Selecteren op uiterlijk.
maandag 21 september 2009 om 22:09
Stel, je hebt een sollicitatieprocedure uitgezet en er zijn een paar goede reacties binnengekomen. Tijdens het gesprek valt het meteen op dat 1 persoon wel erg dik is, maakt dat voor jou iets uit? en in een 2e of 3e ronde? en stel dat die persoon samen met een slank persoon proef gaat draaien op een afdeling ( dit naar aanleiding van het proefdraaien topic) en ze bevallen beide even goed, wat doe je dan? En als het een representatieve functie is? ( receptie, veel met klanten werken...)
Ik heb hier een discussie over met iemand, ben benieuwd naar de reacties hier
Ik heb hier een discussie over met iemand, ben benieuwd naar de reacties hier

maandag 21 september 2009 om 22:49
quote:satsuma schreef op 21 september 2009 @ 22:48:
Wat vind je dan bijvoorbeeld van Oprah Winfrey, Sonja S?Da's een moeilijke. Zij is zo aan het jojo-en... Als zij een onderwerp over gezondheid zou behandelen, zou ik niet snel iets van haar aannemen. Áls ik al iets van een talkshow-host zou aannemen.
Wat vind je dan bijvoorbeeld van Oprah Winfrey, Sonja S?Da's een moeilijke. Zij is zo aan het jojo-en... Als zij een onderwerp over gezondheid zou behandelen, zou ik niet snel iets van haar aannemen. Áls ik al iets van een talkshow-host zou aannemen.

maandag 21 september 2009 om 22:52
In heel specifieke gevallen kan veel overgewicht iemand wat mij betreft niet representatief maken. Dan denk ik aan functies als personal trainer bij een sportschool of als diëtist. Overgewicht zegt niets over deskundigheid maar in bovengenoemde functies zou wat mij betreft iemands geloofwaardigheid aangetast worden. Op basis van mijn eigen uiterlijk zou ik niet de vereniging voor korte mensen of een reformatorisch kerkgenootschap kunnen vertegenwoordigen. Niks mee toch?

maandag 21 september 2009 om 22:53
maandag 21 september 2009 om 22:54
Nou heb ik al een tijdje geen tv meer, maar zo dik is Oprah toch niet. En daarnaast, ze is toch hartstikke representatief?
Als ik een bedrijf had en Oprah solliciteerde daar als receptionist zou ik haar overigens direct aannemen, al was het alleen maar voor de publiciteit dit dat zou opleveren
Als ik een bedrijf had en Oprah solliciteerde daar als receptionist zou ik haar overigens direct aannemen, al was het alleen maar voor de publiciteit dit dat zou opleveren
I only get one shot at life - so I shoot to kill
maandag 21 september 2009 om 22:57
quote:Spijker schreef op 21 september 2009 @ 22:54:
Nou heb ik al een tijdje geen tv meer, maar zo dik is Oprah toch niet. En daarnaast, ze is toch hartstikke representatief?
Als ik een bedrijf had en Oprah solliciteerde daar als receptionist zou ik haar overigens direct aannemen, al was het alleen maar voor de publiciteit dit dat zou opleveren Wat!? Geen tv?!?
Als ik een bedrijf had en Oprah solliciteerde daar als receptionist zou ik haar overigens direct aannemen, al was het alleen maar voor de publiciteit dit dat zou opleveren Wat!? Geen tv?!?
maandag 21 september 2009 om 22:58

maandag 21 september 2009 om 23:03
quote:Jorina schreef op 21 september 2009 @ 22:32:
Je hebt natuurlijk ook dik en dík. Bij ons zit achter de balie een goed verzorgde, volslanke dame. Niks mis mee. Maar als iemand 150 kilo weegt, dan is er óf iets ernstig mis met de gezondheid, óf je kan je idd afvragen hoeveel iemand wil investeren in een nieuwe baan.Dus als je dik bent investeer je niet in een nieuwe baan volgens jou?
Je hebt natuurlijk ook dik en dík. Bij ons zit achter de balie een goed verzorgde, volslanke dame. Niks mis mee. Maar als iemand 150 kilo weegt, dan is er óf iets ernstig mis met de gezondheid, óf je kan je idd afvragen hoeveel iemand wil investeren in een nieuwe baan.Dus als je dik bent investeer je niet in een nieuwe baan volgens jou?
Nu kan ik helaas geen rtl8 ontvangen op dit moment dus ik weet niet hoe 'dik' Oprah nu is maar ze ziet er toch altijd fantastisch uit, ze zorgt dat je je welkom voelt en op je gemak bent. Dat is toch de bedoeling bij receptioniste.
Of moet er een totaal niet geinteresseerde eeuwig nagels vijlende slankerd zitten die je niet niet eens fatsoenlijk welkom heet / of kan en wil helpen. Dan lijkt de keus niet zo moeilijk, toch? Okay als het gaat om receptioniste bij sportschool heb je wel een punt vind ik (gelijk aan de opmerking van Wuiles).
Of moet er een totaal niet geinteresseerde eeuwig nagels vijlende slankerd zitten die je niet niet eens fatsoenlijk welkom heet / of kan en wil helpen. Dan lijkt de keus niet zo moeilijk, toch? Okay als het gaat om receptioniste bij sportschool heb je wel een punt vind ik (gelijk aan de opmerking van Wuiles).

Stevige dames kunnen er net zo goed prachtig en verzorgd uitzien. En sexy! (Maar dat sexy liever even niet op de werkvloer natuurlijk).
Mijn manager heeft wel eens een sollicitant afgewezen wegens loensen (vacature voor management-consultant). Heeft ie natuurlijk niet eerlijk tegen sollicitant verteld...
Verder heb ik wel eens ergens gewerkt waar alle account-directors heel mooie, verzorgde, intelligente dames waren; dat zag de prospect/klant nu eenmaal graag en was bij die tent een bewuste keuze.
Mijn manager heeft wel eens een sollicitant afgewezen wegens loensen (vacature voor management-consultant). Heeft ie natuurlijk niet eerlijk tegen sollicitant verteld...
Verder heb ik wel eens ergens gewerkt waar alle account-directors heel mooie, verzorgde, intelligente dames waren; dat zag de prospect/klant nu eenmaal graag en was bij die tent een bewuste keuze.
maandag 21 september 2009 om 23:06

maandag 21 september 2009 om 23:08
Twee mensen zijn niet exact gelijk geschikt, er is altijd eentje die net even beter in het team past (en dat soort zaken). Dat heeft niet eens zozeer met de kwaliteiten van de desbetreffende persoon te maken, maar ook met de voorkeuren van de werkgever.
Voorkeuren voor dik/slank? Zoals meer hier aanstippen, mensen die dik zijn kunnen er net zo representatief uitzien als een slank persoon. Is iemand zo dik, dat hij/zij na vijf stappen loopt te hijgen, kortademig is, erg zweet, niet op een bureaustoel past, dan kan ik meer eerlijk gezegd voorstellen dat dit invloed heeft op de keuze van de werkgever.
Voorkeuren voor dik/slank? Zoals meer hier aanstippen, mensen die dik zijn kunnen er net zo representatief uitzien als een slank persoon. Is iemand zo dik, dat hij/zij na vijf stappen loopt te hijgen, kortademig is, erg zweet, niet op een bureaustoel past, dan kan ik meer eerlijk gezegd voorstellen dat dit invloed heeft op de keuze van de werkgever.

maandag 21 september 2009 om 23:11