat!

Succes vanmiddag!

Ik controleer daar ook niet altijd op. Het is alleen zo lullig dat ze, soms, op een (voor ons) heel vervelende manier laten blijken dat er wat mis. Over je dure tas pissen is niet fijn.

Heeft een kat van mij ook eens gedaan. Mijn tas stond open op de grond en ik zie haar nog zitten. Mijn paspoort zat helemaal onder de kattenpies... Leg dat op het stadhuis maar eens uit...

Toen was er helemaal niets aan de hand. Was gewoon baldadigheid.
Hoe was het bij de dierenarts?
quote:fladder schreef op 21 september 2009 @ 14:48:

Hoe was het bij de dierenarts?

Weet ik nog niet. Ik ben over een uurtje vrij, dan nog 3 kwartier reizen en dan ben ik thuis. Dan gaan we de oude dame ophalen.

Mijn vriend heeft haar weggebracht en ik weet niet wat hij heeft afgesproken. Over 2.5 uur weet ik meer en dan kom ik het hier vertellen
Poes heeft weer keurig kort geknipte nageltjes. Ze heeft een pijnstiller en antibioticaprikje gehad. En ik heb ook nog pijnstillers meegekregen. Want de dierenarts zei wel dat het haar erg zeer moet hebben gedaan.

Ja, dat had ik ook al bedacht.

Maar ik heb het wel goed schoongemaakt, er was niks in het kussenje achtergebleven. Vanavond krijgt ze een lekker blikje Gourmet. Voor de schrik.

En mijn vriend doet nooit meer een kat in een reismandje. Ze heeft hem aardig toegetakeld.... Zijn hand en pols zijn aardig bewerkt door madame.

Gelukkig is het dus allemaal goed afgelopen.
O gelukkig zeg, wel zielig voor haar trouwens, en voor je vriend.

Mijn kat is altijd heel makkelijk in de reismand te krijgen maar als we eenmaal bij DA zijn dan wordt het echt een monster; blazen, gillen als een speenvarken, grommen, niet normaal.

(stiekem staan man en ik dan best trots te kijken, zo'n klein poesje en dan zo hard vechten)
quote:fladder schreef op 21 september 2009 @ 17:51:

Mijn kat is altijd heel makkelijk in de reismand te krijgen maar als we eenmaal bij DA zijn dan wordt het echt een monster; blazen, gillen als een speenvarken, grommen, niet normaal.

(stiekem staan man en ik dan best trots te kijken, zo'n klein poesje en dan zo hard vechten)

Zo was mijn grote kater ook altijd (en ik ook best trots, haha), maar sinds ik ben verhuisd heb ik een nieuwe dierenarts en die is zo goed met katten, hij kan mijn woeste beestje met een ontspannen hand in zijn nek rustig houden. Echt een wonder!

De vorige dierenarts liet zijn assistente met van die leren handschoenen tot aan de ellebogen de arme patient op de behandeltafel drukken, terwijl hij hem onderzocht.

Bij elk moment dat de greep wat losser werd, greep mijn kat zijn kans om te vechten en te bijten.

Maar het kan dus anders! Gewoon een kwestie van met katten om kunnen gaan, blijkbaar,

En fijn Ratteke, dat alles weer in orde is. En ik zou me net als jij best rot voelen dat ik het niet eerder had gezien. Maar ja, katten zijn ook van die beesten die het pas laten merken als ze bijna doodgaan, "kleine" pijntjes verbijten ze gewoon.
Delphicat, helaas is mijn kat bij alle dierenartsen zo.

Ooit eens hebben ze 1 assistent en de receptioniste erbij gehaald. Receptioniste in haar gewone kleding, poes pist haar helemaal onder (toen keek ik trouwens niet zo trots..)

Ik houd haar nu dus zelf vast, mij zal ze niet zo snel bijten.

De DA die ik nu heb zegt dat alle schildpad-katjes dat doen.

Goed dat jouw DA je kat rustig kan houden!
Het gaat heel slecht met HP :(. Hij is lusteloos, eet niet zo graag, speelt niet, verzorgt zichzelf niet, z'n vacht is niet zo goed... daarentegen piept ie wel veel, Bij de DA is gebleken dat ie een heeeeel ernstig verhoogd bilirubine gehalte in zijn bloed heeft en vocht in zijn buik, dit duidt blijkbaar allemaal op flinke lever problemen. Hij heeft nu injecties gehad en pilletjes om dit gehalte omlaag te brengen (als dat lukt....) maar de dierenarts is niet zo positief. Als ie na het weekend niet is opgeknapt (en die kans is reëel) is er weinig wat we kunnen doen... Het is echt zo zielig :(.
He Tangerine, wat erg voor jou en je kat.

Is hij al wat ouder?

Mijn kat was een tijdje geleden ook ineens ziek, ook lusteloos, niet eten etc. Na de injectie is het heel snel weer beter gegaan.

Wel is gebleken dat ze waarschijnlijk een virus heeft (nog niet op getest), en dat ze dus af en toe een kuurtje nodig zal hebben.

Ik duim voor je dat je kat weer gezond wordt.

Veel sterkte!
Ach Tang, wat een naar bericht!

Het arme beestje. Zieke katten zijn zo zielig. Ik duim voor jullie dat de pillen/injecties aanslaan.

Veel sterkte!
dubbel
driedubbel
Oh wat zielig Tangerine!

Veel sterkte..:flower:
Fladder, hij is nog maar 1,5 jaar....

Ik heb het weleens geschreven hier geloof ik (maar het topic is zo lang, het is onmogelijk voor jullie om terug te vinden!) maar mijn 2 lieve Maine Coons komen uit een 'zwak nestje'. Hun mamma is overleden aan FIP toen de kittens nog maar een paar week oud waren. (Ze was toen geloof ik 2 of 2,5 jaar.) Eén van hun zusjes is overleden aan FIP toen ze een paar maand oud was. Deze, HP, is altijd al de kleinste geweest. Toen hij bij me kwam hebben we een poosje getwijfeld of ie het wel zou overleven - hij was heel mager. Met veel liefde en voeding issie toch opgegroeid, maar hij is wel altijd de magerste gebleven - en ook de gekste hoor. Sirius is sociaal (en inmiddels zeker 7 kilo, het is een prachtig beessie) maar HP'tje vindt alleen mij lief en verder vindt ie alle andere mensen eng en stom. (Hij kan het gelukkig wel goed met zijn broertje vinden.) HP was dus altijd wel het zorgenkindje, maar omdat het toch behoorlijk goed ging had ik goede hoop dat ie vrij oud zou worden. (Al heb ik nooit verwacht dat ie echt bejaard zou worden maar wel een paar jaar... in eerste instantie dacht ik echt dat ie één jaar niet zou halen.) Het is nu dus wel dubbel kut dat het opeens alsnog zo slecht gaat en dat de kans gewoon reëel is dat ie het niet overleeft...

De voorste is de arme, zielige HP toen ie nog niet ziek was:

En zo was ie als (spelend) kitten, wat een schatje he?

En dit is broer Sirius:

Arme Sirius snapt er ook niks van natuurlijk. Als ie vrolijk op HP springt om te spelen (tot voor kort altijd een groot succes en een aanleiding tot vrolijk stoeien en samen balletjes door de kamer meppen) legt HP zijn oren in zijn nek en begint ie hard te grommen. Dat is Sirius niet gewend natuurlijk, dus die springt dan van schrik weer op en loopt weg, om HP later een paar voorzichtige likjes te geven... Zo sneu allemaal .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven