Werk & Studie alle pijlers

Selecteren op uiterlijk.

21-09-2009 22:09 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je hebt een sollicitatieprocedure uitgezet en er zijn een paar goede reacties binnengekomen. Tijdens het gesprek valt het meteen op dat 1 persoon wel erg dik is, maakt dat voor jou iets uit? en in een 2e of 3e ronde? en stel dat die persoon samen met een slank persoon proef gaat draaien op een afdeling ( dit naar aanleiding van het proefdraaien topic) en ze bevallen beide even goed, wat doe je dan? En als het een representatieve functie is? ( receptie, veel met klanten werken...)

Ik heb hier een discussie over met iemand, ben benieuwd naar de reacties hier
Nee, voor mij zou de mate van verzorging en uitstraling uitmaken.
Ik vind een dik iemand niet niet-representatief.

Het zou wel voor meer gezondheidsklachten kúnnen zorgen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Volgens mij zijn mensen nooit precies gelijk flashy. Kies dus voor diegene waarbij de eigenschappen en kennis het best bij de functie passen. En probeer daarbij echt onbevooroordeeld te blijven.

Representatief gaat om het in acht nemen van de juiste etiquette/beleefdheidsvormen. Verwar dat niet met mooi slank zijn. Wel is de juiste kleding (gestreken, schoon) natuurlijk belangrijk. Maar er zijn genoeg zwaarlijfigen die er prima verzorgd uitzien.
In een represenatieve functie zou het mij wel degelijk iets uitmaken. Hoe incorrect ook, als dit het visitekaartjes van een bedrijf moet zijn, en je weet welke associaties mensen volgens onderzoek hebben met dikke mensen....

Dus ja, ik zou hier wel bezwaar tegen hebben bij een sollicitatieprocedure. Alhoewel de mate van persoonlijke verzorging ook iets doet.
Ik vind dik ook niet niet-representatief.

Waar ik werk hebben we momenteel een vacature en daar kwam laatst iemand op solliciteren die zich wel erg vreemd uitgedost had. Nou is het geeneens een heel erg representatieve functie, maar dit was wel echt opvallend typisch. Hij is het niet geworden, niet alleen daarom maar het was lastig om het niet mee te laten spelen.

Ergens geeft het toch ook wel aan hoe serieus iemand over de baan is, als je de moeite doet om representatief naar je sollicitatiegesprek te komen zal je misschien/waarschijnlijk ook meer moeite doen voor je werk op andere gebieden.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Het gaat bij mij om de verzorging. Als je slank bent en je kleedt je nogal goedkoop of je bent stevig tot dik en je ziet er verzorgd uit... dan ga ik toch voor de stevige dame hoor.
ik zou ook zeker mee laten wegen wie het best in het team past.

Sfeer binnen het bedrijf is zeker niet onbelangrijk.

(en misschien doet een pláátje van een nieuwe collega de sfeer niet goed ; flirtende collega's , jaloerse collega's ....... )

Ik zou zelf gaan voor degene die ik het aardigste vond bij gelijke geschiktheid.
Heb ooit een collega gehad die ook in representatieve functie zat en zich totaal niet wist te kleden. Maar wat was/is zij goed in haar werk. Al had ze een jutenzak aan. De collega's, bazen en ook klanten lopen met haar weg. Ook belangrijk.
Kleren maken de vrouw, da's belangrijker dan je gewicht.
Je hebt natuurlijk ook dik en dík. Bij ons zit achter de balie een goed verzorgde, volslanke dame. Niks mis mee. Maar als iemand 150 kilo weegt, dan is er óf iets ernstig mis met de gezondheid, óf je kan je idd afvragen hoeveel iemand wil investeren in een nieuwe baan.
Ik zou (er vanuit gaan dat ze allemaal inhoudelijk even goed zijn. Welkom in Utopia) voor de aantrekkelijkste kiezen, de mooiste. Maar dat heeft, voor mij niks en dan ook niks, te maken met gewicht, huidskleur, kleur ogen, type haar, lengte te maken.
Ik kan me niet voorstellen dat twee mensen op álle punten even goed bevallen (gewicht niet meegenomen).
Je moet kiezen voor de persoon waarvan je denkt dat de klanten zich het meest op hun gemak voelen. En welke had de meeste open en positieve uitstraling?
Je moet kiezen voor de persoon waarvan je denkt dat de klanten zich het meest op hun gemak voelen. En welke had de meeste open en positieve uitstraling?
Ik heb twee hele dikke maar goedverzorgde vriendinnen, waarbij de ene voortdurend ziek is en de ander nooit. Het hoeft dus geen probleem te zijn, maar je loopt wel een groter risico.

Verder kende ik een dikke dame die graag verder wilde in de dierenwereld, maar hokken schoonmaken, honden uitlaten e.d. was onmogelijk en toch keek ze vreemd op dat ze het niet geworden was....
Ik zou nooit een vetklep bij de receptie neerzetten.
Voor een representatieve functie is een verzorgd uiterlijk belangrijk, maar dat heeft voor mij echt niets met iemands gewicht te maken.
Mannen of vrouwen?
quote:SonjaS schreef op 21 september 2009 @ 22:40:

Ik zou nooit een vetklep bij de receptie neerzetten.Jij zou vast nooit een tactiekprijs winnen.

Ik zou nooit een vetklep bij de receptie neerzetten.*thee zit nu echt wel tegen mn beeldscherm*
@ spijker

Als iemand zich heel excentriek kleed, waarom zou dat dan geen rol mogen spelen in de selectieprocedure? Ik vind het wel degelijk relevant dat iemand zich kleed naar de functie en als iemand dat niet doet dan mag dat best een reden zijn voor afwijzing hoor.
En ik zou nooit iemand met zo'n houding als Sonja S bij de receptie zetten/aannemen.

Even onthouden dat de wereld niet alleen uit supermodellen bestaat:) dus ook je klanten kunnen van alle maten en soorten zijn.

Ik zou nooit een vetklep bij de receptie neerzetten.

Ik probeerde mijn antwoord nog wel zo subtiel te formulieren

quote:nummerzoveel schreef op 21 september 2009 @ 22:41:

Voor een representatieve functie is een verzorgd uiterlijk belangrijk, maar dat heeft voor mij echt niets met iemands gewicht te maken.

Erg dik zijn en er tevens goed verzorgd uitzien gaan wat mij betreft ook niet samen.

Je besteed geen zorg aan de binnenkant maar wel aan je uiterlijk... Dan heb je dus nooit een volledig verzorgd uiterlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven