Werk & Studie alle pijlers

Selecteren op uiterlijk.

21-09-2009 22:09 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je hebt een sollicitatieprocedure uitgezet en er zijn een paar goede reacties binnengekomen. Tijdens het gesprek valt het meteen op dat 1 persoon wel erg dik is, maakt dat voor jou iets uit? en in een 2e of 3e ronde? en stel dat die persoon samen met een slank persoon proef gaat draaien op een afdeling ( dit naar aanleiding van het proefdraaien topic) en ze bevallen beide even goed, wat doe je dan? En als het een representatieve functie is? ( receptie, veel met klanten werken...)

Ik heb hier een discussie over met iemand, ben benieuwd naar de reacties hier
Gut Son, ik zou graag eens een poosje bovenop je zitten.

En tot zover mijn commentaar op dit topic.
quote:Jorina schreef op 21 september 2009 @ 23:11:

[...]

Investeer je in ieder geval niet dusdanig veel in jezelf, dat je in staat bent om op een enigzins acceptabel gewicht te blijven.

Hoe weet jij dat? Wie ben jij om daarover te oordelen? Ik (100kg schoon aan de haak) heb gewoon de pech dat afvallen niet zo makkelijk lukt (ben al aardig wat kilootjes kwijt). Ik zou dolgraag met maatje 38 wakker willen worden; helaas is de realiteit anders.

Ben echter (stom om van jezelf te zeggen) erg geschikt voor veel banen (nee geen ambitie om dietist te worden haha) en kleed me erg representatief. Ben overigens zelden ziek (dit in tegenstelling tot mijn magere collega's die bijna iedere maand ziek zijn) en heb twee HBO- en één WO-diploma op zak. Gelukkig zag mijn werkgever wel iets in deze dikkerd, gelukkig maar anders was die investering in mijn studie (IBG-groep) helemaal voor niks geweest. En zat ik nu in de bijstand.

Mijn WG is dolblij met mij (geloof ik).

Ben eens op gesprek geweest bij een UZB, kwam ik niet door de selectie, want 'ik was niet representatief genoeg gekleed' terwijl ik daar in een net pak met dito bloes voor haar zat. Zeg dan gewoon: 'ze willen geen dikkerds'.

Moraal van dit verhaal: oordeel niet te snel!
Ik zou zo'n dunne onsympathieke die andere wat zwaardere collegas vetklep of die met die aardappellook noemt niet zo snel aannemen..of wat zeg ik, helemaal niet.

Doe mij die dikke maar die wat minder kortzichtig is.
quote:misschicken schreef op 22 september 2009 @ 10:36:

Gut Son, ik zou graag eens een poosje bovenop je zitten.

En tot zover mijn commentaar op dit topic.
quote:SonjaS schreef op 21 september 2009 @ 22:40:

Ik zou nooit een vetklep bij de receptie neerzetten.Ik kan je nu al vertellen dat je met zo een houding zeker niet wordt aangenommen.Natuurlijk moet je zelf weten wat je mooi vind en wat niet,smaaken verschillen nou eenmaal,dat begrijp ik best,maar het is toch uiteindelijk de toon die de muziek maakt en verder heeft een ieder het recht om in zijn waarde te worden gelaten.
quote:satsuma schreef op 21 september 2009 @ 22:44:

En ik zou nooit iemand met zo'n houding als Sonja S bij de receptie zetten/aannemen.

Even onthouden dat de wereld niet alleen uit supermodellen bestaat:) dus ook je klanten kunnen van alle maten en soorten zijn.Daar sluit ik me bij aan.
quote:SonjaS schreef op 21 september 2009 @ 22:50:

[...]

Als receptionist? Te dik. Op dit moment.Wat vind jij dan dik Sonja?Leg eens uit!We kunnen nou eenmaal niet allemaal maat 32 of 34 hebben.Natuurlijk speelt de lengte een rol,maat 46 ziet er bij een lengte van 1.80 anders eruit dan bij 1.60.Verder moet je ook kijken naar de proporties die iemand heeft.Niet iedereen die slank of dik is heeft dezelfde proporties.
Ik heb eens (van een afstandje) meegemaakt dat er meerdere personen solliciteerden op een bepaalde functie. Het was een functie waarvoor zowel mentaal als fysiek enige conditie nodig was.

Eén sollicitante was behoorlijk zwaarlijvig en had en slechte lichamelijke conditie. Om die reden is zij tijdens de sollicitatieprocedure afgewezen.

Overigens zou een persoon met een normaal gewicht en een slechte conditie in dit geval ook afgewezen zijn.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
ligt helemaal aan hoe ze overkomen en zich kleden. ik heb 6 vrouwelijke collega's, 3 zijn er echt heel dik en 3 zijn er heel dun. 2 van die 3 dikke zijn geweldige meiden. die stralen enorme kracht en zelfvertrouwen uit. verder hebben ze ongelooflijk gevoel voor humor en als zij een ruimte binnen komen word die letterlijk en figuurlijk gevuld, met name door hun bruisende persoonlijkheid. ook dragen ze super leuke vrouwelijke hippe kleren!

de andere dikke vrouw is een vreselijk mens. doodonzeker en erg irritant. doet ontzettend haar best om erbij te horen, maar is totaal niet sociaal en spontaan. ze kan zich ook al niet kleden.

wat dat betreft ligt het wat mij betreft helemaal aan wat iemand uitstraalt en hoe die zich daarbij kleedt.
Even psychologie van de koude grond, maar ik zou bijna denken dat Sonja een niet blanke huidskleur heeft en wellicht ervaring heeft met het -op uiterlijk- achtergesteld worden in onze maatschappij, Niet dat dit van enige toegevoegde waarde is in deze discussie, maar het zou weleens haar reactie kunnen verklaren. Als je zelf wordt "geschopt", ga je zelf ook makkelijk "schoppen". Ik denk niet dat Sonja blij is dat ze dit soort dingen zegt maar dat het een schild is die ze om zich heen heeft gebouwd, ter bescherming van zichzelf.
quote:paloma schreef op 22 september 2009 @ 17:49:

Even psychologie van de koude grond, Zeg maar gerust: glazen bol.
quote:paloma schreef op 22 september 2009 @ 17:49:

Ik denk niet dat Sonja blij is dat ze dit soort dingen zegt maar dat het een schild is die ze om zich heen heeft gebouwd, ter bescherming van zichzelf.Vind het juist heerlijk om dit soort dingen te zeggen.

Je moet nog een beetje oefenen met je psychologische analyses.
Ik denk dat SonjaS eigenlijk een man is. Eigenlijk.
Zou je deze discussie ook hebben bij iemand die heel dun is?

Vind ik net zo niet-representatief als dik.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Heel dik vind ik geen pré. Zo dik dat je denkt van 'zohee' bedoel ik dan. Wat voller, gezetter lijkt me geen probleem.

Representatief betekent voor mij verzorgd, mooie lach/open blik, vriendelijk en met mensen om kunnen gaan. Dat zijn voor mij dan de doorslaggevende factoren.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 23 september 2009 @ 15:00:

Zou je deze discussie ook hebben bij iemand die heel dun is?

Vind ik net zo niet-representatief als dik.Wat als representatief wordt beschouwd is doorgaans sterk afhankelijk van de context. Persoonlijk zou ik meer moeite hebben met een zichtbaar zwangere verpleegkundige in een abortuskliniek dan met een dikke receptionist. Die verpleegkundige zal net zo capabel zijn als voor haar zwangerschap maar door haar (tijdelijke) uiterlijk andere, en bij patiënten wellicht ongewenste, reacties oproepen dan voorheen. De lijst met voorbeelden van uiterlijkheden die niet goed samengaan met bepaalde werkzaamheden is eindeloos en bepaald niet voorbehouden aan medewerkers met overgewicht. Om misverstanden te voorkomen, die zwangere verpleegkundige dient wat mij betreft tijdelijk andere werkzaamheden uit te voeren en dus niet ziekgemeld, laat staan ontslagen te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven