Werk & Studie alle pijlers

Selecteren op uiterlijk.

21-09-2009 22:09 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je hebt een sollicitatieprocedure uitgezet en er zijn een paar goede reacties binnengekomen. Tijdens het gesprek valt het meteen op dat 1 persoon wel erg dik is, maakt dat voor jou iets uit? en in een 2e of 3e ronde? en stel dat die persoon samen met een slank persoon proef gaat draaien op een afdeling ( dit naar aanleiding van het proefdraaien topic) en ze bevallen beide even goed, wat doe je dan? En als het een representatieve functie is? ( receptie, veel met klanten werken...)

Ik heb hier een discussie over met iemand, ben benieuwd naar de reacties hier
quote:Jorina schreef op 21 september 2009 @ 23:11:

[...]

Investeer je in ieder geval niet dusdanig veel in jezelf, dat je in staat bent om op een enigzins acceptabel gewicht te blijven.Maar je hebt ook nicotine-dun. Van die broodmagere vrouwen met een lederen (maar zonnbankbruine) huid. Het is maar wat je representatief vind, als je perse op gewicht wil oordelen.
quote:dorinke schreef op 21 september 2009 @ 23:13:

[...]

Maar je hebt ook nicotine-dun. Van die broodmagere vrouwen met een lederen (maar zonnbankbruine) huid. Het is maar wat je representatief vind, als je perse op gewicht wil oordelen.Ja, zit ook niemand op te wachten natuurlijk. Zo heb je in alles uitersten. Dat ik bij een receptie niet zit te wachten op een ontplofte orka, betekent niet dat ik dol ben op magere Hein look-a-likes.
Ja dat klopt, maar ik heb ook heel vaak last van ongeinteresseerde slankerds:). Maar nooit is het een belemmering in mijn werk terwijl ik veel mensen ontmoet.
quote:SonjaS schreef op 21 september 2009 @ 23:12:

[...]

Ken jij Satsuma?Hahahhaa, neeeeeeeeeee
Hmzzz,

Ik zou graag willen zeggen dat het uiterlijk niet uitmaakt maar ik denk dat je onbewust meer vooroordelen hebt dan je zelf denkt.

Verzorging is inderdaad heel belangrijk.

En wat is dik? Bij maat 44-46 zou het me misschien niet eens opvallen dat iemand wat steviger is. Maar bij echt dik zou het me toch wel opvallen en alhoewel het niets zegt over deskundigheid.

Heb trouwens ooit eens achter de receptie gezeten. Had twee collega's die slank, mooi en keurig verzorgd waren. Maar ik werd helemaal knettergek van ze. De hele dag gillen, foto's van de hond laten zien (hoeveel foto's kan je van een hond hebben??), de laatste celebrity roddels bediscussieren, de manager afzeiken, niet willen begrijpen hoe Word en Excel werken en last but not least... de hele dag over dieten praten en mensen van ongevraagd commentaar voorzien over hun uiterlijk.

Doe mij dan maar n dik iemand die al bovenstaande eigenschappen niet heeft
Je kunt ook slank zijn en het niet over dat soort onzin hebben En dik zijn en het niet over dat soort onzin hebben.
quote:fleurtje schreef op 21 september 2009 @ 23:42:

Je kunt ook slank zijn en het niet over dat soort onzin hebben En dik zijn en het niet over dat soort onzin hebben.

De meeste dikkerds praten altijd over dat soort bull.

Ook semi dikke mensen.
Vanaf welke maat ben je semi-dik?
quote:fleurtje schreef op 21 september 2009 @ 23:42:

Hihi ja dat kan zeker

Maar in de hypothetische situatie dat ik kon kiezen, koos ik voor de laatste

Sonja S, je begrijpt dus wel dat ik een gefrustreerde dikkerd zonder foto's van de hond ben. En dat ik ook niks gehad heb aan hun dieettips
Ik ken een arts van 150 kilo, ik kan me voorstellen dat mensen daar moeite mee hebben om hem serieus te nemen als hij vertelt je moet afvallen om zwanger te worden bv, of een ander leefstijladvies zoals je moet stppen met roken.

Het ligt ook aan de functie, wat je uit moet dragen.

Werk je in een bakkerij, dan is dik zijn eerder een plus. Een broodmagere kok daar heb je op een een of andere manier toch ook een ander gevoel bij dan bij een goedgevuld exemplaar. Bij de laatste zou ik eerder denken dat hij lekker kookt, pure associatie, slaat nergens op, maar het werkt wel zo.

En ik denk dat dikkere mensen inderdaad minder vaak aangenomen worden als er ook een dunnere kandidaat is. Dik zijn heeft toch iets over zich van weinig doorzettingsvermogen, lui zijn ed. TERWIJL DIT MEESTAL HELEMAAL NIET KLOPT HOOR! Toch is dat vooroordeel er, en het is soms lastig om dat helemaal buiten beschouwing te laten.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Dus als je kon kiezen tussen dik en dun zonder onzin, koos je voor dik zonder onzin?
Oh en dik, daarbij bedoel ik niet een maat 44-46 bij, maar meer 120 kilo of meer (en dat is natuurlijk ook heel verschillend van persoon tot persoon hoe dat eruit ziet)
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:fleurtje schreef op 21 september 2009 @ 23:45:

Vanaf welke maat ben je semi-dik?Als je op een aardappel begint te lijken.
quote:fleurtje schreef op 21 september 2009 @ 23:51:

Dus als je kon kiezen tussen dik en dun zonder onzin, koos je voor dik zonder onzin?

Nee dan zou ik kiezen voor degene die ik het meest geschikt zou vinden.

Waarbij ik niet uitsluit dat ik, onbewust, zou worden beinvloed degene die voor mij het aantrekkelijkst/ meest representief is. En iemand met zwaar overgewicht is dat meestal wel minder (uitzonderingen daargelaten)

Ik zou willen dat ik alleen maar op vaardigheden zou beoordelen maarrrr, ik vrees dat bijna niemand dat echt zuiver kan
quote:singalala schreef op 21 september 2009 @ 23:54:

Oh en dik, daarbij bedoel ik niet een maat 44-46 bij, maar meer 120 kilo of meer (en dat is natuurlijk ook heel verschillend van persoon tot persoon hoe dat eruit ziet)

Zo zeg. De Nederlandse Hartstichting zou blij zijn als iedereen zo dacht.

Met maat 44 of 46 ben je best wel dik. De aardappel look. Zeg maar.
Ik vind overgewicht iemand niet per definitie onaantrekkelijker maken. Slank vind ik ook niet per definitie aantrekkelijk. Het hangt van zoveel meer dingen af.
Ik ga even een schoonheidsslaapje doen.
Fleurtje,

Nee niet per definitie maar in veel gevallen wel.

Mensen letten op uiterlijk, al doen ze dit niet perse expres. Veel mensen hebben negatieve associaties bij veel overgewicht. En niet alleen bij overgewicht, ook bij allerhande andere uiterlijke kenmerken waar je verder niks aan kunt doen... Aantrekkelijke mensen krijgen over het algemeen ook meer salaris (onderzoek)... puur omdat mensen een aantrekkelijk uiterlijk met bepaalde positieve karaktereigenschappen associeren. Je kan zeggen "beauty is in the eye of the beholder" maar er is wel degelijk een bepaald plaatje wat de meeste mensen aantrekkkelijk vinden

Ik kan wel zeggen dat ik er niet op let maar ik zie het wel degelijk als iemand veel te dik is.
Ik vind uitstraling, kledingstijl, uiterlijke verzorging en hygiëne veel belangrijker dan dat ik het gewicht vind. Iedereen is een totaalpakketje van sterke en minder sterke punten. Gewicht is 1 van die aspecten. Ik betwijfel of het noodzakelijk is om dat zo'n issue te maken.
quote:SonjaS schreef op 21 september 2009 @ 23:58:

[...]

Zo zeg. De Nederlandse Hartstichting zou blij zijn als iedereen zo dacht.

Met maat 44 of 46 ben je best wel dik. De aardappel look. Zeg maar.Ga mij niet vertellen wat gezond is. Dat weet ik een stuk beter dan jij. En maat 44-46, daarmee zullen de meeste mensen wel te hoge BMI hebben. Maar meestal nog niet in de mate dat ik, als buitenstaander, het me echt opvalt dat ze zo dik zijn. Die grens bereik ik een beetje rond de 110-120 kg, afhankelijk van lengte, bouw en kleding ed. Werktechnisch moet ik vaak naar gewicht vragen en soms sta je stomverbaasd en had je die persoon echt geen 100 kg gegeven bv.
@Sonja, Ik vind je zo hard reageren, dik is al vanaf maat 44, ''vetklep', alle dikkerd hebben het over onzin, aardappellook etc . En dat lijkt je enige gedachte te zijn. Althans zo komt het bij mij over, misschien zie ik het fout hoor. Geen enkel positief gedachte over dikkerds?
Als ik kijk naar de reacties in dit topic, bestaat de kans dat de dunne zich neerbuigend zal gedragen tegenover dikke klanten. Dus ik zou de dikke kiezen, voor de zekerheid.

Bij mannen zou ik de lelijkste kiezen, voor de zekerheid, anders word ik maar afgeleid.
Goh wat een reacties allemaal, ik schrik wel een beetje van "een vetklep hoort niet achter de receptie"etc.

Ik kijk vooral naar verzorging en niet naar gewicht, degene waar ik een discussie mee had vind dat het toch een rol mag spelen en daar ben ik het dus niet mee eens, tenzij inderdaad op een sportschool of al dietist ofzo.
Selecteren op uiterlijk kan toch ook betrekking hebben op huidskleur en het dragen van een hoofddoek? Ik weet wel dat dit niet het dilemma van TO is, maar wanneer er over H&H (huidskleur & hoofddoek) wordt gesproken dan is het woord discriminatie sterk aanwezig. Maar wanneer er over de zwaarlijvige medemens wordt gesproken, dan wordt er taalgebruik (zoals vetklep) gehanteerd die -naar mijn mening- echt respectloos is.

Stel dat het dilemma van TO zou gaan over een dik persoon, die een donkere huidskleur heeft en/of een hoofddoek draagt. Waar zouden we het dan hier over hebben? Wellicht over een vetklep, van wie het hun eigen schuld is dat ze "zo" zijn, maar ook dat het een schande is dat iemand wordt beoordeeld op hun huidskleur en/of het feit dat ze een hoofddoekje dragen.

Dus iemand beoordelen op hun lichamelijke omvang is acceptabel maar voor de rest is het discriminatie?

Zomaar een vraag.
Ik vind iemand beoordelen op lichamelijke omvang ook discriminatie.

Trouwens, ik hoef niet te selecteren nu hoor, het was fictief in diezin. Maar de discussie die wij hebben is wel echt gaat er dus om wat je zou doen in dit geval. Tja.
flashy wijzigde dit bericht op 22-09-2009 10:44
Reden: spelfout
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven